• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat de Toyota Avensis verdwijnen?

Auteur: CasperH, gepost 19 juni 2014 om 10:41 – 27 Reacties

Toyota Avensis, binnenkort Avenswas


Het lijkt erop dat het doek gaat vallen voor de toch al wat moeizaam verkopende Avensis.

Toyota Europa wil dat alle auto’s per 2020 verkrijgbaar zijn als hybride maar de Avensis komt er niet als hybride volgens Europees directeur Didier Leroy. Waarom deze man twee voornamen en geen achternaam heeft is een heel ander verhaal. Maar het verdwijnen van de Avensis betekent uiteraard niet dat Toyota de handdoek in de ring gaat gooien wat betreft het middensegment.

Toyota moet zich volgens Leroy afvragen of het een Europa-specifieke auto als de Avensis wil blijven bouwen of dat het beter een model kan gaan verkopen dat wereldwijd verkocht kan worden. Reden is dat de middenklasse krimpt in Europa. In 2011 werden er nog ruim 800.000 auto’s verkocht in de middenklasse in Europa, dit jaar zullen dat er waarschijnlijk minder dan een half miljoen zijn. Reden voor de krimp is dat men liever wat kleiner en premium rijdt of dat men in een crossover stapt. In Nederland zou de auto het misschien nog leuk doen in de lease, ware het niet dat er alleen varianten met 25% bijtelling leverbaar zijn.

Er is dus reden om aan te nemen dat de Avensis gaat verdwijnen, waarschijnlijk per 2018. Of we dan een Camry krijgen of iets heel anders moeten we nog even afwachten. Japanse merken hebben relatief veel last van de krimpende West Europese automarkt maar ook Ford stelt de nieuwe Mondeo al twee jaar lang uit.

Ook interessant!

  • Toyota Avensis V6 Biturbo
    Toyota Avensis V6 Biturbo: mini special
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Toyota gaat je auto drie keer opnieuw maken
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, avensis, Toyota

Vorig bericht: « Autoschadebedrijven frauderen als een malle
Volgend bericht: Interne terugroepactie treft Peugeot 108, C1, Aygo [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. escort77 zegt

    19 juni 2014 om 10:43

    Ik begin alvast met het rouwproces.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      19 juni 2014 om 10:44

      @escort77: zo, klaar. Zal m niet missen.

      Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    19 juni 2014 om 10:49

    In een cross-over variant (iets hoger) is gewoon wel meer ruimte voor een zooi batterijen; en alle moeders vinden die dingen zo lekker overzichtelijk (je wordt doodgegooid met Quasquai’s tegenwoordig).
    Toyota heeft overigens al een Avensis-station-hybride: dat heet een Prius-station. Die dingen zijn nog best ruim… en niet zonder hybride te bestellen natuurlijk.
    Dus ja, wat wil je als Toyota… je verwacht dat ze wel dat ze met een Avensis-station opvolger komen.

    Login om te reageren
  3. moondustfocus zegt

    19 juni 2014 om 11:01

    Misschien moet er een hybride variant aangeboden worden.

    Login om te reageren
  4. Neptukker zegt

    19 juni 2014 om 11:06

    Wie organiseert de stille tocht?

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    19 juni 2014 om 11:12

    Op sommige markten is er nog een Corolla, dus een comeback van de Carina zou ook kunnen. Het maakt ook niet uit, als Toyota eindelijk maar eens moderne benzine en dieselmotoren gaat maken (zodat ze mee kunnen komen in het lage bijtellingsgeweld). Zelfs als je vol inzet op hybride heb je die zuinige motoren nodig.

    Login om te reageren
  6. 135i zegt

    19 juni 2014 om 11:20

    Gewoon een 14% bijtellingsauto van maken en je hebt een verkoophit :)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 juni 2014 om 15:43

      @135i: gewoon… alsof dat simpel te doen is in een D-segmenter. Dan hadden ze de Avensis hybride diesel moeten maken (alleen zo lukt het Volvo en Peugeot). Maar 20% bijtellers moeten wel gewoon kunnen, immers Mercedes en BMW lukt dat ook met de E-klasse en 5 serie.

      Login om te reageren
  7. RazorHead zegt

    19 juni 2014 om 11:24

    Misschien eens een minder saaie vormgeving proberen? Just sayin’ …

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      19 juni 2014 om 11:30

      @RazorHead: ja, dat hebben ze geprobeerd met de Lexus CT200h om een Golf killer met hybride te maken.
      TeringJantje wat is dat een gedrocht geworden!

      Login om te reageren
      • sulobb zegt

        20 juni 2014 om 16:29

        @gregorius: Ze kunnen het gewoon niet. Vormgeven/Designen zijn ze enorm slecht in het algemeen.

        Login om te reageren
    • tupperware zegt

      19 juni 2014 om 17:47

      @RazorHead:
      Nope, hij is niet saai genoeg. Saai doet het goed in de lease en dat is de sector die voor de aantallen zorgt in dit segment..

      Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    19 juni 2014 om 11:31

    Weet niet hoe het eurowijd ligt, maar in NL ligt het vast aan het uitblijven van een leasesletvriendelijk model… :(

    Hopelijk komt hiermee de Camry terug! Heb het altijd mooier gevonden.

    Login om te reageren
  9. jack_abarth zegt

    19 juni 2014 om 11:36

    Het is ook een godsallejezus lelijk hok ook, doe mij dan maar het vorige model. Alleen die heeft als nadeel dat die maar maximaal 1.300kg mag trekken en dat is gewoon te weinig. Dan komt er vervolgens nog bij dat elk type Avensis, ongeacht de motor, zo traag is als dikke stront door een trechter.

    Login om te reageren
  10. gop1 zegt

    19 juni 2014 om 11:37

    Waarom zou de avensis niet wereldwijd verkocht kunnen worden?

    Login om te reageren
  11. reistje zegt

    19 juni 2014 om 11:47

    Camry en Avensis hebben denk ik last van het zelfde, op zich geweldige goede auto’s. Maar te saai, te lelijk, te niet-premium, te dorstig, te sloom voor Europa.

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      19 juni 2014 om 13:21

      @reistje: HOUD OP MET DIE PREMIUM ZOOI. NIKS IS PREMIUM!

      Login om te reageren
    • mclarenf1lm zegt

      19 juni 2014 om 17:54

      @reistje: te saai is perfect voor in nederland, mist alleen een goede moter, als hij een zuinige moter had gehad was het een verkooptopper geweest, lekker anoniem in het grijs, is wel de trend in Nederland.

      Login om te reageren
  12. Sracerr zegt

    19 juni 2014 om 13:24

    Heb niets met Toyota, komt omdat ze niet racen en als ze wel racen winnen ze nooit.
    Happy with…..

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      19 juni 2014 om 13:31

      @Sracerr: Ze hebben zich al lang bewezen in de jaren 80/90.

      Login om te reageren
  13. G-Ammo zegt

    19 juni 2014 om 13:30

    Vorig model was inderdaad mooier… en rustiger. Toch jammer dat hij weg gaat. Altijd wel mooi model gevonden, zoals een sedan hoort te zijn.

    Login om te reageren
  14. redbeams zegt

    19 juni 2014 om 13:49

    Vorig model was inderdaad mooier.Groot pluspunt is altijd de interieurruimte geweest.

    Login om te reageren
  15. Sracerr zegt

    19 juni 2014 om 15:09

    @ G-Ammo in de baby klasse dan zeker!
    Geen F1, Geen Le Mans!, Geen Indy-car-500, blijft dus niets echts over.

    Toyota heeft nog een heleboel te bewijzen op dat gebied.

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      19 juni 2014 om 21:27

      @Sracerr:

      Ooit weleens van rallysport gehoord?

      Login om te reageren
  16. E34M5Touring zegt

    20 juni 2014 om 10:04

    Wat een gemis. Ik denk dat er nog wel een Top Gear send off komt a la Jaguar E-Type. Want we praten wel over een icoon, wat zeg ik, een legende in de autowereld…. DOEI!!!

    Login om te reageren
  17. gerrelekker zegt

    20 juni 2014 om 12:56

    Tjah, ik kan het wel snappen
    – de laatste 2(?) generaties is gewoon gadverdamme lelijk
    – oninteressante motoren (uitstoot/presaties/financieel) is het niet veel soeps
    – oninteressante optie mogelijkheden waardoor ze plots veel duurder worden
    – veel te duur

    Als ik in dit segment zou zitten shoppen, geef mij dan maar een Skoda Superb Combi….

    Login om te reageren
  18. gerjanm zegt

    30 juni 2014 om 17:46

    Het vorige model station vind ik nog steeds een heel mooie auto, straalt erg luxe, rustig maar toch breed uit. De nieuwere toyota’s zijn allemaal zo modern. Niet mijn smaak.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North