
Deze unit moet het leven van de BMW XM zuur maken.
Wat kijkt ie geïrriteerd, hè? Dit is de eerste SUV die AMG helemaal zelfstandig ontwikkelt. Het is dus geen omgebouwde EQ of een andere Mercedes. De divisie uit Affalterbach test de SUV in barre poolcirkelomstandigheden. Daar wordt naast de SUV ook de aanstaande vierdeurs coupé onderzocht.
Beide elektrische AMG’s staan op het elektrische AMG.EA architectuur. Dit platform omvat een nieuw batterijconcept, maar AMG houdt nog geheim wat het precies inhoudt en wat het de CLA en SUV gaat opleveren. Daarnaast zijn er axiale fluxmotoren. Dit type elektromotor is platter dan een conventionele elektromotor en biedt een efficiëntere koeling over een groter oppervlak.
Wat valt er op aan de elektrische AMG SUV?
Vooralsnog krijgen we alleen de rijdende foto hierboven te zien. We zien een agressieve kop met scherpe lijnen in de motorkap. De koplampen zijn opvallend ver naar achteren geplaatst, wat doet denken aan diep liggende ogen.
Verder lijken er een camera en wat sensoren vlak boven de kentekenplaat te zitten. Eronder loopt een doorlopende luchtinlaat die bestaat uit honderden ronde openingen. Op het dak zien we dakrails naar achteren lopen richting de scherp gehoekte C-stijl. Aan de zijkant zien we deurgrepen die in de carrosserie verstopt zitten.
We kunnen voorlopig alleen nog maar gissen. AMG heeft dan ook nog niet bekend gemaakt wanneer deze SUV in productie moet, maar online gaan er al wat geruchten rond. Tegen 2027 zou je deze hoge EV van AMG kunnen bestellen. Voor wie er bang voor was: de elektrische AMG SUV lijkt uit beelden duidelijk geen F1-stuur te krijgen.
Het lijkt wel een facelift van de Audi E-Tron..
Hij hoeft maar een fractie minder lelijk te zijn en ze hebben vast een toppertje. Die XM is niet om aan te gluren.
Het leven van de XM zuur maken? Het is zo ongeveer de slechtste nieuwe auto die je kan kopen en het ding verkoopt ook voor geen ene meter. Betaal je zo veel geld krijg je niet eens luchtvering. Koekoek.
Op een auto van ///Motorsport past toch geen hypercomfortabele luchtvering?
Precies. En daar duid je precies de identiteitscrisis van de XM.
‘Booskijkende auto’s’ door agressief kijkende koplampjes/frons/tjes hebben überhaupt iets heel zieligs. In mijn optiek een vorm van compensatiedrang. Net als het bezitten van een american stafford of pittbul. Of een pickup truck. Triestig haantjesgedrag om aanwezige minderwaarheidscomplexen te compenseren.
Zo hee, ook goedemorgen.
Je antidepressiva vergeten in te nemen bij je glaasje azijn?
Komt het te dichtbij? Droom jij ook van een “intimiderende auto”? Want ik ben bang dat de keuze voor een intimiderende auto zoals een zwarte pickup of een auto met blackpack inderdaad vaak een compensatie is van een diepgeworteld minderwaarheidscomplex.
Bestond er maar een auto equivalent van antimaterie. Verplicht aan te kopen bij zo’n ondingen…
Ik reed onlangs kilometers lang achter zo’n XM/// onding. Nog een argument tegen trajectcontrole.
Terwijl ik van de koude en de regen aan het afzien was, had ik dus ook nog het risico van acute oogbal-kånker…
Motorrijden is erg prettig maar soms even niet :)
Waarom werkt Mercedes hieraan maar horen we niks van een EQC?
Zijn ze gewoon mee bezig.