![Gallardo Superleggera crasht](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/lamborghini-crasht-tegen-citroen-c1-2022-970-3.jpg)
De Gallardo Superleggera crashte niet tegen een Corvette C1, maar een heuse Citroen!
De Nederlandse snelwegen zijn enorm gevaarlijk als je in een bijzondere Lamborghini rijdt. Dat blijkt wel weer uit het voorval van vandaag. Want ja dames en heren, er is weer eens een Lamborghini gecrasht vandaag.
Gallardo Superleggera crasht
Het gaat in dit geval overigens niet om een mysterieuze spin van honderden meters. Nee, het is een simpele kop-staart botsing. Dat maakt het overigens niet minder pijnlijk. Het is duidelijk te zien dat de neus van de Gallardo flink beschadigd is.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/lamborghini-crasht-tegen-citroen-c1-2022-970-1.jpg)
De voorklep (nee, geen motorkap!) voorbumper en zijschermen moeten allemaal vervangen worden. Ondanks dat de motor achterin ligt (in het midden, technisch gezien), kun je alsnog flinke schade oplopen.
Voorbeeldje: om de motor te koelen, is er een koelsysteem aanwezig dat actief lucht aanzuigt. Zo krijgt de motor voldoende koeling als er niet heel erg veel rijwind is. Dat systeem zit vlak achter de bumper. Dat zal men hoogstwaarschijnlijk ook moeten gaan vervangen. Overigens is de auto het wel waard. Een beetje Superleggera ‘doet’ nog 2 ton tegenwoordig.
Auto
De Lamborghini in kwestie namelijk is een originele Gallardo Superleggera. Dat was een tegenhanger van de Porsche 911 GT3 RS en Ferrari 430 Scuderia. Dus een lichtere versie (superleggera betekent superlicht’) met een aangepast onderstel en meer vermogen uit de V10. Over de motor gesproken, dat is misschien wel de best klinkende Lamborghini-motor aller tijden. En ja, we weten dat een Diablo SE30 ook episch klinkt.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/lamborghini-crasht-tegen-citroen-c1-2022-970-2.jpg)
Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk. Het lijkt ons sterk dat een Citroen C1 (of Peugeot 107, doorhalen wat niet van toepassing is) beter remt dan een Lamborghini Gallardo, dus waarschijnlijk schatte de bestuurder de snelheid verkeerd in.
Volgens BN DeStem zijn er weliswaar getuigen, maar vertellen die allemaal een ander verhaal. Het ongeval gebeurde op de A16, vlakbij de grens. Een rijstrook van de snelweg moest een tijdje worden afgesloten.
We hebben ook nog afbeeldingen van de Gallardo in betere tijden:
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/gallardo-2022-970-1.jpeg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/gallardo-2022-970-2.jpeg)
Imagecredit: Automotive A
En uiteraard hebben we een leuke video voor je tijdens de lunch:
Imagecredit: MaRicMedia / Tom van de Put
Zuur voor de eigenaar. Deze Superleggera doet mij zoveel meer dan de zoveelste Huracan. Maar wie weet hoe we over tien jaar daar tegenaan kijken.
@dutchdriftking: waarom? Van de Gallardo zijn ook tig varianten en de eerste generatie vind ik ook niet mega…
@Stefje: Een nieuwe auto/model heeft nog geen status als legende opgebouwd. Een oudere auto vaak ook niet, maar soms juist wel. En dit is het stukje magie wat ons zo hebberig maakt. De nieuwe M3 is zoveel beter dan en e36 of e46, maar de legende van deze modellen gecombineerd met het stukje jeugdsentiment maken ze geliefder.
De Gallardo ziet er veel beter uit dan de Hoerencan en is eigenlijk de laatste mooie Lambo,
Leuk herstel projectje, waar op te kopen?
En ik altijd maar denken dat je kansloos bent als je in een C1 getorpedeerd wordt. De Lambo ziet er heftiger toegetakeld uit.
Meen begrepen te hebben, dat de voorzijde van een oto per definitie ‘zachter’ is dan de achterzijde. Bij een kop-staartbotsing is de achteropkomende oto (in dit geval de Gallardo dus) daardoor extra het haasje qua schade. QED.
@karhengst: het is ook een super lichte auto dus dat doet die C1 niet zoveel :-)
E= 1/2 M* V Kwadraat.
Kortom, de helft van de massa maal het kwadraat van de snelheid is de som van de hoeveelheid energie.
Hangt dus vooral af hoe hard de Gallardo reed toen hij de C1 aantikte…
Als de koeling voorin actief de lucht aanzuigt, kan het ook gewoon in de file gebeurd zijn.
C1 stond netjes te wachten en werd naar achteren in de Lambo gezogen.
Dit lijkt mij een Peugeot 107, aangezien de Citroën C1 niet met rode maar ‘zwarte’ achterlichten geleverd is. Dus tenzij het een ombouw betreft zou ik zeggen dat dit géén C1 is…
@jobberns: we weten allemaal dar d
@jobberns: we weten allemaal dat dat geen reet uitmaakt..
Gevalletje bruiloft en tüteren?
Of was de andere Lambo van Rick! ;-)
Verzin eens wat nieuws. Alle Turken en Rick grappen zijn al lang en breed gemaakt.
Loopt de realiteit achter?
Hij is van Bob Ultee
Ai, zonde.. hopelijk kan die hersteld worden..
Bij de kop/staart botsingen die ik heb meegemaakt/waar ik van heb gehoord op borrels en partijen is dit appeltje eitje. Achteropkomend verkeer is 99,9% van de tijd altijd de pineut wat schade betreft.
Volgens TopGear is het een Peugeot 107 ipv een Citroën C1
De eigenaar is Bob Ultee. Rijdt ook in een Cullinan met een bijzondere wrap om zijn eigen cryptomunt te promoten.
Waarde van z’n Superleggera kelderde harder dan bitcoin afgelopen week.
Rijdt hier in de buurt al een tijdje iemand bijna dagelijks rondjes in zijn Huracan Spyder, dat geluid van die V10 (die ongeveer hetzelfde klinkt als die van de Gallardo) gaat echt nooit vervelen.
Zonde van Peugeot 107.
Suzuki Alto ook A segment heeft al eens Porsche Taycan vermorzeld, die in de sloot lag.
Tegen 830 kg Suzuki was Porsche niet opgewassen.
En wie heeft de meeste lasten bij dit ongeval?
Die Lambo zal welgoed verzekerd zijn.
De grootste misvatting van mensen met genoeg geld om zo’n kopen is dat ze ook genoeg skills hebben om met zo’n auto te rijden.
@pieterb44: ah, daar is onze standaard opmerking! Dit heeft ook niet echt met skills te maken, maar met goes opletten.
Jij hebt echt de illusie dat iedereen goed en scherp kan rijden met dit soort sportauto’s? Te veel mensen overschatten zichzelf.