
Maar dat is eigenlijk logisch.
Velen van ons gaan niet meer op pad zonder Flitsmeister aan te slingeren. Desnoods de betaalde versie. Dat heb je zo terugverdiend als je daardoor een paar boetes ontloopt. Althans, dat zou je denken. Onderzoek wijst echter uit dat je juist méér boetes krijgt met een flitsapp.
Vergelijkingswebsite Independer heeft uitgezocht hoeveel boetes gebruikers van een flitsapp krijgen. Wat bleek? Van de mensen die een flitsapp gebruiken kreeg 41% een boete in het afgelopen jaar. Onder de mensen die géén flitsapp gebruiken was dit maar 19%. Minder dan de helft dus.
Hieruit zou je kunnen concluderen dat je Flitsmeister beter kunt verwijderen, maar dat is een beetje kort door de bocht natuurlijk. Mensen die een flitsapp gebruiken zijn doorgaans mensen die graag doorrijden. Op zich niet gek dat je dan vaker een boete krijgt, zelfs al gebruik je een app. Flitsmeister is ten slotte niet waterdicht. En als je geen flitsapp gebruikt en altijd braaf de snelheid rijdt, krijg je in principe ook geen boetes.
Dat neemt niet weg dat flitsapps alsnog een negatief effect kunnen hebben op je hoeveelheid boetes. Je rijdt immers eerder te hard met Flitsmeister aan. Als je altijd braaf de snelheid rijdt heb je überhaupt geen flitsapp nodig. Maar dat kan ook een ingecalculeerd risico zijn: in ruil voor één of twee boetes kun je heel het jaar 120 km/u rijden.
Niet geheel verrassend zijn flitsapps ook populairder onder mannen: 42% van de mannen gebruikt zo’n app, tegen 30% van de vrouwen. Mannen krijgen ook meer boetes: 42% van de mannen kreeg het afgelopen jaar een boete, terwijl dat percentage bij vrouwen op 21% lag.
En de laatste open deur: jongeren rijden meer boetes dan ouderen. In de leeftijdscategorie 18 tot 29 jaar kreeg 45% een boete, onder 60-plussers was dit maar 16%. En dat waren waarschijnlijk boetes voor te langzaam rijden.
Foto: 458 Speciale, gespot door @nlhighwayspots





Heel het jaar 120 rijden was het maar zo’n feest. Je mag tegenwoordig al blij zijn als je boven de 100 komt met al die linksplakkers die super traag rijden met een stuk of 10 auto’s erachter en vrachtverkeer op de rechterbaan.
Als je 100 gaat rijden blijken die linksplakkers ineens hele gewone automobilisten… ;)
Precies. De WVW schrijft voor dat een inhaalmanoeuvre moet worden uitgevoerd op een zo veilig mogelijke en zo snel mogelijke manier. Dus als ik overdag met 105 km/u een vrachtwagen inhaal, ga ik pas aan de kant als er blauw licht en geluidssignalen achter me zitten.
Linkerbaanklevers zijn die mensen die dat met 90-95 km/u doen.
Mwah. Ik rijd met de auto nauwelijks te hard. Altijd 106 GPS op cruisecontrol. En ook dan zit je regelmatig achter mensen die gewoon niet naar rechts gaan.
Soms twee of zelfs drie stroken vrij op rechts, maar het zit er gewoon niet in bij sommigen.
Daarbij moet de snelheid die je rijdt helemaal niet uitmaken. Zodra ik naar rechts kan doe ik dat, of degene achter me nu 80 rijd of 180.
Gewoon je aan de regels houden. Dan heb je nergens last van en heb je ook geen Flitsmeister nodig.
Ga toch fietsen man.
Propaganda van de onzin blijkt toch een markt te hebben, zoals hier weer blijkt
Zegt dit artikel niet gewoon dat de kwaliteit van Flitsmeister onvoldoende is? Of dat Flitsmeister gebruikers slecht opletten, slecht op bermkassa’s en slecht op Flitsmeister?
Dat zegt gewoon ook al gebruiken ze Flitsmeister rijden ze nog steeds een boete… maar ik weet niet hoe die vraag is gesteld aan de bestuurders want als ze zeggen of ze Flitsmeister gebruiken en dan vragen of ze een boete hebben gehad dan snap ik het wel ja. Want dan kan het zijn dat bijvoorbeeld Flitsmeister überhaupt niet aan stond. Als de boetes überhaupt over snelheid gingen
Als ik een keer geen FM aan heb staan ben ik gelijk de pineut. Dus onmisbaar voor mij
Echt? Ik heb FM vrijwel altijd aan, maar kom maar hoogstzelden flitsers tegen. Misschien één per 10.000 km, op vaste flitsers in de regio na.
Al jaren gelukkig met Waze, fijner dan FM en Maps bij elkaar.
Hebben ze ook gekeken naar het aantal kilometers dat iemand op jaarbasis rijdt? Ik kan mij voorstellen dat mensen die FM gebruiken gemiddeld ook meer kilometers maken.
Je kunt hier gerust de vergelijking trekken met automobilisten die met winterbanden rijden. Die zijn statistisch gezien in de koude periode relatief vaker bij ongevallen betrokken als hen die doorrijden op zomerbanden. Enerzijds rijden die meer kilometers dan gemiddeld ja, maar anderzijds vertrouwen ze misschien ook wel iets te veel op de techniek en reputatie.
Ik merk zelf vooral dat ik wat minder gefocust ben op palen en berm flitsers. Voor het Flitsmeister tijdperk zag ik ze echt overal staan, nu ben ik toch regelmatig blij dat ik een seintje krijg.
Ook mensen die veel op de weg zitten zullen meer flitsmeister gebruiken dan tante bep die alleen naar de vegetarische slager op de hoek op en neer rijdt. Veel kms = meer kans op boetes, ook al rijd je niet chronisch te hard.
Ik was een maandje terug staande gehouden omdat ik na correctie 137 reed tegen maandagnacht op een volledig lege tweebaans snelweg die tot een tijdje geleden 120 was maar nu 100 is vanwege politieke redenen… Boete 520 piek. Zwarte X2, had hem te laat in de gaten. Nouja, balen en door. Daar had flitsmeister me niet mee geholpen. Vind die boete overigens niet in verhouding tot de overtreding, maar daar zullen anderen ongetwijfeld anders over denken.
Denk ik niet. Ik denk dat veelrijders juist minder Flitsmeister gebruiken. Gewoon omdat ze meer ervaren zijn zowel in het spotten van politie als in dicht genoeg bij de limiet blijven zodat er geen gedoe ontstaat. Dit soort apps zijn toch vooral wat voor wie zich jong en wild voelt en gek is op het mobieltje.
Als ik zo eens om me heen kijk (leeftijd 40-45) gebruiken best wat van mijn collega’s en kennissen regelmatig flitsmeister. Juist in mijn vorige werk waarbij collega’s veel op de weg zaten reed iedereen met FM aan onder het mom van ‘voorkomen is beter dan genezen’. Maar da’s natuurlijk ook deels anekdotisch bewijs.
Je hoeft echt niet wild te zijn om een boete te scoren, maar het loopt al heel gauw op. M’n vrouw had er pas een voor 54 gecorrigeerd waar ze 50 mocht, was al best duur incl administratiekosten. Die houdt zich echt aan de regels normaal maar rijdt sindsdien ook meer met FM.
Je snapt dat 54 gecorrigeerd is zo’n 60 echte kilometer per uur is, dat is 20% te snel, toch best veel. Maar het kan je overkomen met even niet opletten. Maar we zijn in Nederland inderdaad doorgeschoten met het keihard aanpakken beleid en de hoge verkeersboetes, dat zegt ook het OM.
Grappig genoeg gebruikt vrijwel niemand in mijn vrienden en bekenden kring Flitsmeister. Gewoon niet nodig.