We hebben een leuke verrassing voor Alfa Romeo fanboys: een hele bult foto’s waarop precies te zien is hoe een Alfa Romeo 4C wordt gebouwd. Ook duiken de geruchten over een 4C met 300 pk weer de kop op.
Zoals jullie wellicht al weten bouwt Alfa Romeo de 4C niet zelf, dat is namelijk uitbesteed aan Maserati. In de fabriek van Maserati in Modena bouwen mannen en vrouwen in keurige blauwe polo’s met Maserati-logo de lichtgewicht sportauto van Alfa.
Achterin ligt een 1.8-liter turbomotor met 240 pk, maar er duiken vanuit Italië weer hardnekkige geruchten op over een variant met 300 pk. Die zou 4C GTA, 4C Quadrifoglio Verde of 4C Competizione moeten gaan heten.
Dankzij het gebruik van aluminium, carbonfiber en SMC (Sheet Moulding Compound) blijft het drooggewicht van de 4C beperkt tot 895 kilo, oftewel minder dan 4 kilo per pk. De carbonfiber monocoque weegt slechts 65 kilo.
Als een 4C klaar is dan wordt er altijd een testrit van 40 kilometer mee gemaakt door een ervaren testrijder van Maserati. Je zit immers niet te wachten op rammeltjes. Ondanks dat er momenteel al een 4C te zien is in Nederland zullen de eerste exemplaren pas in de tweede helft van september afgeleverd worden.
Op jaarbasis kunnen er maximaal 3.500 exemplaren gebouwd worden, waarvan er maximaal 1.000 in Europa verkocht mogen worden! Op Autojunk zijn ook nog bewegende beelden van de productie te vinden.
Aarrggghhh die scooterlichten met die zwarte plastic rond verpesten heel de boel :s
@StijnB: is al een tijd bekend dat je er binnenkort andere koplampen beschikbaar komen die meer op het studie model lijken. Heb hier een artikel over gestuurd naar AB maar is niks mee gedaan.
@StijnB: Dit is al uitvoerig besproken bij de bekendmaking dat de 4C er echt zou komen.
voor iedereen nu voor de 2e maal;
de LAUNCH editie heeft deze gekke koplampen. Alles daarop volgend heeft iets anders. Ik verwijs graag naar het artikel over het gelekte introductie boekje van de 4C.
@r2d2: http://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-4c-het-wachten-is-op-aftermarket-lampunits-57794
@r2d2: dat zeg ik toch ik ontken het toch ook niet? Zeg juist tegen mensen die dat niet weten. Blijkbaar hebben mensen het gemist bij de introductie.
@c-greg: sorry dacht datje op mij reageerde snapte het al niet:-)
Die koplampen, WAAROM ALFA?! Echt een prachtige bak, maar die koplampen zijn echt afschuwelijk!
Leuk om die foto’s te zien, de koplampen kunnen alleen inderdaad beter door een setje aftermarket (dat ik dat nog eens zou zeggen…) vervangen worden…
Wat ik alleen niet snap, waarom mógen er maar 1000 van in Europa blijven?
@astra: Omdat Alfa groter wil worden buiten Europa?
Die koplampen… De koplampen van het concept zouden als optie moeten worden aangeboden.
@berlinetta: koplampen komen ook in andere ”versies”
@tweede_woning: Nee, dat is een vergissing, in de brochure staat duidelijk dat er twee soorten koplampen zijn, de halogeen en de Bi-Led. Beiden zijn exact hetzelfde alleen verschillen de lampjes, voor de rest is het gewoon een plastic koplamp. De launch-edition heeft de carbon koplampen, de “gewone” heeft plastic wat na 2 jaar wit uitslaat. Het is nog niet zeker dat er andere koplampen komen, maar verwacht maar van wel anders raken ze die auto’s nooit kwijt.
@brabantia: nee hoor , komt ook een heel andere versie , en…..soms is het beter de centjes niet te hebben , ergo geen last van wit uitslaande koplampen ,.
Nou , laten we ons huiswerk gaan maken . , het is half 8.
@astra: homologie. Duizend stuks is de grens voor European Community Small Series Type Approval (ECSSTA).
http://www.nibusinessinfo.co.uk/content/type-approval-whole-vehicles-and-automotive-components
@robbie: Dank u :)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Alfa wordt uit elkaar getrokken door 2 cilinder Mito’s en dit soort autootjes.
Zwabberkoers.
@desjonnies: yup. Missen een bread-and-butter model…
@Svenska_Aeroplan_AB: De Guilietta zou toch het bread and butter model moeten zijn?
@desjonnies: ik heb daarom voor de zekerheid maar de MiTo met 135 PK 4 cilinder aangeschaft. Ik ga Alfa Romeo natuurlijk niet het idee geven dat een veel te klein motortje werkt in zo’n leuke auto.
Toch jammer van die koplampen.. Beetje zoals bij de introductie van de jaguar XF. Een facelift zal dat wel verhelpen eens journalisten en potentiële kopers erover gaan zeuren :)
Wat een schoonheid. Als je het geld hebt koop je toch direct een 4C.
@ferrari94tr: hopende dat je bij aflevering mag betalen , anders mis je veel (nou ja..) interest .
@tweede_woning:
Hier in Nederland noemen we dat meestal gewoon rente
@undifined1: het kan zijn dat uw bankieren zich beperkt tot de SNS.
@undifined1: Rente krijg je op een spaarboekje. Interest betaal je bij de afbetaling van een schuld. Al worden deze begrippen vaak door elkaar gebruikt.
Dit beloofd toch wel een speciaal wagentje te worden. Zijn er echter meer mensen die er stijlelementen van verschillende andere auto’s in zien? Zo herken ik in de achterschermen een Lotus Exige, zie ik het dak van een 458 Italia en de kofferklep van een Z4. En achja die koplampen zijn vast wel te vervangen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
nou , het niveau beperkt zich tot de koplampen . Kom op , het kan beter …(..)
@tweede_woning:
Meer hebben die simpletons niet te mauwen en dat is op zich al heel wat. Beter hadden ze zich er eerst in verdiept.
Dan hadden ze geweten dat alleen de eerste serie die lampen en die malle opzet sleufjes op de neus hebben.
Maar ja, waarom eerst nadenken als je gelijk kan miepen….
@jrk68: de grootste Miep en mauw van autoblog verwijt de simpletons wederom iets…
De nieuwe A4 had deze lampen moeten hebben en jij had een drie dagen durende ejaculatie gehad.
Klomop deze lampen zijn totaal ongepast en lelijk. Meestal wordt een auto lelijk na zijn facelift ( zeker in Italië)
Nu is het een mooie vrouw met ontstoken Afrikaanse vliegen oogjes.. Ja maar mijn volgende vriendin wordt wel een mooie. Yea right alfa fail opportunist!
@eklasse:
Denk eens even na man, ik en ejaculeren op een Audi…. Die dag ga je echt niet mee maken.
Als je even de moeite had genomen om te kijken hoeveel van die types elkaar na blaten over die lampen en dan even bedenkt met welke leeftijdscategorie we hier te maken hebben dan had zelfs jij het vast begrepen.
Prettige avond verder….
het idee is leuk, maar de uitvoering ( lees styling ) dat is a la hobby /kitcar bouwer
@gast: dat ding wordt niet bij Alfa zelf gebouwd maar bij Maserati, dat is toch wel een serieuze exclusieve autofabrikant en bepaald geen kitcar bouwer.
@mashell:
Vraag dat eens aan de eigenaar van zo’n Bi-Turbo
Mannen met vermoeide gezichten van het duwen
Goldcard members van de ANWB
Vraag eens wat die van Maserati denken.
@desjonnies: De bi-turbo’s stammen uit de tijd dat mannen van Peugeot verantwoordelijk waren voor de kwaliteit. De slechtste periode uit de 100-jarige geschiedenis van Maserati. Gelukkig is die tijd ver achter ons. De kwaliteit van de huidige Maserati’s is helemaal niets mis mee hoor.
En ja, ik spreek uit ervaring.
@smokin:
da,s ook toevallig ..
de Ferrari,s uit die periode waren minstens net zo kut ..
@lincoln: Nu je het zegt, er komen eigenlijk helemaal geen goede auto’s uit die periode…
@smokin:
Honda Mazda en Volvo deden het wel o.k. in die periode ..
de rest was gewoon troep ..
@lincoln:
Precies, zo kijken we over 30 jaar ook terug op de huidige tijd. We leven nu immers in een copy van de jaren 80….
@mashell: ik zeg STYLING…… heeft niets te maken met de techniek of bouwer maar met de ontwerper……. ik vind het 3 keer niks… ziet er uit als een hobby project op basis van een Lotus Elise
@gast:
maar op het filmje doen ze wel helemaal belangrijk met witte handschoentjes enzo ..
240 pk. Zelfde als een Porsche Boxster 2.7 987.
Zelfde layout MR, 2 cilinders minder (jammer) maar wordt zeer waarschijnlijk een super rij-ijzer!
Kijk hier zeker naar uit om een keer een potje in te gaan sturen!
@lamborgfan: en nu het balangrijkste , het verschil in gewicht . …dat kan uit het hoofd.
En zelfde lay out ?, ik zou de materialen eens gaan bestuderen .
Enige auto waar aftermarket koplampen de uitstraling verbeteren.
-breekt spaarpot, telt z’n geld-
wederom een mega-super-waanzinnig mooie Alfa, zoals altijd. Uit jaloezie hier dat gezanik over koplampen, klagen jullie daar ook over bij die gedrochten van VW en co? Daar klopt van het hele ontwerp geen zier. Get real! Een persoon met gevoel voor vormgeving en smaak kwijlt hier van. De rest? Tja…..
@alfista: de fanboy vindt het natuurlijk altijd mooi, hoe lelijk het ook is.
@alfista: Deze koplampen zijn nog lelijker dan de fiat multipla in z’n geheel.
Er bestaan geen lelijkere koplampen dan deze.
Velgen op de fotos passen de auto goed, laten de body voor zichtzelf spreken, itt tot die op de prototypes die de aandacht overnemen.
Droog gewicht 895kg. Nat gewicht 930kg? Getankt gewicht 965kg? EU gewicht 1040kg? Nog steeds netjes hoor, maar toch zwaarder dan een Elise met alu frame.
@Onehp:
Carbon gaat niet rotten. De eerste Alfa die ook in de winter de straat op durft …..
kan die het opnemen tegen de Jaguar F-type ??
de (hopelijk) nieuwe Alpina ??
de (hopelijk) nieuwe Spyker ??
3500 stuks ??
Ford kon geen eens 1500 GT aan de man brengen !!
succes iig ..
@lincoln: al duizenden verkocht , op voorhand. Bestellen nu heeft weinig effectieve nut.
@tweede_woning:
tja .. dat soort praatjes vullen natuurlijk geen gaatjes ..
@lincoln: kosten die dan ook maar 55k? Of moet er dan een 1 voor staan?
4C Competizione lijkt me een rare naam. Die C stond volgens mij namelijk
al voor Competizione.
@smokin: De 8C Competizione had dezelfde naam.
@smokin:
staat C niet voor cilindre ofzo ??
@lincoln: The name refers to the eight-cylinder (Cilindro in Italian) engine (8C) and Alfa Romeo’s racing pedigree (Competizione, Italian for ‘Competition’). Aldus Wikipedia
@smokin: C staat voor ‘cilindri’ een aanduiding die ook al in de jaren ’30 van de vorige eeuw gebruikt werd.
Damn wat een meesterwerk is dit!! heb niets met de huidige modernste wagens kwa design, alles na 2003 vind ik al niet geweldig meer. Maar dit is toch echt geniaal mooi.
Dit lijkt me echt geweldig om ooit te bezitten. Helaas momenteel nog wat te duur voor deze pauper ;)
Twee weken geleden heb ik deze auto tijdens de introductie in het Louwman museum ‘in real life’ mogen aanschouwen en het cliché dat je nooit over een nieuwe Alfa mag oordelen voordat je hem in 3D gezien hebt, gaat ook hier nog meer dan ooit op. Ook ik had mijn twijfels over de bolle snoet en de koplampen. Maar in het echt is deze sportauto zeer indrukwekkend en breed, de vlakbij tentoongestelde 8c cabriolet veranderde in een muurbloempje naast deze auto.
Dus bij Maserati voegt men een dallara chassis samen met een Fiat viercilinder en een centro stile koets. Dan gaat de auto naar een Alfa dealer. En daarom is het een Alfa?
Maar 1 vraagje ; waarom? Wat voor nut heeft dit? Waarom het niet een Maserati noemen, of desnoods een Abarth? Wat heeft dit met Alfa van doen?
@heidekonijn: dit is wel een van de meest kortzichtige comments hier. Dus alle VW’s worden in Wolfsburg gebouwd? Alle Audi’s in INgolstadt? Dacht het niet he…Made in Italy staat voor kwaliteit, design, passie. Dat volstaat voor mij. Kan niet wachten totdat ie de vloer aanveegt met 911, Ftype, etc….
@alfista: Je gebruikt het woord ‘kortzichtig’ verkeerd. Verwarrend, misschien eens op letten (online vind je wel een woordenboek).
Dus als ik je reactie lees mag alles wat in Italie gebouwd wordt onderling van naam wisselen? Een Lambo mag Ferrari heten, een Maserati Fiat, een Dallara Alfa,etc.. ? Interessant maar dan houdt het voor mij op.
Ik denk dat Alle VW’s worden ontworpen bij VW, gebouwd in een VW fabriek, getest door VW om te voldoen aan de VW normen en eisen -die op sommige vlakken hoog zullen zijn en op andere blijkbaar bijzonder laag- en dan via een VW dealer als zijnde VW. Hetzelfde met Audi, BMW, Opel, Mercedes. Ook al werken ze samen, laten hun auto’s bouwen op andere continenten en gebruiken sommige onderdelen van elkaar, ze proberen minimaal er een merkeigenheid aan te houden. Alfa bestaat niet meer sinds Milaan is gesloten. Het is een virtueel merk, een tekentje. Lucht.
@alfista: Het zal overigens een prima autootje zijn. Echt iets voor Abarth. Zou precies passen in de merkhistorie.
Mooie wagen maar lelijke voorlichten heeft iets van een scooter lichten
@heidekonijn, alias zelfverklaarde geleerde: uit eerste hand weet ik dat Seat-modellen uit Spanje in Vorst (Brussel) vroeger volledig gedemonteerd werden omdat de montagekwaliteit lamentabel ( = bedroevend, hoef je het niet op te zoeken!). Je weet duidelijk niet waar je over spreekt, laat het onderwerp dan rusten, ik denk dat ik iets betere en betrouwbaardere contacten heb dan jij op dit gebied. Veel plezier in je VW…
@alfista: Waar heb ik ooit verklaard geleerde te zijn? Ik heb een mening en die is toevallig niet dezelfde als de jouwe. Ik spreek die uit al ga jij en de jouwen nog zo hard met algemeenheden zwaaien.
Heel fijn voor je als je zelf Seats hebt gedemonteerd in Brussel maar ik zie niet in wat dat merk (of Dacia, of welk ander budgetmerk dan ook) in de verste verte te maken heeft met Alfa. Vraag het gerust eens aan je uitstekende contacten en leg het me dan maar uit.
Ik heb overigens geen VW, maar wel vier Italiaanse auto’s, waarvan drie echte Alfa’s -ontworpen in Milaan door Alfa Romea, op basis van competitie techniek, met koetsen van Bertone en Giugiaro, gebouwd in een Alfa fabriek of bij Bertone zelf en verdeeld onder een Alfa dealer die enkel Alfa’s verkocht en onderhield. (En een Giulietta)
@ heidekonijn: jouwen? Alfa Romea? spraakgebrek?
@alfista: Klein keyboard, maar als dat je niveau is, laat al maar.
@heidekonijn: heb niet zelf Seats geprobeerd te refurbishen, maar een man die ik zelf al jaren ken. Fijn dat je ook alfist bent, dat doet me goed.
@ heidekonijn: jammer, ik begon net op stoom te komen, maar ja, als je mijn gelijk toegeeft, prima…
Gelukkig heb ik al een rode Alfa die ontworpen en gebouwd is door Pininfarina, die maakt deze 4C voorlopig totaal overbodig. :)