• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaan Opel, Peugeot en Citroën met elkaar fuseren?

Auteur: robbie, gepost 12 oktober 2012 om 18:48 – 28 Reacties

Zin in een trio?


Dat GM interesse had in PSA (Peugeot Citroën) wisten we al langer, maar blijkbaar willen ze een stuk verder gaan dan alleen samen modellen ontwikkelen. Het nieuwste plan van GM is om een joint venture op te zetten waarin Opel en delen van Peugeot en Citroën worden ondergebracht. Alle rommel in de joint venture?

General Motors zit al jarenlang met Opel in haar maag. De Duitse afdeling maakt immers al tijden fors verlies. Er werd geprobeerd om de boel te verkopen (aan Magna), maar uiteindelijk werd toch besloten om Opel binnenboord te houden.

Het nieuwe idee is om een joint venture op te richten waarbij GM het merk Opel in stopt en waar PSA de belangrijkste (automotive) onderdelen van Peugeot/Citroën in stopt. Dit nieuwe bedrijf met de merken Citroën, Peugeot en Opel zou dan voor 50% in handen zijn van GM en voor 50% van PSA.

Voorlopig gaat het alleen nog maar om een idee, maar er wordt nu al verwacht dat de Franse overheid niet blij zal zijn met dit plan. Ook het bestuur van Peugeot heeft het plan (officieel) nog niet ontvangen.

En speciaal voor de mensen die het wellicht niet weten: PSA is meer dan alleen maar Peugeot & Citroën. Het PSA concern omvat bijvoorbeeld ook bedrijven zoals Faurecia (57,43%), Gefco (nu nog voor 100%), Motaquip, Process Conception Ingénierie en bijvoorbeeld Peugeot Motocycles.

De nieuw te vormen joint venture zou dus gaan bestaan uit Opel, Peugeot Citroën Automobiles SA (en wellicht Peugeot Citroën Moteurs). Terwijl andere bedrijfsonderdelen (zoals Faurecia) gewoon binnen PSA blijven. (via: autonews.com, afbeelding: boomerang)

Ook interessant!

  • SPOTiCAR, het nieuwe occasionlabel voor Peugeot, Citroën en Opel!
  • Peugeot en Opel fleuren het straatbeeld flink op
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • EV faal: Álle Chevrolets Bolt en Opels Ampera-e teruggeroepen

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Citroen, GM, Opel, Peugeot, psa

Vorig bericht: « Banham X21: Audi TT look-alike met Britse roots
Volgend bericht: Dodge Charger Juiced V10 en meer SEMA lekkers »

Lees Interacties

Reacties

  1. eindbaasje zegt

    12 oktober 2012 om 18:55

    ”zin in een trio?” ja op zich wel…..maar niet perse deze :P

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      12 oktober 2012 om 19:15

      @eindbaasje: Ik heb ook liever een trio met Mercedes,BMW en Audi.

      Login om te reageren
      • appelsenperen zegt

        12 oktober 2012 om 22:22

        @bsxc2: geef mij dan maar twee Victoria’s Secret-modellen. Doe ik m’n triootje daar mee.

        Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    12 oktober 2012 om 18:56

    Ja, trek ze maar bij elkaar.
    Doe de FGA er ook maar bij.
    Zet de techneuten in een hok en laat ze motoren ontwikkelen.
    In een ander hok versnellingsbakken.
    Het volgende onderstellen – sorry platforms-
    Laat Peugeot in vredesnaam weer Pininfarina als huisontwerper nemen
    En laat de Citroën boys met rust (die zijn heel goed bezig)
    Laat OPEL weer middle of the road worden a la Jappen, Koreanen
    Deel de kleintjes met FGA
    Laat FGA een paar jonge enthousiastelingen met ALFA aan de slag gaan.
    FWD of RWD, maakt me geen moer uit.
    Blijf voorlopig Lancia’s rebadgen met Chryslers.

    Login om te reageren
    • paere zegt

      13 oktober 2012 om 01:11

      @desjonnies: yeah tell\’em!

      Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      13 oktober 2012 om 14:01

      @desjonnies: Op de laatste zin na ga ik akkoord met je.

      Login om te reageren
  3. thijs92 zegt

    12 oktober 2012 om 18:57

    twee fransen + amerikaanse duitser, dat is gedoemd tot mislukking…als PSA uberhaupt wil fuseren met iets (ex)Duits

    Login om te reageren
  4. heyaudi zegt

    12 oktober 2012 om 18:58

    Nou nou @Robbie: Citroëns en Peugeots zijn toch geen rommel.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      12 oktober 2012 om 19:03

      @heyaudi: De auto\’s ansich niet, maar de bedrijfsvoering wel. Het rommelt er niet voor niks.

      Login om te reageren
      • heyaudi zegt

        12 oktober 2012 om 19:08

        @phaeton: Tja, het blijven Fransen :P

        Login om te reageren
  5. kaasboerin zegt

    12 oktober 2012 om 19:15

    Wordt kotsmisselijk van alles beloven en vervolgens “oplossen” met subsidies zoals de socialist Hollande.
    De pot heeft een bodem dus misschien is dit wel een goede oplossing.
    Ben benieuwd hoe Hollande gaat toekijken, zijn immers nationalistisch in bloed en nieren, and so is the people.
    Doorsubsidieren en dit tegengaan en ’t volk ‘gerust stellen’ of eieren voor je moneys.
    Ben benieuwd wat ‘ie nu weer gaat roepen.. “unacceptable”??

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      12 oktober 2012 om 19:30

      @kaasboerin:
      Ik denk dat Hollande geen keuze heeft.
      Of hij gaat af voor heel Frankrijk als hij PSA 8000 man op straat laat zetten.
      En da’s geheel tegen zijn verkiezings beloftes, socialistische achtergrond en partij in.
      Hij heeft de Fransen al opgeroepen om meer Frans te kopen.
      En wil PSA onder de tafel door schuiven.

      Dit is puur politiek, de man is nog geen jaar in het Elysee en kan dit gewoon niet maken.

      Daarnaast is FRankrijk nog echt communistisch georganiseerd qua arbeidsverhoudingen.
      Ooit stond ik op het punt er een vestiging te openen
      Maar toen ik ging informeren naar b.v. het Franse ontslagrecht, kwam ik er al snel achter dat het goedkoper en makkelijker is om van je vrouw af te komen dn van de gemiddelde Franse werknemer.

      Dus rijden we nu maar op en neer.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        12 oktober 2012 om 19:33

        @desjonnies:
        Ben absoluut geen Hollande fan
        Wel van zijn vrouw.
        Vond die kleine corrupte Louis-de-Funes-achtige driftkikker die zijn voorganger was veel meer “Frans”

        Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        12 oktober 2012 om 20:01

        @desjonnies: Inderdaad, kiezen tussen 2 kwaden; waar wordt ’t volk minder boos van.
        Ik denk dat ze een fusie met Opel veel beter kunnen slikken dan 8000 man d’r uit.
        Kan niet het een hebben zonder ’t ander.
        En yep, Sarkozy beviel me wel, iig meer dan Hollande. Dat gebler zodra ’t nieuws over de Peug fabriek, zat zelf ook een beetje rond te handelen in dat schuldpapier, prachtig papier voor mooie prijzen. Misschien speelt dat ook wel een rol bij het feit dat ik deze man niet zo erg mag.
        Anyway, Sarkozy vond ik eigenlijk wel iets leuks hebben, zag er ontzettend relaxt uit altijd en had het imago “komt allemaal wel goed joh”.
        Tot nu toe komt Hollande meer over als een panische kip zonder kop (weet het effe niet subtieler te brengen). Neem het hem gewoon kwalijk dat ‘ie dingen roept die we 500 jaar geleden ook riepen.
        “Unacceptable”… Like you have a choice, kom op.
        Ach, all politics natuurlijk.

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          12 oktober 2012 om 20:25

          @kaasboerin: Sarko had wel karakter. Ik kan me herinneren dat de vakbonden iets kapot aan het staken waren. Sarko er naartoe en sprak even met de vakbondsleider: jullie kunnen staken wat jullie willen, ik zal jullie nooit tegemoet komen. Toen was het einde staken. De vakbonden zijn te machtig in Frankrijk.

          Login om te reageren
  6. rufctr01 zegt

    12 oktober 2012 om 19:18

    Ik weet niet of dat een succes gaat worden. Opelrijders hebben niks met de Franse merken en Franse rijders willen over het algemeen niet in een Opel rijden. En de VAG fanboys, die denken dat ze VW/Audi kwaliteit hebben, uw interieur, die u zo geweldig vindt, komt van PSA.

    Login om te reageren
  7. linkador zegt

    12 oktober 2012 om 19:24

    Zoals voor fusies van sukkelende voetbalclubs…. met 2-3 putten maak je geen berg

    Login om te reageren
  8. JvT zegt

    12 oktober 2012 om 20:00

    NEEEEEEEE! Alsjeblieft niet met slOpel! Gewoon niet doen. Niet .. doen. Nooit.

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    12 oktober 2012 om 20:11

    dinosaurussen sterven uit .. vast gegeven ..

    als ze met ze 2en zijn is het misschien makkelijker om elkaar de schuld te geven ..
    da,s dan ook het enige voordeel ..

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    12 oktober 2012 om 20:35

    Peugeot, Citroën en Opel. Alle drie opereren ze in precies hetzelfde vaarwater. Binnen PSA is dat al niet handig, is het dan logisch om er nog één bij te halen? Aan de andere kant zorgt die overeenkomst van doelgroep ook weer voor het makkelijker kunnen delen van onderdelen.

    Er zitten wat mij betreft dus meerdere, precies tegengestelde belangen aan deze deal. En het kan dan ook twee, precies tegengestelde kanten op vallen wat mij betreft. De toekomst zal het leren, ik heb geen glazen bol…

    Login om te reageren
  11. Lucb zegt

    12 oktober 2012 om 22:35

    Misschien moet GM ook maar eens wat ontwikkelingskosten maken bij hun andere merken.

    Login om te reageren
  12. ronin1130 zegt

    13 oktober 2012 om 00:42

    Ik snap de politiek van GM in Europa toch niet. Vroeger hadden ze Daewoo als budgetmerk hier. Maken ze er Chevrolet van en positioneren ze het wat hoger in de markt, recht in het vaarwater van Opel waarmee dan ook nog mechanische onderdelen en zelfs modellen worden gedeeld. Gaan ze nog samenwerken met PSA die ook, alweer, in min of meer hetzelfde vaarwater zitten.
    Rare jongens, die GM-boys…

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    13 oktober 2012 om 10:09

    Krijgen we dan meer OPC modellen?

    Login om te reageren
  14. heidekonijn zegt

    13 oktober 2012 om 10:39

    Geen goed voorteken. Jammer. Zou Citroen best missen.

    Login om te reageren
  15. Preske zegt

    13 oktober 2012 om 11:25

    Dus als ik het goed begrijp, gaan ze in plaats van een verlieslatend bedrijf af te stoten/te verkopen, nog meer bedrijven aankopen?

    Login om te reageren
    • Preske zegt

      13 oktober 2012 om 11:36

      @Preske: Wat ik mij nu trouwens bedenk. GM “geeft” een automerk aan PSA, wat dus 1/3de zou uitmaken van de automerken van de groep, MAAR ze willen wel 50% van de totale PSA groep.

      Login om te reageren
      • bobb zegt

        13 oktober 2012 om 21:08

        @Preske: En waar de kleinere Chevrolet modellen ook gebruik van tecnieken kunnen maken?

        Vraag me trouwens af of een Citroen met Opel componenten wel gaat werken…Saab!

        Login om te reageren
  16. amgivo zegt

    13 oktober 2012 om 19:59

    Wat een franse slag

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North