• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat Audi met deze R18 voor de 14e keer Le Mans winnen?

Auteur: Dizono, gepost 20 maart 2015 om 13:05 – 23 Reacties

Audi R18 e-tron Quattro


In de afgelopen vijftien jaar heeft Audi maar liefst dertien keer Le Mans gewonnen, gaat deze nieuwe R18 e-tron quattro dat record nog iets scherper zetten?

Audi’s prestatie is op Le Mans is indrukwekkend, nooit eerder wist een merk zo lang de vierentwintiguursrace te domineren. In 2000 kwam een Audi R8 als eerste over de streep en alleen in 2003 en 2009 moest Audi de overwinning aan respectievelijk Bentley en Peugeot laten. Overigens was die Bentley behoorlijk verwant aan de Audi R8 die dat jaar ervoor won. Voor de foto (KLIK) heeft Audi nog even alle winnende R8’s en R18’s op een rijtje gezet.

Tijdens een evenement in Audi Motorsport’s nieuwe hoofdkantoor in Neuburg heeft het merk met de vier ringen de R18 e-tron quattro gepresenteerd. De aandrijving wordt nog steeds verzorgt door een V6 turbodiesel, bijgestaan door een circa 200 kW-sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. In totaal kan de auto 1,1 kWh (4MJ) aan elektriciteit opslaan, dubbel zoveel als vorig jaar. Waarschijnlijk zullen Porsche en Toyota, die vorig jaar al 1,7 kWh (6MJ) aan accucapaciteit in hun racers hadden, dit vergroten naar de maximaal toegestane 2,2 kWh (8MJ). Audi kiest daar dus bewust niet voor, waarschijnlijk om het gewicht van de R18 e-tron quattro laag te houden. Overigens hoop ik zelf stiekem dat Nissan dit jaar met hun waanzinnig gave en voornamelijk voorwielaangedreven LMP1-racer als eerste over de finish komen. Dit soort bizarre en onconventionele designs verdienen het gewoon te winnen.

Je kunt de R18 van dit jaar optisch vooral onderscheiden door de twee boogvormige luchtinlaten naast de koplampen. Kijk en vergelijk:


Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Ferrari gaat meedoen aan de Le Mans Hypercar klasse
  • Zo klinkt de Le Mans Hypercar van Glickenhaus [video]
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, le-mans, lmp1, r18, tdi

Vorig bericht: « Barrichello: Niet Schumi, maar ik had kampioen moeten zijn
Volgend bericht: BMW’s Active Tourer krijgt geen concurrentie van Audi »

Lees Interacties

Reacties

  1. rb26dett zegt

    20 maart 2015 om 13:10

    Wat zou dat gaaf zijn, een voorwielaangedreven auto die wint, vooral omdat niemand het verwacht. Succes Nissan!

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      20 maart 2015 om 14:59

      @rb26dett: Gaat niet lukken, het ding gaat vooralsnog voor geen meter in de tests en ze hebben zich al afgemeld voor de eerste twee races van het WEC seizoen, wat betekend dat ze afgezien van wat (mislukte) tests zo goed als blind de race ingaan.

      Wat wil je ook met FWD, dat heeft geen plaats op een circuit als je echt hard wil gaan*. Zelfs de diehard zwaargeneusde jongens van Volkswagen Audi weten dat ze op het circuit in de basis RWD moeten hebben (jaja, etron quattro inmiddels, maar de motor drijft gewoon de achterwielen aan).

      *wat niet wil zeggen dat ik het niet tof vind dat ze iets anders proberen want dat is het wel, ik schat echter in dat het een epische faal wordt.

      Login om te reageren
      • Ferry_76 zegt

        20 maart 2015 om 15:54

        @jaapiyo: De LMP1’s met de motor achterin schijnen chronisch onderstuur te hebben, vandaar dat Nissan voor dit concept heeft gekozen.
        Dat het op dit moment nog niet werkt, is dat a) de auto nog niet door de crashtest is gekomen, b) het dubbele KERS systeem nog niet schijnt te werken, en c) de coureurs toch nog flink moeten wennen aan 600 PK op de voorwielen..

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    20 maart 2015 om 13:13

    Ik vond dat filmpje destijds op Autoblog over de 10e overwinning ook schitterend! http://www.autoblog.nl/archive/2011/07/08/audi-le-mans-docu-klaar-voor-hollywood

    Login om te reageren
  3. roppp zegt

    20 maart 2015 om 13:27

    Als we roepen dat F1 saai is (toen Vettel 4x wereldkampioen werd) en dat we bij de F1 niet van V6’en houden, snap ik al die lovende woorden over Le Mans niet. 14x nagenoeg achter elkaar gewonnen door Audi, nu een V6 met elektro en zelfs voorwielaandrijving……… Da’s pas saai ;-)

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      20 maart 2015 om 13:37

      @roppp:
      Pssssst, ze hebben niet 14 keer achter elkaar gewonnen, tussendoor zijn ze een keer verslagen door het hier als waardeloos afgeserveerde Peugeot..

      Login om te reageren
      • autoriteit zegt

        20 maart 2015 om 18:35

        @tupperware: vandaar ook zijn bewoording “nagenoeg 14x achter elkaar”..

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      20 maart 2015 om 13:41

      @roppp: En nog diesel ook.

      Login om te reageren
    • dooddoorschuld zegt

      20 maart 2015 om 13:48

      @roppp: daarom duren deze races ook 24 uur, dan gebeurt er altijd wat. In de formule 1 moet het in grofweg 2 uur gebeuren, tijdens de overheersing van Schumacher klaagde niemand dat het saai was overigens

      Login om te reageren
    • motoragent zegt

      20 maart 2015 om 14:18

      @roppp: Als je puur en alleen naar de statistieken kijkt is het vrij saai inderdaad. Qua racen is het veel mooier dan Formule 1, mede dankzij de grote variatie tussen de auto’s.

      Login om te reageren
  4. robskilov zegt

    20 maart 2015 om 13:31

    Ik vind de Audi’s er niet mooier op worden door de jaren heen.. de Porsche ziet er wat mij betreft een stuk beter uit.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      20 maart 2015 om 13:44

      @robskilov: kan de Porsche ook niet echt een schoonheid noemen…

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 maart 2015 om 14:15

      @robskilov:
      Fijn dat jij dat wel mag zeggen, als ik hem lelijk vind (en dat vind ik) dan komt dat niet door de censuur heen….

      Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    20 maart 2015 om 13:33

    Ik denk dat Toyota dit jaar gaat winnen.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      20 maart 2015 om 16:26

      @mrrallycross: Ik ook. Maar dacht ik vorig jaar ook. (Le Mans dus, het WEC hebben ze effectief gewonnen). 24 uur is een lange tijd waarin een hoop verkeerd kan gaan, en hun ‘beancounters’ idee om maar twee auto’s in te zetten ipv drie pleit niet in hun voordeel…

      Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    20 maart 2015 om 14:00

    Hoewel het knap is, hoop ik dat er dit jaar eens iemand anders wint. Nissan gun ik het van harte.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      20 maart 2015 om 15:02

      @berlinetta: helaas pindakaas http://www.motorsport.com/wec/news/nissan-to-skip-first-two-races-of-2015-wec

      Gaat ‘m niet worden, tenminste dit jaar zeker niet.

      Login om te reageren
  7. clarkson zegt

    20 maart 2015 om 14:26

    Van mij mag Porsche winnen

    Login om te reageren
  8. Vincegail zegt

    20 maart 2015 om 16:23

    Porsche en Toyota hebben beiden nog niet bevestigd in welke energie klasse ze gaan rijden. 6 of 8 MJ. Waarschijnlijk 8, hoewel dat je kansen op andere circuits dan Le Mans wat vermindert, maar het zou net zo goed 6 MJ kunnen zijn.

    Login om te reageren
  9. pjotr zegt

    20 maart 2015 om 19:02

    Is Audi nog hoofdsponsor van de race? Zo ja, dan zet ik mijn kaarten op Audi. *kuch*

    Login om te reageren
  10. ghost zegt

    20 maart 2015 om 21:17

    Sowieso !

    Login om te reageren
  11. drivingpleasure zegt

    21 maart 2015 om 12:31

    Maar le Mans is toch niks meer? Vroeger was het nog een race waar alle fabrikanten nieuwe techniek voor hun toekomstige straat auto’s uittestte. Nu is er geen zak meer aan behalve in de wat lagere klassen dan…

    Login om te reageren
  12. Benny_Weisz zegt

    21 maart 2015 om 21:13

    Ja.
    En de 15de ook! En daarna ook de 16de, de 17de en ook nog’s de 18de!…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North