Gaat BMW doen wat Mercedes niet meer durft?

Auteur: , 74 Reacties

Is er toch nog een beetje merkliefde te vinden bij BMW.

Gaat BMW doen wat Mercedes niet meer durft?

Met uitzondering van de machtige 8 Serie, zou je haast denken dat ook BMW niet meer zoveel geeft om de trouwe klant die rijbeleving van belang vindt. Onder meer een 2 Serie in MPV-vorm en een 1 Serie met voorwielaandrijving zet vraagtekens bij het BMW dat we ooit kenden. En ja ja, we weten het wel, uiteindelijk draait het om verkopen en niet wat wij autoliefhebbers nou zo leuk vinden.

In Genève presenteerde Mercedes-AMG de S65 Final Edition. Een last hoorah naar de biturbo V12. Het blok komt niet meer terug naar een toekomstige S-klasse. Een twaalfcilinder in de A8 is ook al niet meer te krijgen en dat maakt BMW op dit moment uniek. Tegenover Topgear.com stelt de baas van de aandrijflijnen bij BMW dat de V12 voorlopig nog wel zal blijven.

Tot en met tenminste 2023 zal de 7 Serie in combinatie met een V12 te verkrijgen zijn. Echter moet ook Bayer vraagtekens plaatsen na die vier jaar. De chef zegt te proberen de V12 in de volgende generatie 7 te krijgen, maar nog niets te beloven. Dit is ook afhankelijk van de steeds strenger worden emissie-eisen vanuit onder meer Europa. De vraag is dus of BMW durft te doen wat Mercedes en de anderen niet meer aanbieden: een twaalfcilinder in een vlaggenschip. BMW zou in elk geval uniek zijn.

De 7 Serie zal het enige model zijn met de befaamde 6.0 geblazen V12. Eerder lieten we al weten dat BMW niets voelt om het blok in de huidige 8 Serie te lepelen, al is het historisch geniaal.



74 reacties

Onzin en verspilling.
Niemand heeft er wat aan.
@kurtb: maar is het gaaf zo’n v12?
@dirkiii: Ah ja gaaf, dan toch maar voor olie gaan boren in de poolcirkel met alle risico’s die daar bij horen.
Want gaaf.
@kurtb: wik hebben duidelijk een andere mening over auto’s.

Als ik over het milieu wil praten ga ik wel naar het gelehesjes/groenlinksblog
@kurtb: Kneus, ben je van Groenlinks ofz??
@kurtb: er zijn tegenwoordig ook andere manieren om brandstof te maken hé lampje…
@kurtb: waarom, als iemand dat vind koopt hij / zij toch gewoon een 720i ipv760i.
Ik kan het lig wel waarderen, helaas kan ik hem niet betalen..
@kurtb: Blijkbaar nog niet mee gereden? Een 760 is een totaal andere auto dan een 725. Heeft dus zeker wel nut en is geen onzin:-)
@unknown32: hoe rijdt een 725 dan?
@alexnaoumov: Geen idee, enkel (veel) ervaring met 730d, 740d, 750i en 760Li
@unknown32: Nee het is dezelfde auto met wat extra vermogen en een ander geluidje.
@kurtb: Domme opmerking… Als je er geen ervaring mee hebt kan je beter niks zeggen
@unknown32: Toch wel humor hoe je slechts een paar centimeter erboven typt er zelf geen ervaring mee te hebben, kan ik wel om lachen.
Wat ik zei is echter gewoon een feit, die auto is in wezen precies hetzelfde alleen de motor is anders.
En dat is iets wat je kan zeggen zonder ergens ervaring mee te hebben.
Ervaring die je zelf dus ook niet hebt.
En dan kan je beter niks zeggen, toch?!? altans dat beweer je zelf. Dus hou je daar dan ook lekker aan.
@kurtb: Geen ervaring met 725d (4 cilinder), wel met de rest. En er is een enorm verschil tussen de 730 en de 760, zelfs tussen de 750 en de 760. Het verschil zal dus nog groter zijn tussen de 725 en de 760.
Los van de motor (pk’s/koppel) zijn er nog grote verschillen: gewicht, ophanging, souplesse/directheid van de motor,… etc etc etc. Dat heeft enorme invloed op alles.
Dat je dat niet begrijpt kan ik inkomen, ieder zijn job.
@unknown32: Talloze voorbeelden waar bij autos waarbij een V8 en V12 beschikbaar zijn en de V8 de beter rijdende keuze is, vorige bentley continental bijvoorbeeld.
Dat gewicht wat je noemt, het feit dat hij NOG zwaarder is en dat ze daar de ophanging op aan moeten passen lijkt me ook niet bepaald positief.
Het ding was al zwaar genoeg lijkt me?
Dus wat blijft er dan nog over de directheid van de motor, woehoe daar zal de gemiddelde 60+ bestuurder veel profijt van hebben denk ik, en verschil ontzettend irrelevant en marginaal als dat nou het grote verkooppunt moet gaan worden wat er nog over blijft de directheid van de motor een nihil voor velen niet merkbaar verschil in een enorme gigantische limousine dan heb je vast gelijk.
Maar ik zal het wel weer niet begrijpen.
@kurtb: 12 cilinder is veel stiller en soepeler. Die hebben minder dat “race” gevoel. Ik rij liever met een 760 dan met een 750, niet omwille van die pk’s want die gebruik ik niet (dan gaat de klant zeuren), wel omwille van de soeplesse dat je van bijv. 50 naar 130 (of meer) gaat.
Met een S8 rijden, als chauffeur, vind ik niks. Die auto wil constaan gAAAAAn… Dat is echt een raceblok. Om “prive” te rijden is dat wel een leuke auto, maar dat is een ander verhaal. Zo’n w12 is de rust zelve, compleet andere auto.
V12 rij je meestal met chauffeur of als prestige, niet om een bocht in te gooien want dan is die v8 inderdaad veel beter dankzij het gewicht. Volledig mee eens.
@kurtb: Nope… V12 tov V10, V8, V6, L4 en L3 heeft geen primaire en geen secundaire onbalans. Perfecte motor voor het hoogste segment.
@bassx: Ahja tuurlijk het duurde even maar hier is ie.
Een legitiem excuus om lekker te vervuilen en te verspillen.
Doet het vast ook altijd goed in de brochures en bij verkopers deze slogan.
Laatst eens in zon bentley gezeten met V8 en zodra je plaatsneemt denk je ook gelijk hier klopt iets niet dit is vast de secundaire onbalans dit is me toch rammelen geblazen ongekend.

Nee zonder gekheid vast een goede om rijke lui die om niks dan hunzelf denken over de streep te trekken om toch maar voor de V12 gedaan.
Hoewel de badge het voor de meesten ook wel doet want status he.

Dat de meeste vooral gereden personen het niet eens zouden merken als er in plaats van die V12 een half redelijk dieseltje in zou liggen doet er niet toe.
Niets aan het toeval over laten natuurlijk.
Gelukkig een aflopende zaak deze onzin.
@kurtb: om lekker te vervuilen? Hoeveel V12’s worden er verkocht dan? Ik durf te wedden dat alle V12 die er op dit moment verkocht worden minder belastend zijn dan al die elektrische auto’s die er nu verkocht worden. Ik heb al veel onzin gelezen over het milieu maar jij slaat werkelijk alles met je domme gelul!!
@kurtb: jij mag voortaan met de fiets
@kennone: Dat is onzin en zonde van het materiaal. Laat hem de benenwagen maar nemen
@kennone: Genereus.
Maar ik ‘mag’ zelf kiezen, heb jij niks mee te maken :)
@kurtb: Wat doe jij hier op autoblog?!
@fendercd60: Iemand die geen wens heeft voor extreme snelheid, veel vermogen of acceleratie, of geluid kan gewoon een autoliefhebber zijn.
Met zo’n comment vraag ik mij ook af wat jij hier op autoblog doet.
Is het soms pauze op de basisschool?
@kurtb: kinderachtige reactie. Ik zit niet eens op school.
@fendercd60: Het is inderdaad heel erg kinderachtig je af te vragen waarom mensen die niet geven om belachelijk grote motoren in grote limousines zich op een autowebsite bevinden.
Of beter gezegd een heel erg eenzijdige denkwijze.
Heb net zoveel recht om hier te lezen en commentaar te geven als jij dat hebt.
@kurtb: weet je, het zal wel. Geniet maar lekker van je 3 cillinders e zo.
@kurtb: ik geef ook geen flikker om vermogen en snelheid. Maar als je 1 keer van een auto met schraapdiesel in een zelfde auto met krachtige motor stapt zal je nooit meer roepen dat een zware motor onzin is. Het is de grootste vooruitgang in comfort die je bij een auto kunt kopen.

Ongeacht of je liefhebber bent of niet heb jij gewoon geen idee waar je het over hebt. Dat is wel zeker.
@lekbak: Anderen woorden in de mond leggen is dan ook weer een vak.
Jij maakt er meteen maar even ‘schraap’ diesel van.
Genoeg mooie autos met hele fijne diesels met bergen aan koppel, waarvan de berijders zelf het verschil niet eens zouden merken tussen een benzine of diesel.
Het boeit ze niet, ze letten er niet op, en in de betere auto’s waar het hier over gaat merk je er weinig of niks van tenzij je er op let.
Voor velen die het verschil niet merken, of bijna niet merken, of er simpelweg totaal niet om geven (de meesten) is het het niet waard om constant bij de pomp te staan en duurder uit te zijn bij veelrijders.
Vooral bij mensen met veel drukte en weinig tijd, tijd die soms veel waard is.
Dus haal dat ‘schraap’ maar even uit je comment en dan ben jij degene die niet weet waar hij het over heeft.
@kurtb: e200cdi vs e350cdi is ook een wereld van verschil. De s250cdi is ook minder prettig dan de s500. Geen van allen schraapdiesels maar alle keren een compleet andere auto. Kracht op reserve hebben en vlot kunnen rijden zonder moeite is gewoon heel erg comfort verhogend.
@lekbak: De betere diesels waarin ik heb gereden, waarvan de meesten BMWs hadden altijd kracht op reserve en konden zonder moeite enorm versnellen.
Bij de betere diesels vandaag de dag is er zon belachelijke bult koppel beschikbaar dat dit echt geen pijnpunt is.
Het enige echte wat je nog wel eens hoort is geluid en meer rust bij dergelijke v12 benzine motoren.
Maar de realiteit is dat dit maar voor enkelen geld of merkbaar is, nogmaals de meesten letten er niet op, merken er niks van, of vaker nog als ze het al merken geven er niks om.
Daaronder ook een hoop die het toch kopen, alleen maar vanwege de badge of prestige niet omdat ze het daadwerkelijk merken, of het wezenlijke marginale verschil belangrijk vinden, maar gewoon voor de status.
@kurtb: je bent wel een heerlijke paradijsvogel hier! Ga zo door, is humor om te lachen.
@205zonderdak: Ben best wel tegen verspilling en vervuiling, en trap graag een beetje lol.
Heel erg gevoelige discussie hier natuurlijk.
Ben nog blij verrast met het aantal duimpjes dat ik hier toch nog krijg met dergelijke standpunten.
@kurtb: net als je reactie
@kurtb: nou nou… als je 50.000 km rijdt dan vind ik het wel. Fijn om een auto meer dan 6 cil te rijden …laat staam v12. Dat rijdt super 760li
@elemento: Ik ken wel wat succesvolle/rijke/drukke mensen die veel rijden.
Die hebben geen zin en tijd om constant bij zo’n smerig tankstation te gaan staan.
De meesten die ik ken hebben als daily een diesel, of een tesla.
Maar er zijn vast mensen die het het waard vinden.
@kurtb: Als je geen tijd hebt om te tanken, moet je vooral een Tesla aanschaffen. Sta je wekelijks gezellig bij de laadpaal je tijd te verdoen.
@berlinetta: Mogelijk, ik heb daar geen ervaring mee.
Maar dit zijn geen taxi chauffeurs of pakjes bezorgers.
Ik denk dat voor de vergaderaars/directie leden en andere bestuurders altijd wel laadpunten zijn bij de meeste stopjes die ze maken.
Maar nogmaals dat weet ik niet hoe ze dat doen.
@kurtb: Er zullen vast en zeker wel laadpunten staan bij alle bedrijven waar ze komen, maar ik kan me voorstellen dat ze ook wel grote afstanden moeten afleggen. Dan is een Tesla vooralsnog niet geschikt.
@kurtb: Daar zijn chauffeurs voor
@kurtb: en toch worden er Maybach G600 Landaulets verkocht. En G63 6×6 misbaksels
@gulli: Proleten die schijt hebben aan anderen, niet bezorgd zijn over de planeet of vervuiling en trump steunen als hij in de poolcirkel op zoek wil naar olie en die een paar centen hebben kopen inderdaad van tijd tot tijd dergelijke misbaksels.
@kurtb: ja Kurt, je hebt gelijk. Echt onzin. Alle auto’s die boven de 120 rijden zijn ook onzin.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@mike25: *cilinder
Het heeft niks met durven te maken bij Mercedes..
BMW heeft natuurlijk Rolls-Royce in het portfolio. De status van dat merk is iets waar ze zich in Stuttgart nog altijd op stukbijten met hun Maybach label.

Wanneer er dan dus toch een V12 moet zijn voor RR, waarom dan niet ook voor BMW beschikbaar maken?
@karhengst: precies.
@karhengst: Dat zijn toch andere blokken? Of toch andere motorinhouden? Of vergis ik mij?
Ze waren er ook eerder mee, dus logisch dat ze langer doorgaan. Wait…what?
@jaapiyo: Leg dat die jongens en meisjes bij Jaguar ‘s uit.
@crashingduke: je bedoeld de twee aan elkaar geknutselde 6 in lijn motoren van Jaguar?
@citroen4life: was bij bmw niet anders hoor. De eerste v12 de m70b50 uit de e32 750i, was essentieel 2 m20b25 blokken aan elkaar met een ander onderblok. Het had wel 2 ecu’s, 2 waterpompen, 2 luchtfilters, 2 lmm’s enz. De ene bank was compleet afzonderlijk van de andere bank en kon prima op 6 cilinders lopen.
@srthellcat:
Oh ja, dat heeft een vriend van mij geweten.
Regelmatig viel er één motorcomputer uit, en dan reed je met een 825Ci….
@citroen4life: Dat is niet erg, zelfs gewenst zolang je maar geen twee V6 motor achter elkaar plakt.
@bassx:
Daar heeft Aston Martin overigens best profijt van gehad.
@citroen4life: @srthellcat: Een V is “altijd twee aan elkaar geknutselde lijnmotoren”, maar de V12 had niet twee XK6 blokken als oorsprong. Het is een doorontwikkeling van een blok dat in de racerij gebruikt had moeten worden. In de XJ13. Toen Jaguar in 1972 het blok in de XJ legde, waren ze de enige die een V12 in een sedan leverde. Een V12 met 282 pk. Ter vergelijking, bij BMW kon je een E3 3.0 waar 185pk uit kwam, bij Mercedes een W116 450SE waar 225 pk uit kwam (6.9 was later) en Audi, tja Audi leverde een Passat met luxe bekleding.
@citroen4life: Net als Citroën, was Jaguar ooit een vooruitstrevend merk ;-)
Merkliefde bij BMW is sowieso niet meer. Van I8 tot M8, het geluid klinkt allemaal hetzelfde door de speakers. Voor de vorm zijn er nog wat knetters toegevoegd bij de M modellen. Nee ik snap niet dat je tegenwoordig nog een BMW liefhebber kan zijn, geluid is toch meer dan helft van de beleving. Overigens is het niet vreemd dat Mercedes de V12 heeft laten doodbloeden, de v8 haalt dezelfde cijfers en klinkt bovendien ook nog eens beter. Een V12 is leuk in een Italiaan, maar de turbo’s verpesten het bij de Duitsers.
@nopetrolnofun: ’t is allemaal anders dan vroeger, daar heb je absoluut gelijk in. Toch vind ik de meeste BMW’s van nu ook hartstikke gaaf, alleen anders
@bottles: @nopetrolnofun: ik hang er een beetje tussenin. Ik was ooit een onvervalste BMW fanb0i, tegenwoordig is dat een stuk minder het geval. In veel segmenten zou ik voor iets van de concurrentie gaan. Heeft onder andere te maken met keuzes qua motoren en techniek, maar ook veel met het design. Sowieso als je het relatief bekijkt is BMW er IMO wel flink op achteruit gegaan de laatste jaren. Deels omdat de andere merken stappen gezet hebben, maar ook deels omdat ze veel van hun eigen merkwaarden verkwanseld hebben. Qua motoren is dat niet geheel hun eigen keuze, maar bij andere zaken (FWD 1-serie, design) wel.
@jaapiyo: Daar heb je zeker gelijk in, bijvoorbeeld de 2 Serie Omroep Max is een BMW die ik het liefst permanent van m’n netvlies wil verwijderen. De slimme marktonderzoekers hebben hun werk goed gedaan, want ’t verkoopt volgens mij best aardig. Ik bekijk ’t over ’t algemeen ’t liefst per auto, merk-onafhankelijk. Dan blijft ’t iig een beetje leuk om autoliefhebber te zijn en ieders meningen te lezen :)
Gewoon een TriTurbo V10 in de M8 Competition Plus lepelen (uit de vroegere M5). En om een dikke pinkie naar AMG en Bugatti te maken een V12 Turbo aanbieden aan Pagani voor haar aanstaande superdupermegagiga SUV model “Meg”.
Toch jammer dat dit niet in de 8-serie komt. Een Alpina B8 gebaseerd op de V12 is toch geweldig!
@dutchdriftking: wat er nog niet is, kan altijd nog komen?
@emping: we blijven dromen.
Ze kunnen zoals bv Aston Martin DBS een kleinere cilinderinhoud geven aan de nieuwe V12. Met hun tri – of quattroturbo systeem gaan die dingen als een speer.
In AMG’s liggen ook 4 liters V8 met turbo’s die meer power geven dan de vorige generatie V8’en als atmosferisch blok.
@ericc: klopt en die turbo’s gaan 120k kilometers mee enoeten dan vervangen en die atmosferische blokken gaan na 300k nog rustig door.
V12 rijden is gewoon als de grootste ballen hebben op de weg ?
Ik snap niet dat de automerken niet gewoon samen tegen die idiote uitstootklets ingaan… De invloed van de mens en in dit geval de auto op het klimaat is niet eens zeker.
Zou mooi zijn als BMW die CO2 shit kan vermijden door V12 aan te bieden die standaard maar op 4 cilinders rijdt.
Ik heb ooit eens vernomen, en dat is al dik tien jaar terug dat Mercedes zich zou gaan richten op de V8 en BMW op de v12 , en dat dan in samenwerking. Ik vond het toen , ver voor de electro sh.t al een merkwaardig bericht maar lijkt nu toch waarheid te gaan worden.
Oké, ik heb wel gereden met de M760Li. Zowel op de openbare weg als op het circuit.

Qua performance komt het in de buurt van de M5. Het grote verschil is het comfort. Het voelt alsof er een sofa in een race auto is geplaatst. Wat dat betreft dus een gek concept.

Maar voor de mensen die het kunnen betalen: waarom niet? Meer luxe en performance ga je namelijk niet vinden in een andere auto in dit segment.
ik denk dat ze dit kunnen omdat het relatief niet teveel geld kost. Waarom? Rolls Royce zit in een segment waar de V12 nog enigzins langer zal voortbestaan en in aanbod zal blijven ondanks dat er ook vaker v8’en in het segment van RR zichtbaar wordt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).