Verstappen: “Red Bull’s prestaties kunnen niet slechter”

Auteur: , 75 Reacties

Ach, Williams staat ook op de grid.

Na afloop van de Grand Prix van Bahrein kon Max Verstappen niet minder ontevreden zijn met zijn RB15. Zelfs na de problemen van Charles Leclerc en de ietwat knullige spin van Sebastian Vettel wist hij het niet tot het podium te schoppen. Het natuurtalent eindigde dan wel mijlen voor zijn teamgenoot Pierre Gasly, dat Red Bull de zaken niet op orde heeft, dat heeft ook hij inmiddels wel ondervonden.

Op het circuit in de zandbak van de oliestaat lagen de tekortkomingen van de nieuwe machine open en bloot op tafel. Waar het in Australië nog redelijk mee kon komen en Verstappen een derde positie wist toe te eigenen, was de situatie in Bahrein totaal anders. De coureurs konden de auto maar niet goed afgesteld krijgen. Ze kampten vooral met problemen met de bandentemperatuur en de downforce aan de achterzijde van de auto. Teambaas Christian Horner beschreef het als een “magisch wachtwoord” dat Red Bull snel moet zien te ontsleutelen.

In navolging van de Grand Prix bleef de Formule 1 enkele dagen in Bahrein om een tweetal testdagen af te werken. Hier was ook Max Verstappen aanwezig. Naderhand blikte hij nogmaals terug op het treurige weekend. Zijn conclusie: erger dan de race in Bahrein kan het niet worden.

“It cannot be worse than what we showed here. Also, we made some mistakes I think in terms of set-up. I think if you look back to Australia, we were actually quite happy. Of course it was still 20 seconds to Valtteri, but in that race I couldn’t go and push like I wanted to because basically I was always held up by a car. I think we can do a lot better than what we showed so far.”



75 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik hoorde zowel Ferrari als Mercedes ook zeggen dat de auto’s bijna onbestuurbaar waren op dit circuit en met deze wind. Dat RB nog veel te doen heeft is natuurlijk waar maar hun ervaringen met de afstelling zijn zeker niet uniek.
Kop op Max, zoals @pomoek hier https://www.autoblog.nl/nieuws/red-bull-moet-magisch-wachtwoord-rb15-ontdekken-122570
vakkundig analyseert sta je er juist heel goed voor, beter dan vorig jaar. Wereldkampioen zul je dit jaar wel niet worden, maar van alle 20 coureurs zal dat er sowieso maar ééntje worden (en die heet natuurlijk Lewis).
@mashell: dank u!
@mashell: De vraag is in mijn ogen eerder wanneer Max dan wel eens wereldkampioen gaat worden? Met Red Bull zie ik het niet gebeuren. Sowieso niet dit jaar en volgend jaar is natuurlijk nog onzeker. Maar het jaar daarna komt het nieuwe reglement. Dat is voor iedereen afwachten, maar wat als Max er dan weer naast zit?
@berlinetta: Charles eindigt vóór Seb dit seizoen, Seb er volgend jaar uit, Max erin, Max wordt kampioen met Ferrari.

Lol moet er zelf haast om lachen 😊 Op zich qua heethoofd past hij wel bij die Italianen.
@gulli: Zou ik best een goede optie vinden. En misschien stopt Hamilton wel na dit jaar, dan is Mercedes op een goede optie. Kan Bottas nog wat van hem leren.
@berlinetta:
Ik zie Hamilton niet meteen stoppen na dit jaar.
Ik denk dat hij graag het aantal kampioenschappen wil evenaren van ene Schumacher ;-)
@dimglor: Ik denk ook wel dat hij dat graag wil, maar als Mercedes komende jaren niet meer zo dominant is weet ik niet of Lil Lewis het nog zo leuk vindt.
@dimglor: en overtreffen … hij wil de beste ooit worden, mark my words ….
@autodrome: Dan moet hij sowieso nog 3 kampioenschappen winnen en hij is ook niet meer de jongste.
@berlinetta: maar waar ik het idee heb dat Vettel over zijn hoogtepunt heen is, zie ik nog helemaal niets daarvan bij Hamilton, die kan nog jaren mee.
@mashell: Dat geloof ik ook wel, maar F1 is een teamsport. Mercedes moet hem ook een goede auto kunnen blijven leveren, anders wordt het moeilijk.
@gulli: Met een Ferrari wordt er ook al jaren niemand wereld kampioen.
@berlinetta: dan is hij 23/24 en heeft hij nog minimaal 10 jaar om alsnog wereldkampioen te worden
@ticoooo: Hij heeft ook zeker nog tijd zat, maar ik zat meer de vergelijking te maken met Hamilton en Vettel. Die waren allebei vrij vroeg wereldkampioen geworden. Verstappen rijdt ondertussen al een aantal jaar mee en hij heeft zich weliswaar bewezen, maar ik zie hem nog niet zo snel kampioen worden. Dat ligt overigens niet aan hemzelf in mijn ogen.
De kop suggereert toch wel een ander soort uitspraak dan degene die in het artikel geciteerd wordt.
@reactief: en dat is niet de eerste keer helaas. Alles voor de clicks. Bij mij werkt het averechts ik ga voor F1 nieuws tegenwoordig liever ergens anders heen (maar heb wel ge-clicked, facepalm) .
@reactief: welkom op clickbaitblog.nl
#onstlaJackPlooij
@str8six: Dat heb je zelf in de hand. Gewoon ziggo opzeggen en lekker een internet only abbo nemen met wat steaming diensten.
@towi1989: maar alle interviews die hier op AB voorbij komen zijn met die Jack Plooij.

#ontslajackplooij
@towi1989: F1 Pro TV ftw
@str8six: Over internet streams gesproken; iemand ervaringen met F1 TV? Voor die 65 euro per jaar luister ik graag naar iemand anders dan de boys van Ziggo. Skysports doet toch het commentaar voor F1 TV?
@sportstand: F1TV abbonnee hier, ALS het werkt is het fantastisch. Probleem is alleen dat er na een jaar nog steeds veel problemen met F1TV zijn (en het zijn telkens verschillende problemen).
Voorlopig houd ik mijn Ziggo Sport abbonnement nog even aan omdat ik gewoonweg nog niet op F1TV kan vertrouwen maar de momenten dat het wel werkt is het 100x beter dan Ziggo. Engelse commentaar wordt idd voorzien door Sky Sports.
@sportstand: je kunt meerdere talen kiezen in F1 TV Pro, dus Nederlands maar ook Engels. De app werkt wel goed nu, maar helaas kun je de beelden niet goed streamen naar je tv. Er is ook nog geen Android TV app, maar die gaat er als het goed is wel komen. Dan is het helemaal super, want dan kunt je gewoon via je smart TV kijken voor €64,99 per jaar of € 7,99 per maand.
@sportstand: afgelopen race ook via F1TV gekeken…. de streaming stottert af en toe..het beeld is niet zo goed als ziggotv, maar alles voor fatsoenllijk commentaar van enthousiaste gasten die er ook nog verstand van hebben…
op een tweede laptop had ik onboard beelden, echter daar zat wat tijdverschil iin met de normale beelden.. dat is dan weer jammer… (ook met ziggo, anders zou ik het f1tv geluid aanzetten met ziggo beelden, maar dat is het ook weer net niet)

maar al met al… alles beter dan Mol en Plooij…
@str8six: Fijn om te weten dat als ik er niet ben dat jij mijn strijd voortzet. Zo zien we het graag! ;)

#ontslaJackPlooij
Ik zie het wel zonnig in. Wereldkampioen is waarschijnlijk niet mogelijk, maar hij staat derde in het kampioenschap. Als hij de matige races relatief hoog finisht, dan belooft dat wat voor de toekomst.

Zeker als dit het dieptepunt is, dan is er veel mogelijk. Zeker als Honda nog wat paarden erbij kan fluisteren.
Hij moet eens ophouden met klagen. Het is onvolwassen en demotiverend. Bovendien, trekken die Japanners dat heel slecht.
Wees een leider net als Schumacher dat was, dan breng je het team naar een hoger plan.
@janjansen: Volgens mij richt zijn kritiek zich juist op Red Bull zelf en niet op Honda.
@janjansen: Snap dat dan, het ligt nooit aan Maxie max… die is perfect!
@gebruikersnaam3: nee. Nu ligt het zeker aan Max?
@janjansen: dat is wat “Nederlanders” (i know Max is eigenlijk een Monegaskske Belg) nou eenmaal graag.
@ghost: Max heeft 2 nationaliteiten: Nld en Bel. Maar hij beschikt over een Nederlandse racelicentie. Max rijdt dus gewoon voor Nederland, ook al woont hij er niet.
@sirprize: blijf het vaag vinden dat je 2 nationaliteiten kan hebben. Zou men wereldwijd eens wat aan moeten doen imo.
@ghost: ik snap het wel hoor. Mijn moeder is geboren en getogen aan de andere kan van de plas. Inmiddels woont ze langer hier dan daar. Ze had lange tijd 2 paspoorten. Het deed haar erg veel pijn om “afscheid” te nemen van haar geboortenationaliteit toen de Nederlandse regering daar om verzocht. Wat ik vreemd vind is dat je Nederland geen 2 nationaliteiten meer mag hebben. Behalve als je ook Turk of Marokkaan bent……..
@sirprize: toevoeging: geldt natuurlijk alleen bij naturalisatie.
@sirprize: snap ik ook niet idd…persoonlijk vind ik het gek dat je dan kan kiezen welk paspoort je voert als het erop aan komt.
@sirprize: Marokkanen kunnen geen afstand doen van hun nationaliteit. Dat zal er over een paar honderd jaar toe leiden dat iedereen op aarde Marokkaans is en zal er ook voor zorgen dat Marokko altijd een arm land zal blijven.
@janjansen: waar klaagt hij hier dan precies over?
@janjansen: apart dat je dit ziet als klagen. Volgens mij geeft hij gewoon en analyse van de situatie.
Hij had ook uit kunnen vallen, 11e kunnen worden of een UFO op zijn hoofd krijgen. Allemaal veel slechter dan 3e en 4e worden in de eerste twee races.
@gulli: dat heeft dan weer weinig met fouten van Red Bull als team te maken.
@torsen: als er onder jouw regie een UFO op het hoofd van je rijder komt maak je wel serieuze fouten hoor 😋
Hetgeen mij vooral opvalt aan de Red Bull van dit jaar is het gebrek aan remmen tov vorig jaar. Vorig seizoen bleken zowel Max als Daniel altijd later te kunnen remmen in vergelijking met de concurrentie. Op deze manier was het ondanks het gebrek aan vermogen toch mogelijk om vlotjes in te halen. Dit jaar zie je dit niet terug bij beide rijders.
@chrisvis: Daniel rijdt dan immers niet meer bij Red Bull.
@chrisvis: Dat heel laat remmen is vooral een specialiteit van Ricciardo. Die rijdt er neit meer dus hoe zie jij dan nu dat het niet zo goed gesteld is met de remmen?
@berlinetta: max kon dit nochtans ook vlotjes vorig jaar…
@chrisvis: andere vleugels, gebrek aan downforce en dus langere remweg ?
@berlinetta: nee dat is een eigenschap van Red Bull. RIC klaagt dat dat late remmen in de Renault niet zo lekker gaat…

Ricciardo: Hulkenberg near-miss shows lack of confidence under braking
https://www.racefans.net/2019/04/02/ricciardo-hulkenberg-near-miss-shows-lack-of-confidence-under-braking/
@chrisvis: Daniel remt helemaal niet meer tijdens de races, meestal is het kapot, gaat kapot of hij rijdt wat stuk. Kijk naar het vorige seizoen en wat er nu gebeurt. De druk is groot voor de harige honingdas ik denk dat hij zich nu wel achter de oren krabt over zijn keus. De 40 miljoen die zal de pijn wat verzachten maar hij wil winnen. En de Renault gaat ‘m dat niet geven dit jaar., another one bites the dust … Er is geen trendbreuk met vorig jaar, dus datgene wat hij niet wil is consistent, de misère(arme honingdas) ….
@autodrome: Ik vraag me af wat de echte reden van Ricciardo was om over te stappen. Als hij had willen winnen, had hij beter bij Red Bull kunnen blijven in mijn ogen. Ik kan me namelijk best voorstellen dat hij ook wel inziet dat zijn kansen om wereldkampioen te worden steeds kleiner worden. Dan maar verkassen naar een team waar hij 1e rijder (of in ieder geval géén 2e rijder) wordt en hij dik wordt betaald. Bij Red Bull was dit niet het geval.
@autodrome: dat RIC niet gelijk zou gaan winnen bij Renault was hem op voorhand al duidelijk hoor…
Aan de Honda PU ligt het alleszins niet.
Op die app van F1 staat een ranglijstje van coureurs die het best hebben gepresteerd
En wie staat bovenaan ? Juist
Hij heeft weinig fout gedaan af gelopen twee races , volgens mensen die er verstand van hebben
Daarom is het jammer dat de auto niet goed is (was)
@supertjeduc: Bottas zal nu met 44 punten bovenaan staan, Hamilton met 43 punten tweede en Max met 27 derde. Prestaties in F1 worden gemeten in wereldkampioenschapspunten, al het andere zijn bijverzinsels, fake news en onderbuik gerommel.
@mashell: prestaties van het hele team worden in punten gerekend. Maar de coureur is slechts een gedeelte en dat kan je best apart beoordelen.
@lekbak: prestaties van coureurs individueel zijn niet objectief te meten en dus niet dusdanig beoordeelbaar.
@mashell: tegenwoordig kunnen mensen met verstand van zaken dat heel goed objectief meten. Bocht voor bocht kan je tegenwoordig analyseren.
@supertjeduc: technisch gezien kan Williams het constructeurs kampioenschap nog winnen.
Max gaat bij RB geen wereldkampioen worden. Dit jaar niet, volgend jaar niet, nooit. RB laat keer op keer zien er niet op tijd bij te zitten bij de start vh seizoen. Leuk dat na een race of 8 de boel een keer onder controle is, maar dan ben je te laat.
Als Max de eerste 3 races op het podium komt of er net naast dan blijft hij in de buurt van de koplopers in het kampioenschap. De sterkste banen moeten nog komen. Als RedBull (en Max met zijn ingenieurs) de set-up beter voor elkaar krijgen is deze auto genoeg voor top 3. Als RedBull en Honda nog wat vinden dan gaan ook de overwinningen komen en dan zal Max mee kunnen doen voor de titel. Na twee (traditioneel slechte races voor RedBull) races het seizoen afschrijven is belachelijk. Ik denk dat ze in Bahrein met de test meer dan een halve seconde hebben gevonden in de set-up… Dan sta je 1e of 2e bij de start…
@w0o0dy: Klopt niet wat je zegt bobo, het gat met ‘It is I Leclerc’ was bijna een seconde man …. Met een halve second zou hij het ook niet gehaald hebben. Wil graag dat Max wint, maar je moet wel realistisch blijven.
@autodrome: nee het klopt idd niet want het hangt van aannames aan elkaar. Maar mijn “educated guess” is dat RedBull meer dan een halve seconde gevonden heeft op basis van een vergelijking van tijden op twee verschillende dagen met totaal andere condities. Als je echter conservatief bent in je aannames dan kom je uit op iets meer dan een halve seconde. Het kan ook meer zijn. Overigens had Max met een 0,6 sec snellere kwalificatie wel degelijk op plek 2 gestaan.

Maar goed als je graag wil afzeiken be my guest. Ik probeerde alleen mijn analyse van de tijden van het testen tov de kwalificatie van zaterdag te delen.
Wat vindt Opa Helmut er van?
Ze hebben afgelopen dagen een nieuwe voorvleugel getest dat een andere lijn volgt. Ze hadden eerst een vleugel dat de lucht via de binnenkant wegleidt maar nu hebben ze een vleugel dat de lucht aan de buitenkant wegleidt.

In China moet er al een update klaarstaan en wellicht in Barcelona een upgrade. We gaan het zien.
Maar krijg sterk de indruk dat de Honda redelijk up to par is met Merc en Ferrari.
@rick-dos: de verwachting is ook dat Honda in China al met een update van de motor komt. Of dat een hele nieuwe wordt of alleen een software update met optimalisaties is nog even de vraag. Het is best mogelijk dat RedBull Honda straffen gaat pakken om componenten te kunnen wisselen.. als het maar harder gaat en toch heel blijft.
#leashthelion_dan_maar 🤷🏻‍♂️
Als Max nu al 50 punten achter zijn naam had staan was het natuurlijk ook niet spannend geweest.
Bij Verstappen is het glas altijd half leeg. De fans noemen dat bescheiden. Ik denk dat Verstappen wel in de smiezen heeft dat vaker tegen de spoiler van Leclerc gaat aankijken dan andersom. Dus nu alvast jezelf indekken met allerlei prietpraat is een goede move.
@rikus: waarom zo negatief? De bananen waarop RedBull in het verleden uit kon blinken zijn nog niet geweest. Ja afgelopen GP was de set-up niet goed, gelukkig hebben ze gelijk erna kunnen testen en snappen ze de setup nu beter.. dus beter benutten van het potentieel ligt in de verwachting en bovendien komen er weer nieuwe onderdelen op basis van de twee gp’s.

Max doet het goed en is kritisch. Reken maar dat hij ondertussen keihard met het team bezig is om de boel te verbeteren. Met een run als vorig jaar tweede helft eerder in het jaar gaat Max aansluiting vinden. Als Ferrari en Mercedes elkaar punten gaan afpakken kun je zelfs met een paar overwinningen kampioen worden door iedere GP goed te scoren. We zijn pas op 10% van het seizoen…
@w0o0dy: lol “bananen” kleine slip of the autocorrect.
@rikus: je vergeet dat Max vorig jaar na 6 GP’s pas 35 punten had maar wel bijna 3e werd. Ik verwacht meer winnaars dit jaar dan vorig jaar (want Bottas en Leclerc zijn potentiële winnaars.. verdeel je de winst over 5 man dan wordt de stand heel anders aan het eind van het jaar…
@ikschrijfookoverautos Niet minder ontevreden??? Was dus best goed? Denk dat je bedoelt ‘ niet minder tevreden’ of ‘niet meer ontevreden’ :-)
Ze waren tijdens de tweede testdag al bezig om de “outwash” voorvleugel die Ferrari en Toro Rosso gebruiken eens uit te proberen. Probleem dat dan wel de hele aerodynamica van de auto op de schop moet.

RBR lijkt op dit moment een auto te hebben die door de strenge aerodynamica regels veel nerveuzer is dan vorig jaar. Max kan er enigszins mee overweg, maar Gasly niet. Het sterke punt van de afgelopen jaren was juist een enorm goede handling bij corner-exit, maar nu de wagen zo nerveus én de motor van Honda iets krachtiger, komt de power eerder vrij en moet je goed oppassen om niet te gaan driften of spinnen als je te hard door de bocht zwiept. Het concept van Toro Rosso leidt luchtstroming niet onder de auto, maar naar de wielen zodat snelheid beter wordt en grip in snelle bochten iets zou verbeteren. Men was bij RBR bang dat dan hun trademark zou verdwijnen en ze én niet snel genoeg waren om op topspeed met Ferrari en Mercedes te concurreren en ook niet meer in hun habitat (stratencircuits) voor overwinningen mee zouden kunnen doen.

Dat blijkt nu wat mee te vallen omdat vooral Ferrari de kracht van de motor boven betrouwbaarheid heeft gesteld. In Australië was RBR sneller omdat de Italianen hun motoren gedowntuned hadden. Er zullen nog flink wat updates moeten komen om een update van die orde er door te krijgen, maar als één team nu nog kan profiteren van het gebrek aan een budgetcap is het RBR wel ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).