De Duitse V12 wordt met uitsterven bedreigd

Auteur: , 51 Reacties
BMW V12 - AMG V12

Ze hebben het lang weten uit te stellen. Nu is het echter bijna gedaan.

Totaal overbodig, maar oh zo indrukwekkend: de V12 motor. In principe is er geen enkele logische reden te bedenken waarom een auto een V12 onder de kap moet hebben. Vroeger zorgde het voor meer vermogen en koppel, mMaar al snel was duidelijk dat je met een V8 (of een V10) al een heel eind kon komen. Het is nu 2018 en we leven in een tijd waar plugin-hybrides, elektrische auto’s en zelfs waterstofauto’s verkrijgbaar zijn. Tegelijkertijd kun je links en rechts nog een paar fossiele brandstof-verbrassende fossielen vinden. Echte dinosauriërs. We hebben tweemaal slecht nieuws voor de liefhebbers van Teutoonse Twaalfcilinders.

Laten we beginnen met BMW. We zijn allemaal heel erg blij met het terugkeren van de BMW 8 Serie. Dit model was in de jaren ’90 een van de coolste manieren om je mee voort te bewegen. Zelfs LL Cool J had er eentje! Nu weten we allemaal dat de nieuwe 8 Serie eigenlijk een nieuwe 6 Serie is. Dus een coupé op basis van de 5 Serie, maar dan aanzienlijk hoger in de markt geplaatst. Met de naam 850i werden we al blij, maar ’50i’ is al voorbehouden aan achtcilinders. Als de 8 Serie echter meer upmarket is, wordt de auto dan ook leverbaar met een twaalfcilinder zoals de Aston Martin DB11 of Bentley Continental GT?

BMW M850i (G15) '18

Nee, volgens Carsten Groeber komt er geen 8 Serie met V12. Groeber is Vice-President Product Management bij de BMW Group. In een interview met het Australische GoAuto laat hij weten dat alles mogelijk is, maar dat een V12 zeer onwaarschijnlijk is. Volgens hem is de 530 pk sterke V8 een uitstekend alternatief. De V12 zou namelijk veel te zwaar zijn. Dat niet alleen, ook voor de gewichtsverdeling is het funest. Wel komen er puurdere varianten van de 8 Serie, zo bevestigt Groeber dat de 840d ook met sDrive (enkel achterwielaandrijving dus) binnenkort op de markt verschijnt. Ook wordt de M8 bevestigd, met de aandrijflijn van de huidige M5.

BMW V12 '17

Dan gaan we van BMW over naar Mercedes, die andere Duitse fabrikant die nog een V12 bouwt. GoAuto wist namelijk ook AMG-baas Tobias Moers in zijn kraag te vatten. Op dit moment bouwt AMG auto’s als de G65 AMG, S65 AMG en SL65 AMG. Moers bevestigd dat de ’65’ V12 op zijn laatste benen loopt. Sterker nog, volgens Moers wordt de gehele ’65’-lijn geschrapt uit het modelportfolio van AMG. Er komt geen opvolger in een andere vorm, ondanks eerdere berichten.

Mercedes-AMG S65 Cabriolet (A217) '18

De AMG-baas geeft aan dat het al erg lastig wordt om de huidige V8 aan de alsmaar strenger wordende emissie-eisen te laten voldoen. Hij voorziet ook dat binnenkort de 4.0 V8 van AMG wordt bijgestaan door een elektromotor. Zo kan de efficiency vergroot worden. Voor de petrolheads onder ons: zie het niet als een geëlektrificeerde AMG, maar een manier om die V8 zo lang mogelijk in het vooronder te houden. Voor de V12 is het echter al te laat. Wanneer de twaalfcilinders definitief met pensioen gaan, is vooralsnog niet bekend.

Mercedes-AMG SL65 (R231) '15



51 reacties

Beetje als het horen of een terminaal ziek persoon is overleden. Je verwacht het maar het blijft erg.
@porschepdk: ik snap wat je bedoelt maar ik vind het toch een rare en bizarre vergelijking.
@jaso013: je hebt gelijk. Rare vergelijking achteraf.
@porschepdk: we ziten er allemaal weleens naast. On topic: dwz dat we dus allemaal die V12 nog moeten kopen! Goede investering!
@jaso013: Waarom? Ik vind het juist een treffende vergelijking.
@berlinetta: Het is treffend en een beetje bizar.
@dracae: beter ga je ze dus niet krijgen
@berlinetta: de moeder van mijn zoontje heeft uitgezaaide kanker en ik kom net uit het ziekenhuis met het bericht dat het hard achteruit gegaan is de laatste weken. Emotioneel gezien is het dus een bizarre k*tvergelijking en ik hoop dat je dat nooit voelend hoeft te begrijpen, maar rationeel begrijpen zou wel een teken van gezond verstand voor je zijn. En dat gun ik je van harte, een gezond verstand. Hulde overigens aan @porschepdk dat hij zelf aangeeft het achteraf ook wel bizar te vinden.
@geenidee1975: Ik vind het vreselijk voor je dat je zoiets mee moet maken. Heb zelf ook al eens een dierbare verloren op die manier. Maar ik vind het alsnog een treffende vergelijking. Een V12 is ons autoliefhebbers ook dierbaar en we weten allemaal dat we binnenkort afscheid gaan nemen van dat stuk techniek. Dat gaat pijn doen. En ja, het gaat over een klomp metaal en geen levend wezen, dat weet ik heel goed. Maar blijkbaar is zelfs dat al genoeg om mensen weer te kwetsen en emotioneel te gaan doen.
@berlinetta: afscheid? Volgens mij kun je er de rest van je leven nog je zintuigen op loslaten met die Duitse bouwkwaliteit en een warme garage. Maar goed, onze meningen mogen verschillen, gelukkig. Jij vindt de vergelijking treffend, ik vind ‘m in aanvang te begrijpen, maar er bij bocht één bruut uitvliegend. Soit. No problem verder.
Mooi was die tijd…
ze gaan het snel missen!
Op waterstof kan het wel weer gewoon.
@sameshitdifferentday: Als waterstof echt de oplossing gaat worden, is dat volgens mij in de vorm van een brandstofcel. Daar schiet je dus nog niks mee op.
@berlinetta: BMW had een v12 op waterstof(of benzine) in prototypes (e65) en deze reden als shuttle toen de world expo in Duitsland was. Dus ze hadden toen al een deel van de techniek onder de knie. Zal bijna 20 jaar geleden zijn…
@e39540itouring: En toen was het even inefficiënt als vandaag. Wil je waterstof gebruiken, doe het dan met een brandstofcel. Er is een reden waarom BMW ermee gestopt is.
@sameshitdifferentday: als je waterstof in een verbrandingsmotor gebruikt onstaan er nog steeds ongewenste bijprodukten zoals NOx omdat de atmosfeer geen pure zuurstof is. Het is iets beter, maar je lost niet het hele emissieprobleem op. Daarom is BMW er volgens mij ook niet mee door gegaan en is iedereen nu aan de brandstofcel.
Een V8 kan in alles zo zijn als een V12, aantal pk’s, het koppel. Met wat hulp van turbo en/of intercooler en wellicht elektrische hulp zijn ze misschien nog wel beter, MAAR: het geluid is nooit hetzelfde. Dat is bij veel mensen de nostalgie, het gevoel van het gebrul van de V12
@lekkerlinksrijden: je hebt helemaal gelijk. Een v12 is op papier eigenlijk alleen maar minder dan een v8. Maar een v12 heeft een bepaalde souplesse die een v8 gewoon niet heeft. En ik weet dan een v8 ook extreem soepel is maar geloof me een v12 is merkbaar soepeler.
@nvn1993: 100% gelijk! De souplesse en de rust die een v12 afgeeft is niet te vergelijken met een v8. Helaas
Dit zag ik nou écht niet aankomen…
Fraai groen, die S cabriolet.
Vanuit technisch oogpunt en als liefhebber is het heel erg jammer. Maar de meerwaarde van de V12’s bij AMG is al jaren discutabel, ze zijn extreem duur, zwaar en niets sneller dan de V8 AMG (die als ze willen nog veel meer vermogen zou kunnen leveren). Kortom een beetje overbodig geworden/achterhaald in de tijd.

Mijn hart is pas gebroken als Ferrari en Lamborghini gaan stoppen met de (turboloze) V12.
@rudy: Precies. Die Duitse V12’s zijn leuk omdat het zo over the top is, maar ze voegen eigenlijk vrij weinig toe. De V8 is in elk opzicht de betere keus. Bij de Ferrari’s vind ik het nog wel iets magisch, zeker nu de V8 inmiddels is voorzien van turbo’s.
@berlinetta: de v12 is gewoon een veel soepelere motor. Bij de e31 850 kun je een muntje rechtop z’n ka ’t zetten en de auto starten en gasgeven en het blijft rechtop staan
@juniorclk: Ja oké leuk, maar een auto koop je niet om muntjes rechtop te laten staan. Die V8 is soepel genoeg. En als je echt soepel wil rijden, moet je een EV nemen.
@berlinetta: dat muntje is een voorbeeld. Een v12 is net dat stukje fijner en luxer dan een v8 en als auto liefhebber heb ik liever een v12 dan een electro. Ik heb met een tesla gereden en dat rijd lekker, maar haalt het toch niet tegen een s65
@juniorclk: Ik ben het wel met je eens hoor. Ik zou zelf ook willen dat de V12 blijft, maar de V12 heeft alleen bestaansrecht in de wereld van autoliefhebbers. Die zijn er nou eenmaal te weinig.
@berlinetta: als er speciaal een Mercedes 6×6 gemaakt voor de woestijn mensen, dan valt het wel mee, ook China heeft graag v12
Dan stappen we maar over op een Engelse.
is die G65 dan nog steeds leverbaar?
@Jantje_555: Als ik de URL naar de SL65 AMG in DIT artikel mag geloven niet. 1 van de 2 zit er dus naast.
Hopelijk blijven ze in Italië nog wel twaalfcilinder bouwen.
Wat ik het meest ga missen is het geluid van het S85 blok van BMW. Oh wacht, dat is geen V12 maar een V10. Die wordt dus ook niet meer geproduceerd. Zucht.
Dat de V12 uitsterft is geen verrassing.

Maar voorlopig zijn ze er nog. Wat ik dan weer zo jammer vind is dat elke fabrikant het nodig acht om zo’n stuk plastic (carbon zo u wilt) over het blok te gooien. Zo’n machtige machine wil je toch zien?
@viezefreddyw: Italianen kunnen sommige dingen toch beter ;-)
@peug206: Beter weet ik niet, maar vaak wel mooier ja…
@viezefreddyw: gelukkig maar, anders worden italianen ook nog saai om in te rijden ;-)
Stopt Horacio Pagani met het ontwerpen & bouwen van V12 aangedreven ultra wagens? Gaat hij wellicht shoppen bij VAG? Een Pagani met hybride V8 twinturbo Porsche motor lijkt me geweldig!
@iphonistvongates: Lijkt mij nou weer niet zo veel aan.
@iphonistvongates: Daar zit toch een opgeboorde AMG motor in? Of bouwt AMG deze alleen in opdracht van Pagani?
@rrk147: Er zit een Mercedes-Benz AMG V12 in van 7,3 liter (Zonda) of 6.0 liter (Huayra). AMG is een (belangrijk) onderdeel van het Mercedes-Benz concern. Wellicht mag AMG de speciale V12 klantenmotoren blijven bouwen/verkopen, wie weet. Ik zie een moderne goedgekeurde Porsche V10 uit de Carrera GT ook wel zitten voor Pagani maar dan wel hybride met tri-turbo’s. Dat wordt dan wel een heleeeee dure motor voor de beperkte oplages van Pagani’s creaties.
Het moet er toch van gaan komen, helaas. Ik denk ook niet dat er een heropleving in zit voor een v12 met elektro ondersteuning. Het is ook niet de eerste keer dat de v12 zo goed als dood lijkt, midden tot eind van de jaren 80 was dat al zo. Toen waren het alleen Jaguar/Daimler, Lamborghini en Ferrari die nog een v12 in hun auto’s hingen.
Er is 1 logische reden voor V12, primair en secondair is de motor in balans. Daarom kan je een stuiver rechtop een draaiende V12 plaatsen. Ondanks balansassen een dual mass vliegwiel is een V8 nooit zo soepel.
@bassx: Daarmee geef je dus al aan dat de V12 vrij weinig bestaansrecht heeft, hoe cool de blokken ook zijn ;)
Jammer dit heb ook zelf een 750i e32 met de bekende perfect uitgebalanceerde v12 gehad wat een genot om mee te rijden was dat.
Echt efficiënt was het niet qua verbruik maar dat was het waard, maar toch jammer dat het idee van een v12 uitsterfd!
Wel komen er puurdere varianten van de 8 Serie, zo bevestigt Groeber dat de 840d ook met sDrive (enkel achterwielaandrijving dus) binnenkort op de markt verschijnt.

Een echt pure BMW variant, een 840d met s drive wie had dat ooit kunnen bedenken zoveel jaar geleden.
Jammer. Maar dat zat er aan te komen natuurlijk
Rijden met een V12 heeft iets magisch. Pure decadente overdaad.
Alsof kaviaar en champagne op zich niet voldoende is, maar dit ook op massief gouden borden moet worden opgediend door een bataljon schaarsgeklede schonen.
Somptueuze luxe.

Tuurlijk doet een V8 ook alles wat je wilt en nodig hebt, zelfs een zespitter komt een heel eind en voor het milieu moet je ook in de topklasse soms genoegen nemen met een viercilindertje. Zelfs voertuigen als de XJ, S-Klasse en 7 serie hebben vier potjes onder de kap. Weliswaar in de schraapversie, maar die worden steeds meer mainstream. Dat komt ook vooruit en met voldoende geluidsisolatie hoor je het niet eens als je de stereo wat harder zet.

Wat heb ik deze zomer genoten van die goeie ouwe Britse 5.3 liter V12.
Elke kilometer bergen CO2 en karrevrachten onverbrande koolwaterstoffen uit de dubbele pijpen. Ik durf wel te beweren dat de mooie zomer deels aan de persoonlijk door mij veroorzaakte opwarming te danken was (graag gedaan).
Maar wat een souplesse, stilte, geluidloosheid en moeiteloze kracht. Een motor zo elegant als de auto zelf. Grace, pace and space. Heel veel noodzakelijke space. Onder de enorme motorkap geen decimeter ruimte. Alleen maar metaal, leidingen, vuldoppen en draden. Nodeloos decadent ingewikkeld.

De V12 is een dinosaurus en staat op het punt van uitsterven. De meteoriet is al in aantocht in de vorm van emissie-eisen.
Daarna komt de V8, de zescilinder en uiteindelijk zal het gedaan zijn met het affakkelen van dinosap voor het voortbewegen van voertuigen.

Maar wat hebben we ervan genoten!
De mensen op Autoblog rijden allemaal v12. Daarom snap ik niet dat ze zo een commercieel succes de das om doen.
Fuck de doelen van Parijs. Echt. Die paar V12’en die worden gemaakt…..echt waarom. Het ligt allemaal aan die zakkenwassers van de EU.
Heb weinig ervaring met een V12, maar toch wel jammer want het is wel de absolute top qua motoren al worden ze misschien ingehaald door hybride enz… Zal de 840d nog wel komen nu VAG al langzaam afscheid neemt van hun (redelijk recent) geïntroduceerde V8 diesel?! Want bij Porsche en Bentley is ie al geschrapt, wellicht dat de andere Duitse merken ook volgen ivm het slechtere imago wat ontstaan is door dieselgate
ik ken Geen auto met V12 die ik Niet cool vind

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).