• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is deze Renault Mégane Estate de ultieme sleeper?

Auteur: carmiggelt, gepost 9 april 2014 om 20:05 – 38 Reacties

Is deze Renault de ultieme sleeper?


Laat je niet misleiden door de façade van gezinsauto, deze keurige Fransoos is stiekem een Mégane GT 220, opgeschroefd tot 303pk. Een sleeper volgens het boekje.

Een GT 220? Ja. Want ook deze gezinsauto pur sang -steevast in de top verkochte auto’s in Nederland- heeft een stout broertje. De Mégane GT 220 Estate heeft een stijf chassis, sportieve vering en een geblazen tweeliter goed voor 220 pk’s. Verklaart meteen de naam.

Een Franse tuner vond het meest krachtige blok in een standaard Mégane Estate niet krachtig genoeg en gaf ‘m wat pep door middel van een chiptuning-setje van Shiftech. 220 pk werd 303 pk. 340 Nm werd 468 Nm. Een Mégane RS is er een mietje bij.

Toegegeven, deze Mégane heeft een ander smoeltje dan de normale. Dus met die façade van gezinsauto valt het ook wel mee. Getinte koplampjes, andere bumpers voor en achter, 18 inch zwart lichtmetaal en een witte jas. Best pittig. (via Autoevolution)


Ook interessant!

  • Volledig elektrische Renault Mégane ziet er zo uit
  • Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
    Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
  • Dít wordt de nieuwe Renault Megane!
  • scherm in Mégane
    Scherm in Mégane VEEL beter dan iPad!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

estate, megane, Renault, sleeper, tuning

Vorig bericht: « Video: Arabische mobiele monteur doorslaand succes
Volgend bericht: Gastank massaal uit oldtimers gesloopt »

Lees Interacties

Reacties

  1. SimonMc zegt

    9 april 2014 om 20:11

    Enkel chippie, en vermogenswinst van 83 pk en 128 Nm? Sterk.

    Login om te reageren
    • MLTB zegt

      9 april 2014 om 20:30

      @SimonMc: Turbogeblazen motoren hebben altijd een flinke marge. Iets meer druk erop en inspuiting softwarematig aanpassen, re-mappen, enz.

      Login om te reageren
      • guusboum zegt

        9 april 2014 om 21:33

        @MLTB: Dan is 83 pk alsnog overdreven met een chipje… Als je een grote motor hebt met drukvulling is het al zeldzaam, maar dit is een 2L 4-cilinder… Moet haast meer aangepast zijn.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          9 april 2014 om 22:56

          @guusboum: Had er niet bij stil gestaan, maar deze heeft in principe dezelfde motor als de RS, en die heeft 265 pk. Van 265 naar 303, is de stap maar 38 pk, ipv 83 pk, dus zeker doenbaar met alleen chiptuning.

          Login om te reageren
        • maxx1 zegt

          9 april 2014 om 23:42

          @guusboum: misschien levert de auto meer vermogen dan op papier? Dus dan is de winst geen 83 pk! Ja, er zijn auto’s die meer vermogen leveren dan op papier

          Login om te reageren
          • maxx1 zegt

            9 april 2014 om 23:42

            @maxx1: standaard 220 praat ik dan over

            Login om te reageren
  2. klaasw zegt

    9 april 2014 om 20:13

    Sterk maar lekker. Kunnen ze dat ook metde mijne doen? Ziet er hetzelfde uit alleen dan met een spaardieseltje erin… :( (jeeeh 14%)

    Login om te reageren
    • jeffreym3 zegt

      9 april 2014 om 22:12

      @klaasw: onzin. Standaard megane rs heeft toch ook al 265pk uit 2 liter? Met chippen gaat die ook makkelijke over de 300pk zonder overige aanpassingen. Een GT 2.0 motor zal niet veel anders zijn.

      Login om te reageren
      • jeffreym3 zegt

        9 april 2014 om 22:13

        @jeffreym3: bedoelt voor guusboum.

        Login om te reageren
      • thefmanl zegt

        10 april 2014 om 06:48

        @jeffreym3: toen ik het laats keek had the megane rs een 1.6 turbo (heb gewerkt bij arend auto veghel) maar het zal wel aan mij liggen ;)

        Login om te reageren
        • martll zegt

          10 april 2014 om 08:48

          @thefmanl:

          Ik zou nog maar een keer goed kijken. Een Megane RS heeft een 2.0 turbo.

          Login om te reageren
        • pleiades zegt

          10 april 2014 om 10:52

          @thefmanl: lol… Een Clio RS heeft een 1.6 TCe200

          Login om te reageren
  3. bmwalpina zegt

    9 april 2014 om 20:14

    Die heeft waarschijnlijk geen 14% bijtelling meer ;)

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      9 april 2014 om 20:23

      @bmwalpina: nooit gehad, als je tekst had gelezen ;)

      Login om te reageren
  4. Corrado16v zegt

    9 april 2014 om 20:18

    Ultieme sleeper? Nou, dan zou er denk ik toch een nog iet wat grotere verrassing onder de motorkap moeten schuilhouden. Een Sleeper, ja dat dan weer wel.

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      9 april 2014 om 20:37

      @Corrado16v: je valt ervan in Sleep(er) waarschijnlijk :)

      Login om te reageren
  5. munich zegt

    9 april 2014 om 20:38

    Mijn 18 jaar oude Saabje haalt deze waarden op zijn slofjes. Zo heel lastig is het toch ook niet om 300 pk uit een 2.0 Turbo te poeren.

    Wel super. Een RS estate.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      9 april 2014 om 20:43

      @munich: zo moeilijk is het inderdaad niet. De inmiddels 18 jaar oude Volvo 850R van een kennis van mij gaat nog iets over deze waarden heen. Sterker nog, die auto doet dat zelfs met het originele “matching numbers” 2.3 turbo blok met bijna 350.000 km op de teller. Dat gaat deze Renault niet halen, maar dat zal de bedoeling ook wel niet zijn denk ik.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        9 april 2014 om 21:28

        @ej20g: dat weet je niet of deze het wel of niet gaat halen. Dit ligt aan het gebruik, goed warm rijden, onderhoud etc. Ik zie genoeg merken, ja ook de Duitse, van 2 jaar oud rondrijden met een blauwe walm uit de uitlaat.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          10 april 2014 om 10:22

          @rufctr01: ik durf rustig te zeggen dat dit blok het niet gaat halen. Gewoon een gevoel dat ik erbij heb. Er zijn maar weinig autofabrikanten die zulke sterke motoren (kunnen) bouwen, en Renault staat daar voor mij niet tussen. Des te mooier zou het zijn als deze het wel zou halen natuurlijk.

          Login om te reageren
      • munich zegt

        9 april 2014 om 21:42

        @ej20g: hoe is de Volvo reclame ook alweer? Zweden houden van krachtig? Mocht het blok uit deze Renault het zo lang volhouden, zal de rest van de auto moeite hebben met het gebruik over de jaren.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          9 april 2014 om 21:58

          @munich: Wat een onzin ook weer…Tenzij ik me sterk vergis, is dit blok zelfs nog van gietijzer.

          Login om te reageren
          • munich zegt

            9 april 2014 om 22:05

            @SimonMc: grapjurk. Jij durft met droge ogen te beweren dat een Megane Turbo blok, zonder problemen 350k haalt? We zullen over een paar jaar zien wie er gelijk had.

            Login om te reageren
            • SimonMc zegt

              9 april 2014 om 22:58

              @munich: Wel, als de mechaniek nog steeds zo betrouwbaar zoals hij altijd al geweest is, zie ik niet in waarom niet.

              Login om te reageren
              • ej20g zegt

                10 april 2014 om 10:25

                @SimonMc: Renault kan inderdaad best goede motoren bouwen (1.5 en 1.9 DCI’s uitgezonderd) maar het is algemeen bekend dat de rest van de auto (ophanging etc.) niet erg sterk is. Geen vooroordeel, gewoon eigen ervaringen. Maar in alle eerlijkheid, deze generatie Mégane is lichtjaren beter dan de vorige generaties. En daarnaast vind ik ‘m stiekem nog best mooi ook als station.

            • jack_abarth zegt

              9 april 2014 om 23:08

              @munich: Renault bouwt zéér goede motoren, elektronica is hetgeen wat hen de das omdoet. Zelfde geldt voor Fiat. Niet premium Duitsers daarentegen zijn net andersom. Die hebben het mbt de motor minder voor elkaar, maar de rest van de auto wel.

              Login om te reageren
          • nibor zegt

            9 april 2014 om 23:23

            @SimonMc: klopt helemaal. De Mégane GT en RS maken beiden gebruik van het F4RT blok dat al aardig oud is. Stamt uit de eerste Laguna van <2000. Heeft al allerlei vermogens gehad, van 140pk (Laguna I) tot 200pk atmosferisch (Clio III RS) en tot 165 (Mégane II GT), 180 (later 190 en nog later 220 in de Mégane III GT), 205 (Laguna III GT) en 265pk (Mégane III RS) door middel van turbo versies.

            De F4R heeft eigenlijk altijd een probleemloze reputatie gehad. Alleen de eerste versies hadden nog wel eens last van de nokkenasversteller.

            Wij rijden zelf een 180pk Mégane GT en twijfelen nog steeds om hem te chippen. De motor is opzich al meer dan snel en vooral krachtig genoeg, maar meer is altijd leuker ;)

            Login om te reageren
            • thefmanl zegt

              10 april 2014 om 06:51

              @RRenault: renault <3 wij hebben zelf thuis de nieuwe clio met turbo en de espace 2.0 t geen krachtige auto's maar wel super. Espace is gewoon een van de grootste MVP in zijn prijs klasse en verslaat de sharan makkelijk :)

              Login om te reageren
  6. AnthonyR zegt

    9 april 2014 om 20:44

    Het blok in de GT220 Mégane is van de Mégane RS met 265pk. Daar is alleen door middel van het terug regelen van de ECU een vermogen van 220pk voor gekozen. Blok is met de RS afstelling goed voor 265 pk en met chip dus voor 300+/-.

    Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      10 april 2014 om 06:29

      @AnthonyR: bij de 180pk GT was de turbo kleiner. Hebben ze die hier gelijk gelaten?

      Login om te reageren
  7. rotarypowah zegt

    9 april 2014 om 20:46

    Als sleeper vind ik deze Civic toch wat ultiemer: https://www.youtube.com/watch?v=tY32QWM8II4

    Login om te reageren
    • almera-ga16det zegt

      10 april 2014 om 07:02

      @rotarypowah: check sneaky tuning maar eens. De oprichter haalt 890pk

      Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    9 april 2014 om 21:56

    Vind ik een vroeger laguna V6 toch nog meer een sleeper, die haalde die waardes ook en iedereen dacht toen ook dat er een 1.6 dieseltje in lag.

    Login om te reageren
    • schellekens006 zegt

      9 april 2014 om 22:23

      @Hupke: nou zo snel was die niet… Heb er nog 1 tje gehad. 2.0 turbo is stukken sneller omdat je makkelijk kunt chippen of grotere turbo.

      Login om te reageren
  9. toniominestrone zegt

    9 april 2014 om 22:22

    Stout broertje of niet, ik word helemaal niet goed van al die Megane estates, iedere brave huisvader in onze buurt rijdt in zo’n hok rond, je reinste straatbeeld vervuiling!

    Login om te reageren
  10. almera-ga16det zegt

    9 april 2014 om 22:40

    Tja iets met gouden ring. …

    Login om te reageren
  11. toyotafortuner zegt

    9 april 2014 om 22:42

    Wel erg nice hoor! Megane RS Estate!

    Login om te reageren
  12. bozothenutter zegt

    10 april 2014 om 08:50

    toch geen JC5 meer hoop ik?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North