Alfa stelde het geduld van zijn fans danig op de proef, maar het is er dan toch van gekomen: een ultra-lichte, achterwielaangedreven tweezitter met 240 pk, die hopelijk het wachten waard was: de 4C. Dit zijn de tien belangrijkste weetjes.
Het is alweer twee jaar geleden dat we de 4C als concept in Genève zagen, en Alfa hoopt dat het productiemodel dat we hier zien de faal van formaat in Detroit uit het geheugen verdringt. Volgens Alfa duurde het allemaal zo lang, omdat de Chrysler-aankoop tussendoor kwam. Maar laten we er niet meer over zeuren, wat gedaan is is gedaan, en nu staat er iets concreets.
Lichtgewicht
Minder gewicht is beter. De kleine coupé (399 cm x 200 cm x 118 cm) heeft een drooggewicht van slechts 895 kg. Het koolstofvezel chassis, dat slechts 52 kg weegt, draagt zijn steentje bij.
Eindelijk een nieuwe Alfa!
Toen we zeiden dat het geduld van de fans de laatste jaren op de proef is gesteld, was daar geen woord van gelogen. De laatste nieuwe Alfa (de Giulietta) werd alweer 3 jaar geleden gelanceerd!
Launch Edition
Geen nieuwe introductie zonder een eerste serie modellen met speciale uitrusting. Tesla doet het, Mercedes doet het, en nu ook Alfa Romeo. 500 Amerikanen krijgen er een, wij Europeanen moeten met Afrika en het Midden-Oosten uitvechten wie de 400 toegewezen Launch Editions krijgen.
Niet goedkoop
Al dat koolstofvezel is wel aan de prijs: 68.000 euro als je een Nederlander bent, terwijl de rest van Europa op zo’n 60.000 euro moet rekenen
Made by Maserati
Niet zomaar elke fabrieksarbeider mag met zijn klauwtjes aan de 4C komen, de productielocatie is heel premium: de rappe coupe rolt namelijk vanaf april in Modena van de band, in de Maserati-fabriek. Niet alleen is daar de meeste know-how aanwezig, maar als het goed is rolt hier ook later de GranSport van de band, op een platform-variant van de 4C.
Levering
Volgens de voorlopige planning krijgt het Verenigd Koninkrijk eind 2013 de eerste 4C’s, de rest van Europa volgt in 2014.
Prestaties
Ook al ligt er een 1750 cc klein vierpittertje, bekend uit de Giulietta QV, in (met TCT-bak – dubbele droge koppeling), de prestaties zijn niet voor de poes. Inclusief bestuurder, vloeistoffen, en volle tank hoeven de 240 paardenkrachten nog steeds slechts slechts 1.050 – 1.100 kg voort te bewegen. Bovendien heeft de 4C Launch Control. Dit helpt de acceleratie van 0-100 in slechts 4,5 seconden te voltrekken, de topsnelheid ligt rond de 260 km/u.
Hij klinkt lekker
Vier cilinders en een turbo betekent niet automatisch het geluid van een stofzuiger, luister maar.
Het begin van een Alfa-offensief
Als we de Italianen mogen geloven kunnen ze nu echt loesoe met Alfa. Betekent dat een nieuwe Giulia? Een mid-size SUV? En wanneer komt de 4C Spider? Je wilt als eigenaar natuurlijk wel gezien worden met je pronkstuk.
Een waardige 33 Stradale-opvolger?
Eind jaren ’60 bracht Alfa Romeo de 33 Stradale, op basis van de Tipo 33. De motor (2 liter V8) lag hier ook in het midden, met aandrijving op de achterwielen, en een gewicht van 700 kg. De 4C is misschien iets minder extreem, maar kan hij de schoenen van de 33 Stradale vullen?
Mocht je niet zwemmen in de bankoe’s, dan hebben we een alternatief voor je: deze 4C kan iedereen betalen.
RubenPriest zegt
Ben geen fan van het geluid. Doet me een beetje denken aan een Abarth 500. Ook die dingetjes in de koplampen vind ik niet zo chique. Voor de rest een snoepje!
tweetyv6 zegt
@rubenpriest: Mijn Abarthje 500 klinkt andrs best o.k. Als je goed doorhaalt in de versnelling, de schakelflipper overhaalt naar om naar de volgende te schakelen knalt ie goed.
RubenPriest zegt
@tweetyv6: een Abarth 500 klinkt prima. Maar voor een auto van 60k+ verwacht ik meer.
audicoupe84 zegt
Waarom zouden we die 10 dingen moeten weten? Ik wil dit helemaal niet weten (scroll door naar t volgende artikel)
guusboum zegt
Beetje een mini-supercar, ziet er leuk uit, maar toch ook weer niet
kenner zegt
Vind er niks aan, net als de 8C.. Gaat helemaal mis met Alfa Romeo denk ik. Als ze willen overleven moeten ze volume gaan wegzetten, niet blijven hangen in termen als ‘emotie’ en ‘karakter’.
Vanquish zegt
@kenner: Daar zijn de Duitsers voor. Alfa is ooit begonnen met een code: exclusiviteit, sportief en emotie. Die code moeten ze vasthouden willen ze nog serieus genomen worden. Daarnaast zie ik het niet snel gebeuren dat Alfa ineens super veel auto’s verkoopt gezien de vooroordelen die nog steeds heersen over het feit dat ze uit elkaar zouden vallen. Allang niet meer zo, dat weten de liefhebbers en van deze liefhebbers moeten ze het hebben. Met deze 4c zitten ze wat mij betreft recht in de roos!
dawwg zegt
@Vanquish: ‘Kenner’ heeft anders wel gelijk hoor. Alfa gaat niet overleven door 500 stuks 4C te verkopen en 2 omgekitte kleine Fiats (mooie styling of niet). Exclusieve, dure Italiaanse luxemerken hebben al genoeg (Lambo, Ferrari, Maserati, Pagani), dus daar is helemaal (rendabele) geen markt voor.
Ook waren de nieuwste (betrouwbare) Alfa’s gewoon omgebouwde Fiats met wat hippere styling. De generatie daarvoor was weldegelijk hondsonbetrouwbaar; kun je zo uit de statistieken van de grote leaseboeren destilleren …
Nee, als Alfa wil overleven als echt merk zullen ze toch echt met nieuwe middenklassers moeten komen, of b.v. de 8C en 4C en masse produceren en goedkoper prijzen … anders wordt het zoiets als Bugatti; een naam, een gadget en een rijke geschiedenis, maar geen levend automerk meer.
jrk68 zegt
@dawwg:
Alfa is geen massa meuk en zal dat ook nooit worden!!
Wat mij betreft begrijpt @vanquish de essentie van het merk dus wel, voor jullie soort bestaat er saaie VAG meuk. Voor de minderheid die waarde hecht aan stijl zijn er merken als Alfa, dat is altijd zo geweest en dat zal hopelijk zo blijven….
lincoln zegt
@jrk68:
Alfa is gewoon lopende band massa meuk ..
en als ze dat niet zijn is het wel hun grote wens dat te worden ..
rickvandeven zegt
@lincoln: daar ben ik het volkomen mee eens
Esprit_de_Flandre zegt
@dawwg: 8C en 4C (en binnenkort misschien 6C) zijn dan ook maar uithangborden om die nieuwe middenklassers te kunnen slijten. Wat dat betreft zijn deze auto’s zeer zeker geslaagd, zelfs als ze er maar 500 van verkopen…
Vanquish zegt
@dawwg: Als je goed kijkt zie je dat er van de 4c meer dan 500 verkocht dienen te worden. De eerste 500 zijn de zogenaamde Launch Edition’s die iets exclusiever zijn dan de rest. Alfa kennende komen er nog wel meer speciale versies.
Jij vergelijkt Alfa met Ferrari, Pagani e.d. Waarom? Alfa Romeo heeft altijd al de naam gehad sportieve wagens voor minder rijke mensen te maken. Dat betekent niet dat ze nu opeens van hun code moeten afwijken. Een Alfa rijd je niet omdat hij zo’n gunstig verbruik heeft of minder bijtelling heeft. Een Alfa rijd je omdat je er iets bij voelt wat andere auto’s je niet kunnen geven. En als je dat niet voelt, dan heb je niks in een Alfa te zoeken en zijn er ongetwijfeld betere deals te vinden.
jeffreym3 zegt
Bewijst maar weer dat geluid grotendeels afhankelijk is van het uitlaatsysteem.
upstream zegt
Ze hadden beter ge-investeerd in volume modellen die het merk veiligstellen… Voor een lage kost konden ze de 159 weer up to date maken:
– nieuw interieur met nieuwe GPS
– LED lichtblokken achteraan
– nieuwe motorisaties… (ze konden al veel blokjes gaan lenen uit de high end Guilettas)
Zo hadden ze een model dat terug 4 jaar meekon, want het design/exterieur van de 159 bijft tijdloos..
KaCh1ng zegt
@upstream: lol dat vind jij, de 159 is al lang verouderd
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: geen facelift dat dat kan veranderen!
desjonnies zegt
@KaCh1ng:
Maar laat de meeste modellen van jouw geliefde merk nog al eens zijn achterwerk zien. zeker met bochtjes draaien.
Rij-eigenschappen zijn nog steeds ‘ des Italiaans ‘
KaCh1ng zegt
@desjonnies: ik heb miss een audi als logo, mr rij eigenlijk vw en bmw (E90)
berlinetta zegt
@upstream: Ik denk dat het beter is om eerst een auto te maken waarmee het merk weer in de spotlights komt en nu moeten ze zich gaan concentreren op nieuwe modellen. Breng de Giulia op de markt. Geef de Giulietta en de MiTo een facelift en breng daarna die mini-SUV op de markt. Als dat allemaal gebeurd is kom je met de Giulia SW.
robbie zegt
@upstream: De Alfa Romeo 159 is al jaren uit productie.
BaRa zegt
@robbie: beetje dramatisch verwoord. In de UK zijn ze in juli 2011 gestopt met het aannemen van orders voor de 159. Dat maakt het dus letterlijk een jaar en driekwart geleden. Járen?
KaCh1ng zegt
de auto is te laag gebadged, zou een maserati logo opmoeten voor succes te hebben als je het mij vraagt, mensen gaan voor een cayman/boxster, ze denken toch ah een alfa met een 1.8tje
tweetyv6 zegt
@KaCh1ng: Tja, wel een 1.8je die de Gayman z’n achterlichten laat zien. En goedkoper én met carbon chassis
KaCh1ng zegt
@tweetyv6: juist daarmee, te laag gebadged, wat is een alfa tegenwoordig? prul!!! moest als een maserati gebadge worden, mensen met geld kopen op het einde van de dag een porsche , geen alfa
Ilquadrifoglio zegt
@KaCh1ng: Zelfs een Bugatti Veyron is historisch verantwoord voor Alfa Romeo. De 4C Launch Edition is overigens in EMEA nagenoeg uitverkocht. Heb nummer 327 wel op m’n naam staan ;-)
tweetyv6 zegt
@Ilquadrifoglio: Mooi man! Gefeli! Ik wacht op de open variant. Past beter bij mijn 2 Spiders :-)
Ilquadrifoglio zegt
@tweetyv6: Thanx! De Spider wordt inderdaad ook erg gaaf.
berlinetta zegt
@Ilquadrifoglio: Kom je me een keertje ophalen?
ferry832 zegt
@Ilquadrifoglio: Gefeliciteerd, mensen zoals jij moeten we koesteren. Je hebt echt een prachtige auto gekocht. Ben ongelooflijk benieuwd naar de testen en verwacht er veel van. Hopelijk houdt Marchionne woord en is dit de start van het nieuwe Alfa Romeo. Voor mij een illuster merk met veel mogelijkheden en een mooi { voor een groot gedeelte altans } verleden.
Ik hoop echt dat je heel veel plezier zult beleven aan de 4c. Wat mij betreft concurrentieloos wat betreft exclusiviteit en design.
E34M5Touring zegt
@Ilquadrifoglio: Heel gaaf!! Daar ga je een hoop lol mee hebben!! Congrats!!
tweetyv6 zegt
@KaCh1ng: Kindertjes zoals jij hebben wellicht budget voor een 2e hands golfje ofzo…
Ik koop een 4C. Maar pas als de open variant te krijgen is. En ook al heb ik het geld voor een Porsche, zo’n ding hoef ik niet. Nog niet misschien. Ook al kreeg ik ‘m voor nop.
hdla zegt
@KaCh1ng: Waarom denk je dat VW Alfa wil(de)? Het is een merk wat qua klasse en geschiedenis naast alles kan staan. Met goede marketing is het merk goud waard dat weet VW ook wel. De 159 is overgens in vgl met veel “nieuwe” Duitse modellen helemaal niet verouderd. Het lukt VW toch ook om iets gemodificeerde modellen als nieuw neer te zetten.
motoragent zegt
“Niet goedkoop”?!
Voor 68.000 euro een auto met koolstofvezel chassis en bodywork vind ik relatief gezien vrij belachelijk weinig…
heidekonijn zegt
@motoragent: Een aanvaardbare prijs is natuurlijk persoonlijke perceptie. Maar om in een belgische / duitse prijzen kader te stellen (Nederlandse autoprijzen zijn raarrr) :
4C launch Edition : 60 000 (of iets meer)
Exige S : 67 000 (sneller en concensus dat het een uitmuntende rijdersauto is)
Boxster S : 62 000 (ook niet bepaald traag of overladen met kritiek)
Ferrari 355 (tweedehands) : 40 000
Ferrari 360 (tweedehands) : 50 000
Ferrari 430 (tweedehands) : 65 000
enzoverder…
Goedkoop? Toch niet als je vergelijkt met wat er nog te koop is voor dat geld.
Maar aan te moedigen, en een stap in de goede richting. Nu maar hopen dat het geen eendagsvlieg is.
drime zegt
@heidekonijn: tweedehands Ferrari’s vergelijkbaar? Enig idee wat het onderhoud kost voor zo’n auto?
heidekonijn zegt
@drime: Van de F355 wel. Tijdje wat rondgevraagd bij eigenaars en met weinig kilometers (ik denk niet dat je dit soort autos -ook niet de lotus of de 4c wil gebruiken als kilometervreters, althans ik toch niet) kom je rond met 2000 Euro per jaar.
boomhauwer zegt
@heidekonijn: dat droom je…een groot ondhoud van een 355 zet je enkele duizenden euros achteruit….2000€ per jaar geraak je er niet.
seneca zegt
@heidekonijn: Vergelijken met tweedehands Ferrari’s slaat nergens op als je het mij vraagt. Vergelijking met Boxter S is wel interessant. De 4C is sneller goedkoper en om het enigszins uit te houden in de Porsche ben je zo 8.000 euro aan opties verder. Sterker nog de 4C zit qua snelheid gewoon op 911 niveau en dat is een heeel andere prijsklasse. Ik vind hem wel scherp geprijsd.
heidekonijn zegt
@seneca: Dat van die opties weet ik zo nog niet. Het is een ietwat ander concept en wat prestaties betreft ligt de Alfa boven. Afwachten is het nu hoe een en ander de hoek omgaat, of de vullingen nog in de tanden blijven zitten enzomeer.
Dat van die Ferraris heb ik het al eerder over gehad maar voor mij blijft een tweedehandse en goed onderhouden F355 met weinig kilometers, die 20 000 Euro goedkoper is dan een nieuwe kleine Alfa toch een gek zicht.
De vraag is, welke vind ik het mooist, welke klinkt het mooist, welke rijdt het lekkerst, welke is het meest fun voor het geld? Stel jezelf de vraag eens en je ziet misschien mijn punt.
berlinetta zegt
@heidekonijn: Wat betreft de Lotus en de Porsche heb je een punt. Maar ook dat zijn auto’s die gekocht worden door liefhebbers, net als bij de Alfa. Het maakt bij dat soort auto’s niet alleen uit welke op papier nou het beste is, maar je koopt hem ook met je gevoel.
En de vergelijking met Ferrari’s slaat idd nergens op. Bij Interclassics/Top Mobiel vorig jaar stond een Testarossa voor 40k. Niet echt duur, maar de aanschafprijs is dan ook het enige wat niet belachelijk is.
heidekonijn zegt
@berlinetta: Ik noem dan ook geen Testarossa. Subjectief niet mooi en objectief belachelijk duur in onderhoud, of “in leven houden”.
Van een auto als de F355 wordt vermoed dat die op zijn bodemprijs staat. Als je wil weten wat ik daarmee bedoel moet je eens kijken naar de 246 Dino (niet eens een Ferrari). Zijn prijs zal dus mogelijk niet meer dalen en met wat geluk zelfs wat stijgen. Niet dat het me hier om beleggen gaat, maar lijkt me toch een leuke neveneffect.
Wat je daar zegt van gevoel is exact wat ik bedoel. Daarom houd ik ook rekening met de Porsche. Ik ben niet zo voor dat merk -en de associaties die het oproept- maar als je de liefdesbrieven leest en hoort aan de nieuwe boxster, tja. Idem voor de Lotus – laaiend enthousiasme bij de mensen die ermee gereden hebben. Voor de Alfa ziet het er goed uit maar ik ben toch benieuwd hoe eea door de bergpassen klieft.
Die spiegels en koplampen helpen alleszins de waardeindruk niet mee. What were they thinking?
berlinetta zegt
@heidekonijn: Ja de Testarossa was idd niet het beste voorbeeld, maar oke.
Ik snap jouw punt ook wel met betrekking tot de Porsche en de Lotus. Ik zou ook heel erg twijfelen tussen de Alfa en de Porsche.
integralechubasco zegt
355 groot onderhoud rond 23000 km, kleppen stellen motor eruit. Is dus erg prijzig (minimaal 8000 euro, veelal ver over de 10000 euro)
360/430 is eenvoudiger qua onderhoud, blok hoeft er niet uit en dus een stuk goedkoper.
Beide Ferrari’s is qua onderhoud echter nooit te vergelijken met een Alfa 4c of zelfs de Lotus Exige.
Als je regelmatig gaat rijden of is het zelfs je enige of 2e auto dan kun je beter voor zo’n kleine-lichte gaan.
heidekonijn zegt
@integralechubasco: Ik ga hier de hele discussie niet neerpennen die ik al gevoerd heb, maar zoek gerust eens wat op bij Ferrarichat en je zal zien dat eea best meevalt.
Basisidee komt van mijn favoriete mechanieker : “mijn werkuren aan jouw (oude) Alfa kosten evenveel als mijn werkuren aan die Ferrari”. Tja.
Maar je hebt gelijk dat een kleine lichte gewoon een beter idee is. Pure fysica : hoe kleiner en lichter, hoe minder mechanische sleet en hoe minder kosten.
Ik denk ook dat een auto als de 4c de toekomst is en een “auto voor het leven”, mogelijk zelfs voor meerdere generaties, gezien door zijn lichtheid en basiskenmerken steeds in het verkeer mee zal kunnen.
Toch vind ik 60k meer dan mijn perceptie van wat’ie waard is. Maar dat is persoonlijk.
jrk68 zegt
@heidekonijn:
Dat je hem niet kan betalen weten we nu wel. Ga je bij elk topic over de 4C lopen janken dat je er het geld niet voor hebt?
Dat ding is gewoon een koopje als je kijkt wat je ervoor krijgt….
heidekonijn zegt
@jrk68: Ik ouwehoer gewoon wat over wat ik ervan vind. Als jij me op elk Alfa topic wil komen stalken moet jij dat weten. Als je denkt dat ik het daarom ga laten vergis je je schromelijk.
jrk68 zegt
@heidekonijn:
Ik heb niet de illusie om jankebalken te genezen nog dat ik er medelijden mee kan hebben.
Ik lees die artikelen ook graag en jouw trieste kruistocht viel mij op.
Tipje…, zoek een goedbetalende baan en doe wat met je zelfmedelijden….
heidekonijn zegt
@jrk68: Tjongejonge
http://m.youtube.com/#/watch?v=VB1JlHWvRxc&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DVB1JlHWvRxc
Freewarefreak zegt
Ik vind dat hele concept van “10 dingen die je moet weten van” kei leuk! Meer van die weetjes / punten artikelen.
OT: ik vind het een pracht bak. Schitterend. Zou hem zo willen. Voor 68.000 toch echt wel mooier dan een boxster of zo.
berlinetta zegt
@Freewarefreak: Ik ben het helemaal met je eens. Zijn hele leuke artikelen om te lezen. Zorgt ook voor goede discussies haha.
mmot05 zegt
Niks mis mee met de badge, misschien moeilijk voor te stellen maar was ooit groter dan de stijgende paard.
mmot05 zegt
@mmot05: was bedoeld voor @ kaCH1ng
KaCh1ng zegt
@mmot05: ik vind deze auto geweldig, gwn badge engineering..
Joost1990_2 zegt
@KaCh1ng: Mede doordat in datgene wat jij beschrijft een prachtig verhaal afspeelt, dit door de jaren heen nog nooit veranderd is, heeft Alfa Romeo niet een badge, maar een embleem. Ik zou het bijna een wapen willen noemen. En daarnaast heeft Ferrari het stijgerende paard gekregen, die hadden het in de eerste tientallen jaren op hun zijscherm. Enzo Ferrari won met een Alfa Romeo een race waarna de ouders van Franscesco (een vliegenier met 34 overwinningen tijdens de Eerste Wereldoorlog met een zwart paard op de zijkant van zijn vliegtuig) ‘het Paard’ aan Ferrari gaven als eerbetoon en onderscheiding. Dus, als je nu nog denigrerend over dit merk praat, zou ik eens even nadenken over het ontstaan van de Kever en dus Volkswagen…
KaCh1ng zegt
@mmot05: was , verleden tijd, wat betekent alfa tegenwoordig nog?
mmot05 zegt
@KaCh1ng: kwa aanbod is het inderdaad wat magertjes tegenwoordig, maar we hadden het over badge & reputatie, dat is juist waar alfa nog een beetje sterk in is.
Joost1990_2 zegt
@KaCh1ng: ‘Anonima Lombardi Fabrrica Automobili’. Zo, nou jij weer met je ‘VolksWagen’ en ‘Beiersche Motor Werken’.
Esprit_de_Flandre zegt
@Joost1990_2: Bayerische…
Esprit_de_Flandre zegt
@Joost1990_2: En Motoren Werke…
Joost1990_2 zegt
@Esprit_de_Flandre: ook goed
alcantara zegt
Vrouwenauto.
lincoln zegt
wordt natuurlijk duurder dan 80 rooitjes ..
dan kan elke aap wel inzien ..
de Alfa GT van een paar jaar terug is 100X chiquer dan dit kinderachtige freubeltje ..
tweetyv6 zegt
@lincoln: Lutser! Nederlandse prijs is vastgesteld op 68.142 Euro.
De GT is een heel ander concept; appels & peren
alcantara zegt
@lincoln: GT was inderdaad een mooi wagentje maar wat een rampenbak was dat zeg! Mijn moeder had er destijds één (2.0 jts) nieuw gekocht maar niets dan problemen mee gehad. Constant storingen en dergelijke, daarna ingeruild voor een E81 en daar rijdt ze nu al jaren probleemloos in rond.
hans75 zegt
@alcantara: Wat een kul… ik rijdt inmiddels 4 jaar in mijn GT, 40000 per jaar.. geen centje pijn en geen enkel probleem.. (alleen mijn intrax achterdemper rammelt op het moment, maar daar kan Alfa niets aan doen). De GT had schijnbaar wat kleine kinderziektes, maar zodra die zijn verholpen is het gewoon een heerlijke en betrouwbaar auto!
tweetyv6 zegt
@Sir Smokealot: Klopt niet zo heel veel van, van je 10 puntjes….
500 stuks ‘Launch Edition’ -> 400 stuks EMEA (Europe Middle East and Africa), 100 stuks APAC (Asia PACific)
Made AT Maserati, niet made by Maserati
Niet goedkoop? -> Waar anders krijg je een sportwagen met zulke prestaties met die techniek (o.a. carbon chassis) voor dat geld ?
Je betere research doe je hier: http://www.autoedizione.nl/alle-specificaties-uit-de-folder-van-de-alfa-romeo-4c/
sir_smokalot zegt
@tweetyv6: Wow, dat zijn sterke punten zeg. Punt 1 staat er al zoals het hoort, punt 2 is semantiek, en punt 3 is subjectief,
Maar je hebt in ieder geval even AE kunnen pluggen, daar ging het om natuurlijk.
tweetyv6 zegt
@sir_smokalot: Je kunt er omheen lullen maar:
– Semantiek & Subjectief zijn dus geen weetjes en dus overbodig in je lijst.
– EMEA is meer dan alleen Europa dus de beschikbare 4C Launch Edition in Europa < 400 stuks….
Oh… er wordt overigens gefluisterd dat de eerste (uit)leveringen (aan dealers) al in juni plaats vinden
Heb zelf in de automobiel industrie gewerkt aan prototypes; de ontwikkeling van een RHD voertuig is vind meestal plaats nadat de LHD grotendeels is uitontwikkeld. LHDs hebben in principe veel eerder de PPAP sign off waarmee serieproductie mag worden gestart.
Dus een eerdere uitlevering in het VK dan in de rest van Europa lijkt mij onwaarschijnlijk.
Baai de weej; ik heb geen andere relatie met Auto Edizione dan met Autoblog; ik kom er als bezoeker. Meer niet.
tborre zegt
@tweetyv6: even dit meegeven: de beschikbare 4c modellen worden verdeelt op basis van verkoopcijfers en voorinschrijvingen… en belgie zit op dat vlak goed.. er zijn er nu al 48 gereserveerd voor belgie en als alles meevalt is der ook eentje bij waar ik , na een testrit in de zomer , nog ja of neen op kan zeggen..
Dus niet te veel zeuren over dingen die zelfs bij alfa nog niet zeker zijn.., de verdeelcijfers zijn richtcijfers, geen exacte wetenschap…
heidekonijn zegt
@tweetyv6: Zeg wat je wil, ik heb geen mening… maar autoedizione als bron voor de betere research? Euhm, gewoon nee. Echt niet. Die gasten leven op planeet Marchionne.
De eerste auto’s worden overigens uitgeleverd in het UK in September, hoor ik van een kennis die er in Geneve één besteld heeft.
Ilquadrifoglio zegt
@heidekonijn: Misschien juist daarom de juiste info?
heidekonijn zegt
@Ilquadrifoglio: Wat misinformatie betreft is die site te vergelijken met de minister van voorlichting onder Saddam Hussein.
De Brera GTA al in productie? De Mito GTA al in productie? De verkopen sinds 2004 al uit het dal gekomen? De Giulia met rwd al in zicht? De Lancia Fulvia al gelanceerd? Ik kan nog wel even doorgaan maar je snapt het punt wel hoop ik?
Moest men er iets genuanceerder met de eigen fantasie worden omgegaan zou het misschien nog te pruimen zijn, maar nu met die overdreven focus op Marchionne, gaat het gewoon niet meer over autos maar over een personencultus. Dolgedraaid gewoon.
integralechubasco zegt
@heidekonijn: Een combi van verschillende bronnen werkt het beste.
Waar jij van beticht kan worden is oeverloos cynisme naar alles wat met het nieuwe Italiaanse te maken heeft. Is ook niet erg, soms handig en op de plaats, maar ook wel eens gewoon zwartkijkerij, werkt remmend en is wel meer dan eens onwaar.
heidekonijn zegt
@integralechubasco: Je kan gelijk hebben dat ik het zwart inzie. Ik wordt er gewoon niet goed van als ik zie dat BMW al jaren met succes de strategie implementeerd die door Alfa dertig jaar en langer geleden is uitgezet maar bij hen werd gefnuikt door linkse politici (met name figuren als Prodi) en grootkapitaal (Agnelli). En als Audi dat ook nog eens inziet, toepast en massief winst maakt wordt het me al helemaal slecht.
Maar goed, waar had ik het mis denk je?
integralechubasco zegt
@heidekonijn:
haha ;)
integralechubasco zegt
Tja,
Europa heeft een open markt strategie en dat pakt voor Duitsland dubbel goed uit. Denk maar niet dat het allemaal zuivere koffie is hoe de Duitse overheid al indoctrinerend, de Franse, Italiaanse en Engelse markt eruit drukt, met hun overheidsbemoeienis aangaande hun eigen industrieën. Daar waar bij een open markt strategie geen overheids bemoeienis toegelaten zouden mogen worden. Immers dan is het geen OPEN markt.
Het gaat niet alleen om wie de beste auto’s maakt maar vooral hoe open de lokale markten in werkelijkheid zijn.
Ilquadrifoglio zegt
@heidekonijn: Ik ben bang dat je niet de juiste achtergrond hebt om hierover te oordelen. Je noemt allemaal projecten die zijn overwogen en/of zelfs bijna klaar voor road testing waren.
De toekomst van het bedrijf valt of staat nou eenmaal met Marchionne.
heidekonijn zegt
@Ilquadrifoglio: Zalig. Ik ben niet gekwalificeerd om een mening te hebben. O, excuseer uwe hoogheid. Proest.
Ilquadrifoglio zegt
@heidekonijn: Niet erg professioneel inderdaad…
Allroundnoise zegt
Met een beetje fatsoenlijke koplampen en spiegels was ie perfect geweest! Carbon maakt het nou niet zo veel mooier,,
Freewarefreak zegt
taalnazi modus.. ;) “..zagen, en Alfa hoopt dat het productiemodel dat we hier de faal van formaat in Detroit uit het geheugen verdringt..” .. volgens mij moet er voor een “en” geen komma en deze zin loopt niet..
Ilquadrifoglio zegt
Misschien leuk om te vermelden dat de 4C is met 2,1 meter één van de breedste op de sportwagen markt is.
ptothem zegt
Hoop dat de koplampen ook met gewoon glas te krijgen zijn. Dit lijkt meer op goedkoop aftermarketspul.
jazzzo zegt
We MOETEN hier wel veel over auto’s weten ;)
Tuned zegt
Ontzettend dikke bak als je het aan mij vraagt. Probleem is echter dat er bij Toyota een soort gelijk speeltje staat (wel een stuk minder snel ofcourse) maar die kost ook een ruime twintig duizend euro minder.
heidekonijn zegt
@Tuned: Een lichtgewicht mid-rear autootje (MR2) maken ze al sinds 2007 niet meer. Een GT86 zal puur cijfermatig gezien enkel ronde 4C achterlichtjes zien vrees ik (7.6s 0-100 is sowieso al niet al te geweldig voor een sportwagen lijkt me).
Maar dat gezegd zijnde kan het heel goed zijn, dat moest de GT86 er niet geweest zijn, er ook geen beslissing was geweest de 4c te produceren.
berlinetta zegt
@Tuned: Zijn niet helemaal elkaars concurrenten. Qua wegligging zullen ze elkaar wel aankunnen, maar de cijfertjes liegen er niet om. Deze 4c kan een 911 bijhouden, de Toyota kan nog niet eens een Golf GTI bij houden.
laminaatplaat zegt
Wat een Sjonnie koplampen…, verder een mooie auto.
heidekonijn zegt
@laminaatplaat: Inderdaad een affront, zo gewoon wat hella aftermarket leds in een 60k auto.
Onderliggend vraag je je af waar ze nog hoeken hebben afgesneden. Mogelijk nergens maar de vraag wordt zo wel opgewekt. Zo’n beetje het tegenovergestelde als wat Audi (succesvol) doet om wat beter afgewerkte VW’s te verkopen met woekerwinst.
kapiteinaudi zegt
Een pareltje is het! En die 4 cilinder klinkt nog eens goed ook! Heel goed gedaan van Alfa, nu maar hopen dat ie goed gaat verkopen.
ablogjunk zegt
Tien dingen die je moet weten over….. Elke auto die op de beurs heeft gestaan? Zo kunnen we nog wel een maand of twee vullen..
Megakix zegt
Blijft een behoorlijk lelijk geval…snel mag het dan zijn, maar de prijs is voor een Alfa veel te hoog. De productieplanning zal dan ook ongeveer de productiestop zijn; max. 1000 gevalletjes van wanordelijkheid.
baasbas zegt
Euhm…
33 Stradale = parel
4C = puist
heidekonijn zegt
@baasbas: Langs de andere kant, welke auto is daarnaast geen puist. Overigens de duurste auto te koop op moment van lancering.
baasbas zegt
@heidekonijn: Eens met de eerste helft.. Maar als je met de 2e helft bedoelde dat er een verband is tussen verkoopprijs en esthetica, dan durf ik daar mijn twijfels bij te hebben :-)
heidekonijn zegt
@baasbas: Kan ik me ook wel in vinden. Vooral dat luchtinlaatje en die koplampen dan, tjongejonge.
ropbp zegt
Ben ik nou de enige die de achteruitkijkspiegel een beetje aan de hele grote kant vind…….
desjonnies zegt
Och.
Alfa gaat met deze weer terugkomen in de VS.
En een beter marketing concept (want dat zijn auto’s voor 99% tegenwoordig) is voor Amerika niet denkbaar.
’t is alleen te hopen dat dit de voorbode moge zijn voor een reeks nieuwe sedans en combi’s.
Want ik rijd nog altijd met veel vreugde rond in dit merk.
En al ben ik voorlopig nog niet aan een nieuwe toe (pas rond de 400000 kilometers) ben ik best wel tevreden over mijn Fiat in een designersjasje.
’t is weer eens wat anders zo’n Alfa.
En roesten doet de mijne echt niet.
En ook al geen electronica problemen.
Duitsers noemen zoiets primijum, ik noem het gewoon een goeie wagen.
Rick-dos zegt
Ik denk dat het weer hete lucht gaat worden. Alfa/Fiat is er vooral op gebrand om Amerika weer te veroveren. Maar wie zegt dat Amerika op Alfa zit te wachten? Wat zijn de targets die gehaald moeten worden om het een succes te verklaren? Als je ziet dat Audi ook geen poot aan de grond kreeg en pas de laatste jaren een beetje geaccepteerd wordt dan staat er voor Alfa een gang van de lange adem te wachten. En gezien het verleden van Fiat/Alfa zie ik dat niet gebeuren. Sterker nog wil Fiat het wel zo veel tijd geven?
Dan kom je terug in Europa. Nu hebben we dan een 4c, maar dan? Wat is het vervolg? Krijgen we omgekatte Chryslers als Alfa’s aangeboden? Denk je dat een Europeaan daar op zit te wachten? Krijgen we überhaupt nieuwe modellen te zien? Ik heb tot nu toe geen geloofwaardige strategie gezien of gehoord. In welke segmenten willen ze weer gaan opereren? En zijn er al testauto’s gespot die aantonen dat ze hun aanbod willen uitbreiden? Want als nu de hype rond de 4c (als die er al is) er is moet je wel doorpakken en niet wachten totdat de hype weer wegebt.
Ik zie het er niet van komen. Ik roep het al jaren over Alfa en tot nu toe heb ik geen ongelijk gekregen. Eerst zou de Alfa GT de ommekeer zijn, toen werd het de Brera en meest recentelijk de 8c. Nu is het de 4c die de ommekeer moet inluiden maar als je het objectief bekijkt dan zie je alweer een teleurstelling voor Alfisti in spe staan.
Daarnaast wordt er maar vanuit gegaan dat deze auto zo fantastisch moet rijden. Dat werd ook over de 8c gezegd en kijk wat voor een teleurstelling dat was. Ik zou dus maar eerst afwachten voordat je iets claimt. En vooral bij Alfa.
heidekonijn zegt
@Rick-dos: Ik moet je -met pijn in het hart- grotendeels gelijk geven. Vooral omdat dezelfde persoon dit aan het roepen is sinds 2004 en hij sinds die tijd de baas is over het hele gebeuren. Wordt een beetje moeilijk om daar nog vertrouwen in te hebben.
Dat de 8c slecht zou rijden is niet bepaald een unanieme mening.
De mening die de meesten onthouden is die van -captain nuance- Clarkson. En als je die review goed bekijkt komt het er eigenlijk op neer dat hij FGA wil neermaaien omdat ze een geweldige auto hebben neergezet, maar dat hij vermoed dat deze werd gesaboteerd (en waarom zou dat zijn? Mogelijk om Ferrari niet voor de wielen te rijden?). Eerder heeft hij dat ook al eens gedaan met de Porsche Cayman omdat die naar zijn mening kunstmatig werd tam gehouden om de 911 niet te hinderen.
Feit is dat de 8c beter remde als een Veyron, de pk/kg verhouding en betere gewichtsverdeling had dan de dynamisch gezien alom geprezen GT3 RS en behoorlijk rap rond de testtrack ging. Basics waren dus prima.
Rick-dos zegt
@heidekonijn: Het is gewoon zonde. Het is een merk waar, naar mijn bescheiden mening, nog genoeg potentie in zit, maar dan moet het wel nú gebeuren. Nu zijn er nog genoeg generaties die met de “echte” Alfa zijn opgegroeid danwel kennis hebben gemaakt met het merk. Daar zit je potentie en is ook een relatief makkelijk markt om aan te boren. Als ze nog langer wachten dan heb je dadelijk met generaties te maken waarbij je het merk weer helemaal opnieuw moet introduceren.
Waar blijft trouwens de op zichzelf staande dealernetwerk? Ook zoiets dat jaren geleden werd aangekondigd maar waar ik nog niks van terugzie. Echter is dit ook een essentieel deel om het merk weer bekend te maken en een bepaalde elan te kunnen geven. Hier in de buurt wordt een Alfa tussen de Kia’s en Opel’s verkocht. Dat kan toch niet?
V.w.b. de 8c kan ik mij reviews herinneren die niet al te positief waren over de rijkwaliteiten. Nee, mijn perceptie is niet gebaseerd op Clarkson’s mening alleen. Daarnaast neem ik zijn mening niet al te serieus. ;) Het was in ieder geval niet één de benchmarks zette terwijl je dat van z’n specs wel zou verwachten. Misschien was het idd een politiek spelletje dat binnen Fiat groep is gespeeld. Zo verdenk ik ze ook dat dat spelletje bij Maserati wordt gespeeld. Alleen maar om Ferrari niet in de weg te zitten. Als dat zo is dan is dat ook zonde. Maarrrrr gek genoeg wel begrijpelijk.
heidekonijn zegt
@Rick-dos: Inderdaad doodzonde want het potentieel is enorm. Maar zoals al iemand hier eerder zei, FGA zal nog liever het merk eerder zelf de nek omdraaien dan iemand anders mee laten scoren. En dat was waarschijnlijk ook de reden dat het destijds gekocht werd. Vanuit dat oud-industrieel-politiek denken hoeft het niet te verbazen wat er gebeurd.
Langs de andere kant, als je toch ziet wat een portfolio aan merkidentiteiten die gasten hebben… Niet te geloven. Als ze gewoon voor elke klasse 1 merk zouden gebruiken (kleine fiats – medium en sport Alfas – luxe Lancias – superluxe Maserati – top Ferrari – en een paar radicale kleine abarths) dan zou zelfs alles binnen 1 dealer geklutst het een top aanbod kunnen zijn.
Maar zelfs dat zijn ze te achterhaald voor. Ze denken echt dat iemand premium gaat betalen voor een 300C omdat er een Lancia badge op plakt.
Hoe losgerukt ben je dan als strateeg?
Ik hoop dat met de 4C de ommekeer en inzicht is gekomen, maar geloof er niet echt in.
Terwijl Marchionne het museum tot sluitens toe laat onderkomen smijt BMW met geld om met de Mille Miglia geassocieerd te worden…
SpiderIV zegt
Item over alleen Alfa en heel snel meer dan 70 reacties!
Goed teken! Zit dus toch nog leven en beleving in dat merk! En natuurlijk dan ook negatieve reacties maar dat hoort bij niet standaard spul.
@tweetyV6: doe met je mee als die Spider op de markt komt.
ronin1130 zegt
Het is in ieder geval te hopen dat het qua rijden weer geen tegenvaller wordt, zoals Alfa er sedert enkele jaren wel een handje van weg heeft.
heidekonijn zegt
@ronin1130: Ach weet je, met een carbon tub (regiditeit, stevigheid…), dat lage gewicht, een redelijk treffende motor… zelfs al verknoeien ze het met de afstelling dan kan je waarschijnlijk nog naar een derde partij om dat te verhelpen.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de recente spider. Mooie auto maar dynamisch gezien weinig meer aan te doen zonder over gekke bedragen te spreken.
ronin1130 zegt
@heidekonijn: dus jij vindt het normaal dat een merk een sportauto op de markt zou brengen die je als je hem koopt moet laten ‘bijvijzen’ door iemand anders om het goed te maken? En dat voor zoveel geld?
Nee ik hoop dat Alfa het wel goed doet deze keer. Het weze hen gegund!
toyotafortuner zegt
Hij’s ietwat aan de prijs, echter ik ben blij dat Alfa na al die jaren toch weer een prachtige wagen weet te maken. 895kg is reteweinig! Neigt naar autotjes als de 1ste clio ofzo. Chapeau! En hij klinkt goed!
lincoln zegt
@heidekonijn ..
waarom krampachtig vasthouden aan een merk .. (o.k. het Alfa logo is wel mooi) ..
maar er worden jaarlijks 10-tallen merkjes bij verzonnen met leuke meuk ..
en Alfa is al 4X failliet gegaan ..
1000den andere merken waren gewoon verdwenen na een faillissement ..
waarvan minimaal een 100tal die groter en roemruchter waren dan Alfa ..
Alfa hoort gewoon in het rijtje Maybach Bugatti en nog wat van die onrendabele schijndoden ..
heidekonijn zegt
@lincoln: Ach ja weet je, nostalgie denk ik. Moest ik ooit met een Bugatti lol hebben gehad zou ik me daar mogelijk aan vastgeklampt hebben, maar dat is me niet gegeven :-)
Die pre-Fiat Alfa’s (en de ES30), die klinken gewoon leuk, remmen best goed, knap in balans, gaan niet slecht…
Niet het beste, snelste, duurzaamste, mooiste… maar ik zet me erin, draai de sleutel om en het voelt gewoon als thuiskomen weet je.
Ik had een rits Alfa’s, vond het wat moeilijk te slikken wat ze nog uitbrachten en probeerde een Peugeot en een Golf. Pfff. Nou.
Terug in een 147 voelde dat niet als een Alfa, maar een pak beter als een Golf (trouwens, de courtesy car bij de garage was een Bravo en die voelde i-den-tiek aan de VW). Daarna de Giulietta, weer wat minder -bijna geen- Alfa gevoel maar ook weer iets leuker. Als de volgende nog minder Alfa zal zijn wat gezien de evolutie wel te verwachten valt, tja, dan wordt het toch een Volvo of dergelijks. We zien wel.
lincoln zegt
@heidekonijn:
als de toegevoegde waarde verdwijnt .. blijft er een auto over ..
en “auto,s” bakken kunnen ze bij VAG Ford Toyota GM veel beter ..
er MOETEN gewoon merken verdwijnen om plaats te maken voor nieuwe ..
al hoop ik dat Sergio Alfa gewoon laat sluimeren met dit soort projecten ..
centjes maken met Fiat en Chrysler ..
en Alfa in het rijtje Spyker / Morgan / Lotus en dat soort “obscure” meuk ..
heidekonijn zegt
@lincoln: Waarom ook niet, zo blijft het merk toch nog een béétje in zijn waarde. Maar ik vrees dat SM andere plannen heeft.
carsandmore zegt
Leuke alfa
mashell zegt
Verkoopt in het eerste jaar volgens verwachting en daarna helemaal niet meer. Verkeerde auto, verkeerde marktsegment en verkeerde prijskaartje. Iets als dit had gewerkt als het onder de 40k was.
heidekonijn zegt
@mashell: Dat laatste ben ik roerend met je eens, dat andere niet zo.
Alex_79 zegt
Ik ben het een beetje zat hier. Wat een ongelofelijk stel azijnzeikers en zwartkijkers zijn jullie met zn allen (op een handvol na dan, maar alla) Iedere keer is het weer hetzelfde liedje:
– Alfa is niks
– Alfa wordt niks
– Alfa moet massa verkopen
– Alfa moet verkocht worden
– Alfa gaat dood
etc etc etc
Hebben jullie soms allemaal les gehad van Marvin the Paranoid Android!?
Zucht… waar wind ik me ook over op. Ik vind het veel erger dat als het leasecontract van mn Mito afloopt ik niet opnieuw een Alfakan bestellen (iets met voorkeursmerken) dus voor mij is het afwachten tot 2018 op de Giulia. Met alle vertragingen van de laatste jaren is ie er dan precies op tijd.
Ich habe fertig
SpiderIV zegt
@Alex_79: Hoi, 1 van die niet-negatievelingen hier ;-)
oplossing: andere baan??
Denk aan je hart en als je dan toch iets anders gaat rijden …… sterkte!
(ooit zakelijk een Uno en Bravo …………. daarna maar prive en als zelfstandige 145, 146, 156 diversen, Spider, 159, 166)
christophe12 zegt
Pfff het is toch een heel mooie auto hoor , die palstiek rond de koplampen vind ik dan weer niet zo heel mooi , de rest van de wagen is gewoon bloedgeil. Pff al de schijters die zeggen dat alfa niet meer het alfa van vroeger is staan gewoon stil in de tijd. Geen enkel merk blijft wat het was. Nu zijn alfa’s betrouwbaarder en zuipen ze tenminste meer benzine dan olie. Ok er zitten geen 3.0 V6 motors meer in maar dat is gewoon niet meer van deze tijd. En achterwielaandrijving , tsja heel leuk maar de helft van al die chauffeurs zijn eigenlijk niet in staat om echt fatsoenlijk met een achterwielaandrijver te rijden. Al ben ik wel van oordeel dat de invloed van fiat soms net iets te ver gaat. Alfa moet alfa blijven, het gemenere en sportievere broertje van fiat.
tborre zegt
ook even meegeven dat de maximale productie voor dit model, mede omwille van de gebruikte materialen , op 1200 stuks/jaar zit…
tborre zegt
kreeg net de officiele optielijst onder de neus…
staan niet veel dingen op, maar wel enkele opmerkelijke items..
Zo kan je de optie “koffer” kiezen, of “onderhoud batterij” .. wat je dervoor krijgt weet ik niet, maar als autoblog dat wenst stuur ik het documentje wel even door, als ze het zelf nog niet hebben….
pjotr zegt
@tborre: Onderhoud batterij is waarschijnlijk een voorziening voor een druppellader. Niet gek, aangezien dit soort auto’s vaak niet als daily driver worden ingezet.
tborre zegt
@pjotr: net mail gekregen : is blijkbaar gewoon een sterkere batterij … en de koffer is.. een op maat gemaakte koffer die mooi naast het motorcompartiment past…
FB_100003447356779 zegt
Punt 1:
Dat alfa eindelijk iets anders maakt als andere fabrikanten,(doel ik op de carbon aspect,in een lagere prijsklasse) is natuurlijk een verademing in de auto industrie. (zeker in deze tijd). Eindelijk weer is een interessante bolide op de markt in plaats van (Audi)RS’jes, die het zelfde zijn als het dagelijkse file beeld.
Punt 2:
Heel veel mensen begrijpen het merk alfa niet. Het hedendaagse verkeer is praktisch.
Geen passie voor een automobiel. Alfa probeert zich daar van te distantiëren.
Maar omdat er op de markt geen ruimte is voor leuke sportwagens, kan alfa daar niet van leven.(zonder in het vaarwater van bijvoorbeeld: Maserati te komen).
Als je een alfa rijdt ben je al een liefhebber voor een rijders auto.Alfa stuurt zoals het hoort en het design is zoals het hoort. Kwaliteit is ook vooruit gegaan. En mensen die alfa bekritiseren maken juist het merk naar de kloten.