Tuurlijk, laten we gewoon woekerprijzen blijven betalen. Er komt geen accijnsverlaging voor brandstof in ons koude kikkerlandje.
De brandstofprijs grenst inmiddels aan het krankzinnige. Op dit moment is de brandstofprijs 2,347 euro per liter. En dan krijg je ook nog eens van die knakige 95, waarbij de E10 lekker de ingewanden van je motor wegspoelt. Wat dat betreft valt de meerprijs Super Plus (E5) heel erg mee, dat is 2,44 euro per liter op het moment.
In Nederland betalen we een krankzinnige hoeveelheid accijns over brandstof. Omdat je er gebruik van MOET maken, is het makkelijk belasting vangen. Aan de andere kant kun je ook zeggen dat het ‘eerlijk is zo’, de vervuiler betaalt immers op deze manier.
Geen accijnsverlaging voor brandstof
Het probleem is dat door de schaarste de prijzen alleen maar hoger worden. Want reken maar dat we binnenkort gewoon 2,50 voor een litertje tanken. Gaat het kabinet ons daarin tegemoetkomen? Men kan immers nog een kwartje van Kok compenseren…
Tijdens een uitzending WNL op Zondag geeft Minister van Financiën Sigrid Kaag aan dat dat niet gaat gebeuren. Het kabinet schijnt niets te voelen voor een aparte accijnsverlaging. Er wordt wel gekeken naar andere manieren om de lastendruk qua energie te verlagen.
Andere manieren om lasten te verlichten
Het verlagen van de accijns (of BTW erop) zal tijdelijk de lasten iets verlichten voor de automobilist. Het probleem is dat er dan minder inkomsten zijn die naar andere dingen kunnen gaan.
Volgens Kaag maakt het niet uit HOE de lastenverlichting wordt gerealiseerd, als deze maar gerealiseerd wordt.
Binnen ‘enkele weken’ komt het kabinet met een pakket aan maatregelen die ervoor moet zorgen dat de lastendruk niet zo hard stijgt. GroenLinks pleit voor bevriezing van prijzen. De Minister van Financiën pareert dat door te stellen dat wij de prijs voor de oorlog in Oekraïne betalen. Kortom, het is weer een gezellige boel in Den Haag.
Via: NOS.nl
Meer lezen? Check hier onze Brabus-special!
Johanneke zegt
Ruwe olie is in 2008 duurder geweest dan nu, maar de literprijs is nu veel hoger. Hoe kan dit?
Henkie zegt
Deels door accijns verhogingen.
Richmond zegt
omdat de accijns meer is. en die verlagen zorgt voor een gat in de begroting die anders ook opgevuld moet worden waardoor iets anders weer duurder wordt. Dus ze gaan kijken naar een manier om lasten in het algemeen te verlichten zonder dat dit de begroting meteen de prullenbak in stuurt
MrHyde zegt
@benja01 gecompenseerd voor accijnsverhoging, (dus niet BTW) is de laatste jaren de verhouding Brent olieprijs – liter aan de pomp behoorlijk scheef gegroeid.
Meest opvallende is dat dit in EU schever lijkt te gaan dan in andere werelddelen. Je zou bijna denken dat de oliemaatschappijen hier nog even willen cashen (of investeringen versneld afschrijven) nu de electrificatie hier voor de deur staat.
EM zegt
De accijns of BTW op brandstof kan tijdelijk prima verlaagd worden dat veroozaakt geen gat op de begroting aangezien de begroting niet gebaseerd is op de hoge benzine prijzen van nu en er nu dus extra geld de schatkist inloopt waar niet mee gerekend is.
petroldrinker zegt
@benja01: laat ze alcohol maar flibk belasten, dat heeft niemand nodig en verzorgd alleen ellende in de wereld, dan kan de accijnzen op brandstof onlaag, problem solved
roelster zegt
“alcohol verzorgd alleen ellende”
Wakker geworden met een kater?
alassad zegt
@Johanneke: kijk eens naar de dollar/euro verhouding in 2008
kevertje zegt
Idd. het is een ‘fake’ probleem met overheden in Europa die tot 60% belasting heffen op elke liter benzine of diesel. Idemdito met gas, electriciteit en de volledig absurde distributiekosten die we nu betalen (deels te wijten aan die fameuze ’transitie’ zeg maar de green deal van ene Timmermans). Het enige wat we als burger kunnen doen is dit soort van groen-verdwaalde politici electoraal definitief uit het politieke landschap stemmen eens we naar het stemhokje moeten. Dat gaat ook gebeuren hoor. De eerste serieuze testcase worden de presidentsverkiezingen in Frankrijk. Ondanks wat de polls vertellen, geloof ik er geen bal van dat Macron moeiteloos een tweede ambtstermijn haalt. De gemiddelde Fransman is de Corona-pesterijen met de ‘pass vaccinale’ absoluut niet vergeten en de gele hesjes hadden het al duidelijk gemaakt hoe moe ze waren om fiscaal leeggezogen te worden. Indien er daar een blok lood naar beneden valt, zal het ook elders serieus gaan rommelen.
cloverleaf zegt
@kevertje: de meeste Fransen zijn die gele hesjes al lang meer dan zat. En ook Frankrijk kent versoepelingen. Tevens zijn in Frankrijk de groenen lang niet zo machtig als hier in Nederland door hun kiesstelsel.
Nederland, als klein land met een enorme haven, een grote luchthaven, relatief veel industrie en de op één na grootste voedsel exporteur ter wereld heeft in verhouding veel meer moeite om de normen te gaan halen.
kevertje zegt
Ik veronderstel dat je niet echt in Frankrijk woont. Er is heel veel verschil tussen wat de media uitkramen, de zgn polls van een paar honderd/duizend mensen en wat echt op de vloer leeft. Er is vooral ontzettend veel ongenoegen over het zwakke liberaal-groene beleid zowel langs de linkse kant, als langs rechts. Het Corona-beleid heeft hem veel imagoschade opgeleverd, vooral bij een oudere generatie.
mashell zegt
Ik zou de groenen (GL + PvdD) in Nederland alles behalve machtig noemen. We worden rechts geregeerd en milieu beleid bestaat daar alleen maar uit mooie woorden maar niet uit daden.
3246cm252kw zegt
@Johanneke: door de oplichters in het kabinet… geldverspilling… oneindige Hollandse verantwoordelijkheid dat ze voor de hele wereld willen betalen en bloeden…
VeniVidiVici zegt
@Johanneke: Door de grotere klimaathobbies. Vooral van Kaag 😒
dutchneon zegt
Accijns gaat steeds een beetje harder omhoog als de prijs per vat laag is… helaas gaat die nooit omlaag als de prijs per vat veel hoger is….
Ik herinner me nog een crisis maatregel tijdens de bankencrisis, btw van 19 naar 21cent om de begroting toch rond te krijgen….. helaas zijn ze daar in den haag snel aan gewend en als er dan een keer crisis is bij de burger kunnen we fluiten naar een compensatie.
Ik zeg dat dit het moment is om de btw naar 16% te doen. de inflatie is zo hoog dat de accijns inkomst letterlijk door het dak schieten!
KiraLight zegt
Waarom hebben Brabussen niet dezelfde status als Alpinas?
Originele Alpinas gaan sky high, terwijl Brabussen nog maar 3 knikkers waard zijn.
willeme zegt
@KiraLight:
De ene Brabus is de andere niet. Brabus doet reguliere tuning, maar ook speciale fabrieks-projecten. Een originele EV12 is duurder dan een originele B5 van dezelfde periode.
Overigens gaan niet alle Alpina’s hard hoor. De oude jaren ’90 modellen wel, maar de types erna zijn ook niet denderend. Roadster, D3, B6/7: het is allemaal niet echt sky high.
bmwzcsi zegt
@willeme: met uitzondering van de diesels, zitten alle Alpina’s in de lift.
willeme zegt
@bmwzcsi:
Volgens mij niet. Ik houd de prijzen al een paar jaar nauwlettend in de gaten (ook een beetje eigenbelang, niet alleen omdat het werk is ;-)). Roadster S is zelfs goedkoper geworden, ondanks inflatie. Die warn jarenlang rond de 40 en kun je nu voor 30 oppikken. E90/E60/E65 varianten zakken ook nog vrolijk door. Ze staan af en toe voor monsterprijzen te koop, maar die series zijn niet heel erg gewild. De bijna nieuwe Alpina’s (ook de diesels trouwens…) lijken nauwelijks af te schrijven.
Uiteraard zijn de bijzondere Alpina’s (zoals de B6 S, speciale Edition-modellen en de GT3’s) wel ietsje duurder dan een tijdje terug, maar gezien de aantallen en staat (meesten hebben weinig km’s) is dat ook te verwachten.
bmwzcsi zegt
@willeme: er staat, op 3 voor rond de 30k in Duitsland na, geen enkele Roadster S te koop. Al tijden niet meer. En die 3 in Duitsland staan al dik 1.5 jaar te koop, niet zonder reden overigens.
willeme zegt
@bmwzcsi: Dus niet in de lift, precies het punt dat ik wilde maken ;-).
Overigens maar goed ook. Had ‘m 10-15 jaar geleden getipt bij mijn pa dat het weleens een goede investering kon zijn. Uiteindelijk toch niet gedaan. Achteraf maar goed ook, want hij zou er flink op verloren hebben.
Dat is wel jammer, want het is de laatste Alpina sportwagen, de laatste Alpina met handgebouwde zes-in-lijn, de laatste Alpina met een ‘hubraummotor’ (alles erna was turbo of supercharged) en ondanks dat het niet al te denderend rijdt voor wat het is, heb ik er altijd een zwak voor gehad.
bmwzcsi zegt
@willeme: ik denk dat de vorige eigenaar van mijn Roadster S het ook geheel met jou oneens is 😉
willeme zegt
@bmwzcsi: dan heb jij het gewoon heel erg goed gedaan! Mag ook best gezegd worden, toch? 👍
faalhaas zegt
@KiraLight: Omdat Brabus een tokkie AMG imago heeft.
560pk zegt
@KiraLight: kijk even naar de foto’s hierboven, die zeggen toch genoeg?
faalhaas zegt
Krijgen we nu na de 1000 euro van Rutte ook nog eens 1000 euro van Kaag? Ik droom al jaren van een Renault Twizy met m’n gezin, wie weet wordt de droom nu waarheid met deze gulle lastenverlichtingen.
rob5nismo zegt
Haal dan de accijns er een gedeelte af want deze prijzen zijn idioot
flutterby zegt
@rob5nismo: het is geen taak van de overheid om benzine betaalbaar te houden. Daarnaast zie ik op de snelweg nog genoeg 120-130 rijden ipv 100 of achter een vrachtwagen. Blijkbaar is de prijs per kilometer nog niet hoog genoeg dat mensen hun gedrag gaan aanpassen en hechten nog steeds meer waarde aan enkele minuten vrije tijd.
willeme zegt
@flutterby: 120-130 lijkt mij niet een extreme snelheid op een goed onderhouden snelweg, toch? Daarbij kan een iets hogere snelheid in sommige gevallen meer ‘dan een paar minuten vrije tijd’ schelen. Zeker in het Noorden de lands. (geldt niet voor de randstad waar je blij mag zijn dat je uberhaupt die 100 km/u kan halen ;-)).
flutterby zegt
@willeme: dat is het ook niet, maar de weerstand neemt wel exponentieel toe. Die paar minuten kosten je, ook in het noorden, flink wat extra liters voor je tijdwinst. Als je +/- 20 euro per uur verdiend (netto ruim boven modaal) moet je wel nagaan of dát is waarvoor je werkt.
willeme zegt
@flutterby: Waarom niet? Daarbij, achter een vrachtwagen hangen met 82 km/u wordt lastig, meestal rijdt daar dan al een zwikje Tesla’s met mannen die aan het appen zijn ;-).
Overigens, op basis van die logica kun je sowieso beter niet rijden. Beter voor het milieu, beter voor de portemonnee!
Richmond zegt
@willeme: omdat er tussen normaal rijden en niet rijden nog een aantal opties zijn. Zoals bewuster rijden, zuiniger rijden etc
flutterby zegt
@willeme: In het westen zie je geen Tesla’s achter een vrachtwagen hoor, dat was meer een 2013 dingetje.. maar ja misschien dat het in het Noorden eindelijk 2013 is ;)
Pascal zegt
@flutterby ik wilde net zeggen, mij tref je in de Tesla toch vooral op de linkerbaan aan, meestal wachtend tot de Opel Mocca of Kia Picanto voor me eindelijk in de gaten heeft dat het hoog tijd is om eindelijk eens naar rechts te gaan.
detroitv8 zegt
@flutterby: dat valt wel mee met een benzine auto, ligt aan de afstelling. Mijn 6-cilinder loopt zuiniger bij 110 dan bij 100. Bij mijn daily 2-pittertje (want het moet wel betaalbaar blijven) is het juist andersom.
erwinlagcher1977 zegt
@detroitv8: Mijn lijn 6 loopt zuiniger met 120 a 130. Bij 100 studeert ze voor drankorgel. Scheelt al gauw 2 a 3 liter per 100 km.
hollow zegt
@erwinlagcher1977: heb een 330d met de ZF8 automaat. Die draait iets van een 1700 toeren aan 120 en verbruikt dan amper iets. Ik moet al 140 rijden om 2000 toeren te draaien.
levoi zegt
Omdat jij genoeg mensen harder ziet rijden is er geen probleem? Er is altijd wel een deel wat het fluitend betaald of die de brandstof lekker door het bedrijf laten betalen.
Sterker nog, dure benzine kan er zelfs toe leiden dat je relatief meer auto’s hard ziet rijden. Zij die het niet kunnen betalen zitten namelijk helemaal niet meer op de weg dus meer ruimte voor hardrijders.
flutterby zegt
@levoi: bedrijven betalen echt de brandstof niet voor 5-10 jaar oude auto’s hoor. Na 5 jaar gaat 99% naar particulieren. Wanner je elk jaar een nieuwe auto rijdt wordt je aardig goed in leeftijd van auto’s schatten.
MaartenD zegt
Wat is die Kaag toch ook een verschrikkelijk bekakt wijf, als ik dat mens hoor praten zap ik direct weg
kenner zegt
@maarten020: ik heb dat met mensen uit 020
jarnobakker zegt
@kenner: ik heb dat met heel veel mensen uit het westen. Zo gauw ik ze een woord met r hoor zeggen haak ik af. Weet je dat wel zekerrrrrr? 😵
MaartenD zegt
@kenner: dat mag
DeWitteCondor zegt
@maarten020: het is ook vooral haar niet aflatende denigrerende toon waarmee ze de pers te woord staat. Ik ken haar niet persoonlijk maar ze komt buitengewoon onsympathiek over.
MaartenD zegt
@dewittecondor: precies dat
Pascal zegt
Exact. Bij het woord ‘elitair’ hoef je in het woordenboek alleen maar een foto van Kaag neer te zetten; dan weet iedereen meteen wat ermee wordt bedoeld.
Variomatic zegt
@maarten020: meisjes plagen kusjes vragen
MaartenD zegt
@variomatic: nee dankje
str8six zegt
@maarten020: het is heks dat mens.
Joost zegt
Begint de prijselasticiteit zijn werk inmiddels te doen?
Als je vaker auto laat staan, scheelt dat toch uiteindelijk weer opbrengst voor de overheid?
ViggenneggiV zegt
It’s all about the money, waarbij klimaat en milieu te pas en te onpas als argument ge(mis)bruikt worden om centen binnen te harken om daarna (of meestal daarvoor) over de balk te gooien: niets is zo makkelijk als geld van een ander uit geven. De echte vervuilers aanpakken kost geld, dus wordt er traditiegetrouw doorgemolken bij de heilige koe (wie kent het programma nog). Voor de gein pas nog eens co2 uitstoot van de al door mij gereden auto’s bekeken. De pk’s zijn steeds meer geworden maar de co2 uitstoot minder.
Autokenner zegt
Prima, mij niet tegemoet komen, haal ik al mijn inkomsten weg uit Nederland. Mafkezen de helft van de benzineprijs gewoon incasseren om weer lekker uit te geven aan onnodige dingen waar ik niks aan heb.
Willson zegt
Nederland plat gooien en niemand meer gaan werken ,was het zo gedaan met de accijns
Ze moeten eens aan de werkende mensen denken die iedere morgen naar hun werk moeten
monsieurleloure zegt
Als ze al verlaging zouden invoeren komt de rekening terug als een boemerang.
Bijna Corona achter de rug die al klauwen geld gekost heeft en een oorlog er bovenop.
Je hoeft geen geleerde te zijn om dit te snappen.
Gelukkig rijd ik een superzuinige auto die met gemak 1 op 5 doet dus dat is weer een meevaller,
jarnobakker zegt
@monsieurleloure: hier 1 die de tankmeter laat schudden als je een beetje gas geeft. In de binnenstad al eens 1 op 3 gehaald ( mijn auto is een Ford S-max uit 2011).
jarnobakker zegt
@jarnobakker: is wel een beetje getuned motorisch 😎
z4coupe30si zegt
De rekening van Corona moet betaald worden… men dacht dat de tests ‘gratis’ waren. Ik heb het woord gratis in deze situatie nooit begrepen.
techniekmeneer zegt
Kaag is er voor iedereen, behalve voor de hardwerkende Nederlander. Verschrikkelijk mens is het.
Dutchdriftking zegt
Nou kaat bedankt he. 150 euro voor een volle tank….
tatog zegt
De staat krijgt wel degelijk meer inkomsten door de hoge brandstofprijzen. De prijs is de afgelopen maanden met zeg € 0,50 de liter gestegen. Daar haalt de overheid €0,10 extra btw per liter uit. Ik tank 60 liter en dat komt neer op €6,00. Ze kunnen de accijnzen zeker wel verlagen zonder verlies aan inkomen te hebben.
Maar de hoge prijzen zorgt ervoor dat we sneller geneigd zijn om een EV of een plug-in hybride te kopen. Immers “omzeil” je dan de hoge brandstofprijzen. Dit speelt de overheid in de kaart om hun klimaatdoelen te halen. Zelfde geld voor gas en stroom. Iedereen gaat nu verduurzamen. Niet voor een betere wereld, maar om er financieel niet te veel erop achteruit te gaan. Als je in complottheorieën denkt, dit kan er eentje zijn.
petroldrinker zegt
Ze zouden wel eens iets goeds voor hun volk doen, nee ze geven het liever weg aan de eu die kakkerlakken uit denhaag
bmw335d zegt
Wanneer maken we eens korte metten met dit zaakje in Den Haag?
Hier in Polen waar ik nu kort woon sinds november is de prijs voor een litertje al maanden stabiel op € 1,20 tot € 1,25 per liter (Euro 95)
Dus het kan wel, het is gewoon de graaiende overheid met accijnzen die het duur maakt