
Een facelift voor de BMW M2, maar dan niet van het merk zelf. Moeten ze in Beieren met een schuin oog meekijken?
Het is alweer twee-en-een-half jaar geleden dat BMW het doek trok van de tweede generatie M2 (G87). De benjamin van M heeft een historie van ‘het buitenbeentje zijn’. De voorloper, de 1 Series M Coupé (E82), was een soort verzameling van M-kliekjes en niet eens een M-motor. De M2 (F87) voelde wat dat betreft ietsje meer eigen, maar nog steeds met een niet-M-motor (N55). Behalve als je de Competition nam, dan kreeg je hetzelfde blok als in de grote broers M3 en M4. Het is die logica die van toepassing is op de G87: je krijgt dezelfde S58 zes-in-lijn als de M3 en M4.

Controversieel
Nu is de BMW M2 het buitenbeentje vanwege de plaatsing: het is het enige model uit de 1- en 2 Serie-reeks dat niet op het UKL-platform met voorwielaandrijving staat. Ook lijkt het erop alsof de 2 Serie (G42) in het algemeen gepend is door een totaal andere designer dan de rest van de line-up. Het is weer eens wat anders dan die grote grille van de M3 en M4. Toch kon ook de G87 niet op enkel lof rekenen bij zijn onthulling. Het weet in ieder geval op de klassieke BMW-manier de lovers en haters te onderscheiden. Zo is het probleem van de M2 naar mijn mening nooit geweest dat de auto an sich lelijk is, maar hoe bijvoorbeeld de wielen in de wielkasten vallen maakt de auto wat ongemakkelijk. We hebben al gezien wat een portie tuning doet met de M2 en je kan er echt iets moois van maken.

Ook hebben we nu de tijd gehad om eraan te wennen en wellicht is het tij gekeerd. Bij sommigen zit de haat jegens de G87 vanwege zijn design nog diep. Voor die mensen is er een oplossing. Deze komt van een oude bekende.

ADRO
Dat is de Koreaanse designer die inmiddels al een tijdje in de VS woont genaamd Davis Yongwon Lee. Dat zegt je wellicht nog niet heel veel, maar hij is de baas en hoofdontwerper van ADRO Design. Die naam valt recent wel vaker. Naast simpele koolstofvezel verfraaiingen voor een ruim assortiment auto’s is ADRO ook verantwoordelijk voor een ‘redesign’ van de BMW M3 en M4 G8x. ADRO noemt het zelf een facelift. Dat wordt nu doorgevoerd naar de M2.

Lee had al eens laten doorschijnen dat hij hiermee bezig was. Als designer die bij Mercedes, Hyundai en Rivian heeft gewerkt kijkt hij natuurlijk anders naar auto’s dan de simpele leek die niet in die wereld leeft. Het resultaat is nu hier en is binnenkort te bestellen. Om het design van de voorkant te veranderen gaat het enkel om een herziene voorbumper.

Is het een verbetering? Dat moet je natuurlijk zelf bepalen. Het hoekige thema waar BMW voor koos met de M2 G87 is in ieder geval weg en de indeling van de grilles en koelgaten in de bumper heeft wat meer weg van bijvoorbeeld een BMW M8 Competition. Het voelt daarom een beetje als vragen naar de bekende weg, maar als kant-en-klaar product voor de mensen die daar op zitten te wachten best een goede oplossing.

ADRO gaat binnenkort de hele set onthullen en dan wordt duidelijk of de achterkant ook herzien wordt, want daar had Lee ook een mening over. Verder is de M2 in de foto’s van ADRO voorzien van een reeks andere upgrades om ook het probleem dat de velgen te ver naar binnen staan op te lossen. Qua stance dus sowieso een topper.

Nu de vraag die we even aan jou, de lezer, willen stellen: is de BMW M2 van ADRO ook echt een verbetering? Of was je nu dusdanig gewend aan de ‘echte’ G87 dat dit een misser van jewelste is (of vond je de G87 altijd al geweldig?) En moet Lee even een kopje koffie drinken met onze bloedeigen Machiel die ook al eens zijn plasje deed over een M2-facelift? Wij horen het graag!






Direct maken. Dat frontje ziet er veeeel beter uit dan die blokkendoos van voor de facelift.
Zeker waar! Je moet ook eens kijken wat ze met de achterlichten doen. Je hebt van die filmpjes dat ze twee stukjes tape plaatsen bij de achterlichten en ineens klopt de achterkant wel.
Zie: https://www.instagram.com/keeping_up_with_the_bavarians/reel/C3-0A3IPeXp/.
Ik snap wat je bedoelt. Alleen vind ik dat die achterlichten dan een beetje groot uitvallen. Alsof de 5 serie lampen op een 2 serie zijn gezet. Maar het ziet er duidelijk meer in balans uit. De huisige achterlichten doen me altijd aan die Holden HSV denken, met die vreemde kleine achterlichten op een grote sedan.
https://media.drive.com.au/obj/tx_q:70,rs:auto:1600:900:1/driveau/private/ca-s3/2008/09/hsv-03
Als niet bmw man zeg ik maken veel beter dan die bever tanden of opgetrokken varkensneuzen of hoe je die grill ook wil noemen
alleen zitten die juist niet op de standaard M2, volgens mij zijn de BMW nieren juist groter geworden in deze bumpert… dus dat vind ik nu juist minder mooi..rest is wel mooi.
comment editen loopt vast…
Maar wilde toevoegen dat enige wat wel beter is dat de nieren weer verticaal zijn ipv de standaar versie….maar zag bij Stradman’s YouTube kanaal dat hij gewoon carbon replacements voor originele bumper had die ook verticaal waren maar dus wel de normale kleinere van het origineel…en dat zag er wel mooi uit.
Tis een kleine verbetering. Persoonlijk vind ik vooral de achterkant van de 2-serie en M2 niet geslaagd..
Dit probeert teveel op grote broer de 8 serie te kijken, voor mij een no go deze kit. Gelukkig is er heel veel ander moois en voor ieder wat wils te vinden voor deze M2 generatie.
Vind de modificatie van de neus op zich wel aardig gelukt. Twee op-/aanmerkingen :
– heb liever een gewone strakke motorkap ipv deze gatenkaas e n
– er moet nog iets van gaas of een rooster in de onderste opening in de voorbumper, dat gat is nu nog te open voor het mooi.
Nog steeds een lelijk ding.
Heel gaaf gelukt. Loop voor de normale M2 niet warm maar deze word ik zelfs hebberig van
Toevallig hing er vanmorgen een M2 in mijn binnenspiegel, ziet er in het echt toch altijd beter uit dan op de plaatjes. Het hoekige geeft wel een beetje een e30 gevoel. Maar deze mini M8 is ook wel erg tof.
Ik ben een Audi man maar dit keur ik ook goed. Maken!