
Dat GM interesse had in PSA (Peugeot Citroën) wisten we al langer, maar blijkbaar willen ze een stuk verder gaan dan alleen samen modellen ontwikkelen. Het nieuwste plan van GM is om een joint venture op te zetten waarin Opel en delen van Peugeot en Citroën worden ondergebracht. Alle rommel in de joint venture?
General Motors zit al jarenlang met Opel in haar maag. De Duitse afdeling maakt immers al tijden fors verlies. Er werd geprobeerd om de boel te verkopen (aan Magna), maar uiteindelijk werd toch besloten om Opel binnenboord te houden.
Het nieuwe idee is om een joint venture op te richten waarbij GM het merk Opel in stopt en waar PSA de belangrijkste (automotive) onderdelen van Peugeot/Citroën in stopt. Dit nieuwe bedrijf met de merken Citroën, Peugeot en Opel zou dan voor 50% in handen zijn van GM en voor 50% van PSA.
Voorlopig gaat het alleen nog maar om een idee, maar er wordt nu al verwacht dat de Franse overheid niet blij zal zijn met dit plan. Ook het bestuur van Peugeot heeft het plan (officieel) nog niet ontvangen.
En speciaal voor de mensen die het wellicht niet weten: PSA is meer dan alleen maar Peugeot & Citroën. Het PSA concern omvat bijvoorbeeld ook bedrijven zoals Faurecia (57,43%), Gefco (nu nog voor 100%), Motaquip, Process Conception Ingénierie en bijvoorbeeld Peugeot Motocycles.
De nieuw te vormen joint venture zou dus gaan bestaan uit Opel, Peugeot Citroën Automobiles SA (en wellicht Peugeot Citroën Moteurs). Terwijl andere bedrijfsonderdelen (zoals Faurecia) gewoon binnen PSA blijven. (via: autonews.com, afbeelding: boomerang)
”zin in een trio?” ja op zich wel…..maar niet perse deze :P
@eindbaasje: Ik heb ook liever een trio met Mercedes,BMW en Audi.
@bsxc2: geef mij dan maar twee Victoria’s Secret-modellen. Doe ik m’n triootje daar mee.
Ja, trek ze maar bij elkaar.
Doe de FGA er ook maar bij.
Zet de techneuten in een hok en laat ze motoren ontwikkelen.
In een ander hok versnellingsbakken.
Het volgende onderstellen – sorry platforms-
Laat Peugeot in vredesnaam weer Pininfarina als huisontwerper nemen
En laat de Citroën boys met rust (die zijn heel goed bezig)
Laat OPEL weer middle of the road worden a la Jappen, Koreanen
Deel de kleintjes met FGA
Laat FGA een paar jonge enthousiastelingen met ALFA aan de slag gaan.
FWD of RWD, maakt me geen moer uit.
Blijf voorlopig Lancia’s rebadgen met Chryslers.
@desjonnies: yeah tell\’em!
@desjonnies: Op de laatste zin na ga ik akkoord met je.
twee fransen + amerikaanse duitser, dat is gedoemd tot mislukking…als PSA uberhaupt wil fuseren met iets (ex)Duits
Nou nou @Robbie: Citroëns en Peugeots zijn toch geen rommel.
@heyaudi: De auto\’s ansich niet, maar de bedrijfsvoering wel. Het rommelt er niet voor niks.
@phaeton: Tja, het blijven Fransen :P
Wordt kotsmisselijk van alles beloven en vervolgens “oplossen” met subsidies zoals de socialist Hollande.
De pot heeft een bodem dus misschien is dit wel een goede oplossing.
Ben benieuwd hoe Hollande gaat toekijken, zijn immers nationalistisch in bloed en nieren, and so is the people.
Doorsubsidieren en dit tegengaan en ’t volk ‘gerust stellen’ of eieren voor je moneys.
Ben benieuwd wat ‘ie nu weer gaat roepen.. “unacceptable”??
@kaasboerin:
Ik denk dat Hollande geen keuze heeft.
Of hij gaat af voor heel Frankrijk als hij PSA 8000 man op straat laat zetten.
En da’s geheel tegen zijn verkiezings beloftes, socialistische achtergrond en partij in.
Hij heeft de Fransen al opgeroepen om meer Frans te kopen.
En wil PSA onder de tafel door schuiven.
Dit is puur politiek, de man is nog geen jaar in het Elysee en kan dit gewoon niet maken.
Daarnaast is FRankrijk nog echt communistisch georganiseerd qua arbeidsverhoudingen.
Ooit stond ik op het punt er een vestiging te openen
Maar toen ik ging informeren naar b.v. het Franse ontslagrecht, kwam ik er al snel achter dat het goedkoper en makkelijker is om van je vrouw af te komen dn van de gemiddelde Franse werknemer.
Dus rijden we nu maar op en neer.
@desjonnies:
Ben absoluut geen Hollande fan
Wel van zijn vrouw.
Vond die kleine corrupte Louis-de-Funes-achtige driftkikker die zijn voorganger was veel meer “Frans”
@desjonnies: Inderdaad, kiezen tussen 2 kwaden; waar wordt ’t volk minder boos van.
Ik denk dat ze een fusie met Opel veel beter kunnen slikken dan 8000 man d’r uit.
Kan niet het een hebben zonder ’t ander.
En yep, Sarkozy beviel me wel, iig meer dan Hollande. Dat gebler zodra ’t nieuws over de Peug fabriek, zat zelf ook een beetje rond te handelen in dat schuldpapier, prachtig papier voor mooie prijzen. Misschien speelt dat ook wel een rol bij het feit dat ik deze man niet zo erg mag.
Anyway, Sarkozy vond ik eigenlijk wel iets leuks hebben, zag er ontzettend relaxt uit altijd en had het imago “komt allemaal wel goed joh”.
Tot nu toe komt Hollande meer over als een panische kip zonder kop (weet het effe niet subtieler te brengen). Neem het hem gewoon kwalijk dat ‘ie dingen roept die we 500 jaar geleden ook riepen.
“Unacceptable”… Like you have a choice, kom op.
Ach, all politics natuurlijk.
@kaasboerin: Sarko had wel karakter. Ik kan me herinneren dat de vakbonden iets kapot aan het staken waren. Sarko er naartoe en sprak even met de vakbondsleider: jullie kunnen staken wat jullie willen, ik zal jullie nooit tegemoet komen. Toen was het einde staken. De vakbonden zijn te machtig in Frankrijk.
Ik weet niet of dat een succes gaat worden. Opelrijders hebben niks met de Franse merken en Franse rijders willen over het algemeen niet in een Opel rijden. En de VAG fanboys, die denken dat ze VW/Audi kwaliteit hebben, uw interieur, die u zo geweldig vindt, komt van PSA.
Zoals voor fusies van sukkelende voetbalclubs…. met 2-3 putten maak je geen berg
NEEEEEEEE! Alsjeblieft niet met slOpel! Gewoon niet doen. Niet .. doen. Nooit.
dinosaurussen sterven uit .. vast gegeven ..
als ze met ze 2en zijn is het misschien makkelijker om elkaar de schuld te geven ..
da,s dan ook het enige voordeel ..
Peugeot, Citroën en Opel. Alle drie opereren ze in precies hetzelfde vaarwater. Binnen PSA is dat al niet handig, is het dan logisch om er nog één bij te halen? Aan de andere kant zorgt die overeenkomst van doelgroep ook weer voor het makkelijker kunnen delen van onderdelen.
Er zitten wat mij betreft dus meerdere, precies tegengestelde belangen aan deze deal. En het kan dan ook twee, precies tegengestelde kanten op vallen wat mij betreft. De toekomst zal het leren, ik heb geen glazen bol…
Misschien moet GM ook maar eens wat ontwikkelingskosten maken bij hun andere merken.
Ik snap de politiek van GM in Europa toch niet. Vroeger hadden ze Daewoo als budgetmerk hier. Maken ze er Chevrolet van en positioneren ze het wat hoger in de markt, recht in het vaarwater van Opel waarmee dan ook nog mechanische onderdelen en zelfs modellen worden gedeeld. Gaan ze nog samenwerken met PSA die ook, alweer, in min of meer hetzelfde vaarwater zitten.
Rare jongens, die GM-boys…
Krijgen we dan meer OPC modellen?
Geen goed voorteken. Jammer. Zou Citroen best missen.
Dus als ik het goed begrijp, gaan ze in plaats van een verlieslatend bedrijf af te stoten/te verkopen, nog meer bedrijven aankopen?
@Preske: Wat ik mij nu trouwens bedenk. GM “geeft” een automerk aan PSA, wat dus 1/3de zou uitmaken van de automerken van de groep, MAAR ze willen wel 50% van de totale PSA groep.
@Preske: En waar de kleinere Chevrolet modellen ook gebruik van tecnieken kunnen maken?
Vraag me trouwens af of een Citroen met Opel componenten wel gaat werken…Saab!
Wat een franse slag