Nee, natuurlijk niet. Maar er is gewoon geen moment te bedenken dat de Z07 géén goed gespreksonderwerp is. Voor degenen die de Z07 nog niet kennen: ja, dit is de concept die er toe geleid heeft dat de BMW Z8 (rijtest) onder ons is.
Halverwege de jaren ’90 besluit BMW het 50 jarig bestaan van de BMW 507 te vieren. De legendarische achtcilinder roadster die gekocht werd door vele celebrities, zoals Elvis Presley en Steve McQueen. Precies de heren die er toe deden in hun tijd.
Chris Bangle, hoofd van BMW DesignworksUSA krijgt de opdracht van het hoofdkantoor en is verantwoordelijk voor het design. Dat wilt niet zeggen dat hij de pure lijnen van de Z07 daadwerkelijk zelf getekend heeft, dat was namelijk de Deen Henrik Fisker. Het interieur werd overigens vormgegeven door Scott Lempert, een zeer veelbelovende ontwerper die de geschiedenis zou in gaan als ehh, de ontwerper van het interieur van de BMW Z07.
Normaal gesproken gaat er bij de conversie van concept naar productieauto nog wel eens iets fout. De afdeling boekhouding gaat langs alle onderdelen en streept ze weg onder de noemer ‘te duur en te gecompliceerd voor productie’. Zo niet bij de Z07. Bangle, Fisker en Lempert houden met elk onderdeel rekening met het feit dat de auto in productie moet gaan.
Daarom heeft de Z07 ‘gewoon’ de motor uit een BMW M5, ook veel andere mechanische delen komen van de über-E39. Dit betekent een 4.9 liter V8 met 400 paarden en 500 Nm. Ondanks dat het interieur enorm retro is zonder kitsch te zijn (erg knap) huist er gewone BMW techniek achter de knopjes.
Uiteindelijk zijn er wel een paar onderdelen die het productiestadium niet halen. De vin achter de bestuurder komt te vervallen, evenals de naven. Maar het meest zonde is nog het verdwijnen van de hardtop. Het kenmerkende dak geeft de Z07 een uniek aanzien dat de standaard Z8 ontbeert. Het zal wel toeval zijn, maar uw scribent ziet er meer dan een snufje AMG GT in, alhoewel het natuurlijk onmogelijk is dat twee Zuid-Duitse premium kemphanen leentjebuur spelen.
De auto wordt geïntroduceerd tijdens de Tokyo Motor Show in 1997 en de reacties waren zéér overweldigend. BMW ziet zich genoodzaakt de auto zo snel mogelijk in productie te nemen, wat ook gebeurde. Voor de Familie Brocolli is het niet snel genoeg. Zij zien in de retro-roadster de nieuwe dienstwagen voor hun geestekind James Bond. Op het chassis van een Cobra kitcar wordt halsoverkop een Z8 body gebouwd. De film ‘The World Is Not Enough’ staat eerder gepland dan de BMW Z8 zelf. Dus nee, die auto die door midden gezaagd wordt is niet één van de 5.703 exemplaren die uiteindelijk geproduceerd gaan worden…
20 reacties
Het enige wat ik zeker niet begrijp van de Z8 is waarom hij vandaag de dag nog steeds onbetaalbaar is. Een dikke vette twee ton en een beetje mag je betalen voor een auto die ruim 5000 keer verkocht is… Ik snap het niet.
Voor de verschillende scénes zijn er meerdere replica’s gebouwd op basis van 1 prototype van BMW. Toen een toezichthouder van BMW langskwam voor een inspectie, vond hij de replica wel érg grof, met niet mooie sluitnaden en uitstekende randen. Helaas voor hem moest een van de werknemers hem verbeteren: hij stond naar het BMW prototype te kijken.
Was de Z8 in James Bond niet op basis van een Honda S2000?