
De voortekenen zijn heel erg goed!
Vorige week kwam het F1 seizoen ten einde. Mede door de prestaties en acties van Ons Max was het een enerverend jaar. Maar ook zonder de Vlaams-Hollandse sensatie was het een bijzonder geslaagd jaar. Tot aan de laatste bocht was het interessant. Dat is wel eens anders geweest. Voor 2017 staan er veel veranderingen op stapel. In principe hebben ze allemaal maar één doel: de auto’s sneller maken.
Géén Rosberg!
Ondanks een herzien contract werd het Rosberg allemaal te veel, waarschijnlijk. Dit was het jaar om Hamilton te verslaan, na de pech van Lewis op Sepang hoefde Rosberg alleen maar te doen waar hij het beste in was: 2e worden. Prima coureur, maar niet echt eentje waarvoor je een kaartje gaat kopen. Wie de opvolger gaat worden is nog niet bekend.
Meer, veel meer downforce
Niet alleen de banden moeten voor meer snelheid zorgen, ook de nieuwe vleugels moeten bijdragen aan snellere rondetijden. De vleugels mogen nu breder en lager zijn. Of dit nu bevorderlijk is voor inhaalacties is niet bekend, normaliter zijn aerodynamische verbeteringen vooral merkbaar in clean air, zonder voorligger dus.
Belachelijk brede banden
Nog niet heel lang geleden reed het hele veld op gegroefde banden. De terugkeer naar slicks was een zeer welkome. Het enige nadeel was de geringe breedte. Vanaf volgend jaar wordt het breder en beter. De voorwielen zijn 325mm breed en de achterbanden maar liefst 405mm. In combinatie met de nieuwe vleugels en de nieuwe Pirelli’s zijn de 2017 auto’s zo’n 6 seconden per ronde sneller.
Er is nu een echte Belg!
Eindelijk vind McLaren het tijd om het talent Stoffel Vandoorne los te laten op de circuits. Vandoorne heeft zijn debuut al gemaakt dit jaar toen Alonso even aan het uitzieken was. Op Bahrain haalde hij meteen een punt met de tergend trage McLaren, erg knap. Volgens sommige kenners is hij zelfs beter dan Max.
Géén Duitse GP
2016 kende een recordaantal races, namelijk 21 stuks. Volgend jaar zullen dit er 20 worden. De GP van Duitsland wordt geschrapt vanwege gebrek aan interesse van het Duitse publiek. Dat is opmerkelijk, daar ze konden juichen voor Wehrlein, Rosberg, Hulkenberg en Vettel. Voor de context, in de periode van Michael Schumacher werden er twee GP’s in Duitsland verreden (de GP van Europa was op de Nürburgring).
Max is niet meer de jongste
De oude garde (Button, Massa en dus blijkbaar ook Rosberg) is plaats aan het maken voor jong talent. Bij Williams hebben ze de stoute schoenen aan getrokken door Lance Stroll te contracteren op zijn 18e verjaardag. Oorspronkelijk zat Lance in het talentenprogramma van Ferrari. Het is bekend dat zijn vader niet meer kan lachen van de kwartjes, maar Stroll Jr. schijnt talent te hebben.
Geen tokens
Qua motoren zelf gaat er niets veranderen. Het blijven V6 turbo’s met een elektromotor. Ze zijn bij de FIA aan het kijken om de auto’s meer auditief genot te laten genereren, maar dat kan nog wel even duren. Het hele systeem met de tokens wordt gelukkig wel geschrapt. Het maximale aantal motoren voor 2017 gaat van 5 naar 4.
Honda Power
In 2015 was er een heel gedoe met Red Bull en Renault. De regel stelt nu dat het team dat de minste motoren levert verplicht is om een team in nood van motoren te voorzien. In dit geval is dat dus Honda.
Nóg meer spanning
Ok, dit is natuurlijk een beetje hopen. Renault heeft vol in gezet voor 2017. Niet alleen qua coureurs (Hulkenberg komt het Franse team versterken) maar ook qua motor. De Power Unit voor het nieuwe jaar is veelbelovend voor zowel het fabrieksteam maar ook voor Red Bull. Ook McLaren hoort minimaal te strijden om podiumplaatsen. Als de hegemonie van Mercedes ietsjes afneemt kan het zou maar eens heel erg spannend worden!
We kunnen niet wachten. En jullie weten wat @Nicolasr heeft gezegd. Als Max wereldkampioen wordt, drinkt hij maar liefst 2 liter alcoholvrij bier! Alleen daarom moeten we erop hopen!
Nu vooral hopen dat de McLarens en RedBulls volgend jaar gewaagd zijn aan de Mercedes bolides. Zodat we in Iedergeval 3 teams gaan zien die elke race mogen strijden om de overwinning.
Zoniet, wordt 2017 een grote Lil’Lewis show. Leuk voor die gast, maar megasaai voor de fans en liefhebbers.
@martinus: Ferrari schrijf je al af?
@edjehaze: Uiteraard. Die lopen al jaren achter de muziek aan.
Waarschijnlijk roepen ze na de zomerstop nog 1 a 2 races dat ze er vol voor gaan, om daarna te bekennen dat de focus naar 2018 is verlegd.
@edjehaze: In 15 jaar F1 heb ik geleerd dat meestal twee, een of drie teams coureurs hebben die meedoen om de strijd om de titels.
Als het volgen jaar ook drie teams zouden zijn (leuk & spannend) gun ik McLaren met VanDoorne en Alonso die rol meer dan Ferrari met Raikonnen en Vettel.
Ik zie dus liever McLaren in de top 3 dan Ferrari, een kwestie van persoonlijke voorkeur en gunfactor. Daarnaast het is bij Ferrari echt een rommeltje, de 1-driver strategie die niet werkt, slecht management, constante bemoeienis van die fiatman, Vettel die een tierende crybaby is. Ferrari’s die bocht 1 elke race op een manier aansnijden dat er grote kans is op ongelukken etc etc.
McLaren is daarintegen wel een sympathiek team, met jong bloed, goede organisatie en ook een prima historie.
@martinus: mclaren sympathiek? Nee, behoorlijk strak brits keurslijf. En ik ben mclaren fan. En ik zou zeker willen dat ze weer eens podia pakken en winst behalen. Maar ook daar rommelt het al een aantal jaar. Teveel teren op oude successen. Nee, dan Force India of Williams, die zijn sympathiek imo.
@martinus: hopelijk is Force India dan ook net dat beetje beter dat ze de top in de nek kunnen hijgen
@martinus: Red Bull Ferrari en Merc gaan zeker strijden voor het podium ! Mclaren….. plekje 8 – 10
405 op de achterwielen. Dat is echt breed. Met dat soort snelheden en bochten knap stukje Engineering van Pirelli.
Zet de alcoholvrije rakkers maar vast in de koelkast want met aerodynamica is red bull echt heel sterk
@rob5nismo: Je moet wel eerst een motor hebben waarmee je wat snelheid kunt genereren om optimaal gebruik te maken van die earo.
Laten we hopen dat de verschillen tussen de PU’s van Honda, FCA, Renault en Mercedes dit jaar wat kleiner zijn.
@martinus: aero. Ik wil een [Edit]-knop.
@martinus: dat hoop ik ook dat we biina elke race een anderw.winnaar mogen hebben (niet realistisch weet ik)
Maar hoe kleiner de verschillen hoe mooier en beter de races gaan worden
Belooft een interessante seizoen te worden. Hopelijk gaat er niet alweer 1 team domineren, maar zien we een strijd tussen meerdere teams/rijders.
Serieuze mororen weer in plaats van die miezerige V6en met kunstmatig geluid! Maarja dat zal niet meer kunnen vanwege de milieulobby
Ik mis in dit stuk het feit
dat Renault een nieuwe motor ontwikkelt voor 2017.
@fordnut: Dat bedoelde ik met ‘Renault heeft vol in gezet op 2017’, maar ik heb het even wat toegelicht. Thanks!
Ik ben echt heel erg benieuwd wat het nieuwe seizoen ons gaat brengen. We gaan een aantal nieuwe namen zien en coureurs die van teams switchen. Ik hoop oprecht dat Renault en McLaren weer heel sterk gaan meedraaien nu zij alles op 2017 hebben gezet, met name Renault. Ik vind het dan ook een prachtig team. Hun auto van dit jaar vond ik er ook erg mooi uitzien. Ze hebben in ieder geval met Nico Hulkenberg een goede coureur en leuke kerel binnen gehengeld. Op papier hebben we eigenlijk een hoop teams die een topteam en subtopteam kunnen worden. Dat vind ik wel mooi. Ik ben benieuwd of er verder nog wijzigingen komen voor wat betreft coureurs die nog een switch maken en wie natuurlijk naast Hamilton voor Mercedes mag gaan rijden.
Haha. Bijna, WillemE. Als Max GEEN wereldkampioen wordt drink ik twee liter alcoholvrij bier. Als straf.
Maar goed, dan een andere tegenprestatie, als hij het wél wordt, loop ik in één ruk van Rotterdam naar Amsterdam. Ongetraind.
Deal?
@nicolasr: Ik weet iets beters. Na al het gefeest als Max het WEL wordt, dan mag jij met de veegwagen van een paar weken geleden de straten schoonvegen. Ik wil je er nog mee helpen ook.
Mooi, beginnen weer op échte formule 1 auto’s te lijken!
Vooral het afschaffen van die tokens is een hele goede. Die krengen hebben ervoor gezorgd dat Mercedes 3 jaar onbedreigd kampioenschappen kon halen.
@mrb: Onzin. Soms werden niet eens alle tokens door de teams gebruikt.
De voorsprong van Mercedes kwam vooral door TJI.
[url=http://www.autoblog.nl/nieuws/formule-1-techniek-alles-over-turbulent-jet-igniton-88006]Turbulent Jet Ignition[/url]
@martinus: Je kan niet ontkennen dat tokens de boel een hoop hebben vertraagd. Als je de eerste 2 jaar van het V6 turbo tijdperk bekijkt, kun je er niet om heen dat het tokensysteem Mercedes goed uitkwam. Renault heeft 2 jaar lang behoorlijke moeite gehad om de betrouwbaarheid op orde te krijgen. Honda heeft het nog steeds moeilijk. En Ferrari heeft ook al een paar jaar wanprestaties geleverd. Mercedes was lachende derde. Had niet eens een top auto nodig, reed overal op vermogen voorbij.
Prima coureur maar niet echt iemand waar je een kaartje voor gaat kopen! ?
Perfecte omschrijving van Rosberg imho.
Kleine aanpassing @willeme, stoffel pakte de punten in bahrein en niet in abu dhabi.
Ik kijk in ieder geval erg uit naar het nieuwe seizoen, hopelijk brengen de nieuwe regels wat meer spanning.
@560pkferrari: Je hebt helemaal gelijk, ik heb het even aangepast!
Het enige wat de F1 zal helpen is minder regels en meer lawaai.
De veel bredere banden zullen er alleen maar voor zorgen dat het in Monaco nóg lastiger zal worden om in te halen.
Ik ben inmiddels wel gewend aan het huidige geluid. Klinkt steeds beter en je kan rustig het commentaar op de str..uh..tv luisteren.
Vraag me wel af waarom Renault en McLaren nu ineens wel belangrijk worden? Hevben ze dit jaar alles bewaard voor 2017 dan?
Ben benieuwd hoelang de F1 die brede banden blijft volhouden. Is wel een erg bijzondere stap.
-edit: Thanks! Is inmiddels gefixt-
Dat wordt flink trainen voor de pit mannen met die gigantisch (zware) banden
@janmetdelangeachternaam: misschien nog meer pitblunders komend jaar dan
Renault heeft nog niet vol ingezet voor 2017, het is een meer jaren plan, ze verwachten in ongeveer 5 jaar weer mee te doen voor de titel.
Ik heb er weinig hoop op dat alles dichter bij elkaar komt, aangezien dat in het verleden nooit het geval was na zulke drastische regelwijzigingen. Bovendien vrees ik dat het inhalen lastiger gaat worden als de auto’s zo breed worden en listiger te besturen (zoals de coureurs aangeven). Het is allemaal wel koren op de molen van Red Bull en hun coureurs en ik denk inderdaad ook voor McLaren aangezien Alonso wel raad weet met dit soort regelwijzigingen en de ontwikkeling van een goede auto. Ben benieuwd.
Zo zin in weer. Nog lang wachten!
“Honda Power
In 2015 was er een heel gedoe met Red Bull en Renault. De regel stelt nu dat het team dat de minste motoren levert verplicht is om een team in nood van motoren te voorzien. In dit geval is dat dus Honda.”
Sorry deze snap ik even niet, wat houdt dat in?
Wat niet zal veranderen in 2017 zijn de 36 artikels per dag over Max.