
Vorig jaar schitterde de Duitse GP door afwezigheid, dit jaar wordt er weer geracet bij onze Oosterburen. Maar voor hoelang nog?
Sinds 2007 wordt de Duitse Grand Prix om en om verreden op de Hockenheimring en de Nürburgring. Vorig jaar was het circuit in de Eifel aan de beurt, maar zij bleken niet in staat de race te organiseren. Ook in Hockenheim waren ze niet klaar voor een Formule 1-race en dus werd de race simpelweg van de kalender geschrapt.
Dit jaar is het circus terug op het in 2002 zo verkrachtte circuit, maar dat verloopt anders dan gehoopt. Dat merkte ook Radio 1-verslaggever Louis Dekker, die in een interessante reportage maakte over de Duitse race. Wat blijkt: ondanks heel veel media-aandacht, fikse kortingen en winacties, loopt de kaartverkoop voor geen meter.
Die conclusie trekken ook diverse Duitse media. “Der Schumacher-Effekt ist längst verpufft“ kopte de Frankfurter Algemeine twee dagen terug. Op dat moment waren slechts 50.000 van de 110.000 beschikbare kaarten verkocht. En dat terwijl in de hoogtijdagen van Der Michael makkelijk meer dan 100.000 mensen op de race afkwamen. Hoe goed Rosberg en Vettel ook kunnen sturen, zo populair als Schumacher destijds zijn ze kennelijk dus niet.
Hockenheimring tijdens de start van de Duitse GP in 2004
Hoewel de organisatie van de Duitse Grand Prix een contract tot 2018 hebben met Bernie Ecclestone, is het volgens Deutsche Welle helemaal niet zo zeker dat we volgend jaar nog geracet wordt op Duits asfalt. “Hockenheim: Comeback mit Zukunftsängsten“, aldus de krant. Sudwest Presse komt met een vergelijkbare conclusie: “Wenn am Sonntag in Hockenheim der Grand Prix gefahren wird, könnte es durchaus sein, dass es das finale Formel-1-Rennen für Deutschland ist.”
De organisatie blijft positief, ook al is het toch al magere doel van 60.000 verkochte kaarten nog niet gehaald. Circuitdirecteur Georg Seiler denkt zelfs dat het mogelijk is om volgend jaar wederom op de Hockenheimring te rijden, mochten ze in Nürburg hun zaakjes niet op orde krijgen. Daar willen ze maar wat graag de Duitse GP organiseren, maar niet tegen elke prijs. Het moet economisch wel verantwoord zijn, aldus Micro Markfort tegenover Deutsche Welle. En dat is steeds lastiger als men in exotische oorden makkelijk vele miljoenen op tafel kunnen leggen, terwijl de traditionele Europese circuits met moeite het eigen hoofd boven water kunnen houden.
Let morgen dus niet alleen op de verrichtingen van onze Max, maar werp ook een blik op de tribunes. De meer lege stoeltjes je ziet, hoe groter de kans dat je naar de allerlaatste Duitse Grand Prix zit te kijken. En dat is best een treurige conclusie.
Misschien moeten ze de kaartjes duurder maken, dan kunnen ze t volgend jaar wel rondkrijgen..
@koeckenbacker: inderdaad dan komt er helemaal geen hond meer op af ;)
@koeckenbacker: want die zijn nog niet duur genoeg
@jwroskam: dat bedoelt hij nu net…
Moeten ze die kaartjes ook maar niet zo achterlijk duur maken.
Voor 1 fatsoenlijke ticket kan je ook met 2 personen naar Goodwood FoS of de 24h van le Mans.
Alhoewel ome Bernie natuurlijk geld nodig heeft om zn schoonmoeder terug te krijgen (of daar te laten natuurlijk…).
@smeck: en bij goodwood FoS krijg je veel meer waar voor je geld wat mij betreft
Ach, de tribunes zijn al jarenlang leeg aan het lopen en dat is niet alleen op Hockenheim zo maar op elk circuit. Met het jaar zie je de tribunes leger en leger lopen. En dat is volkomen terecht want de ziel van de sport zijn ze aan het vernielen en de prijzen voor een race gaan helemaal nergens over. Nou is het typisch Hollands om te zeiken over de prijs, maar de prijzen die ze hanteren zijn gewoon te hoog. En de actie op de baan maakt het grotendeels niet goed.
@viezefreddyw: ik weer nog goed dat ik op de hockenheimring was als klein jongetje van 12; Het was toen anders. Ik weet dat pa zei dat kaarten ook toen al reteduur waren maar het was een spektakel, de toenmalige V10 motoren waren onwijs luid en naar mijn idee was er meer spektakel en meer actie in het veld maar dat kan ik niet zo goed vergelijken nu en kan misschien ook liggen aan her feit dat ik toen een stuk jonger was.
Moet morgenochtend in Frankfurt zijn. Heb nog lang getwijfeld om een uurtje extra door te rijden en het live te bekijken maar het zal er niet van komen helaas.
Misschien moeten ze ook eens naar toegangsprijzen kijken. Vind ik echt absurd, anders had ik wel (veel) meer races bezocht dan alleen de GP van Oostenrijk in ’98.
Op tv is zoiets ook veel beter te volgen. Je ziet op een klein stukje van het circuit auto’s voorbij knallen. Tennis of voetbal zijn veel makkelijker te volgen in een stadion dan dit.
@mobieler: ja vind het ook niet raar dat mensen er niet op af komen, ik val al in slaap op de bank als ik naar F1 kijk. De start en laatste rondes zijn leuk, maar alles er tussen pffff. En op z’n tribune zie je slechts een klein stukje vd baan
Wat kost een gemiddeld kaartje dan?
@dutchdriver12: voor ±€150 zit je ergens bovenin achter een pilaar…
@smeck: In Franchorchamps begint een zitplaats aan 215 euro, voor 150 euro mag je in het gras/modder gaan zitten. En daar zie je ze amper 44 keer passeren….
F1 is op sterven na dood, het is saai, er wordt niet meer geracet en de enige echte reden waarom je naar het circuit gaat is het geluid en dat hebben ze ons ook al afgenomen.
@dutchdriver12: voor de gp van België als je er ruim op tijd besteld is dit 130€ voor een algemeen toegangsticket. Dit zijn geen tribune-kaarten maar je kan bijna langs heel het circuit gaan staan. Voor gold kaarten varieert het tss de 400 en 500€. Als ik dit vergelijk met de prijs van een champions league match bijwonen van 45 min.(was vorig jaar tss 65 en 75€ in België) dan vind ik dit toch veel waar voor het geld. Toch dient de Waalse overheid ondanks de gunstige prijs om de F1 te mogen! ontvangen(12 milj.€/jaar) nog steeds het verlies bij te passen…
@chrisvis: kleine tip, als je bij een Champions League match als het na 45 minuten is afgelopen niet naar huis gaat maar gewoon op de tribune blijft zitten krijg je daarna vaak nog een match van 45 minuten. Dat is eigenlijk zo vaak dat ze het zelfs de 2e helft noemen…
@mashell: moest uiteraard 2 x 45 min zijn ;-)
Het is gewoon achterlijk duur geworden!
@bmwm3gtr: Zolang ik me kan heugen is het achterlijk duur geweest, al kreeg je er vroeger een enorme bak herrie voor terug. Dat dat stukkie beleving nu de nek om is gedraaid, maakt dat die kaartjes wat mij betreft hun geld amper nog waard zijn.
Tsja vroeger was het nog interessant. Tegenwoordig kan je het op tv beter volgen en voor het geluid hoef je het niet te doen. Ik kan net zo goed grasmaaiers gaan testen bij het tuincentrum.
Dikke V10’s en V12’s trekken publiek, niemand hoeft een lelijke auto met een grasmaaier motor te zien. Ik kijk het wel op tv, maar ik zou er nooit 250 euro voor over hebben om het live te gaan bekijken, dan moet er eerst een hoop gebeuren.
@MrSkyline: Helemaal mee eens. Voor deze prijzen naar F1 wagens kijken die klinken als een zwerm muggen; nee. Daarbij komt dat met alle huidige regelgevingen de sport compleet kapot is gemaakt. Niks spannends of spectaculairs meer aan. Alles moet veilig en dichtgetimmerd zijn.
In de tijden van Senna en Prost en later Hill en Schumacher vond ik het geniaal om te volgen. Ik ging er zelfs mijn bed voor uit ’s nachts. Nu niet meer. Zelfde geldt voor de rallysport. Ik wil een oude groep B Manta met veel teveel vermogen dwars over een landweg zien gaan. Niet die steriele begrensde hokken van tegenwoordig.
@borrelnoot: als er al rallysport wordt uitgezonden, dacht alleen heel summier op Eurosport. Eeuwig zonde. Zeker als je YouTube afzoekt naar Group B beelden.
@borrelnoot: en de kans dat je die inhaalacties voor je neus op het circuit ziet gebeuren, is minimaal. Voor je TV zitten, is echt veel beter, zelfs met het commentaar van zieggoo.
Ik vermoed dat alleen Silverstone, Monza en Spa de tribunes nog enigzins vol weten te krijgen. Daar hangt gewoon een enorme race sfeer. Dat de Duitsers en Oostenrijkers het laten afweten zal ongetwijfeld te maken hebben met de veels te hoge tribuneprijzen en het gebrek aan spektakel. De races zijn redelijk interessant maar het gebruik aan lawaai hebben ze gewoon enorm onderschat.
Moeten ze ook maar het commentaar van Olav Mol streamen daar.
Ik lees hier toch wat rare opmerkingen.
Natuurlijk kun je het op tv beter volgen, maar daar gaat het niet om. De belevenis langs de baan 100x intenser dan op de bank voor de tv. Al hebben ze die belevenis natuurlijk danig de nek omgedraaid met de invoering van de huidige V6-turbo motoren. Eeuwig zonde. Al rijdt er in het voorprogramma ook genoeg gaaf spul rondt, dat (nog wel) dik klinkt.
De prijzen van de kaartjes zijn hoog, absoluut. Eigenlijk ook te hoog. Maar goed, zelfs met dikke kortingen blijken ze de kaartjes niet voldoende te kunnen slijten. En dat verbaast mij toch wel. Zeker voor Duitsland. Kijk naar Engeland, daar zijn ze ook enorm auto-minded en daar zit Silverstone gewoon stampes vol!
@poes: ik vind van niet. Zelfde met voetbal… Kijk je net ff de verkeerde kant op, maken ze een doelpunt en geen herhaling. Bovendien is 80% van een wedstrijd saai. Voordeel bij voetbal is wel dat je het hele veld kunt overzien.
Ik ben nooit bij F1 geweest, maar voor een uurtje racen zou ik het überhaupt niet doen. Zit er verder nog wat aan, is er op het circuitterrein nog wat te zien of doen?
Ik hou zelf erg van historische raceevenementen, gaaf om dan langs de stands van teams te lopen en gewoon met je neus boven op de techniek te staan. Actie op de baan maakt het af :)
@davelepeef:… bijvoorbeeld de AVD oldtimer GP op de N’ring; kost een euro of 20 en je wordt van ochtend tot avond vermaakt, Ferrari club + Porsche aanwezig…
@davelepeef: Ik kan me herinneren dat ik heel veel bier op heb. Was wel erg gezellig. Maakt ook niet uit voor welk team je bent, sfeer is gemoedelijk. En er was een leuk voorprogramma. Maarrrrr…. Dat is mijn ervaring van 1 race 18 jaar geleden.
@davelepeef: ik ben op dit moment in hockenheim en op het programma staan gp3,gp2 races
Porsche supercup en niet te vergeten de f1 race
@rickeverts: vet! Lekker genieten, laat ze hier maar lullen. Morgen lekker max op het podium!
Gelukkig zijn die Duitsers niet zo gek om die achterlijke entree prijzen te betalen, voor een totaal matte show die te sterk wordt geregisseerd door allerlei regeltjes, laten ze deze wedstrijd volgend jaar maar in Azbenikolierijk schietsky op allesh organiseren, Bernie houdt zelf nogal van boevenstaten
Terug naar de v8/v10 motoren en de prijzen omlaag! Probleem opgelost.
Toch vreemd als het zelfs in Duitsland niet meer loopt dat ze het willen terughalen naar Zandvoort. Niet echt een succes formule.
@thomasthomas: “ze” willen een berg in zee bij Bergen aan zee bouwen. “Ze” willen de Olympische Spelen van 2028 naar Amsterdam halen. “Ze” hebben nog voldoende waanzinnige ideeën.
Ik ben vorig jaar naar nitrolympx geweest op hockenheim , was ook best prijzig maar wel erg spectaculair
Maar wat is het een kolere eind rijden vooral in 1 dag heen en terug
Voor een kaartje van een paar tientjes rij ik er morgen heen voor de race. Niet voor een paar honderd euro.
De kaartjes zijn ook gewoon veel te duur.
Zou ook kunnen zijn dat de Duitse Petrolheads de gehele F1 van de laatste jaren gewoon niet meer interessant vinden door alle (overdreven) regels, baan aanpassingen, geluid van de bolides en er ook eigenlijk geen helden (met uitzondering van Max ;)) meer achter het stuur zitten. En misschien 1 of 2 Duitse merken erbij zou ook wellicht een verandering kunnen brengen (denkend aan Audi/Porsche/BMW). En de stukken door het bos….Graag!!
Kijk maar naar de DTM….hoe vol het dan wel zit. Daar zeuren ze niet 123 om blauwe vlaggen, van de lijn gaan, etc…
@lau_verbeek: klopt MAar de kaarten zijn dan Rond de €50-60 (goede plaatsen). Formule 1 zo’n €270…
@robin121089: idd. De bazen van F1 maken de sport kapot…. maar ondertussen vele miljoenen binnenharken met die zandbakcircuits…
De landen die de F1 kopen, zijn wel de landen waar de bevolking voor een hongerloon moeten zwoegen. Daar kun je niet mee concurreren. Net als met de Olympische spelen in Brazilie. Kost giga veel geld, maar de bevolking lijd honger.
Naar aanleiding van dit bericht denk ik, laat ik morgen even heen rijden (ik woon in Duitsland). Alles op de officiële site is uitverkocht……
Tjah voor het geluid staan mensen niet te popelen om naar het circuit te gaan. Dan kun je het beter via tv volgen. Ik weet nog dat ik voor het eerst een F1 V10 op mij hoorde afkomen. Het leek net Godzilla die op je afkomt en op het punt staat om je te verslinden. Prachtig geluid en in mijn ogen 1 van de beste motorwn ooit in de F1.
Ooit 1 keer een race bezocht toen Herr Schumi nog meereed. Het geluid was indrukwekkend, kippenvelgevoel! Voor de rest vond ik er eerlijk gezegd niet veel aan en kijk het spektakel liever op de tv.
Wat wél leuk is en betaalbaar;
http://historicgrandprix.nl
Van genoten voor €20,-
https://youtu.be/2oY9xyBMLeo
2013 nurburgring was stampesvol
De duitsers zien Nico Rosberg ook niet als duitser he. Keke,z’n pa dus is een Fin.Nico is zelf geboren in Monaco maar rijdt met een duits paspoort.