Franse overheid ziet niets in terugdraaien hogere brandstofprijzen

Auteur: , 69 Reacties

Het volk moet meer gaan betalen.

Wees blij dat je hier langs de A58 niet stond te tanken

Afgelopen weekend was het in Frankrijk op diverse plaatsen behoorlijk rumoerig. Terwijl demonstranten in Nederland zich druk maakten over het wel of niet van Zwarte Piet, ging het in Frankrijk over zaken die er wel toe doen. De brandstofprijzen.

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de Franse regering heeft besloten de accijnzen op brandstof te verhogen. De actie van de regering heeft dit weekend voor vele felle protesten gezorgd. De prijzen voor Euro95 (E10) liggen nu op zo’n 1,50 euro per liter. Dat is overigens nog steeds meer dan 10 cent lager in vergelijking met de Nederlandse adviesprijs. Dit neemt niet weg dat een vakantie naar Zuid-Frankrijk per auto meer gaat kosten voor ons Hollanders.

Ondanks de (veelal niet aangekondigde) demonstraties houdt de regering voet bij stuk. Gisteravond liet premier Edouard Philippe weten op tv-zender France 2 dat de overheid niet gaat terugkrabbelen. Die verhoging is een feit en dat heeft volgens Philippe een reden. Zo laat de premier weten dat de Franse overheid meer belasting wil heffen op zaken die slecht voor het milieu zijn, zoals autobrandstoffen. Het Franse volk kennende zullen de demonstraties nog wel even aanhouden. Kijk ook niet gek op als er weer massaal gestaakt gaat worden.



69 reacties

goed zo staken, hele land op slot. moeten ze hier ook doen, belachelijk die hoge prijzen aan de pomp,
@gove: Ik tankte gister 1.51/l bij de Shell aan de A13. Vind ik best goedkoop
@gove: Benieuwd wanneer jullie gaan staken voor de bpm. Kan je aardig wat km voor rijden wil je iets of wat een leuke auto.
@gove: Doe maar niet.. Er is een reden dat de internationale concurrentie positie van Nederland veel sterker is dan die van Frankrijk. Wij Nederlanders werken hard en klagen nauwelijks in tegenstelling tot de luie stokbroodvreters die van staken de nationale volkssport hebben gemaakt
@davido89: in Nederland zijn het domme schaapjes die de meute volgen.
@sameshitdifferentday: Ook waar… ☝️
@sameshitdifferentday: hoor dat dan.. nee dat staken komt snugger over
@pindakoning: nee niks doen is snugger…. eet anders nog een pinda…
@davido89: waar! ☝️
@gove: dan net zolang doorstaken tot de overheid wel overstag gaat! Ik ben bang dat het wel even kan duren. Ik denk dat het slimste is om de supermarkten niet meer te bevoorraden, want de diesel is te duur voor de vrachtwagen.
@gove: Dat klinkt wel erg links van je…
@gove: ik vind het jammer dat we die mentaliteit niet hebbe. Zelfs genaaid worden door de verzekeraars die nieuw prijs hanteren om.je auto te kunnen verzekere . Florida 1 gallon 2.60 euro. Waarom.zo duur hier
Vond het wel ironisch dat de Fransen dan juist in de auto stapte om protest te voeren, om aan het eind van de dag weer lekker wat van dat veel te dure peut erin te mieteren
Het punt is volgens mij dan ook niet dat de brandstof te duur is, maar je moet elders dan lastenverlaging krijgen. Als dat er niet is, moeten ze niet lullen dat het om het milieu draait.
@dunhozzie: tenzij je het extra geld direct gebruikt om CO2 op te slaan in de bodem. Of iets dergelijks.
@pomoek: was ook een goed plan geweest
@dunhozzie: exact datzelfde probleem zie ik in Nederland gebeuren met rekening rijden, het idee opzich heb ik nieteens wat op tegen . Betalen na gebruik doe je nu al, zelfs eerlijk gebaseerd op de hoeveelheid brandstof die je uitstoot. Onze brandstof staat namelijk al stijf van de belastingen.

Bedenk er een systeem bij (waarvan de kosten misschien wel hoger liggen dan de inkomsten) en schrap verder nergens wat……
@dunhozzie: Volgens mij is ook juist wat er is gebeurd als ik de media mag geloven. De belasting op arbeid is namelijk verlaagd en gaan werkenden er dus niet op achteruit.
@berlinetta: Voila, de werkloze, steuntrekkende X7M rijder is weer de dupe!!1! Grrr…
@berlinetta: mooi dan hebben ze het netter gedaan dan hier.
@dunhozzie: We zien weliswaar geen lastenverlaging, maar dat betekent waarschijnlijk wel dat we ergens anders geen lastenverhoging hebben.
@daniel23ccx: misschien. Alleen is dat nogal ondoorzichtig. Lopen ze ongeveer gelijk? Is het enigszins eerlijk verdeeld over bevolkings/inkomensgroepen?
@dunhozzie: hoezo zou dit niet om het milieu gaan als er geen andere belastingverlichting tegenover straat? Dat is pas lulkoek. Maar afgezien daarvan staat er in Frankrijk wel degelijk een verlaging van de belasting op arbeid tegenover. Dus…
@vroaaar: dus… mooi dat ze het dus gedaan hebben. En misschien ben ik inderdaad te cynisch, maar puur kosten verhogen vind ik extra belasting en geen milieu bevorderende maatregel. Maar goed ik snap je punt dat je het alsnog zo zou kunnen uitleggen.
Goed idee. Mits de opbrengsten echt direct naar het implementeren van natuurstroom gaan.
Ze hebben duidelijk afgekeken bij Nederland. Wel zwaarder belasten en aan de andere kant geen verlichting op wat volgens hun de oplossing zou zijn.
@rike: in Nederland krijg je een verlichting die alleen rijken kunnen betalen. Want hier zeggen ze: als je elektrisch gaat rijden betaal je geen MRB etc…
Alleen kan ik een Tesla niet betalen.
@rufctr01: exact de filosofie van Nederland, de rijken worden rijker, de “armen” (tussen haakjes omdat ook jan modaal in dit voorbeeld past) moeten maar zien te overleven, of kunnen de pest krijgen
Gisteren nog getankt voor 1,479 per liter (euro 95). Zou Nederland straks nog goedkoop worden?
@donvincenzo: waar heb je getankt? Heb vanochtend getankt voor 1,52 bij tango in Rotterdam.
@eirmakk: In Soest. Daar is inmiddels al een paar jaar een strijd aan de gang tussen twee pomphouders, zodat je in Soest meestal de laagste prijzen van heel Nederland vindt.
@donvincenzo: Haha, pompstation de Birkt? Die is al bijna een decennium de goedkoopste uit die streek.
@jochempie: Gisteren was de AVIA de goedkoopste. En met acties is de Tinq ook wel eens de goedkoopste.
@donvincenzo: die prijs betaal je op scheveningen ook bij Supertank…
Dus de Franse overheid maakt produkten die belastend zijn voor het milieu duurder… gaat die overheid daarmee investeren in produkten die niet belastend en goed zijn voor het milieu en die dan goedkoper maken zodat de bevolking overgaat op die produkten? Of is het gewoon een ordinaire geld binnenhark belasting met de milieu reden. Net zo goed als dat je wijs gemaakt wordt dat er geflitst wordt voor de verkeersveiligheid. Ach, waar maak ik mij ook druk om… het is in Frankrijk haha
Ik ben benieuwd wanneer of beter gezegd hoe laat de Nederlandse overheid dit ook gaat zeggen…
Ik ben het er overigens niet mee eens dat je wel over benzine mag actie voeren maar niet over zwarte Piet. Ik praat hier liever over auto’s overigens.
@pomoek: Er staat niet wat wel of niet mag,
Er staat dat mensen zich in nederland druk maken om de zwarte piet discussie,
En mensen zich in frankrijk druk maken om iets dat er wel toe doet.

Dat impliceert dat de zwarte piet discussie een zaak is die er niet toe doet, en dat is inderdaad een mening waar je het wel of niet over eens kan zijn. Maar zegt niet dat je er geen actie over mag voeren.
@shogun: het klopt dat dit er niet staat. Ik meen uit de opmerking van de schrijver op te maken dat hij vindt dat je hier geen actie over moet voeren. Dat is inderdaad een aanname.
Is staken dan de optie? Is het niet een idee de auto zo veel als mogelijk te laten staan, en allemaal massaal met met OV te gaan? Gewoon de hele boel maximaal ontregelen.
@dutchdriftking: Ik weet niet of het OV in frankrijk net zo goed geregeld is als hier.
@berlinetta: Dat maakt niet uit, als je het OV maar ontregeld door er met z’n allen gebruik van te maken :P. Metro stelstel Parijs is overigens top, maar niemand haalt het in zijn hoofd daar met de auto te gaan rijden.
@dutchdriftking: In grote steden werkt het inderdaad top. De metro van Parijs maakt zo’n grote stad zelfs eigenlijk heel klein. Je bent overal zo.
Frankrijk heeft een stevige versnelling hoger geschakeld qua milieuwetgeving. Vorige week heeft de regering er nog beslist dat er een verbod komt op producten waarvan voor de grondstof houtkap nodig is (palmolie en dergelijke). Er is een ook zware discussie aan de gang rond jacht. Vandaag is Frankrijk een van de meer liberale landen van Europa op het vlak van jacht, maar dat zou ook gaan veranderen. Franse jagers slagen er namelijk niet in om het verschil te zien tussen pakweg een kwartel en een jogger of fietser en het aantal jachtongevallen ligt er zeer hoog.

Waar de demonstranten tegen protesteren ivm hoge brandstofprijzen, is dat de belasting aan de pomp voor auto’s wel omhoog gaat, maar dat kerosine en zware olie (voor vrachtschepen) nog steeds belastingvrij zijn.
@throwingstars: helemaal belastingvrij is kerosine overigens niet maar ik begrijp je punt. Probleem is dan dat iedereen die naar Europa vliegt de tanks tot de nok toe vol hengst wat juist een nadeel is voor het milieu. Op een vlucht van een uur of 8 verbruik je al gauw 250kg om 1000kg extra mee te nemen. Wat je wel zou kunnen doen is een kerosine tax implementeren op intra europese vluchten. Echter is dat vrij lastig mbt planning. Daarnaast is vliegen niet heel slecht voor de lucht kwaliteit (behalve nabij de luchthaven) maar draagt het voornamelijk bij aan het broeikas effect.
Ik ben an sich niet tegen een kerosine tax. Echter geeft die geen extra incentive om zuiniger te opereren. Die incentive is er al vanuit de industrie. Elk litertje wordt al maximaal benut en elke generatie vliegtuig is al 20 a 25 procent efficiënter dan z’n voorganger.
Laten we eerst eens beginnen met het samenvoegen van het Europese luchtruim en een efficientere samenwerking van internationale luchtverkeersleiding. Daar alleen al zit een grote “gratis” winst. Dit zou je op de weg kunnen doen met het spreiden van verkeer. Het vermijden van files levert imo meer op dan weer een paar cent extra op een litertje peut.
/nerdmodus off
Fransen en milieu? In Canada staan 3 kolen gestookte centrales die van jawel,de Fransen zijn. 1 zo’n centrale stoot meer uit dan 14 miljoen auto’s. Dat hele milieu is lariekoek.Het gaat allemaal om de poen. van 14 miljoen automobilisten is het bedrag makkelijker te vangen dan van die ene centrale. Er varen schepen op de oceanen die ook een uitstoot hebben van 15 miljoen auto’s. Zo vervuilend is de auto niet.
@alfarobert: Nou… het gaat wel degelijk over het milieu. Er zijn namelijk makkelijker manieren om poen te scheppen, ook voor de overheid. Maar wat de verdeling / focus betreft: het is inderdaad makkelijker om de individuele burger te belasten, dan grote energieconcerns of transportfederaties. Geloof het of niet, maar de tweede categorie is politiek beter vertegenwoordigd dan de eerste. Als je dus als burger ergens tegen moet protesteren, is het tegen de politici die zich laten beïnvloeden door lobbyisten.
@bara:
Nee hoor in het geheel niet, het is aantoonbaar bewezen dat 1 openhaard even veel vervuild als 6 vrachtwagens..
@desjonnies: en toch steek ik hem weer alle avonden aan zonder er over na te denken of het goed of slecht is voor het milieu.
Zullen we anders gewoon stoppen met leven op aarde?
@rufctr01:
uiteraard.
ik prober alleen de waan van de dag uit te leggen,
@desjonnies: milieugekkie!
@Alfarobert: een verbrandingsmotor motor van een schip is vele malen efficiënter dan dat van een voertuig. En dat schip neemt in verhouding wel 10-20 maal zoveel mee. En het is de enige manier om goederen van het ene continent naar het andere te vervoeren. Of wou je alle containers tussen China en Europa over de weg laten rijden?
@marinepower: De trein dan? Volvo doet het…
Twee tips, zet ook even de dieselprijs erbij (die is namelijk veel hoger dan hier in NL, ik voelde me echt bestolen toen ik er laatst moest tanken) en zet de prijsstijgingen er even bij, dan hebben de lezers ook een referentiekader. Dank je!
Het klinkt misschien raar, maar eigelijk is dit de oplossing voor rekening rijden: een hele hoge brandstof prijs.
Ik snap wel waarom de overheid dit niet zal doen: nu hebben ze een inkomstenbron die te door te rekenen is in een budgetering. En als het alleen uit de brandstof prijs komt wordt dat heel lastig want dat kan dan gaan fluctueren omdat mensen dan de auto laten staan (waarmee de filedruk verlaagd wordt) of superzuinig zijn en niet vaak hoeven tanken (goed voor het milieu).
Eigenlijk kunnen hiermee 2 belangrijke doelstellingen in één keer worden aangepakt.
Het punt het is dat overheid nu nooit zal toegeven dat al die andere heffingen alleen maar voor het spekken van de staatskas zijn en heus niet voor die zogenaamde milieu regeltjes.

Als men echt wil dat fabrikanten zuinige auto’s ontwikkelen, zonder sjoemelsoftware uiteraard, waar mensen echt behoefte aan gaan hebben, moet men gewoon alle kosten in brandstofprijs stopppen.
En dan geen WB en idiootje CO2 taxen meer heffen, dan krijg je echt betalen voor het gebruik van de auto.
Dus 2,50 of mee voor een liter benzine ofzo.
En als fabrikanten dan met een auto komen die echt 1 op 30 rijd heeft het ook pas echt zin.
Hoogste tijd om Nederland te sluiten en de roverheid op te sluiten…
@sameshitdifferentday: Och god, weer zo’n halve PVV tamme met een deuzige Dumpert comment one-liner…
@venividivici: Hahahahaha hoezo blindelingse vooroordelen :)
@sameshitdifferentday: Als we jouw domme ideeën gaan uitvoeren gaat Nederland zeker naar de klote. En dat is een feit en geen vooroordeel!
@venividivici: als we doorgaan zoals nu bedoel je… wacht maar af… als je je ogen opendoet zie je het duidelijk maar je bent een schaapje dat de meute volgt.
@sameshitdifferentday: Haha schei toch uit man. Speldenprikje NL op de wereldbol stelt zonder EU geen reet meer voor!
@venividivici: mooi hoe onwetend je bent.
Als jij het maar weet allemaal dan komen we er wel…kuch…
@venividivici: nee alleen ben je niks… maar blijkbaar ben je daar niet slim genoeg voor!
@sameshitdifferentday: Haha internet Troll sukkeltje!
@sameshitdifferentday: Roverheid, schaapje, meute…

Dat heb ik al zo vaak gehoord, dat het als blaten klinkt…
@Esprit_de_Flandre: al zo vaak gehoord en je doet er niks mee.. is niet erg! 90% bevolking is zoals jij.
@sameshitdifferentday: Jij doet er toch ook niets mee? Behalve blaten op blogs…
@Esprit_de_Flandre: Verder niet op in gaan. Die drol vind alleen zichzelf nogal geweldig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).