Vorig jaar schitterde de Duitse GP door afwezigheid, dit jaar wordt er weer geracet bij onze Oosterburen. Maar voor hoelang nog?
Sinds 2007 wordt de Duitse Grand Prix om en om verreden op de Hockenheimring en de Nürburgring. Vorig jaar was het circuit in de Eifel aan de beurt, maar zij bleken niet in staat de race te organiseren. Ook in Hockenheim waren ze niet klaar voor een Formule 1-race en dus werd de race simpelweg van de kalender geschrapt.
Dit jaar is het circus terug op het in 2002 zo verkrachtte circuit, maar dat verloopt anders dan gehoopt. Dat merkte ook Radio 1-verslaggever Louis Dekker, die in een interessante reportage maakte over de Duitse race. Wat blijkt: ondanks heel veel media-aandacht, fikse kortingen en winacties, loopt de kaartverkoop voor geen meter.
Die conclusie trekken ook diverse Duitse media. “Der Schumacher-Effekt ist längst verpufft“ kopte de Frankfurter Algemeine twee dagen terug. Op dat moment waren slechts 50.000 van de 110.000 beschikbare kaarten verkocht. En dat terwijl in de hoogtijdagen van Der Michael makkelijk meer dan 100.000 mensen op de race afkwamen. Hoe goed Rosberg en Vettel ook kunnen sturen, zo populair als Schumacher destijds zijn ze kennelijk dus niet.
Hockenheimring tijdens de start van de Duitse GP in 2004
Hoewel de organisatie van de Duitse Grand Prix een contract tot 2018 hebben met Bernie Ecclestone, is het volgens Deutsche Welle helemaal niet zo zeker dat we volgend jaar nog geracet wordt op Duits asfalt. “Hockenheim: Comeback mit Zukunftsängsten“, aldus de krant. Sudwest Presse komt met een vergelijkbare conclusie: “Wenn am Sonntag in Hockenheim der Grand Prix gefahren wird, könnte es durchaus sein, dass es das finale Formel-1-Rennen für Deutschland ist.”
De organisatie blijft positief, ook al is het toch al magere doel van 60.000 verkochte kaarten nog niet gehaald. Circuitdirecteur Georg Seiler denkt zelfs dat het mogelijk is om volgend jaar wederom op de Hockenheimring te rijden, mochten ze in Nürburg hun zaakjes niet op orde krijgen. Daar willen ze maar wat graag de Duitse GP organiseren, maar niet tegen elke prijs. Het moet economisch wel verantwoord zijn, aldus Micro Markfort tegenover Deutsche Welle. En dat is steeds lastiger als men in exotische oorden makkelijk vele miljoenen op tafel kunnen leggen, terwijl de traditionele Europese circuits met moeite het eigen hoofd boven water kunnen houden.
Let morgen dus niet alleen op de verrichtingen van onze Max, maar werp ook een blik op de tribunes. De meer lege stoeltjes je ziet, hoe groter de kans dat je naar de allerlaatste Duitse Grand Prix zit te kijken. En dat is best een treurige conclusie.
50 reacties
Voor 1 fatsoenlijke ticket kan je ook met 2 personen naar Goodwood FoS of de 24h van le Mans.
Alhoewel ome Bernie natuurlijk geld nodig heeft om zn schoonmoeder terug te krijgen (of daar te laten natuurlijk…).
F1 is op sterven na dood, het is saai, er wordt niet meer geracet en de enige echte reden waarom je naar het circuit gaat is het geluid en dat hebben ze ons ook al afgenomen.
Dikke V10’s en V12’s trekken publiek, niemand hoeft een lelijke auto met een grasmaaier motor te zien. Ik kijk het wel op tv, maar ik zou er nooit 250 euro voor over hebben om het live te gaan bekijken, dan moet er eerst een hoop gebeuren.
In de tijden van Senna en Prost en later Hill en Schumacher vond ik het geniaal om te volgen. Ik ging er zelfs mijn bed voor uit ’s nachts. Nu niet meer. Zelfde geldt voor de rallysport. Ik wil een oude groep B Manta met veel teveel vermogen dwars over een landweg zien gaan. Niet die steriele begrensde hokken van tegenwoordig.
Natuurlijk kun je het op tv beter volgen, maar daar gaat het niet om. De belevenis langs de baan 100x intenser dan op de bank voor de tv. Al hebben ze die belevenis natuurlijk danig de nek omgedraaid met de invoering van de huidige V6-turbo motoren. Eeuwig zonde. Al rijdt er in het voorprogramma ook genoeg gaaf spul rondt, dat (nog wel) dik klinkt.
De prijzen van de kaartjes zijn hoog, absoluut. Eigenlijk ook te hoog. Maar goed, zelfs met dikke kortingen blijken ze de kaartjes niet voldoende te kunnen slijten. En dat verbaast mij toch wel. Zeker voor Duitsland. Kijk naar Engeland, daar zijn ze ook enorm auto-minded en daar zit Silverstone gewoon stampes vol!
Ik hou zelf erg van historische raceevenementen, gaaf om dan langs de stands van teams te lopen en gewoon met je neus boven op de techniek te staan. Actie op de baan maakt het af :)
Porsche supercup en niet te vergeten de f1 race
Maar wat is het een kolere eind rijden vooral in 1 dag heen en terug
Kijk maar naar de DTM….hoe vol het dan wel zit. Daar zeuren ze niet 123 om blauwe vlaggen, van de lijn gaan, etc…
http://historicgrandprix.nl
Van genoten voor €20,-
https://youtu.be/2oY9xyBMLeo