• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat Mercedes weer zes-in-lijn motoren maken?

Auteur: sir_smokalot, gepost 25 oktober 2011 om 19:15 – 126 Reacties

Mercedes M104 zes-in-lijn


Dus BMW gaat misschien over op V6, en Mercedes wil weer terug naar zes in lijn (I6)? In de woorden van Peter Griffin: My whole world has been turned upside down, black is east, up is white.

Hoewel het een beetje raar op me voor komt, kopt Car magazine (toch iets meer dan een margemedium) vandaag met bovenstaande mededeling. In het verleden maakte Mercedes I6-motoren, maar sinds het eind van de jaren ’90 kwamen de zescilinders alleen nog maar in V-vorm uit de motorenafdeling van Stuttgart rollen.

Vanaf 2015 zou er echter weer een I6 zijn opwachting moeten maken, wat apart is, want de V6 was de strijd tussen de lay-outs toch redelijk aan het winnen. Over inhoud wordt niets gezegd, maar de huidige V6 doet het met een inhoud van 3,5 liter. Hiernaast zou de V8 in de toekomst gedownsized moeten worden naar 4 liter, met toepassing van een twin-turbo natuurlijk. Wat dat betreft kunnen ze wel even aankloppen bij Audi, die hebben nog wel een leuk blok in de schappen, hoeft Mercedes zelf niet eens meer wat te ontwikkelen :).

Het is nog toekomstmuziek, en wat mij betreft een bericht van de categorie ‘eerst zien, dan geloven’, maar we wilden het toch even melden. Als het nou waarheid wordt kunnen we altijd zeggen dat we er vroeg bij waren, en zo niet, dan zijn jullie het over 4 jaar toch alweer vergeten.

Ook interessant!

  • Mercedes EQS gaat op vliegreis boven Stuttgart
  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen
  • Aston Martin hypercar
    Aston Martin hypercar krijgt Mercedes motor
  • Mercedes boort Amerikanen dikke V8 motor door de neus

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, motor, Techniek

Vorig bericht: « De Al Thani’s hebben een nieuw speeltje [Aventador]
Volgend bericht: Lexus GS 450h F Sport – Zuinig en sportief »

Lees Interacties

Reacties

  1. Esprit_de_Flandre zegt

    25 oktober 2011 om 19:22

    Snap nog steeds niet wat het grote verschil is tussen in-lijn en V motoren. Jaja, snap natuurlijk wel dat het een andere constructie is, maar waarom zou je voor de ene kiezen, of voor de andere? Als MB nu z’n V6 gaat inruilen voor een I6, moet dat toch een reden hebben. En als BMW het omgekeerde doet ook…

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      25 oktober 2011 om 19:26

      @Esprit_de_Flandre: dacht er precies hetzelfde over.. de nieuwe BMW en (misschien) Mercedes zullen dan wel aantonen wat het beste is lijkt me.. (ik gok weinig verschil, ze het idee zijn)

      Login om te reageren
    • amg77 zegt

      25 oktober 2011 om 19:28

      @Esprit_de_Flandre: de reden iiiiiiiissss… :D spannend he :P nee joh. De reden is gewoon simpel: nieuwere technologie, als ze erachter zijn gekomen dat de inlijn motor minder verbruikt en meer vermogen levert dan gaan ze daar natuurlijk op over. ( natuurlijk een inlijn motor met andere techniek dan de oude. )

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      25 oktober 2011 om 19:33

      @Esprit_de_Flandre: een iline6 is meestal wat stabieler qua trillingen en vaak heeft het als eigenschap dat het al meer koppel onderin heeft. Een V6 heeft dan weer als voordeel dat het meestal wat meer vermogen levert, maar koppel komt pas laat in de toeren naar voren.

      Nadelen, een inline 6 is wat lastiger met toerenopbouw, het heeft een lange krukas, waardoor het meer wrijving en weerstand heeft. Daarnaast is een L6 door de lengte vaak aan de ene kant koeler dan aan de andere kant. De V6 presteert (in theorie) vooral qua trillingen minder, maar dus ook minder soepel in lagere toeren.

      Beide ongeblazen eigenschappen

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        25 oktober 2011 om 19:57

        @jzaero:

        Als je het zo bekijkt, is een boxer dan niet ideaal?

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          25 oktober 2011 om 20:03

          @towi1989: Een boxer is de beste gebalanceerde van deze 3 configuraties, alleen is deze wel dorstig

          Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        25 oktober 2011 om 20:23

        @jzaero: Alvast bedankt voor het verhaal + onderstaand BMW-Merc voorbeeld. Maakt al heel wat duidelijker…

        Login om te reageren
    • alcantara zegt

      25 oktober 2011 om 19:39

      @Esprit_de_Flandre: 6 in lijn loopt veel beter dan een V6, is veel meer in balans. V6 is technisch gewoon inferieur aan een 6 in lijn en klinkt wat minder mooi. Maar is wel compacter qua inbouw, dat is het grote voordeel.

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      25 oktober 2011 om 19:39

      @Esprit_de_Flandre: Extra voorbeeldje, twee hele dicht op elkaar liggende concurrenten:

      BMW 525i 2004 – respectievelijk 2.5 liter
      Mercedes E240 2003 – respectievelijk 2.6 liter

      Met allebei ervaring, en de BMW heeft als eigenschap dat deze in ieder geval sneller is, maar dus ook dat het max koppel van 245Nm bij 3500tpm beschikbaar is, waarbij het bij de Mercedes pas bij 4500tpm beschikbaar is en bovendien ‘slechts’ 240Nm is. Echter de V6 in de Mercedes bereikt zijn maximum vermogen al wel een stuk eerder op 5700tpm (177pk) en de BMW pas bij 6000tpm (192pk). In de praktijk zul je hier weinig van merken, het zijn hele aan elkaar gewaagde motoren, maar misschien dat het op lang termijn verschil zal uitmaken. De BMW is in ieder geval in sprints en tussenacceleratie sneller, maar dat kan ook door de afstellingen komen en het verschil in versnellingsbakken 4v in de Merc tegen 6v in de BMW

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        25 oktober 2011 om 19:41

        @jzaero: Met lang termijn bedoel ik slijtage etc.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          25 oktober 2011 om 19:43

          @jzaero:

          goed verhaal .. thumbs up ..

          Login om te reageren
        • GOD zegt

          25 oktober 2011 om 19:45

          @jzaero: En hoe zit het met het gewicht?

          Login om te reageren
          • bigcar zegt

            25 oktober 2011 om 19:52

            en de ruimte die het in beslag neemt…

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              25 oktober 2011 om 20:07

              @bigcar: In een grote auto maakt dat helemaal niet uit? Bovendien, zelfs in een 1 of 3 serie past het al.

              Login om te reageren
          • jzaero zegt

            25 oktober 2011 om 19:53

            @GOD: 1475kilo (BMW) tegen 1505kilo (Merc).

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              25 oktober 2011 om 20:22

              @jzaero: En wat met het motorgewicht? Totaal gewicht wordt natuurlijk door nog veel meer dingen beïnvloed…

              Login om te reageren
      • bigcar zegt

        25 oktober 2011 om 19:50

        @jzaero: eeuwig dilemma: kiezen tussen merc en bmw…

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          25 oktober 2011 om 19:53

          @bigcar: Discussie van de vorige eeuw, deze eeuw is het eerder BMW vs Audi.

          Login om te reageren
          • bigcar zegt

            25 oktober 2011 om 20:02

            @alcantara: o daar hoef ik helemaal niet over na te denken, de keuze is dan simpel:
            740D of een a84.2tdi? de 4.2 tdi (heerlijke motor + 8 traps automaat)
            a6 3.0l. tdi, vs. 5serie? : de a6… heerlijke v6 motor (beter dan de 6 in lijn)

            dus audi wint (bij mij iig) van bmw. :P

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              25 oktober 2011 om 20:04

              @bigcar: Diesel..? Benzine gast!

              Motor bepaalt niet alles ;) Ook de rijeigenschappen.

              Login om te reageren
              • bigcar zegt

                25 oktober 2011 om 20:25

                @jzaero: rijeigenschappen… subliem :P
                bmw staat meer voor sportiviteit,
                maar audi is gewoon goed / veilig :)

              • agera zegt

                25 oktober 2011 om 20:28

                @bigcar: Soms lijkt een BMW iet net wat te sportief en een Audi gewoon goed het veilige middenweg.

              • mercedesgl zegt

                26 oktober 2011 om 11:52

                @bigcar: en bmw en mercedes niet?? daar doen ze voor elkaar niet veel onder.. het gaat bij de premium merken puur om smaak wat je kiest..

              • bigcar zegt

                25 oktober 2011 om 20:27

                @jzaero: o ja, ik ben geen petrolhead; ik ben een dieselhoofd! :P

              • agera zegt

                25 oktober 2011 om 20:29

                @bigcar: Dieseljunk of dieselkolik :P

              • bigcar zegt

                25 oktober 2011 om 20:36

                @agera: dieselkolik ;)

            • agera zegt

              25 oktober 2011 om 20:08

              @bigcar: Mercedes is voor mij gewoon de derde partij achter BMW en Audi en zo zal het denk ik ook wel blijven.
              Absoluut in de hogere klasse is het zeker een strijd tussen de A8 4,2 tdi of de BMW 740d elke ander model mag je wegstrepen en in de hogere midden klasse is het een strijd tussen de 5-serie en de A6!

              Deze 4 auto’s liggen zo dicht bij elkaar dat het zeer moeilijk wordt om een beslissing te kunnen nemen.

              Login om te reageren
              • bigcar zegt

                25 oktober 2011 om 20:28

                @agera: je weet hè, ik heb die keuze genomen! :P

              • agera zegt

                25 oktober 2011 om 20:32

                @bigcar: Je hebt ook de goede keuze gemaakt ;) Mercedes viel zowiezo af, het ging tussen de 5 en de A6 waarbij de A6 gewoonweg meer punten heeft gepakt en eerste eindigde. Geloof maar zeg ik eerlijk als BMW liefhebber, maar de laatste tijd kunnen we gewoon niet om Audi heen.

              • bigcar zegt

                25 oktober 2011 om 20:35

                @agera: :P

              • bempi zegt

                26 oktober 2011 om 11:03

                @agera:

                Blijf dromen. De huidige 5 F10 of de huidige A6. Standaard voor de 5 serie. De A6 is spuuglelijk. Je hebt een miskoop gedaan. En rond die klasse koop je de opties er maar bij, als je toch dat geld neertelt nabij de 50k.

              • agera zegt

                26 oktober 2011 om 20:29

                @bempi: Waarom dromen als iemand een afwijkende mening heeft? Miskoop laat me niet lachen, omdat jij dat zegt maar wie ben jij dat ik jou serieus moet nemen.

                Bigcar weet dat ik een grote BMW liefhebber ben en dat ik de 5-serie mooier vind van buiten. Maar naar mijn mening is Audi gewoon de betere en het interieur is net wat strakker en mooier dan BMW en vanwege de quattro heeft die daarnaast een goede wegligging.

              • mercedesgl zegt

                26 oktober 2011 om 11:49

                @agera: hoezo niet om audi heen.. audi is wel goed maar heeft geen design.. voor mij staat mercedes op 1 en bmw op 2 en komt audi als laatste op 3..

              • agera zegt

                26 oktober 2011 om 20:35

                @mercedesgl: Ik vind dat Audi juist design heeft, maar dat vind ik jij hoeft die mening natuurlijk niet te delen. De nieuwe S8 bijvoorbeeld is naar mijn mening erg gaaf.

              • mercedesgl zegt

                3 november 2011 om 16:00

                @agera: audi is ook niet lelijk maar ze zijn allemaal hetzelfde.. als je 1 audi hebt gezien weet je hoe ze er allemaal uit zien… erg jammer.. s8 is indd wel de mooiste..

              • Relief zegt

                26 oktober 2011 om 00:48

                @agera:

                Haha. Haha.

                S-Klasse. Nuff said.

          • agera zegt

            25 oktober 2011 om 20:04

            @alcantara: Klopt daar heb je gelijk het is nu meer een strijd tussen BMW en Audi.

            Login om te reageren
            • amg77 zegt

              25 oktober 2011 om 20:42

              @agera @bigcar: jullie 2 hebben duidelijk het tekort aan het speciale Mercedes-Benz comfort gevoel. Rij wat vaker in nieuwere versies van Mercedes dan weet je wat ik bedoel. Dat gevoel krijg je niet met woorden, als je comfort en sportiviteit wil, dan moet je bij amg zijn. Jullie keuzes zullen zeker veranderen.

              Login om te reageren
              • mercedesgl zegt

                26 oktober 2011 om 17:17

                @amg77: amen

          • marcus zegt

            25 oktober 2011 om 20:31

            @alcantara: LOL… FWD is not premium!

            Login om te reageren
            • alcantara zegt

              25 oktober 2011 om 20:50

              @marcus: Ik zeg toch niet dat Audi beter is dan Mercedes? Misschien staat Mercedes er nu juist wel boven, maar feit is dat leaserijders eerder tussen BMW of Audi kiezen in deze tijd terwijl het vroeger meer Mercedes vs BMW was.

              Login om te reageren
        • agera zegt

          25 oktober 2011 om 20:10

          @bigcar: Ik denk persoonlijk meer BMW of Audi :P

          Login om te reageren
          • bigcar zegt

            25 oktober 2011 om 20:30

            @agera: ik denk dat je voor de a8 zal gaan en de 740 zal laten staan. ik weet dat jij de laatste tijd de a8 (eigenlijk de s8) hoog in je lijst hebt staan. of toch niet?

            Login om te reageren
            • agera zegt

              25 oktober 2011 om 20:35

              @bigcar: Yep denk het wel gewoon een kei goede auto de A8. In tegenstelling tot anderen vind ik de buitenkant echt mooi van de A8. Maar het grote verschil merk je vooral in het interieur, afwerking bij Audi ligt net op een hoger niveau dat van BMW.

              Login om te reageren
              • bigcar zegt

                25 oktober 2011 om 20:40

                @agera: kijk is aan, weer een overeenkomende besluit :)

              • agera zegt

                25 oktober 2011 om 23:35

                @bigcar: Zo verschillend zijn we dus ook weer niet :P

      • Femme zegt

        25 oktober 2011 om 22:14

        @jzaero: Als de BMW bij 6000 toeren 192pk heeft dan kun je wel uitrekenen dat ie bij 5700rpm waarschijnlijk meer vermogen heeft dan de 177pk van de Mercedes (192/6000 * 5700 = 182,4pk). Maximum vermogen bij een lager toerental heb je niets aan als de vermogen op dat toerental lager is dan de motor waarmee je ‘m vergelijkt.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          26 oktober 2011 om 07:48

          @Femme: klopt, maar bedenk wel dat er nog wel 2 jaar tussen zit, de oorspronkelijke 525i uit 1997-2000 had ook 172pk oid. Toen kwam er een motorupgrade waarbij het steeg naar 192pk.

          Login om te reageren
    • Sm0keGun zegt

      26 oktober 2011 om 07:26

      @Esprit_de_Flandre: de 6 in lijn pakt meer plaats in dan de v6 . bv een 6 in lijn moet je niet plaatsen in een b-klasse (korte neus) maar een v6 geraakt er dan wel in .

      Login om te reageren
      • roestvrijstaal zegt

        26 oktober 2011 om 08:32

        @Sm0keGun: Dwars?

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          26 oktober 2011 om 09:48

          @roestvrijstaal:

          Lukt ook haast niet, want een FWD gaat dan al niet meer. En om je motor voorin dwars te leggen en dan RWD wilt hebben is niet bepaald logisch i.v.m. de aandrijfas.

          Login om te reageren
  2. dennisr zegt

    25 oktober 2011 om 19:27

    Vandaag op het werk nog een oude Mercedes, met 6 in lijn :) man man man, die dingen zijn niet vooruit te duwen! (niet dat dat aan de motor licht)

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      25 oktober 2011 om 19:28

      weet je wel, zo’n lampje.. (ligt dus ;) )

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        25 oktober 2011 om 20:18

        @dennisr: khad je bijna weer verbeterd…GIJ onverbeterlijke ! ;-)

        Login om te reageren
    • alcantara zegt

      25 oktober 2011 om 19:41

      @dennisr: als het niet aan de motor kan lichen, waar licht het dan aan??

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        25 oktober 2011 om 19:41

        @alcantara: oh wacht je hebt jezelf al verbeterd zie ik…

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          25 oktober 2011 om 19:42

          @alcantara: jammer he ? :P

          Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    25 oktober 2011 om 19:30

    V6 of L6 is lood om oud ijzer ..

    enige verschil is lengte van de krukas ..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      25 oktober 2011 om 19:39

      @lincoln: lood om oud ijzer, doe mij maar aluminium dan.

      Login om te reageren
      • Seroo zegt

        26 oktober 2011 om 09:53

        @norge: Ik wil eigenlijk wel wat meer magnesium gaan zien de komende tijd. Dat spul is voor bepaalde delen van de motor ideaal voor gewichtsbesparing.

        Login om te reageren
  4. dennisr zegt

    25 oktober 2011 om 19:39

    misschien wil Mercedes wel perse iets anders dan BMW, en dan daarmee de beste zijn..

    Login om te reageren
  5. peterv zegt

    25 oktober 2011 om 19:43

    @dennisr

    Ik rij in een 6 in lijn, uit 73. Een oude S klasse.
    Dat ding komt, naar moderne maatstaven nog steeds heel erg rap vooruit.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      25 oktober 2011 om 19:44

      @peterv: jaa dat geloof ik direct, maar ik bedoelde letterlijk duwen, dat ding wou niet starten.. en loodzwaar dat kreng :lol:

      Login om te reageren
  6. Lennart95vdk zegt

    25 oktober 2011 om 19:45

    De vriend van mijn zus heeft een 320i touring e36. maar wat klinkt díe lekker zeg en verder ook best wel lekkere auto. Maar toch vind het toch wat meer passen bij bmw’s

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      25 oktober 2011 om 20:20

      @Lennart95vdk: ah, de 170Pk versie (neem ik aan)…smullen, maar niet echt rap. Wel mooi zuiver, stil en comfi.

      Login om te reageren
  7. vale46 zegt

    25 oktober 2011 om 19:48

    Sjah, ik ben persoonlijk voorstander van een L6.
    Het maakt een lekkerder en veel ‘zachter’ geluid en het geeft ook nog eens minder trillingen.
    Het nadeel is dat de motor iets groter is, en dus meer weegt.

    Wat het ‘nieuws’ betreft, ik ben het tegen die tijd toch al vergeten, dus zeg het dan nog maar eens. Als het werkelijk zo is tenminste.

    Login om te reageren
  8. bigcar zegt

    25 oktober 2011 om 19:49

    neeeee…. om de een of andere reden haat ik 6 in lijn motoren. ik heb er iets tegen, dus ik wil graag degene vervloeken bij mercedes die dat in zijn of haar kop heeft gehaald dit voor te stellen…. make’s me angry…

    anderzijds, wil ik diegene die bij bmw besloten heeft V motoren te gaan bouwen persoonlijk bedanken XD

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 oktober 2011 om 19:52

      @bigcar:

      klopt ..
      want een V6 is een iets kleinere V8 ..
      en een L6 is een iets grotere L4 ..

      dus V6 is “beter” dan L6 ..

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        25 oktober 2011 om 20:06

        @lincoln: Je kan ook zeggen dat een L6 de helft is van een inline 12 ;)

        Login om te reageren
  9. love4sportcars zegt

    25 oktober 2011 om 19:58

    ik ben zowiezo al een fan van lijn-motoren, welke dan ook.
    De oudste motoren waren tenslotte ook lijnmotoren! terug naar het begin??

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      25 oktober 2011 om 20:04

      @love4sportcars: Zo’n beetje elke 3 of 4 pitter maakt jou dus al blij?

      Login om te reageren
  10. norge zegt

    25 oktober 2011 om 20:00

    Ik krijg opeens zin in een oude zesinlijn toch maar eens rondkijken.

    Login om te reageren
  11. wanker zegt

    25 oktober 2011 om 20:10

    Deed mij gelijk aan een kleine inhoud denken
    http://youtu.be/YtYpImVEr6E

    Login om te reageren
    • norge zegt

      25 oktober 2011 om 20:29

      http://www.youtube.com/watch?v=YtYpImVEr6E&feature=player_detailpage#t=8s

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        25 oktober 2011 om 20:32

        @norge: Jaaah die herinner ik mij nog! Shit ik word oud!

        Login om te reageren
      • alcantara zegt

        25 oktober 2011 om 20:39

        @norge: Ik lag als klein kind in een deuk om die reclame, zie nu dat het een motor voorstelt maar had dat toen niet eens door, gaaf om terug te zien nu! Maar de MX3 heeft toch een V6?

        Login om te reageren
      • norge zegt

        25 oktober 2011 om 21:03

        @norge: Wss @wanker die een niet werkend linkje plaatste.

        Login om te reageren
  12. 6zylinderreihenmotor zegt

    25 oktober 2011 om 20:15

    Mercedes goed bezig! BMW wat minder als daar overgestapt wordt naar V6.

    Zes in lijn, het is een festijn!

    Nu maar hopen dat er ook weer zo’n fijne 6pitter in de nieuwe 1-serie komt, in de oude 1-serie is die configuratie in ieder geval helemaal top!

    Login om te reageren
  13. fortuna zegt

    25 oktober 2011 om 20:20

    Al wat hierboven geschreven werd over V6-en en I6-en: slap gelul. Cafépraat. Lees eens een technisch boek. Het Bosch zakboek ofzo.

    Login om te reageren
    • sportquattro zegt

      25 oktober 2011 om 22:49

      @fortuna: heb ik gelezen ja… ( nouja.. vaak dingen in opgezocht) en ik begrijp jou niet helemaal.. het geen hier boven staat klopt in grote lijnen wel redelijk, maar als jij van plan bent om het tot in detail uit te leggen… ga je gang.

      Login om te reageren
  14. Megakix zegt

    25 oktober 2011 om 20:22

    Denk dat @Jzaero één van de weinig AB’ers is die op basis van ervaring kan spreken. Ik heb alleen de L6 gereden, nooit een V6 (althans, niet persoonlijk en over lange ritten). De L6 is overigens supermooi draaiend..

    Login om te reageren
  15. Initial_D zegt

    25 oktober 2011 om 20:26

    Net wat Lincoln zegt, het enige verschil tussen I6 en V6 is de lengte van de krukas. Nu weet ik wel dat de I6 motoren van de Supra en Skyline GTR heel ver getuned konden worden, zeg 1000+ pk. Weet niet of dit met V6’jes ook mogelijk is.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      25 oktober 2011 om 20:34

      @Initial_D: Enige verschil is lengte in de krukas? Dus als ik de krukas van een L6 inkort dan maakt dat er een V6 van?

      Login om te reageren
  16. Pallas zegt

    25 oktober 2011 om 20:31

    Ik dacht juist dat er naar V-motoren is overgestapt omdat ze juist minder ruimte in nemen zeg maar ‘korter’ zijn. Ook om dat vanaf de jaren ’90 de motorkappen en ruimtes korter werden ivm dat cab-forward principe enzo…
    -doet koud biertje openklikken en jointje opsteken-

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 oktober 2011 om 20:37

      @Pallas:

      cheers dude ..
      maar lengte maakt voor achterwielers niet zo bar veel uit ..

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        25 oktober 2011 om 21:27

        @lincoln: Das waar ook, gelukkig hebben échte auto’s voorwielaandrijving.

        Login om te reageren
  17. laurensl zegt

    25 oktober 2011 om 20:35

    Als ze zo een 6 in lijn gaan maken is het zeker geen moeite om ook een 5in lijn te ontwikkelen?

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      25 oktober 2011 om 20:37

      @laurensl: Of een L7….bestaan die? Zevenpitters?

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        25 oktober 2011 om 20:44

        @Pallas: in auto’s volgens mij niet.

        Login om te reageren
        • Pallas zegt

          25 oktober 2011 om 21:25

          @alcantara: Maar in boten wel?

          Login om te reageren
      • lincoln zegt

        25 oktober 2011 om 20:49

        @Pallas:

        zou geen meerwaarde vertegenwoordigen en is reclame-technisch niet interessant ..

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          25 oktober 2011 om 20:53

          @lincoln: Reclame-technisch juist zeer interessant. Audi A1 t/m A8 geeft dan meteen het aantal cilinders aan, waarbij de instapper dus een 1 pitter krijgt.

          Login om te reageren
      • 4991 zegt

        25 oktober 2011 om 20:59

        @Pallas: 7 cilinders bestaan niet. Tenzij dat de laatste wordt gebruikt als een compressor ofzo.

        Login om te reageren
        • Pallas zegt

          25 oktober 2011 om 21:26

          @4991: Waarom dán wel?

          Login om te reageren
          • 4991 zegt

            25 oktober 2011 om 21:28

            @Pallas: Omdat een hele verbrandingsproces 720° telt. Alles wat door 720 deelbaar is is mogelijk 7 dus niet.

            Login om te reageren
            • Pallas zegt

              25 oktober 2011 om 22:21

              @4991: Ach zo,jij hebt er duidelijk meer verstand van dan ik. Ga zo door, maak autoblog weer leerzaam!

              Login om te reageren
            • lincoln zegt

              25 oktober 2011 om 22:23

              @4991:

              720 graden per cilinder !!

              dus het aantal cilinders maakt geen aars uit ..

              Login om te reageren
              • 4991 zegt

                25 oktober 2011 om 22:26

                @lincoln: jawel want (ongeveer) elke keer als de arbeidsslag gedaan is moet er een andere plaatsvinden.

              • lincoln zegt

                26 oktober 2011 om 06:50

                @4991:

                ik had nog nooit van jouw 720 theorie vernomen ..

                en de enige logica bij ik er uit kan halen is dat je een minimum van 2cil nodig hebt om 360 graden arbeidsslag te halen ..

              • 4991 zegt

                26 oktober 2011 om 13:15

                @lincoln: Eigenlijk wel maar daar wordt dat geregeld met de vliegwiel.

            • sportquattro zegt

              25 oktober 2011 om 22:28

              @4991: klopt.. en de mensheid is te dom om met halve graden te werken. krukhoek is 720/aant. cilinders.
              omdat 7 cilinders lastig zijn te ballanceren (net als 5 cilinders) en er weinig vraag naar is, worden ze niet gebruikt.

              Login om te reageren
            • fortuna zegt

              26 oktober 2011 om 20:47

              @4991: http://www.youtube.com/watch?v=6RR7dZEMfow => dat zijn er toch 7, niet?
              En deze dan: http://www.youtube.com/watch?v=GZq_KI2WGfA&feature=related => 6 7-cilinders, of 7 6-cilinders, het is maar hoe je het bekijkt

              Login om te reageren
              • 4991 zegt

                26 oktober 2011 om 21:36

                @fortuna: Wat jij hier laat zien is anders. Dit zijn ster- of radiaalmotoren. Hierbij zijn de cilinders aders geplaatst en daardoor is het mogelijk. Deze soort motoren vind je in principe nooit terug op auto’s.

              • fortuna zegt

                26 oktober 2011 om 22:17

                @4991: jouw eigen stelling: @Pallas: 7 cilinders bestaan niet. Tenzij dat de laatste wordt gebruikt als een compressor ofzo.

              • 4991 zegt

                26 oktober 2011 om 22:34

                @fortuna: Ik bedoelde zoals de meeste ze kennen: in lijn of in v-vorm. Radiaalmotoren worden niet meer zoveel gebruikt volgens mij.

  18. love4sportcars zegt

    25 oktober 2011 om 21:12

    @alcantara: nu ook weer niet speciaal doen, de oude lijnmotoren hadden helemaal geen 3 of 4 cicilnders, maar 6 of 8

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      25 oktober 2011 om 21:28

      @love4sportcars: Hoe wou je een 3-pitter dan configuren?

      Login om te reageren
    • alcantara zegt

      25 oktober 2011 om 21:29

      @love4sportcars: Volgens mij ben jij degene die hier speciaal doet met het ‘fan zijn van lijnmotoren’, zowat alles wat tegenwoordig rondrijdt heeft een lijnmotor.

      Login om te reageren
  19. 454ssV8 zegt

    25 oktober 2011 om 21:43

    Er hangt altijd zo’n Shoarma-lucht om Mercedes…

    Login om te reageren
    • sportquattro zegt

      25 oktober 2011 om 22:24

      @454ssV8: of er hangt een kar met oud ijzer achter;)

      Login om te reageren
  20. love4sportcars zegt

    25 oktober 2011 om 21:57

    @alcantara; juist daarmee, aleen heb ik het niet zo voor 3 of 4-pitters ;)

    Login om te reageren
  21. GOD zegt

    25 oktober 2011 om 22:04

    Er zijn maar 2 echte voordelen van een 6 inlijn.
    1 daarvan is een hele belangrijke en dat is dat een 6 inlijn één van de best klinkende motoren is.
    Ander groot voordeel is dat een 6 inlijn de meest gebalanceerde motor layout is, en het meest trillingsvrij en dat zonder balansassen. Voor de rest is een V6 zon beetje in alle overige opzichten beter.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      25 oktober 2011 om 22:07

      @GOD: V12 is nog beter gebalanceerd.

      Login om te reageren
      • GOD zegt

        25 oktober 2011 om 22:28

        @alcantara: 6 inlijn en flatplane V12 is gelijkspel. crossplane V12 verliest het van een 6 inlijn.

        Login om te reageren
    • 4991 zegt

      25 oktober 2011 om 22:27

      @GOD: Hoe meer cilinders je hebt hoe zaliger dat de motor gaat draaien.

      Login om te reageren
      • sportquattro zegt

        25 oktober 2011 om 22:38

        @4991: dit gaat niet helemaal op.. een 6 in lijn is beter dan een V8. het vermogens afgifte van een V8 is wel regelmatiger. maar dit kan je bij een 6 cilinder ook halen door het vliegwiel iets zwaarder te maken.

        Login om te reageren
      • GOD zegt

        25 oktober 2011 om 22:47

        @4991:
        Aan de ene kant wel en de andere kant niet altijd.
        Op zich betekend meer cilinders meer opties om de zuigers balanceer werk te laten doen maar aan de andere kant komt er ook meer bij kijken waardoor dat voordeel teniet kan worden gedaan.Een 6 inlijn is bijvoorbeeld beter gebalanceerd dan een cross plane V8 ook al heeft de V8 meer cilinders.

        Login om te reageren
  22. janklaassen zegt

    25 oktober 2011 om 22:36

    Mercedes gaat 6L’s maken en BMW krijgt V6’en en voorwielaandrijving en de modellen gaan op elkaar lijken (idd, de richting van Audi.)

    Login om te reageren
  23. Osca zegt

    25 oktober 2011 om 23:20

    zes in lijn <3

    RB26DETT Bovenaan :D

    Login om te reageren
  24. speedlimit zegt

    25 oktober 2011 om 23:25

    Lekkerste 6 in lijn blijft toch wel de 2jz-gte…al rijd ik redelijk vaak de 1jz-gte ;)

    Login om te reageren
  25. mbevo zegt

    26 oktober 2011 om 01:02

    Mercedes is bij de nieuwe Actros al over gegaan van v-vorm naar in-lijn,zij zeggen daarmee meer uit te halen dan een v-vorm,zelf rij ik onder andere een c250 turbodiesel uit 99,de 5cilinder loopt mooier en is krachtiger dan de v6 320 cdi van nu,dus mijn zegen hebben ze:)

    Login om te reageren
  26. ds3thp zegt

    26 oktober 2011 om 07:44

    Voordeel van een L6 is ook dat er minder draaiende onderdelen inzitten die aangedreven moeten worden. Maar 2 nokkenassen ipv 4. Maar 2 nokkenaspoulies ipv 4. Maar 1 keer een ketting om dit aan te drijven ipv 2. Soms heeft een V6 bijv ook 2x een gasklep terwijl dit bij een L6 niet nodig is. Allemaal weerstand dus wat zich uit in verbruik

    Login om te reageren
    • taxman zegt

      26 oktober 2011 om 10:19

      @ds3thp: gasklep is er niet bij een moderne motor en die nokkenassen staan ook op de nominatie om te verdwijnen.

      Login om te reageren
  27. Freewarefreak zegt

    26 oktober 2011 om 10:54

    Kijk! Dit zijn de betere topics. Geen dom GeenStijl gezwam maar lekker discussiëren over motorconfiguraties. Ga zo door Autoblog!

    OT: Een heerlijke motor de 6 in lijn. Lijkt mij een goed initiatief van Mercedes. Maar is de V6 van BMW nou echt een vaststaand feit of een “roddel”? Nou keert Mercedes er naar terug en BMW stapt er juist vanaf.. raar..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 oktober 2011 om 19:12

      @Freewarefreak: als BMW overgaat op voorwielaandrijving (wat voor de 1 en 3 logisch zou zijn) dan is een V6 daarbij veel beter toepasbaar dan een 6 in lijn.

      Login om te reageren
  28. broodje_aap zegt

    26 oktober 2011 om 10:56

    Zelf heel veel 6-cilinders gehad en blijft heerlijk rijden!
    Nu een bmw 323ci met L6 – heerlijk gebalanceerd. De lekkerste blijft toch wel de XJR ’97 met een supercharged L6. Niet kapot te krijgen en toch 320 pk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North