• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe interessant zijn deze Chinese auto’s in de lease?

Auteur: RubenPriest, gepost 25 februari 2021 om 16:00 – 32 Reacties

De Chinese auto’s zijn in Europa gearriveerd! Het begon met de MG ZS EV en nu zijn ook Seres 3 en Aiways U5 hier. Tijd voor een vergelijking.

De diversiteit van (elektrische) auto’s in Europa neemt toe. Consumenten krijgen steeds meer te kiezen. Voor het eerst is er keuze uit meerdere Chinese auto’s. Ze hebben allemaal gemeen dat het om elektrische auto’s gaat. In het geval van de Seres 3, Aiways U5 en MG ZS EV zijn het ook nog eens crossovers. De Nederlandse leaserijder kan in plaats van de gebruikelijke merken ook voor één van deze kandidaten kiezen.

Chinese elektrische auto’s vergelijken

chinese auto's

De drie Chinese elektrische auto’s hebben een vanafprijs van onder de 40.000 euro. Dat maakt ze al op papier interessant. Maar je kijkt natuurlijk ook verder dan het fiscale plaatje. Hoe zit het met comfort, luxe en kwaliteit aan boord van deze EV’s? In deze Autoblog video pakten we de Seres 3, Aiways U5 en MG ZS EV beet en kijken we tevens naar de prijs als leaseauto.

Seres 3

Een nieuwkomer met een nog relatief onbekende naam is de Seres 3. Net als de MG is dit een compacte crossover. De eerste indruk van de elektrische auto valt niet tegen! Het is toch moeilijk vooraf te bedenken wat je kunt verwachten. Het komt immers niet elke dag voor dat je op stap gaat met een, voor in Europa, nieuw automerk. Een minpunt is dat de EV slechts één fase kan laden. Maar dat hebben alle drie de auto’s gemeen.

Aiways U5

chinese auto's vergelijken

De grootste van het stel. Deze Aiways U5 is juist door zijn formaat heel interessant. Je hebt voor het geld een relatief grote SUV. Voor de prijs van een Volkswagen ID3 rij je een flinke SUV met een lengte van maar liefst 4,68 meter. Daarnaast heeft de Aiways het mooiste design van deze Chinese auto’s, nietwaar?

MG ZS EV

chinese auto's

Een bekende kandidaat. De MG ZS EV kwam eind 2019 op de markt en was toen meteen een succes. Door zijn lage prijs en de toen nog lage bijtelling vlogen het aantal kentekens bij de RDW de deur uit. Ook in 2021 is de ZS EV nog steeds fiscaal aantrekkelijk. Een goedkopere elektrische crossover dan deze MG ga je voorlopig niet vinden.

De Seres 3, Aiways U5 en MG ZS EV zijn verkrijgbaar via Autoblog partner Mobility Service. Bekijk de Autoblog video waar tarieven, rijeigenschappen en de kwaliteit van de Chinese auto’s besproken worden.

Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl

Ook interessant!

  • Zijn elektrische auto's nog interessant in 2022?
    Zijn elektrische auto's nog interessant in 2022?
  • Waarom halen elektrische auto's de actieradius niet?
    Waarom halen elektrische auto's de actieradius niet?
  • Wouter
    Wat wil jij weten van dit bijzondere trio auto's?
  • Top 10 leaseauto's van 2021
    Top 10 leaseauto's van 2021

Nieuwste artikelen

  • Is dit de stijlvolste Mansory op Marktplaats?
  • Video: brake check heeft zware gevolgen
  • Hè? Actieradius van EV groeit tussen de 100.000 en 170.000 kilometer
  • Koop de bekende Alfa Romeo 75 van Jeremy Clarkson uit Top Gear!
FacebookTweetPinLinkedIn

aiways, mobility-service, Rijtest, Seres, seres-3, Video

Vorig bericht: « De duurste Cayman van Nederland: dit is ‘m!
Volgend bericht: Peugeot zoekt het hogerop met een nieuw logo »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    25 februari 2021 om 16:50

    Als ik dat design zo zie kunnen ze de merknaam beter wijzigen naar Aiaiaihetdoetpijnaanmijnogenways. Ik vind het niet erg als een fabrikant kiest om iets anders te doen, maar het moet wel een samenhangend geheel zijn. Het lijkt wel of de koplampen van een totaal andere auto zijn. Dan doen Seres en MG het toch stukken beter. Die auto’s zijn vrij dertien-in-een-dozijn, maar het design klopt wel gewoon.

    Ik ben niet zo’n dinosaurus die bij het horen van ‘Chinese auto’ meteen terugdenkt aan de onveilige en niet snelle Landwind, of de Brilliance die toch niet zo briljant bleek te zijn. Toch ben ik altijd wel enigszins terughoudend als het om een nieuw merk gaat. Het is altijd maar afwachten hoe de kwaliteit van dat soort auto’s zich verhoudt op de lange termijn en ook hoe het zit met onderhoud via het dealer/servicenetwerk. Van de nieuwe (EV) merken zou ik daarom in eerste instantie alleen blind bij Polestar durven shoppen, vanwege de connectie met Volvo en het gebruik van diens dealernetwerk.

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      25 februari 2021 om 20:34

      @Edge: maar als je hem in de lease hebt geef je hem toch na een jaar of 2-3 weer af en heb je heel de tijd garantie. Gebruikt van een paar jaar oud zou ik er ook niet snel aan beginnen.

      Login om te reageren
    • marcus zegt

      25 februari 2021 om 21:58

      Wij hebben een MG ZS EV als tweede auto. 7 jaar garantie, dus qua kwaliteit zal het zeker niet onderdoen voor een Europese auto. Basis versie voelt ook basis aan, maar de duurste versie (met panoramadak en nep-leren dashboard bekleding) is stukken mooier van binnen dan de ID3.

      Login om te reageren
  2. boomhauwer zegt

    25 februari 2021 om 17:31

    Krijg je geld toe als je zoiets leased?

    Login om te reageren
  3. cazzo046 zegt

    25 februari 2021 om 17:38

    Nog liever een vierdehands Corsa dan deze meuk.
    Steun de Westerse autoindustrie ipv chinees te kopen!

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 februari 2021 om 18:05

      @cazzo046: lekker genuanceerd. Zeg je dat ook van je smartphone, je computer, je huishoudelijke apparaten en je televisie thuis? Of je kleding? Je tuinmeubels, je barbecue of je opblaaszwembad? Dat komt er namelijk ook vandaan. Allemaal. In het beste geval wordt er nog een ‘westers’ merklogootje op geplakt. Wat feitelijk met de MG al is gebeurd! En let’s face it, die MG’s van Britse origine waren ook bepaald geen wonderen van techniek en/of betrouwbaarheid.

      Ik heb de video met grote interesse bekeken, ook al ben ik nu nog lang niet in de markt voor een auto als deze. Ik vind namelijk dat die Chinezen, ondanks alle kleine tekortkomingen, het gat naar de Europese markt al véél kleiner hebben weten te houden dan dat die Koreanen en zelfs Japanners in prestatie- en kwaliteitsniveau bij de introductie nog moesten overbruggen. En dat niveau stijgt nog steeds in rap tempo.

      Laten de ‘westerse’ merken daarom vooral niet denken dat die concurrentie voor hen ‘geen partij is’. Dat deden ze namelijk met ‘nieuwkomer’ Tesla ook al. En nu lopen ze in veel gevallen al weer hopeloos achter de feiten aan.

      Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        25 februari 2021 om 18:44

        @RRRobert: Hij loopt nog op klompen, en heeft Nederlandse geitenwollen sokken.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          25 februari 2021 om 19:25

          @faalhaas: 👍🏻😂

          Login om te reageren
      • cazzo046 zegt

        25 februari 2021 om 19:31

        Tesla is ook westers, maar dat terzijde.
        Ik probeer idd zo weinig mogelijk meuk uit China te kopen, maar heb wel een Iphone.
        Dat alles uit China komt is nonsens. Mijn spijkerbroek komt uit Polen, mijn schoenen uit Nederland, mijn koelkast is made in Italy, mijn BBQ ook, en ga zo maar door.
        Er zijn genoeg alternatieven voor de grootste boeven ter wereld, maar je moet wel bereid zijn om niet overal de bodemprijs voor te willen betalen.

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          25 februari 2021 om 23:06

          Die iPhone komt ook niet uit China. Foxconn is Taiwanees en Apple Amerikaans. Overigens kun je het beste kijken wie de eigenaar is, niet waar het geproduceerd wordt. Het management maakt de keuzes. Als die Europees zijn is het eerder in ons belang dan met een Chinees management. Volvo is dus een no-go. Maar BMW dus prima.

          Login om te reageren
          • Loek zegt

            26 februari 2021 om 00:50

            @vondick: draai je iPhone eens om en lees de tekst achterop.

            Login om te reageren
            • vondick zegt

              26 februari 2021 om 07:43

              Ik heb geen iPhone. Ik heb een Nokia 9 Pureview. Mooi Europees product.

              Nogmaals: wie trekt er aan de touwtjes?
              Waar diegene zijn fabriekje neerzet is minder van belang (uiteraard liever ook in Europa).

              Login om te reageren
    • vondick zegt

      25 februari 2021 om 18:14

      Nog erger: ik zou er zelfs nog liever een Toyota voor leasen. Ow gruwel…

      Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    25 februari 2021 om 17:38

    Laadpaal Bij?

    Login om te reageren
  5. vpowert zegt

    25 februari 2021 om 18:10

    Toch ook het vermelden waard: de Aiways U5 scoorde slechts 3 sterren bij EuroNCAP en de Seres is niet bij EuroNCAP langs geweest. De MG ES scoorde wel de volle vijf sterren.

    Login om te reageren
  6. grandvitara zegt

    25 februari 2021 om 18:29

    @autoblog waarom verwijdereren jullie mijn reactie wanneer ik kritisch ben op deze brandend content infomercails? Weinig informatief en vooral reclame maken voor partners en eigen dochter ondernemingen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 februari 2021 om 19:24

      @grandvitara: shit happens to me all the time. “Je reactie wacht op moderatie”. So be it.

      Ik heb de video uitgekeken en ik had niet het idee dat het mooipraten is om ze maar te verleasen of verkopen. Er wordt door Wouter toch duidelijk gemaakt dat het geen rozengeur en maneschijn is. Wél dat dit een heel interessant alternatief kan zijn -of worden- voor de gevestigde orde. En heel concreet: wat kost zoiets nou? En dát is nou net wat juist de gemiddelde Nederlander vooral interesseert.

      Login om te reageren
      • cazzo046 zegt

        25 februari 2021 om 19:48

        Ja dat laatste he, dat is het enige dat telt…

        Login om te reageren
    • thjvanvlerken zegt

      25 februari 2021 om 22:08

      @grandvitara: ik weet niet of je het door hebt maar autoblog is een business. De business van business is business. Er moet wel iets verdient worden om de toko van licht te voorzien. Beter dan autoweek waarbij je het magazine moet kopen om de conclusie te krijgen van hun “dubbel test” terwijl je eerst naar slap geacteerd samenhangend lul verhaal mag lopen luisteren.

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      26 februari 2021 om 00:48

      De pers is in hetzelfde bedje ziek.

      Het Laatste Nieuws, de Belgische Sun aanvaard geen kritische opmerkingen, alleen diegene die van 2 neuronen eigenaars komen.
      Het zal hun economisch model zijn, durf ik te vermoeden.

      Login om te reageren
  7. intimrasiert zegt

    25 februari 2021 om 19:30

    Geproduceerd in China prima, maar dan wel graag ‘designed in California’ erop of iets dergelijks. Dit is zonde van het staal, verdient het niet om gekocht te worden.

    Login om te reageren
    • marcus zegt

      25 februari 2021 om 22:06

      MG heeft een design studio in de UK. Overblijfsel van het oude Rover. De ZS EV is een beetje kleurgevoelig, in het zwart is ie niet mooi. In het lichtblauw, zoals ie op mijn oprit staat, is er weinig mis mee. Het is geen Stratos, Countach, 250 SWB, Dino, 504 cabriolet, etc. maar gewoon een neutrale compacte SUV.

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        25 februari 2021 om 23:19

        Geniet er van, het is je gegund.

        Maar ga me niet vertellen dat er weinig mis mee is. Het sufste segment dat je kunt bedenken is de “neutrale compacte SUV”. En zelfs in dat segment bungelt hij helemaal onderaan met het minst sprekende ontwerp. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de handelstactiek van de opkomende Chinezen, door eerst met dikke subsidie en verlieslijdende producten de markt kapot te maken en zodra de concurrentie weg is de prijs op te voeren. Zie hoe ze dat tot nu toe met al hun producten hebben gedaan.

        Nee koop alsjeblieft dan nog liever gewoon zo’n suffe Captur.

        Login om te reageren
        • cazzo046 zegt

          26 februari 2021 om 09:36

          Exact. En dan nog dat akkefietje met die Oeigoeren, maakt niet uit natuurlijk, is ver weg.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 februari 2021 om 11:05

          In het segment van de kleine SUV’s vond je juist de leukste modellen. De 2008 en de Captur zijn beide bijzonder sterke ontwerpen.

          Login om te reageren
  8. O plaat zegt

    25 februari 2021 om 21:22

    De Volvo XC40 kan er gerust ook tussen hoor, ondanks de Scandinavisch klinkende naam is hij even Zweeds als groene thee, Tibet en Kung fu.

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      25 februari 2021 om 23:08

      Juist, jij snapt het.

      Login om te reageren
  9. Charles Taycan 4S zegt

    25 februari 2021 om 23:50

    Steun elkaar, koop Europesche waar!👍😉

    Login om te reageren
  10. jje003 zegt

    25 februari 2021 om 23:52

    Electrisch, SUV/Crossover en Chinees?! Echt slechter dan dit kan het niet worden voor de echte autoliefhebber

    Login om te reageren
  11. wimof zegt

    26 februari 2021 om 00:55

    Anderzijds zou men kunnen stellen dat de mondialisering aan de basis van het korreltje zand in de ww ketting ligt.
    Ttz het korreltje zand is het Covid virus.
    Ik koop van nature Europese merken en blijf deze in ere houden, maw mijn Miele wasautomaat laat ik herstellen ondanks de factuur van 40% tov de nieuwprijs, idem met mijn T4.
    Ik kan nog even daargaan, ik durf te vermoeden dat mijn leeftijd er voor iets tussenzit.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      26 februari 2021 om 09:19

      @wimof: Ja de globalisering van economie kent genoeg nadelen.
      Daarnaast hou ik er ook van een degelijk apparaat te kopen, wat dan ook nog repareerbaar is zodat je er lang mee kunt doen.

      Toch moet ik ook wel zeggen dat er veel al uit China komt. En ze maken elektrisch rijden wel betaalbaar in een segment waar je anders alleen een Up kon kopen met voorheen waardeloze range (is nu al flink beter)
      Vooral als Europa niet haar eigen accu productie op gang helpt en het toch uit Azie wordt gehaald kun je je afvragen hoe nuttig het is.

      Daarbij komt dat merken zich minder zullen onderscheiden omdat de aandrijflijnen hetzelfde worden.

      In het geval van deze duurdere SUVs richting de 40K zou ik lekker een Kia eNiro kopen, dan weet je tenminste wat je hebt en schrijft niet zo hard af, voor de particulier.

      Login om te reageren
  12. Schnor zegt

    26 februari 2021 om 07:23

    Zou Nio in de toekomst wel kunnen scoren in Europa denken jullie?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North