• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fusie Chinese SAIC Motor en Nanjing Auto is een feit

Auteur: Dennis, gepost 27 december 2007 om 13:11 – 9 Reacties

Chinese Leyland

Zoals eerder aangekondigd zouden de Chinese SAIC Motor en Nanjing Auto op 26 december handtekeningen onder de langverwachte fusie zetten en dat is ook gebeurd. SAIC zal 2,1 miljard yuan (210 miljoen euro) betalen voor Nanjing Auto en betaalt dit in aandelen, waardoor Nanjing een belang van 4,9 procent in SAIC verkrijgt.

SAIC is de grootste autobouwer van China en werkt samen met autobouwers als Volkswagen en General Motors. Het veel kleinere Nanjing is de oudste autoproducent van China en kocht in 2005 de inboedel en rechten van het Britse MG Rover. Nanjing werkte samen met Fiat aan de productie van bestelbusjes, maar Fiat heeft de samenwerking onlangs beëindigd.

De fusie is van strategisch belang, aangezien de Chinese auto-industrie sterk gefragmenteerd is met tientallen verschillende autobouwers. De Chinese overheid heeft aangestuurd op een fusie tussen de twee automakers en ziet graag drie of vier grote Chinese autoconcerns ontstaan, die ook internationaal hun mannetje kunnen staan. China is de op een na grootste automarkt ter wereld.

SAIC verkocht tot en met oktober van dit jaar 1,25 miljoen auto’s en Nanjing in dezelfde periode net iets meer dan 79.000 voertuigen. Nog voor het einde van het volgende jaar wordt de samenwerking van kracht. (via: automotive news)

Ook interessant!

  • In welke auto zou jij deze 8.0 V10 motor leggen?
  • Chinese auto
    Echt waar: Chinees automerk kopieert Chinese auto...
  • Hoe interessant zijn deze Chinese auto's in de lease?
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

China, MG, roewe, saic

Vorig bericht: « Toyota nu de grootste na 76 jaar GM
Volgend bericht: Goed voornemen voor 2008: stoppen met roken »

Lees Interacties

Reacties

  1. michel zegt

    27 december 2007 om 13:19

    we hadden het aan kunnen zien komen een chinese invasie

    Login om te reageren
  2. Mustang zegt

    27 december 2007 om 13:21

    @michel
    Denk je dat hun ook in europa veel autos zullen verkopen? Aangezien de chrashtest van sommige autos denken ik van niet;)

    Login om te reageren
  3. VonStroke zegt

    27 december 2007 om 13:23

    Ik hoop dat deze zeepkisten nooit voet aan wal kunnen zetten. (tenzij in hun thuisland). Ze zijn lelijk, goedkoop, vervuilend, traag, onveilig, en weet ik niet wat nog allemaal. Daarenboven zit er geen enkele vorm van emotie in.

    Login om te reageren
  4. Thompson zegt

    27 december 2007 om 13:30

    @Mustang
    Op het moment worden er veel meer Europese auto’s in China verkocht dan Chinese auto’s in Europa.
    Maar misschien is dat over een paar jaar wel anders als de kwaliteit verbeterd.

    Login om te reageren
  5. Citrofiel evil twin zegt

    27 december 2007 om 13:51

    Laat ze maar komen.
    Maar eerst moeten ze veiligheidschrashes overleven. :twisted:

    Login om te reageren
  6. Vincentvld zegt

    27 december 2007 om 14:34

    @ Vonstroke, dat waren de Europeese en Japanse auto’s vroeger ook. En om niet heel ver terug te gaan waren er merken als Kia, die het nu gewoon goed doen. Geef ze de tijd en ze ontwikkelen zich.

    Login om te reageren
  7. atanaz zegt

    27 december 2007 om 15:09

    ik zou zeggen: de deuren staan open voor ze.

    zodra ze binnen zijn gaan de autoproducers in europa en al die andere landen zijn prijzen verlagen:d.(hoop ik) dan kunnen we allemaal in een ferrari rijden :P

    effe geen grap ik denk dat het beter voor ons concumenten zijn dat de chineese invasie er wel komt zodat de markt groeit en de prijzen dalen.

    Login om te reageren
  8. Incognito zegt

    27 december 2007 om 16:36

    Ons concumenten, je weet toch.

    Login om te reageren
  9. Zoepie zegt

    28 december 2007 om 13:21

    Als ze kwaliteit kunnen leveren en veiligheid dan is het voor mij allemaal gelijk, het punt is alleen dan heb je nog meer keus en duurt het nog langer vooraleer ik mijn keuze heb gemaakt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North