• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heeft de handbak nog wel bestaansrecht?

Auteur: willeme, gepost 4 december 2016 om 22:32 – 117 Reacties

Handbak


Een beslommering op de Zondagavond…

De DVD speler, de iPod en Nokia’s. Nog niet eens zo heel lang geleden was het nog waanzinnig vooruitstrevend als je de genoemde apparatuur dagelijks gebruikte. Sterker nog, je maakte er foto’s van om te uploaden op je CU2-, MySpace- of Hyvesprofiel. Hoe de tijden kunnen veranderen.

Het was toen al bekend dat de handbak ook met uitsterven was bedreigd. Het moment was rond 2003. Volkswagen inntroduceerde de DSG transmissie als optie in de Volkswagen Golf R32 en de Audi TT 3.2 quattro. Het automotive journaille was unaniem: de handbak heeft zijn langste tijd gehad.

Audi

Bijna 14 jaar later lijkt het er inderdaad op dat ze destijds gelijk hadden. Zeker sinds de Nissan GT-R (rijtest) is de automaat met dubbele koppeling gemeengoed geworden onder sportauto’s. Het is nu eenmaal de snellere optie en snelheid is toch een beetje het bestaansrecht voor sportwagens.

Ook de gewone automaat heeft enorme stappen gemaakt. Tot in de jaren 90 was een trage viertraps automaat gemeengoed. De vooruitstrevende Duitsers hadden vaak een trapje meer. Maar sinds de intrede van de 8-traps automaat van ZF is er veel veranderd. Wat heet: het is de standaard in de industrie. Vele merken passen exact dezelfde transmissie toe. Overigens was ZF niet de eerste met een automaat met 8 verzetten, dat was Lexus met de derde generatie van zijn vlaggenschip, de LS460. Weet je dat ook weer.

Porsche

In de afgelopen 15 jaar zijn veel nieuwe technologieën gemeengoed geworden, vele werken perfect met een automaat. Launch control bijvoorbeeld. Alhoewel je dit bij BMW op de E46 M3 ook op de handgeschakelde variant kon krijgen is het typisch iets voor een automaat, evenals actieve cruise control. Het komt vaak voor dat dergelijke opties alleen mogelijk zijn op het moment dat je de automaat selecteert.

En dan komt er nu een heikel punt: emissies. Of we het nu willen of niet, auto’s moeten telkens schoner worden. Met een automaat werkt dit nu eenmaal beter. Je hebt meer overbrengingen om de auto in een lager toeren gebied te krijgen en de elektronica kan de bak en motor goed samen laten werken. Ook hier is de automaat in het voordeel.

Kortom vroeger was de handbak niet alleen de leukere optie, maar ook de snellere. Die vlieger gaat niet meer op. Het is niet alsof de automerken het niet geprobeerd hebben. Bij Ferrari kozen de klanten al massaal voor de F1 transmissie, een sequentiële bak met flippers die veel minder was dan de latere automaten met dubbele koppeling. De Ferrari California kon er mee uitgerust worden op speciaal verzoek. Naar het schijnt heeft slechts één Britse klant hier gebruik van gemaakt. Het zijn verder allemaal automaten. En dat is op zich ook te begrijpen. Een BMW E30 M3 met een automaat uit de jaren 80 zou een deceptie zijn. In een huidige M3 is dat geenszins het geval.

Corvette

Kortom, de handbak lijkt inderdaad op zijn retour te zijn. Voor veel kleinere auto’s is het nog de standaardtransmissie vanwege de kosten. Een handbak is nog altijd goedkoper. Maar bij een sportwagen ligt dat toch even anders. Een BMW M4 met handbak is duurder, langzamer én schadelijker voor het milieu. Ondanks dat het in de praktijk mee zal vallen maakt het wel degelijk uit voor de extra BPM die er over gerekend wordt. In de kantine van de Autoblog redactie vroegen we ons het volgende af. Als je een nieuwe auto koopt. Gewoon in Nederland, met je eigen geld. Een leuke auto zoals een Porsche 911, BMW M2 of Chevrolet Corvette, zou je dan extra gaan betalen voor de handbak?

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • BMW iX xDrive40 rijtest video
    BMW iX xDrive40 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

911, BMW, Chevrolet, Corvette, m2, M3, Porsche, transmissie

Vorig bericht: « Formule 1 in 2017: wat is er allemaal anders?
Volgend bericht: De rol van Brussel in Dieselgate: dit zaakje stinkt »

Lees Interacties

Reacties

  1. baklava zegt

    4 december 2016 om 22:35

    Vaak genoeg met handbak, automaat en dsg achtige versnellingsbakken gereden. Ik rijd met een automaat in Jakarta, want altijd file. Echter als ik in Nederland ben prefereer ik een handbak. Stukje beleving is gewoon fijn. Lekker boeiend of je 0.2 sec langzamer bent naar de 100. Conclusie, als je in de file staat neem een automaat of dsg, sta je niet in de file neem een handbak, zoveel fijner.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      4 december 2016 om 23:00

      @baklava: aangezien NL een iets ruimere uitvoering van Jakarta is, is een automaat hier ook echt veel fijner dan een handgeschakelde versnellingsbak.

      Login om te reageren
      • baklava zegt

        4 december 2016 om 23:00

        @roppp: Ik sta anders nooit in de file in Nederland.

        Login om te reageren
        • unknown32 zegt

          4 december 2016 om 23:26

          @baklava: als je Jakarta gewend bent, zijn onze files nog meevallen:-)

          Login om te reageren
        • FelixF zegt

          4 december 2016 om 23:49

          @baklava: Ik sta dan weer nooit in Jakarta in de file.

          Login om te reageren
          • jochempie zegt

            5 december 2016 om 17:35

            @felixf: zou je eens moeten doen! Maar niet in het regenseizoen.

            Login om te reageren
        • erwh zegt

          5 december 2016 om 03:16

          @baklava: maar iedereen achter u wel.

          Login om te reageren
        • dick1980 zegt

          5 december 2016 om 07:05

          @baklava: dan rijd je hier waarschijnlijk geen woon-werk in de randstad. Dat is namelijk aansluiten, voor je kijken en doorkruipen.

          Login om te reageren
          • baklava zegt

            5 december 2016 om 07:42

            @dick1980: Correct. In de randstad neem ik gewoon de trein. Wel zo makkelijk.

            Login om te reageren
        • wimpster zegt

          5 december 2016 om 07:06

          @baklava: Weet je zeker dat je in het juiste vliegtuig bent gestapt?

          Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      4 december 2016 om 23:21

      @baklava: Zou ik zelf ook doen: Jakarta+automaat. Familie doet echter: Jakarta+handbak, in de Daihatsu. >.<

      Ik wil zeker daar een keer wat sturen, maar echt veel liever automaat. Ook nadat ik klaar ben met lessen in NL.

      OT: nu handbak lessen, daarna t liefst zoveel mogelijk automaat. Lijkt me zoveel relaxter.

      Login om te reageren
      • 123bat zegt

        4 december 2016 om 23:59

        @toyotafortuner: Eens. Heb eerst een 205 met handbak gehad (1.4), maar nu een 205 met automaat (1.6). Rijdt minder sportief (antieke 4-traps van ZF) maar wel zó relaxed!

        Login om te reageren
      • boenderaar zegt

        5 december 2016 om 07:56

        @toyotafortuner: achja, als je eenmaal 20dkm+ hebt gereden begin je wel te bergrijpen waarom sommige de handbak prefereren ;)

        Login om te reageren
    • Hupke zegt

      5 december 2016 om 05:05

      @baklava:
      Waarom zou je zelf rijden in Jakarta. In Indonesia pak je toch gewoon beter een chaufeur…

      Login om te reageren
      • baklava zegt

        5 december 2016 om 07:44

        @hupke: Als ik er een had hehe. Af en toe gebruik ik wel Uber of Go-Jek.

        Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        5 december 2016 om 09:07

        @Hupke: ik snap niet zo goed wat jouw seksuele overwegingen met automaten te maken hebben, maar toch bedankt voor je bijdrage ;)

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          6 december 2016 om 17:09

          @davelepeef:

          Ach een pook is een pook.

          Login om te reageren
  2. shibby zegt

    4 december 2016 om 22:36

    Ja, voor de fun auto absoluut. Voor de dagelijkse ritjes zou een automaat wel fijn zijn, maar het zelf roeren blijft leuk

    Login om te reageren
    • dieselkameel zegt

      5 december 2016 om 10:20

      @shibby: Voor een diesel zou ik zeggen automaat, voor een futloze benzine ook. Maar zogauw de auto enig gevoel van ‘GASSEN’ bij mij oproept. Dan handbak

      Login om te reageren
  3. sjaakjwt zegt

    4 december 2016 om 22:37

    Een automaat waar je ook mee kan flipperen is perfect, wat mij betreft.

    Login om te reageren
    • boenderaar zegt

      5 december 2016 om 07:57

      @sjaakjwt: Zeker, en een normale handrem dan, geen elektronische. Kan er tenminste nog een beetje worden gespeeld wanneer er straks weer sneeuw ligt!

      Login om te reageren
    • hollow zegt

      5 december 2016 om 08:26

      @sjaakjwt: je zou dat denken. Ik rijd een bmw F30 330d met de ZF8 met flippers. Buiten occasioneel eens terugschakelen of demonstreren aan de passagiers, gebruik ik dat amper. Zet dat ding in Sport+ en die ZF8 doet alles perfect.

      Login om te reageren
      • rickvanbuuren zegt

        5 december 2016 om 14:29

        @hollow: ik gebruik mijn flippers wel altijd bij sportief sturen. Heb een hekel aan het terugschakelen bij volgas en bij even inhouden rond 4000 toeren schakelt de bak alweer door terwijl ik dat niet wil. Ik zou dus ook echt niet zonder willen

        Login om te reageren
        • hollow zegt

          5 december 2016 om 14:37

          @rickvanbuuren: corrigeer me als ik fout ben,maar bij de ZF8 in sportstand en manuele modus schakelt hij niet uit zichzelf verder op.

          Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    4 december 2016 om 22:42

    Tegenwoordig is de automaat bijna de betere keuze kwa sportwagen of in elk geval flippers aan het stuur dat geeft nog een beetje gevoel van zelf schakelen

    Login om te reageren
  5. ghost zegt

    4 december 2016 om 22:42

    Mijn Polo R WRC Street heeft ook een handbak ipv DSG. Ik vind het heerlijk. Hiervoor had ik een Scirocco net DSG en dat rijdt ook subliem maar echte mannen roeren zelf wat mij betreft.

    Login om te reageren
  6. kennone zegt

    4 december 2016 om 22:43

    Ik ben van mening als je een Porsche Carrera 4 automaat bestuurder bent dat je dan beter een Landrover Discovery had kunnen kopen.
    Hoop zo dat de handbak nog even blijft!! (Geld trouwens ook voor de v8/10/12)

    Login om te reageren
  7. deora zegt

    4 december 2016 om 22:44

    Als ik het geld had om een dergelijke auto nieuw te kunnen kopen dan ging ik voor de handbak. Dit is puur emotie, het zelf schakelen vindt ik toch erg lekker. Blijft er toch wat mechanisch over in de moderne tijd :P

    Login om te reageren
  8. ej20g zegt

    4 december 2016 om 22:44

    Ik zou altijd extra betalen voor een handbak. Tenzij het een draak van een handbak betreft, dan is de automaat de betere keus denk ik.

    Login om te reageren
  9. cadrez zegt

    4 december 2016 om 22:45

    Sinds kort ben ik ook fan van de automaat. Voor dagelijks gebruik is hey gewoon veel comfortabeler. Moest het nu voor een functie kar voor in het weekend zijn zou ik wel nog liever zelf schakelen. Dan heb je nog net dat beetje meer controle. Maar dit weekend heb een heel weekend met de nieuwe e klasse met 9 traps automaat gereden en die schakelt toch ook wel subliem. Kortom. Doe mij voor mijn daalt maar een automaat.

    Login om te reageren
    • cadrez zegt

      4 december 2016 om 22:46

      @cadrez: dan maar*

      Login om te reageren
  10. mat1980 zegt

    4 december 2016 om 22:51

    Nee, ik zou ook voor de automaat gaan.
    Er is gewoon simpelweg niet tegenaan te schakelen.
    Het rijd een stuk ontspannender in het dagelijks verkeer en als je eens “lekker” gaat rijden zijn de ongenoegens van de vroegere automaat niet meer te merken.
    Wel graag een automaat met dubbele koppeling aub

    Login om te reageren
  11. veloce zegt

    4 december 2016 om 22:52

    Als die ge
    Als die genoemde M2, 911 of Corvette mijn funauto zou zijn, betaal ik graag wat extra’s. Ik haal mijn plezier niet uit effecient schakelen of hoe hard je kunt accelereren. Nee, de manier waarop je dat doet is veel belangrijker. Sneller is gewoon niet altijd leuker.
    Dat is net zoiets alsof het aantal pk’s gelijk staat aan het plezier dat je in een auto kunt hebben.

    Login om te reageren
  12. stfu zegt

    4 december 2016 om 22:52

    Auto’s hebben ook steeds meer vermogen, waardoor het ook gevaarlijker is om zelf te schakelen. Of meer kans op slopen van je koppeling.

    Vreemd dat jullie vergeten te melden dat in sommige landen straks alleen nog maar EV’a verkocht mogen worden en dat we allemaal die kant op gaan. En een elektromotor heeft geen versnellingsbak. Dus we gaan sowieso steeds meer ri. automaat. Overigens al die 167 traps automaten ten spijt: de comi elektro en slechts 1 versnelling incl. remmen op de motor is tig maal prettiger. Geen trillingen, geen schokken en efficienter doorbhet regenatief remmen.

    Login om te reageren
  13. romeoalfa zegt

    4 december 2016 om 22:53

    DSG = sneller, zuiniger en handiger. Mensen die een nieuwe sportwagen kopen willen niet met zo’n pookje roeren, dat zijn vaak die 18-jarigen die een gepimpte Civic rijden. En die kunnen (nog) geen Ferrari oid kopen….

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      5 december 2016 om 00:25

      @romeoalfa: Als je zo nodig zuiniger wilt rijden haal dan maar een Prius.. :p

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      5 december 2016 om 08:33

      @romeoalfa: Je hebt wel een punt. Het schakelen is een leuke ervaring. Eentje die elke auto liefhebber een keer gehad moet hebben in een snelle wagen.
      Later, als de autoliefhebber groot is en zijn oog valt op een mooie sportwagen, dan zijn het vaak ook andere dingen dingen die belangrijk worden. En zo was het bij mezelf ook: uiteindelijk voor de DCT gekozen.

      Login om te reageren
    • ronnys zegt

      5 december 2016 om 14:16

      @romeoalfa: klopt, maar ook veel onderhouds gevoeliger. Zolang ik geen files tegen kom en mijn auto”s gebruikt koop zullen altijd handballen worden zolang het kan. Indien het EV wordt dan heb je ook geen dure automaat maar nodig. Mijn ouders hennen allebei een automaat, maar ik kan er niet aan wennen.

      Login om te reageren
  14. crisisfour74 zegt

    4 december 2016 om 22:58

    Automaten zijn een dure grap,

    Login om te reageren
  15. nopetrolnofun zegt

    4 december 2016 om 22:58

    Handbak zonder twijfel! Het ligt er natuurlijk ook wel aan wat voor auto het is. Bij een Lambo/Rari klinkt het niet als er een onderbreking is tijdens het schakelen. Maar bijvoorbeeld bij mijn Z zou ik geen automaat willen(gelukkig ook niet in NL geleverd)

    Login om te reageren
  16. ThomasBol zegt

    4 december 2016 om 23:02

    Forensen in een automaat, plezieren in een handbak. De Amerikanen hebben dat al decennia door. Zoals het hoort.

    Login om te reageren
  17. bertorelli zegt

    4 december 2016 om 23:03

    In beide auto’s een automaat en ik wil als het even kan nooit meer een handbak.
    Het rijdt simpelweg veel relaxter.
    Nu zijn het geen sportwagen, maar ‘gewone’ sedans maar doe mij maar zo’n automaat.

    Voor de hobby een 5 liter V8 en als dagelijkse auto een 2,8 liter 6-in-lijn (Mercedes) en dan is een 4-traps voldoende.
    Tijdens de afgelopen vakantie in de VS een Jeep met een 9-traps automaat gereden en dat ging ook prima al rijd het toch anders met al die verzetten.

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      5 december 2016 om 00:56

      @bertorelli: W124 en W126?

      Login om te reageren
      • bertorelli zegt

        5 december 2016 om 08:52

        @homer55: Bijna goed ;-)
        W126 en W202

        Login om te reageren
  18. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    4 december 2016 om 23:04

    De doordeweekse luxe auto met automaat, de fun weekend auto met handbak. Precies goed!

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      5 december 2016 om 00:26

      @svenska_aeroplan_ab: idem voor mij. Ik heb zelfs van die flippers aan het stuur maar ik gebruik ze zelden.

      Login om te reageren
  19. citroenvisa zegt

    4 december 2016 om 23:16

    Ik ben te eigenwijs voor automaten, doen nooit wat ik wil wanneer ik het wil

    Login om te reageren
  20. 888natan zegt

    4 december 2016 om 23:16

    Automaat plus flippers is goed voor mij.

    Login om te reageren
  21. Homer55 zegt

    4 december 2016 om 23:17

    Voor mij een automaat met koppelomvormer.
    DSG en dat soort dingen vind ik allemaal te nerveus rijden. Elke auto met dubbele koppeling die ik heb gereden was vanuit stilstand nooit zo smooth als een automaat.
    Een handbak met lange verzetten aan een koppelrijke motor vind ik ook prima.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      4 december 2016 om 23:21

      @Homer55: maar waar vind je tegenwoordig nog een koppelrijke motor? Onder de 1500 toeren is nog geen enkele motor met turbo wakker, en zonder turbo zijn ze ook allemaal zo hoogtoerig. Terwijl dat juist hèt toerental is waar je trekkracht wilt als je niet bij elke afslag in de bbk naar z’n 1 wilt.

      Die ouwe benz van mij trekt een volle auto heuvelop in z’n drie zonder het gaspedaal aan te raken. Dàt is koppelrijk!

      Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        5 december 2016 om 00:53

        @lekbak: Ja zo’n 2.3 is goed he :D Daarom heb ik liever 130pk uit een 2.3 dan uit een opgefokt 1.2’tje. Met de laatste kun je niet in zn 3 vanuit stationair optrekken. Dat doet de mijne moeiteloos en dat is wel prettig bij langzame stadsverkeer of 30-zone vol drempels.

        Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        5 december 2016 om 09:12

        @lekbak: praktisch elke motor met gelijk slagvolume heeft tegenwoordig door de turbo’s juist meer koppel, zeker onderin. Dat fabrikanten ervoor kiezen om naaimachientjes in te zetten ipv motoren met groter slagvolume betekent niet dat de motoren op zich minder presteren?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          5 december 2016 om 09:31

          @davelepeef: turbo’s hebben een minimaal toerental nodig om te functioneren. Zoals ik hierboven schrijf kan geen turbo motor op tegen een grote atmosferische motor zoals die in mijn w201. Niet als je een drempel over moet die net ff stijl is, of als je die langzame afslag moet nemen in de bbk. Stront irritant om elke keer naar de eerste te moeten gaan omdat de motor nog niet wakker is.

          En dan heb ik het nog niet over het nadeel van het hogere verbruik van turbo’s (als je ze aanspreekt=bijna altijd dus) en de kwetsbaarheid. Want dat staat nu niet ter discussie.

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            5 december 2016 om 10:13

            @lekbak: je hebt gelijk mits je vergelijkt met een gedownsizede motor. Een motor met gelijk slagvolume én turbo zal weinig inboeten bij lage toeren maar zal zeker meer koppel leveren bij hogere toeren. Dat motoren met relatief groter slagvolume worden vervangen door één van kleiner slagvolume mét turbo en met identiek maximaal koppel (dus niet gelijk verloop) geeft het probleem wat je schetst, niet drukvulling op zich. Dus ja, ik heb liever een 2.5 atmosferische ipv een 1.2 turbo, maar liever een 2.5 turbo. Liever eigenlijk geen turbo überhaupt, maar in een normale auto prima.
            Maar hoe komen we hier ook alweer op ivm transmissies…?

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              5 december 2016 om 14:03

              @davelepeef: we snappen elkaar gelukkig.

              Transmissies. Omdat het karakter van een motor mede bepalend is of een automaat nagenoeg noodzaak is of niet. In een downsize blokje noem ik het noodzaak omdat je anders blijft schakelen bij lage snelheden.

              Login om te reageren
  22. lekbak zegt

    4 december 2016 om 23:18

    In mijn ogen ben je tegenwoordig hartstikke gek als je nog kiest voor een handbak in een reguliere moderne auto (lees: niet sportwagen, bedrijfswagen, of hardcore terreinwagen). De automaat doet echt alles beter en als je sportief wilt kan je zelfs beter je prioriteiten stellen bij een wat krachtigere motor en beter onderstel dan een handbak. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar wat mij betreft houden die op bij auto’s zoals lotussen, superseven klonen, gt86/brz etc.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      5 december 2016 om 08:44

      @lekbak: tja ik kom uit een gt86, manueel uiteraard, waar ik alles mee deed. Nu een station door ruimtebehoefte maar wil nog steeds maximale rijbeleving => handbak.

      Auto waarmee je rijdt is vaak een compromis.

      Vorige was sportauto die verbazend praktische is. Nu een praktische wagen die verbazend sportief is.

      Login om te reageren
  23. viezefreddyw zegt

    4 december 2016 om 23:20

    Voor mij is het echt afhankelijk wat voor type auto het is. In de F430 heb ik er een beetje gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant moet ik er niet aan denken om in die auto een handbak te hebben simpelweg omdat het bijna lastig is bij te houden, laat staan bij zijn opvolgers.. Maar bij een auto als een Z4, TT of Cayman wil ik perse een handbak. Ik weet niet waarom eigenlijk, maar in die auto’s vind ik dat veel leuker. Als het moet gaan om een echte reisauto gaat er niets boven een overheerlijke automaat.

    Supercar? Flipperen!
    Een roadster als een Z4? Handbak!
    Reisauto? Automaat!

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      5 december 2016 om 09:14

      @viezefreddyw: dit strookt. Ik sluit me aan :)

      Login om te reageren
    • Joost zegt

      5 december 2016 om 12:47

      @viezefreddyw: Maar het schakelpatroon van een Ferrari handbak is zoooooo mooi.
      (Bijna) kunst.

      Rationeel is de keuze voor een automaat natuurlijk de enige juiste keuze, met flippers

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      5 december 2016 om 16:00

      @viezefreddyw: Daar sluit ik me bij aan. Steptronic it is… Of een switch tronic…

      Login om te reageren
  24. mercedesclk350 zegt

    4 december 2016 om 23:24

    Handbakken voor schakelen is als een AMG voor een krachtige auto.

    Als je doelstelling rondetijden en snelheid is ben je gek als je er voor gaat.
    En van zo’n grote atoombom als motor met zoveel PK enkel op de achterwielen is ook gewoon stompzinnig.

    Een handbak, of een AMG, koop je dan ook niet om redenen die meetbaar zijn. De reden is het gevoel wat je wilt. Die lach op je gezicht, dat gevoel van je eigen versnelling bepalen. Dat is wat telt.

    Dat de redenen om voor zo iets stoms te gaan niet meetbaar zijn in cijfers, betekent niet dat ze er niet zijn.

    Login om te reageren
  25. wernerv8 zegt

    4 december 2016 om 23:27

    Als ik het geld had voor een 911 zou ik de handbak nemen. Toch nog een klein stukje interactie met de techniek. Snap dat ze steeds meer overstappen op de automaat daar het gros van de doelgroep ( lees de mensen die het kunnen betalen ) vaak al niet de meest dynamische bestuurders zijn of vaak niet eens (meer ) weten hoe een handbak werkt. Maar in mijn bescheiden mening hoort een sportauto een handbak te hebben. Een luxe auto graag een automaat dat rijd dan weer comfortabeler maar daar koop je geen sportauto voor. Verder mag de bedrijfswagen ook wel een auyomaat mits adequaat gemotoriseerd.

    Login om te reageren
  26. uselessguy zegt

    4 december 2016 om 23:27

    Ik rijd voor mijn werk dagelijks in verschillende soorten automaten en voor mij valt er een tweedeling te maken: alle kleine auto’s met automaat rijden gewoon ruk (aygo, i10, micra etc). Dan heb je nog grotere auto’s (limousines en suv’s) waarbij een automaat werkelijk een godsgeschenk is. Voor de eerste groep heeft de handbak wat mij betreft zeker bestaansrecht.

    Login om te reageren
  27. basgsi zegt

    4 december 2016 om 23:30

    Na een paar maanden gereden te hebben met mijn benz E420 (uiteindelijk een jaar gehad) wist ik het voor mij nooit meer een automaat! Het niet zelf schakelen gaf mij het gevoel dat ik niet meer echt aan het rijden was. Toen mn broertje een 6 gti had gekocht dsg en mn pa een caddy tdi dsg was ik nog niet overtuigd. Nu mijn broertje een R20 dsg heeft gekocht, ben ook ik overstag, mijn volgende auto word een 4×4 automaat. Wordt sparen voor een M135i xdrive of nog beter een M140i xdrive. Heb dus nog een paar jaartjes om overna te denken en genieten van de T5 roffel.

    Login om te reageren
  28. Edge zegt

    4 december 2016 om 23:36

    Als het puur om snelheid gaat is de handbak natuurlijk allang achterhaald. Met de vermogens van een moderne supercar moet je wel van hele goede huizen komen wil je zo’n wagen een beetje fatsoenlijk kunnen rijden met handbak. Daar is een automaat, al dan niet met flippers, de beste keuze. Voor de reisauto geld hetzelfde. Waarom zou je in de file om de vijf meter willen schakelen en koppelen? Met een goede automaat is dat gewoon stukken fijner.
    Maar, als je een leuk stukje wilt sturen bergweg, moet je natuurlijk bij de handbak zijn. Dat geeft toch net even wat meer controle en beleving dan een automaat of flippers.

    Login om te reageren
  29. mashell zegt

    4 december 2016 om 23:37

    Ik zou niet bijbetalen voor een handbak, maar ik wil ook niet (veel) bijbetalen voor een automaat. Met een meerprijs van onder de €500 ben ik om. Vraagt de fabrikant er €2500 voor, nou dan schakel ik wel zelf hoogstpersoonlijk.

    Login om te reageren
  30. robert110 zegt

    4 december 2016 om 23:41

    Ik zal toch niet snel een automaat kopen. Toegegeven het rijd niet verkeerd. Ik heb ruim 3 maanden in Canada in een ’07 Ford F-150 gereden met een 4 traps automaat (met overdrive!). En toen ik er eenmaal aan gewend was en mijn rijstijl er op aangepast had reed het over het algemeen heerlijk relaxed. Alleen off-Road en in de stad was het af en toe wat minder.

    Maar toen ik thuis kwam en weer met mijn eigen hand bak rond reed was het toch weer genieten. Het schakelen geeft mij toch een plezier die ik niet graag kwijt zou willen raken. Daarnaast rijd het (voor mij) in de stad een stuk relaxter.

    Op een lange rit of bij veel snelweg kilometers is een automaat echt een toevoeging.
    Maar ik rijd niet veel lange ritten, ik kom bijna nooit op de snelweg en ik kom veel off road en dan heeft de hand bak toch mijn voorkeur.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      5 december 2016 om 09:25

      @robert110: die logica snap ik niet helemaal. Als je veel moet schakelen prefereer je een handbak en op de snelweg waar je bijna niet hoeft te schakelen een automaat. Waarom eigenlijk?

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        5 december 2016 om 11:50

        @lekbak: op de snelweg heb ik geen plezier aan dat ene schakelmoment.

        Login om te reageren
  31. misterdrogba zegt

    4 december 2016 om 23:43

    Rij momenteel met een handbak maar al vaak met een automaat gereden. Een een automaat is gewoon zoveel meer relax rijden dan een handbak.
    Bovendien na een lange dag werken nog eens 20/30 minuten in de file staan, dan verlang je gewoon naar een automaat..
    Mijn volgende wordt sowieso een automaat, maar met peddels aan het stuur.

    Login om te reageren
  32. Forza zegt

    5 december 2016 om 00:01

    Ik ben nog van de school dat snelheid ondergeschikt is aan beleving, het echt besturen van een auto. Het is toch een heerlijk gevoel dat jij de auto èn motor controleert en dit niet aan de machines overlaat? Natuurlijk snap ik het snelheidsaspect wel, mensen willen associatie met de motorsport, maar geef mij maar een zondag, een lekker aantal pk’s op de achterwielen en een handbak. Ik speel liever (G!) Villeneuve dan Max V :)

    Login om te reageren
  33. koeberg zegt

    5 december 2016 om 00:05

    een heikel punt: emissies. Is precies de reden waarom mijn 14% diesel een handbak heeft ondanks dat er voor het model ook een automaat beschikbaar is. Ja, een automaat is *in de praktijk* zuiniger, maar een *expert* in de NEDC kan in de NEDC net iets meer uit een handbak halen. En daarom rijd ik nu dus met een handbak hoewel ik geen NEDC-expert ben en mijn standaard woon-werkverkeer niet op de NEDC-cyclus lijkt.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 december 2016 om 09:02

      @koeberg: wederom reden om die achterlijke NEDC testcyclus te vervangen met iets wat wel realistisch is.

      Login om te reageren
  34. martinus zegt

    5 december 2016 om 00:05

    Jaguars zijn al een tijdje niet meer leverbaar met handbak.

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      5 december 2016 om 22:05

      @martinus:
      Jawel hoor. De XE diesel is er met een handbak.

      Login om te reageren
  35. microwave303 zegt

    5 december 2016 om 00:20

    Schakelen is zo’n domme bezigheid. Erg blij met m’n multitronic bak.

    Login om te reageren
  36. martingtv zegt

    5 december 2016 om 00:40

    Handbak voor mij. Wel met automatten gereden, maar nooit iets gevonden.
    Vooral auto’s met een zf 8 bak klinken als of je continu met een slippende koppeling rijdt.
    Een mooie motor gecombineerd met een automaat is als een goed biertje in een vies glas, het slaat direct dood.

    Login om te reageren
  37. 2wheeler zegt

    5 december 2016 om 01:15

    Op de motor wil ik altijd manueel blijven, voor de auto maakt het me niet zo uit. Die 5 minuten woon-werk kan ik ook wel even met het handje doen.

    Login om te reageren
  38. atrak zegt

    5 december 2016 om 01:15

    Ja! Geef de consument dan tenminste 1 nuttige optie/keuze, tussen al die armoedige opties die er wel standaard op horen te zitten.

    Login om te reageren
  39. atrak zegt

    5 december 2016 om 01:16

    Ja! Geef de consument dan tenminste 1 nuttige optie/keuze, tussen al die armoedige opties die er wel standaard op horen te zitten.

    Login om te reageren
  40. john4545 zegt

    5 december 2016 om 01:22

    Misschien moeten we autos meer in categorie gaan scheiden: de gezinsbakken en de rijdersautos. Ik denk dat fabrikanten sws voor cat 1 gaan.

    Ik weet wel dat ik al tierend en scheldend F12016 op 1 pc race, met stuurtje en schakelpook, en zo ziek van die V6Turbo met afgrijselijk geluid incluis een 8-bak gearbox waarvan de verzetten niet te stellen zijn, dat ik schakelen gewoon op automaat zet en dat gaat eigenlijk prima, op een paar trage terugschakelmomenten na.

    MIjn vraag: wat heb je aan een horloge dat 300m diep in water kan zijn zonder stuk te gaan? Zijn er mannen die zich plat laten persen om dat te testen?

    Login om te reageren
  41. Hupke zegt

    5 december 2016 om 05:10

    Voor mij liever een handbak, op een klassieker. Moderne wagens A naar B dingen maakt het toch geen hol uit.

    Login om te reageren
  42. Arnoud zegt

    5 december 2016 om 05:40

    Automatische transmissie is als coïteren met condoom. Er zit een klein filter tussen dat een ‘het’ een stuk veiliger maakt en je een hoop zorg uit handen neemt. Maar het ontneemt je ook een hoop gevoel en beleving. Daarnaast zal het voor mij altijd voelen alsof ik niet met het ‘echte’ werk bezig ben. Daarom voor mij altijd een handbak. Ook in de file.

    Login om te reageren
  43. haroldv zegt

    5 december 2016 om 06:29

    Lastig. De 8traps BMW automaat van me, is heerlijk als je aan het toeren bent. Ook bij de al eerder genoemde files, is een automaat heerlijk. Echter, als je ff lekker aan het rijden/genieten bent, dan is ook zo’n moderne 8traps niet ideaal. Ook met flippers niet. Het hele gevoel is weg, ook ff lekker naar de motor luisteren bij double clutchen, gaat niet. Denk dus toch dat ik bij een fun auto voor een handbak blijf kiezen.

    Login om te reageren
  44. pinut187 zegt

    5 december 2016 om 06:43

    Ja zou er extra voor betalen want de genoemde auto’s zijn de funcars voor erbij. De daily gewoon met een automaat.

    Login om te reageren
  45. jochempie zegt

    5 december 2016 om 07:03

    Misschien heeft de handbak z’n langste tijd gehad, maar dat is niet te vergelijken met dingen zoals Nokia’s en andere achterhaalde technologie. Een handbak is voor veel bestuurders als een akoestische gitaar: ja, je kunt met Logic of FL Studio of Reason en een hoop VST’s een plaatje in elkaar draaien, maar het gevoel dat de gitarist over kan brengen met z’n handmatige vaardigheden is niet na te maken in zo’n geautomatiseerd plaatje.

    Als de handbak z’n langste tijd heeft gehad, dan heeft de auto als object voor vermaak z’n langste tijd gehad.

    Login om te reageren
  46. banaan7 zegt

    5 december 2016 om 07:05

    Tis maar wat je fijn/leuk vindt.

    Login om te reageren
  47. e38ossie zegt

    5 december 2016 om 07:13

    Een DSG of een DCT bak zijn geen automaten!!!! Net als de SMG bak. Het betreft allemaal handgeschakelde vertragingsbakken.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      5 december 2016 om 08:36

      @e38ossie: Ligt er maar net aan wat je er onder verstaat. Als de techniek het schakelen van je overneemt is het in zekere zin een automatische versnellingsbak.

      Login om te reageren
      • e38ossie zegt

        5 december 2016 om 09:46

        @Jochempie: Een automaat is voorzien van een koppelomvormer en planetaire tandwielstelsels. Die andere bakken hebben een gewone koppeling. Dat is de definitie. Is niet anders.

        Login om te reageren
        • jochempie zegt

          5 december 2016 om 10:02

          @e38ossie: nee, dat is de klassieke, bekrompen definitie :-)

          Login om te reageren
          • e38ossie zegt

            5 december 2016 om 11:25

            @jochempie: Sorry dat ik al 25 ja autotechnicus ben en weet waar ik over praat.

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              5 december 2016 om 11:49

              @e38ossie: Ha, dat vermoeden had ik al! Het was een typisch voorbeeld van iemand die al veel te lang in dezelfde sferen verkeert en daardoor niet meer vanaf een afstandje naar de definitie kan kijken. Als je het namelijk bekijkt vanuit het uit handen geven van het wisselen van verzet, dan is alles dat dat doet een automatische versnellingsbak: het ding bepaalt zonder tussenkomst van de bestuurder wanneer er geschakeld wordt.

              Login om te reageren
  48. tkoote zegt

    5 december 2016 om 07:28

    De automaat in mijn DS3 is een schokkerig drama maar onlangs reed ik een Clio met EDC en dat was een heerlijke machine. Als de techniek zich zo snel blijft ontwikkelen en daardoor ook op steeds kleinere modellen toepasbaar wordt denk ik dat het misschien nog drie modelgeneraties duurt, maar dan is er inderdaad geen handbak meer. Bovendien zorgt de opkomst van autonoom rijden voor een afname in handbakken, ook niet te vergeten.

    Login om te reageren
  49. camber24 zegt

    5 december 2016 om 07:31

    Automaat. Wel met dubbele koppeling aub. Beats handbak wat mij betreft in echt elk geval.

    Login om te reageren
  50. bonzoo zegt

    5 december 2016 om 07:34

    Wat ben ik blij met mijn Fiesta ST 2014! Lekker handbakkie!
    Dat is pas echt lekker autorijden! Daar kan geen automaat tegenop!

    Login om te reageren
  51. stefan1207 zegt

    5 december 2016 om 07:34

    Grappig, ik ben vorige maand nog serieus aan het twijfelen geweest of ik de BMW 220i coupé nu met handbak of automaat zou bestellen. De acceleratietijd (op papier) is hetzelfde, automaat is inderdaad wel iets zuiniger (ook op papier). Heb uiteindelijk voor de manuele zesbak gekozen. Desondanks handgeschakeld is-ie overigens wél voorzien van een actieve cruise control.

    Login om te reageren
  52. boenderaar zegt

    5 december 2016 om 08:00

    Een handbak met automatisch tussengas lijkt me wel wat, zoals in de corvette, cayman gt4 etc. Met mn 1.99 ben ik in bijna alle auto’s te lang om een beetje fatsoenlijk te kunnen heel- and toe’en.

    Login om te reageren
  53. Onehp zegt

    5 december 2016 om 08:38

    Logischerwijs: automaat
    Snel: automaat
    Maximale rijbeleving: handbak

    Login om te reageren
  54. broekhoest zegt

    5 december 2016 om 08:44

    Het ligt ook net aan de auto zelf natuurlijk. Een BMW 3er met 8 traps ZF-automaat is een heerlijke combi, daar lijkt iedere autojournalist het wel over eens.

    Maar in een hot hatch zoals een Fiesta ST hoort natuurlijk geen automaat, dat hebben ze bij Ford ook door.

    Als ik een nieuwe auto zou moeten kopen en ze zouden een hoop geld er voor vragen, besteed ik dat geld liever aan een paar leuke opties dan aan een automaat.

    Login om te reageren
  55. Onehp zegt

    5 december 2016 om 08:48

    Kort door de bocht: verveel me dood in een automaat, zelfs met flippers, tijdens dagelijks rijden, dat is al zo saai. Met een manuele bak veel bewuster bezig met autorijden en je kiest ook bewuster je versnelling en daarmee je snelheid. Misschien is dit anders in een luiddruchtige supercar, maar die zijn dan ook niet saai (als je ermee mag doorrijden?!?)…

    Maar de meeste mensen hebben daar geen boodschap aan en willen gemak en comfort. Prima ook.

    Login om te reageren
  56. Dutchdriftking zegt

    5 december 2016 om 08:59

    Hangt zo af van de auto en het doel van de auto. Een M2 bijvoorbeeld zou ik altijd met handbak doen, dat hoort bij zo’n speeltje. Bij een RS6 (toch ook een speeltje) zou ik er niet over piekeren. De meeste daily drivers zijn totaal niet sportief en dan is een goede automaat een heel fijn stukje comfort.

    Login om te reageren
  57. tfsi zegt

    5 december 2016 om 09:26

    Ik rij nu met mijn Gofje 5 gti al 30k met een dsg, het rijdt fantastisch de pofjes met overschakelen, het cruizen in de drive, als ik nu een gti met een handbak zie vind ik het haast goedkoop eruit zien.
    Als slaat dat natuurlijk nergens op maar persoonlijk voor mij geen handbak op een gti, r etc.

    Login om te reageren
  58. Onehp zegt

    5 december 2016 om 09:57

    Een maat van me gebruikt ook een command line interface op zijn Linux computer(s). Zelf gebruik ik veel shortcuts. De meeste muisklikken zich vooruit…

    Een handbak is best nerdy, om het goed te doen moet je weten hoe je best dat pedaal bedient, steeds beslissingen maken over het juiste schakelpunt, tja, een beetje intresse hebben voor de techniek erachter.

    Login om te reageren
  59. spykerboy zegt

    5 december 2016 om 10:11

    In mijn optiek niet, zie zelf geen enkel voordeel van een handbak vergeleken met een goede bak zoals nu in alle sport autos zitten, zo snel kunnen wij zelf gewoon niet schakellen…

    Login om te reageren
  60. redneckdarian zegt

    5 december 2016 om 10:12

    vooral het geluid bij het schakelen van die nieuwe bakken vind ik jammer.

    de scheet geluid is echt zoooo lelijk!

    Login om te reageren
  61. hugoe zegt

    5 december 2016 om 10:38

    Ik vind dat er te weinig onderscheid wordt gemaakt tussen reguliere auto’s en auto’s die bedoeld zijn om auto rijden leuk te maken (om alle performance / sport en luxury wagens maar even onder een algemene noemer te plaatsen). Voor reguliere auto’s is het in principe prima als het straks allemaal automaten worden, hoeveel extra plezier brengt een handbak nou daadwerkelijk in zo’n auto?. Dat maakt namelijk de mogelijkheid van een handbak in een auto van de tweede categorie alleen maar aantrekkelijker in mijn ogen. Ook zou er makkelijk aan de emissie eisen in zijn totaliteit kunnen worden voldaan. Wat ik probeer te zeggen komt er in de praktijk als het aan mij ligt straks als volgt op neer; naar mijn mening mag men straks in Brussel per fabrikant modellen als het ware homologeren voor een handbak. Een aantal criteria voorbeelden hierbij: 1) Is het model begeerlijk / sportief oriënterend genoeg voor een handbak? 2) Is de afzet / productie dusdanig klein dat emissie eisen binnen de unie niet in gevaar komen? 3) Hoeveel aantallen met een handbak weet de kleinste fabrikant af te zetten? (Dit om oneerlijke concurrentie te voorkomen) Ik hoop echt dat dit de toekomst van de handbak zal betreffen, omdat het in mijn ogen een zware aderlating voor de generaties na ons zal betekenen. Daar komt bij dat ik emotioneel ook zal instorten als ik met mijn zuur verdiende centen, dosis geduld en portie geluk bij Kroymans aan kom om vervolgens te horen te krijgen dat ik geen handbak meer kan krijgen in mijn nog aan te kondigen Aston met NA V12. *All my dreams shattered to bits* :(

    Login om te reageren
  62. donvliet zegt

    5 december 2016 om 11:11

    Er zijn heel veel manieren om rijplezier te hebben. Laatst heb ik nog gereden met een rallyauto met handbak, een hydraulische handrem, regelbare rembalans, rechte vertanding in de bak, geen ABS of ESP en geen rembekrachtiging. Echt een feest. Maar in het dagelijks verkeer moet ik er niet aan denken! Geef me dan alsjeblieft een goede automaat en alle luxe van een moderne auto.

    Wat ook een kick kan zijn is rijden in de Eiffel met een leuke wendbare sportauto met flippers. Kun je mooi met links remmen. Is ook heel dynamisch rijden, echt een hoop fun.

    Ook kan ik het me voorstellen dat dubbelclutchen z’n charme heeft in een hobbyauto, maar dat heb ik nog nooit zelf gedaan.

    Kortom, elke situatie is anders. Voor dagelijks gebruik hou ik van een automaat, mits goed geïmplementeerd. Een hobbyauto met handbak is gaaf, maar een goede flipperbak ook!

    Login om te reageren
  63. dare2think zegt

    5 december 2016 om 11:35

    Eerst maar eens een poosje in allebei rijden.

    Login om te reageren
  64. reistje zegt

    5 december 2016 om 12:40

    Ja. Er zijn zoals je hier ziet nog altijd genoeg liefhebbers voor de handbak, al valt dat in percentage altijd weer tegen op het geheel. En al die kleine auto’s als Aygo’s zijn zo goed als allemaal handbak want dat is lekker cheapass. Persoonlijk krijg ik steeds meer een zwak voor de traditionele automaat met koppelomvormer. Emissies vind ik in ieder geval geen goed excuus om de handbak te verbannen….

    Ook kijk ik nog even de kat uit de boom om te zien hoe die bakken met dubbele (of enkele) het na een jaar of 10-20 doen of met veel kilometers.

    Login om te reageren
  65. 100octane zegt

    5 december 2016 om 12:49

    Uiteraard! In je hotrod.

    Login om te reageren
  66. BaRa zegt

    5 december 2016 om 14:59

    In een racewagen met verbrandingsmotor hoort een automaat, want daar is snelheid (van schakelen) van belang.
    In een sportwagen met verbrandingsmotor hoort een handbak, want snelheid kan je op de openbare weg toch nooit halen, en dan is beleving belangrijker dan snelheid.
    In alle andere wagens, waarmee je in de file gaat staan en voorrang geeft aan emissie-eisen: je ziet het helemaal verkeerd. Het gaat niet over automaat versus handgeschakeld, het gaat over hoe snel je de logica van de mobiliteitsevolutie accepteert, overschakelt naar elektrisch aangedreven wagens – en de facto met een automaat rondkart.

    Login om te reageren
  67. tjorque zegt

    5 december 2016 om 17:55

    Als ik het geld had:
    1 daily driver met sequentiële zesbak (op twee wielen uiteraard, met de voet bediend)
    1 reiswagen met snelle automaat en veel verzetten 7 of 8
    1 fun sportwagen met manuele 6 bak

    Werkelijkheid:
    1 daily driver met sequentiële zesbak (op twee wielen uiteraard, met de linkervoet bediend)
    1 familiehok met manuele zesbak

    Login om te reageren
  68. cthijs zegt

    5 december 2016 om 18:30

    Ik kan me nog herinneren dat je vroeger met een autoexamen met een auto met automaat je niet in een handgeschakelde mocht rijden,of andersom . Is dat nog steeds ? En ja ik ben al wat ouder.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      5 december 2016 om 23:29

      @cthijs:
      Even Googlen levert het antwoord op dat dit inderdaad nog steeds zo is.

      Login om te reageren
  69. sabrerator zegt

    5 december 2016 om 22:19

    Ik zal blij zijn als ik in februari mijn handgeschakelde leasebak in kan leveren. Daarvoor reed ik automaat, maar vanwege de 14% bijtelling ben ik met een handbak gaan rijden.
    En ik vind het helemaal ruk. Als ik veel file heb gehad kom ik thuis met pijn in mijn linkerknie van het koppelen en ik haal geen enkele bevrediging uit zelf schakelen. Voor de rest doet die auto alles zelf, alleen om van verzet te wisselen moet ik een pedaal intrappen en een hendel verzetten. Wat een armoede.
    Als ik zelf van versnelling wil wisselen stap ik wel op de motor.

    Ik ga weer lekker zelf een auto kopen, een lekkere oudere luxe bak met automaat. Een Jaguar S-Type met de 2.7 diesel is zwaar favoriet. Daar haal ik veel meer rijvreugde uit als uit het leasegebakje waar ik nu in rij. Zoals ik ook meer vreugde haalde uit mijn oude Citroën C5 2.2 HDI met automaat.

    Overigens reed ik laatst een stuk met een nieuwe MINI Cooper S Works met bijna 250pk, met handbak, en ook daar had ik liever een automaat in gehad.

    Alleen als ik ooit nog iets als een Mazda MX-5 zou kopen, mag er een handbak in.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North