
Kennen jullie deze nog?
15 jaar geleden kon je kiezen voor een afgezaagde X5 of een Cayenne, maar er was destijds ook een leuk alternatief uit Japan. We hebben het over de Infiniti FX. De FX combineerde een fraai lijnenspel met dikke motoren. Qua benzinemotoren kon je kiezen uit de 3,7 liter V6 uit de 370Z of een dikke 5,0 liter V8. Het hoogtepunt was de Vettel Version, met 420 pk. En uiteraard was er geen hond die een FX kocht in Nederland.

Inmiddels is Infiniti überhaupt niet meer actief in Europa, maar het merk bestaat nog steeds. En ze komen met een opvolger van de FX. Ze trekken in Monterey namelijk het doek van de QX65 Monograph, die duidelijk voortborduurt op de FX. Het persbericht maakt er ook geen geheim van: dit is de spirituele opvolger van de FX.
Het is nog een concept car, maar de QX65 staat straks gewoon in de showroom. Deze sportief gelijnde SUV kan het op gaan nemen tegen auto’s als de BMW X6 en de Mercedes GLE Coupé. Het is namelijk een mid-size SUV, volgens de Amerikaanse maatstaven. Naar onze maatstaven is het gewoon een bakbeest.




Waar de FX nog een zekere elegantie had, is deze QX65 behoorlijk in your face. De auto heeft een enorme grille, waar ze bij Lexus jaloers op zijn. Bovenin de grille zit een kitscherig rijtje lampjes. Houd er wel rekening mee dat dit nog een concept car is, misschien wordt de productieversie iets subtieler.
Over de motoren is nog niks bekend. Een 5,0 liter V8, zoals in de FX, hoef je niet meer te verwachten. Een geblazen viercilinder licht meer in de lijn der verwachting. Of als het meezit de 3,5 liter VR35 V6, want die wordt ook nog geleverd in de grotere Infiniti QX80. Niet dat het uitmaakt, want deze auto is toch niet voor hier. Is dat jammer? Dat mogen jullie laten weten in de reacties.





Best wel fraai afgezien van de wederom aanwezige guppen-bek !
Je zag em anders nog best regelmatig rijden in de randstad destijds.
Ik had er 1. De 3.0 Diesel. Het was voor die tijd een prima auto. Hij kwam standaard met alle opties die je op dat moment wilde.
De 3 uit Duitsland deden toen nog geen touch-screen navigatie bijv. Bij BMW was op dat moment Distance Control sterves duur en niemand vinkte het aan op de 5, terwijl de 3 het geeneens had. Infiniti wel.
Het leer was lekker; rook nog naar leer toen de auto 6 jaar oud was bijv.
Achterklep ging lekker snel automatisch open.
Surround camera’s die goed werkte; waardoor je in principe nooits iets hoefde te raken (mn vrouw bewees het tegendeel).
240 pk was alleen het probleem. Niet langzaam, maar ook niet snel.
En de automaat, liep 1 generatie achter tov van de premium auto’s.
Dus ja, ik vond het wel jammer dat er geen opvolger was daarna en Infiniti zich terug trok.
Toen een E43 geprobeerd: >400 pk met echte 4×4 en gewoon weer station wagen. Het is een E63S geworden want yolo. Die heb ik nog altijd.
Heeft wat weg van de Lexus RX. Dat design is veelal ook een beetje hate it or love it. Ik vind m vrij generiek. Wellicht net als Lexus vooral gefocust op Azia en NA.
Dit ziet er toch niet uit jongen. Kom je binnen zie plops die grill. En dan die zijkant pleae een luciferdooje ziet er zo nog tabielerf uit. Auw mijn ogen!
Auw, mijn toetsenbord.
Het moet het volgende edit zijn:
“Dit ziet er toch niet uit jongen. Kom je binnen, zie je plops die grill. En dan die zijkant; please, een luciferdooje ziet er zo nog flinker uit. Auw mijn ogen!
Kom je binnen.
Waar kom je binnen?
Mooie bak zeg! Veel beter te pruimen dan de BMW of Mercedes varianten. In de USA is Infiniti best goed vertegenwoordigd inderdaad.