Het verhaal van de grootste tuner ter wereld

Auteur: , 43 Reacties

Goed, beter, best, Brabus.

Brabus

Als er een tuner is waar je altijd op kan vertrouwen, dan is het Brabus wel. Zeer geregeld komt het bedrijf met een nieuw project, chipsetje, velg of een compleet omgebouwde boot. Brabus is bizar duur en een tikkeltje fout. Op speciale aanvraag van Maarten uit Amsterdam (althans, dat maken we op uit zijn blognaam @maarten020) behandelen we vandaag de historie van de beroemde tuner/fabrikant uit Duitsland.

Het begint uiteraard met Bodo Buschmann, geboren op 27 augustus 1955. Hij krijgt het autovirus van zijn vader met de paplepel ingegoten. Zijn vader heeft namelijk een Mercedes-Benz dealer waar kleine Bodo zijn uren doorbrengt. Na de middelbare school gaat hij studeren. Ondanks het feit dat hij veel affiniteit met techniek heeft, kiest hij er voor om rechten en bedrijfskunde te studeren.

Bodo Buschmann

Buschmann heeft veel ervaring met Mercedes-Benz, uiteraard. Het is echter niet allemaal hosanna. Buschmann heeft namelijk in diverse Porsches gereden en was zeer onder indruk. Op een dag neemt hij een 911 mee naar de dealer van zijn vader, die niet echt blij was met deze actie. Als Mercedes-dealer mag je enkel Mercedes rijden. Bodo doet zijn Porsche van de hand en bestelt een S-Klasse (van de W116-generatie). Hij gaat in de werkplaats van de dealer aan de slag met de auto om hem iets minder een senioren-uitstraling te geven. Andere wielen, iets verlagen, meer vermogen: het bekende tuningwerk. Bodo is er echter zeer bedreven in. De getunede S-Klasse van Bodo is nu net zo snel als de gemiddelde Porsche, precies wat de bedoeling was. Zijn auto trekt de nodige aandacht van andere klanten, die zo’n dik aangeklede S-Klasse ook wel zin zitten.

Brabus

Aan het einde van 1977 hakt Bodo de knoop door: hier gaat hij wat mee doen. Dat doet hij in eerste instantie samen met zijn studiegenoot Klaus Brackmann. Brackmann heeft echter vrij koude voetjes en stapt bijna direct uit het project. Het verhaal wil dat hij zich heeft laten uitkopen voor 100 Duitse Marken. Het belangrijkste wat Brackmann heeft bijgedragen aan het bedrijf is zijn naam: Brackmann en Buschmann. Ze starten de onderneming met het doel om Mercedessen aan te passen. Tegenwoordig zijn er voldoende Mercedessen die het een 911 flink lastig kunnen maken, maar destijds bouwde Mercedes slechts een paar modellen: een E-Klasse, S-Klasse, een G-Klasse en een SL. Daar zaten best vlotte exemplaren tussen, maar echt snel waren ze niet. Ook was AMG toen nog slechts een ordinaire tuner. Buschmann zag een markt voor Mercedessen met dat beetje meer.

Brabus S-Klasse (W126)

In eerste instantie houdt Brabus zich enkel bezig met het tunen van S-Klasses. Op zich ook logisch, gezien de grootte van de portemonnee van de clientèle van de top-Benz. Wat Brabus onderscheidt van veel anderen is de kwaliteit van zijn producten en het feit dat werkelijk alles aangepast kan worden. Op technisch gebied is er veel mogelijk. Het is niet alleen motortuning, maar de gehele aandrijflijn. Plus de remmen, veren, demper en dergelijke. Het uiterlijk zal altijd een dingetje blijven bij Brabus. Ze zijn net even wat dikker en sportiever, zonder dat het veel te uitbundig is, maar het is wel een tikkeltje fout in de goede zin van het woord. Ook het interieur kan compleet herzien worden met allerlei diverse kleuren en leersoorten. Al in 1982 is het mogelijk om bijvoorbeeld een televisie met VHS speler te bestellen.

Brabus interior

De zaken gaan goed bij Brabus. Het gaat dermate hard met de groei van het het bedrijf waardoor het letterlijk uit zijn voegen begint te groeien. Daarom opent Buschmann in 1983 de eerste Brabus showroom met werkplaats in Bottrop. In de tussentijd heeft Brabus zijn gamma ook uitgebreid naar de E-Klasse, SL en G-Klasse. Met name met die laatste blijkt Brabus een vooruitziende pionier te zijn. Een auto waar Brabus enorm mee scoort is de nieuwe 190, de kleinste Mercedes-Benz. De snellere varianten van die auto komen pas later op de markt, dus wie een snelle 190 wilde hebben, moest wel naar Brabus. Brabus was ook de moeilijkste niet, ook op de snelste modellen van Mercedes kan nog een Brabus-sausje gegoten. De belangrijkste 190 kwam echter in 1984. Autoverhuurbedrijf Sixt geeft Brabus een mega order van 200 exemplaren van aangepaste 190’s. Het mes sneed aan twee kanten. Sixt had een vloot auto’s waarmee ze zich echt konden onderscheiden, terwijl Brabus een nieuwe klantenkring kon benaderen. Uiteraard heeft het financieel ook geen windeieren gelegd.

Brabus 190

Het ging dermate goed met Brabus dat er nog een dealer met werkplaats werd geopend in 1986. Een jaar later wordt de VDAT opgericht. Dit is de associatie van Duitse tuners. In de tuning-branche zijn enorm veel spelers op de markt, de kwaliteit is echter wel erg wisselend. Bodo Buschmann wordt gekozen als voorzitter van de associatie.

We behandelen de meest indrukwekkende Brabussen ongetwijfeld een andere keer. Nu concentreren we ons voornamelijk op alle verschillende takken die Brabus heeft. Het is namelijk niet zomaar een tuner die Mercedessen aanpakt. Welnee, onder de leiding van Bodo Buschman is Brabus uitgegroeid tot een zeer grote speler in de markt en bedienen ze vele markten.

Brabus Mercedes-Benz Tuning
De bekendste vorm van Brabus. Voor alle Mercedessen levert Brabus upgrades. Velgen, spoilers, bodykits, motortuning, uitlaten: alles wat je maar kan bedenken. Naast performance upgrades is het ook mogelijk om je auto schoner te maken: CO2 reductie met behoud van vermogen. Als je de motortuning laat uitvoeren binnen een week na aflevering van je nieuwe Mercedes, krijg je er van Brabus een jaar extra garantie bij.

Brabus Tuning

Brabus Supercars
Brabus is zowel tuner als fabrikant. Bij Brabus Supercars gaat het om de extreme ombouw-projecten. Denk aan auto’s als de Bullit, Rocket en de E V12. Deze auto’s hebben een eigen typegoedkeuring en bezorgen Brabus daardoor een fabrikanten-status.

Brabus Supercars

Smart-Brabus GmbH

In 2002 wordt de joint-venture Brabus Smart opgericht. Alle snelle varianten van de Smarts worden ontwikkeld door Brabus. Van alle Smart modellen is er ook daadwerkelijk een Brabus-versie geweest. Daarnaast heeft Brabus ook een lijn met opties, accessoires en sportieve onderdelen voor Smarts. Mocht je bij de Smart-dealer te weinig opties kunnen aanvinken en wil je meer dan 50.000 euro op een Smart stukslaan, dan is dat uiteraard ook mogelijk. Bij Brabus kun je de Smart helemaal naar wens samenstellen.

Brabus Smart

Brabus Classic
Brabus stapte op tijd in de wereld van klassiekers, zoals bijvoorbeeld Ruf dat ook doet. Ze hadden al auto’s in onderhoud en restauratieprojecten, dus werd dit naar een hoger plan getild. Het is niet zomaar een auto even een opknapbeurt geven. De auto’s worden helemaal uit elkaar gehaald en uiterst zorgvuldig en secuur weer op gebouwd met enkel de beste materialen. Het resultaat is een auto die in absolute nieuwstaat verkeert. Brabus Classic ziet dat zelf ook zo en geeft niet alleen een certificaat mee, maar ook een garantie van twee jaar. Op auto’s van 50 jaar oud!

Brabus Classic

Startech
Niet alles wat Brabus aanraakt verandert in goud. Dat ondervond Brabus met de lancering van een nieuw tuningmerk, Startech. Mercedes ging eind jaren ’90 fuseren met Chrysler, waardoor Brabus met een aparte divisie kwam die zich bezighield met het tunen van Chryslers, Dodge en Jeeps. Het grote nadeel was dat er in Europa niet zoveel vraag was naar getunede Chryslers. De enige Startechs die een beetje liepen waren de Jeeps. Het bedrijf veranderde van strategie. Startech ging zich nu richten op producten waar wel vraag naar was, met name Britse merken als Aston Martin, Jaguar, Bentley en met name Land Rover. Ook kun je je Maserati Levante op smaak brengen bij Startech.

Startech

CRD
CRD staat voor Car Research & development. Hier worden alle onderdelen ontworpen en ontwikkeld. Brabus maakt namelijk bijna alles zelf, in tegenstelling tot veel andere tuners die producten van andere leveranciers monteren. Dit is de reden waarom Brabus-producten van bizar hoge kwaliteit zijn. Dit is ook niet ontgaan bij andere autofabrikanten, die ook gebruik maken van CRD. Met name voor kleine series specifieke modellen die te duur zijn voor de fabrikant om te ontwikkelen klopt met bij CRD aan. Zo heeft CRD bijzondere series gebouwd op basis van de Kia Opirus, Hyundai i20 en de Kia Sorento. Maar ook de Infiniti FX45 Vettel Edition is door CRD ontwikkeld en gebouwd.

Brabus CRD

Brabus Zero Emission
Vrij snel na het verschijnen van de Tesla Roadster lanceert Brabus een nieuwe divisie: Brabus Zero Emission. Deze houdt zich bezig met het tunen van Tesla’s. Dat blijkt een gouden zet te zijn. Brabus kan namelijk twee grote nadelen van een Tesla teniet doen. Ten eerste het interieur, dat is gewoon een zwak punt van de Model S. Na een behandeling van Brabus Zero Emission wordt het geheel naar een veel hoger plan getild. Ook is het bij Tesla niet echt mogelijk je auto naar wens aan te kleden. Een paar kleuren, twee wielen en enkele opties is het enige wat mogelijk is. Bij Brabus Zero Emission kun je je Model S helemaal naar wens samenstellen.

Brabus Zero Emission

Brabus Business

Ook op het gebied van tech is Brabus voorloper. Althans, met het installeren ervan. Brabus Business concentreert zich op het interieur van grote busjes als de V-Klasse en Sprinter, alsmede enkele SUV’s van Mercedes-Benz. Het zijn in principe allemaal rijdende lounges, die uiterwaard naar wens worden aangekleed en voorzien van alle gadgets die je maar kunt bedenken.

Brabus Business

Brabus Yachting
Maar natuurlijk is er ook een nautische tak van Brabus. Dit zijn enorme projecten waarbij Brabus de aankleding verzorgd van het interieur van diverse Sunseeker motorboten. Nou ja, boten, In Flevoland zouden ze het gewoon een dorp noemen, gezien het aantal slaapplaatsen en het formaat. Ook heeft Brabus in samenwerking met Axopar de Brabus Shadow 800 gemaakt, een open speedboat met 800 pk en afwerking van Brabus. Voorheen was de Yachting-divise onderdeel van Brabus Executive, dat zich specifiek richtte op de SLR en Maybach.

Brabus Yachting

Brabus Private Aviation
Ken je klanten goed, is het devies hier. Veel klanten zijn natuurlijk zeer vermogend en hebben naast hun auto’s en boten ook weleens een privévliegtuig. Nee, Brabus voorziet de vliegtuigen en helikopters niet van meer vermogen. Maar je kan bij Brabus wel het interieur helemaal samenstellen. Zo kunnen de Brabus adepten ter land, ter zee en in de lucht genieten van perfect afgewerkte Brabus interieurs.

Brabus Private Aviation

Brabus Service GmbH

Iets minder extreem of bijzonder, maar wel erg belangrijk voor de omzet. Brabus heeft net als collega-tuner Lorinser ook een Mercedes-Benz dealerschap en servicepunt.

Brabus Service GmbH

Kortom, Brabus is een enorm bedrijf met vele divisies. Al sinds 1998 is het de grootste tuner ter wereld en is dat nog steeds. Met vijf fabrieken heeft Brabus ook niet echt veel concurrentie. De meeste concurrenten bestaan nu niet meer of spelen een rol in de marge. Niet bij Brabus, die weten te vernieuwen en slim in te spelen op de markt. Dat is de verdienste van Bodo Buschmann. De beste man was altijd aan het werk en vierde bijna nooit weekend. Zijn werk was tegelijkertijd zijn hobby, naar eigen zeggen. Na een kort ziektebed is de beste man op 26 april overleden op 62 jarige leeftijd. De zoon van Bodo, Constantin Buschmann heeft het bedrijf overgenomen. Zijn doel is om de ingeslagen weg voort te zetten.

Bodo Buschmann



43 reacties

Nooit geweten dat het zo’n immens bedrijf was. Nu nog meer respect voor gekregen dan ik al had!
@2wheeler: Mocht je een keer in Bottrop in de buurt zijn, raad ik je zeker aan om ook bij de Classics te gluren. De kwaliteit en vakwerk dat ze daar leveren is bijna ongekend. Zit een stevig prijskaartje aan, maar werkelijk alles is nieuw aan hun projecten.
@pielemuis: thanks! Ga het zeker onthouden.
Wat toch wel noemenswaardig is, is dat ze dit alles bereikt hebben zonder keihard de bekendheid op te zoeken. Hun producten waren gewoon goed, spraken voor zichzelf. En nogsteeds. hoewel ik het uiterlijk niet altijd kan waarderen is de techniek zeer indrukwekkend, helemaal de research die erin gaat.

De meeste tuners werken vanuit add-ons terug naar de basis van het blok, terwijl het bij brabus altijd begon met een solide basis en vanuit daar doorontwikkelen. Hopelijk blijft dit in de toekomst zo, ondanks de opkomst van de electrische auto.

62-jaar is overigens echt te jong.
@pielemuis: ja 24/7 werken is niet echt goed voor je.. Wel begrijpelijk en noodzakelijk, als je iets als Brabus wilt opzetten
Wederom een prachtig stuk, mijn complimenten!
2 jaar geleden ging een goede vriend van me naar daar om z’n auto naar wens te laten aanpassen. Was ik kwaad dat hij me niet had meegevraagd ! En vooral jaloers !

Brabus heeft daar zowat een heel industriepark, dus het moet inderdaad best wel groot zijn.

Naar verluidt was een sjeik dermate tevreden, dat hij z’n Ferrari Enzo schonk aan de eigenaar. Die Enzo staat binnen ergens geëtaleerd, met een woordje uitleg erbij.
Nog een kleine tip: Via Google Maps, kan je hier en daar wat “rondlopen” bij Brabus. Klik op volgende link om direct naar de locatie te gaan. Als je dan rechtsonder in het scherm, op het gele mannetje klikt ( niet slepen ), zie je blauwe cirkels verschijnen op de map. Niet voor mobiele gebruikers ! ( sorry jongens ):

https://goo.gl/maps/CASBqsXvkU92
@simonmc: Voor ik het vergeet, als je een ander blauw bolletje wilt bekijken, hoef je daarvoor niet elke keer opnieuw naar het mapje te gaan.
Als je in een foto zit, ga je naar dat kleine mapje links onder in beeld. Als je daar met je muis in gaat staan en een secondje wacht, krijg je ook die blauwe bolletjes .

En klik gerust rond in een foto, je kan rondlopen !
@simonmc: Laatste tip: Hier is een directe link. Rechts in beeld zie je nummeringen staan. Als je daar op klikt, kom je op verschillende afdelingen terecht. Je kan warempel op het kantoor rondlopen !

https://www.google.be/maps/@51.5440479,6.9192402,3a,75y,327.92h,83.94t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAF1QipMlK-4rp6j8z6v_piO4xn9ZPT0Xe5PXdCUqAnu6!2e10!7i7180!8i3590
@SimonMc: werkt ook op de mobiel hoor :)
@thomas20vt: Die directe link blijkbaar wel ( bedankt ). Maar ik zie geen mogelijkheid om die blauwe bolletjes te voorschijn te toveren wanneer ik het plan zie?
Een mooi verhaal wat op deze manier ook een mooi eerbetoon is aan de veel te jong overleden Buschmann. Indrukwekkende producten met zoals voornoemd een hoge kwaliteit.

Ik heb zelf een smart Brabus roadster gereden voor een jaar of 3. Stond ook Brabus op het kenteken dus ik heb een Brabus gehad. Geen Brabus in de opperauto zin van het woord maar wel echt één van de meest fijne auto’s die ik ooit heb gehad. Destijds ook redelijk serieus aangepast met Focal audio, Pioneer AVIC-X1 en ik weet allemaal niet meer wat nog meer. Geen goedkoop speelgoed.

Ben destijds ook nog in Bottrop langs geweest waar ze toen die V6 Brabus roadsters hadden staan. Waren ook leuk aangepakt.

In de showroom uiteraard de overtreffende trap waar een smart niet aan kan tippen. Mooi om te zien.
Ik was een jaar of 15 toen ik met mijn pa op de AutoRAI langs de stand van Brabus liep. Dat was een afgesloten stand waar je niet zomaar op kwam, geen megastand, waren maar 2 of 3 zwarte Brabussen. Het was rustig en toen kwam een man van de stand vragen of we even rond wilde kijken. Keek me ogen uit daar, hij liet alle auto’s uitgebreid zien, drankje erbij, vond t helrmaal geweldig. Als afsluiter kreeg ik een dik boek van Brabus mee. Hier stond van alles in over wat Brabus allemaal leverde, ook met prijzen. Was nog in de tijd dat ze dikke motoren in de Mercedessen lepelde. Later zijn we nog een keertje naar Bottrop gereden om bij Brabus te gaan kijken. Ze hadden daar toen een kleine testbaan naast het bedrijf waar ze een C-Klasse aan het uitlaten waren. Ook de de garage stond open en kon je toen een kijkje nemen, was echt brandschoon. Weet nog dat er een groene E-klasse voor de deur stond met een dikke 7.3 V12 erin… Wat een dik geluid was dat. Leuk om aan terug te denken. Heb het boek nog steeds in de kast staan :)
@thomas20vt: Ik heb ooit eens bijna hetzelfde gehad, alleen was ik op de Essen motorshow, ook een een 15 jaar geleden. Mijn pa werkte destijds bij Mercedes, en kon hij ons zo de ook zeer besloten stand op praten. In Essen stonden er iets meer dan 3 auto’s maar zeker geen 20 zoals dezer dagen. Ook wij werden rondgeleid, en op het einde heb ik ook een dik boekwerk gekregen van Brabus. Dat was een onvergetelijke middag en ik heb het boek ook nog in m’n kast staan. Het is werkelijk een prachtig bedrijf met een mooi verhaal! Race In Peace Bodo Buschmann!
@Willeme mijn dank is groot!
@maarten020: Jij bedankt! Dit soort aanvragen zijn leuk om te behandelen :-D
@willeme: ik kijk al uit naar het vervolg artikel met de speciale Brabusssen.
@willeme: in dat geval (en op het gevaar af op de digitale brandstapel te eindigen) hierbij een verzoek voor een special. De Toyota Prius. Hoewel het niet echt een liefhebbersauto is ben ik er zeer van onder de indruk. Ik rij nu al een paar jaar een als daily. De techniek is zeer complex maar net zo foolproof als een starlet uit de jaren 90. Dat zegt iets over de mentaliteit van de Japanners en de kwaliteit van hun werk. Je schuwt de underdog niet gezien je special over de Multipla. Ik weet zeker dat met mij @toyotaprius je dankbaar zal zijn.
Ik ben er begin deze eeuw een keer of vijf geweest, daar in Bottrop. Heb gereden in hele dikke versies. Vanuit datzelfde Bottrop. Maar ook vanuit garages verderop in Duitsland, die net toevallig een dikke Brabus hadden staan. Tot snelheden met een 3 als eerste cijfer. Gewoon met de verkoper ernaast. Dat is Duitsland. Die begrijpen dat.
Heb Brabus altijd als verfijning in de zin van vakmeesterschap gezien. Heb via email nog regelmatig contact. Als ik specificaties van hun vroegere motoren opvraag.
Sneu dat Bodo slechts 62 mocht worden. Reken maar dat dat hard bij zijn naasten binnenkomt. Maar ze kunnen trots op hem zijn. Hij laat wel een prachtig stuk tuning historie na.
Daar geniet ik, nu in de vorm van testverslagen en motorspecificaties, met volle teugen van.
@hartman: Ik ben wel eens benieuwd waarvoor je die specificaties nodig had. Zelf ook aan het tunen geslagen of met een andere reden :P?
@ponnie: Om te weten waarover ik het heb. Je leest veel onzin op internet. Dan zijn de feiten wel handig.
Zonde zeg dat Bodo slechts 62 is geworden. Maar hij heeft wel een mooie nalatenschap: nooit gedacht dat Brabus zó groot is.
Leuk om te lezen dat Brabus een grote schare liefhebbers heeft de reacties lezend, dit is misschien nog wel mooier dan het enorme succes van de Brabus groep,
Dat je producten zo’n grote schare fans heeft.
Ik heb van 1993 tot 1999 in Berlijn gewoond en gewerkt. Mijn toenmalige werkgever wast de trotse eigenaar van een W124 station. Degelijke ondernemers-auto in onopvallend blauschwarz. Iets bredere wielkasten en een paar dikke wielen waren het enige opvallende, achterop stond 200D… Toen wij een keer samen naar een klant moesten in Leipzig, vertrokken wij met de W124 en wat mij direct opviel was het mooie lederen interieur met sportstoelen en een kilometerteller die tot 360 liep! Tevens klonk de motor niet als een diesel. Klopt zij mijn werkgever, dit is een Brabus 7.3 V12 en dat 200D achterop is om 300E’s te pesten…
Prachtig verhaal toch!
@caspert79: Was dat een 124 of een 210? Ik ken namelijk geen 124 T met V12. Wel een 210 T met V12. Schumacher had er één.
Maar het kan best uiteraard, een 124 T met V12. Word nog regelmatig verrast door voor mij tot dan toe onbekende modellen en de motoriseringen.
@hartman: Hmm, begin nou te twijfelen… Kan inderdaad ook een 210 geweest zijn.
@hartman: Jazeker, er was ook een 124 met V12, staat in dit lijstje: https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-de-11-gaafste-uitvoeringen-van-de-mercedes-w124-86524 Of bedoel je specifiek een S124 ipv W124? Alle twaalfcilinders zijn sedans, volgens mij. S124 was maximaal V8 bij AMG (Hammer) of Brabus, dacht ik. Misschien maar eens de oude Sport Auto Magazines doorspitten ;-)
@willeme: Ik bedoelde inderdaad de 124 T versie oftewel de S 124. En dan ook nog van Brabus. Want AMG had wel een V12 versie. Als je tenminste de Kicherer / MKB uitvoering als zodanig kan zien.
@hartman: Kicherer! Die had je vroeger ook nog.

Overigens zou het goed kunnen dat er wel degelijk iemand een V12 in een S124 heeft gelepeld in die tijd. Het blok is ook daar gewoon passend te maken. Stationwagons waren toen nog wel wat meer pakezels dan vroeger. Ook werd vaak de E500 gebruikt als basis voor de V12, die officieel er alleen als sedan was. Maar het zou mij niets verbazen als blijkt dat een of andere sultan of sjeik er eentje heeft laten bouwen voor zijn vrouw, vriendin of concubine.
@willeme: Dat betwijfel ik ook niet. Immers, er zijn meerdere C 126 met V12. Hier in Nederland ook. En op kenteken. En een W 201 met V12. En ook meerdere W 124 met V12. Maar dat zijn eigen brouwsels. Knap gemaakt. Daar niet van. Maar voor mij het nét niet. Het is voor mij pas echt als AMG, Brabus, Carlsson e.d. het hebben gemaakt. En dan kan de Sultan van Brunei wel degelijk een S 124 V12 hebben. Hij had immers ook meerdere S 140 met V12.
@rtnet: Klopt. Die staat in Stramproy. En daarom heb ik ook regelmatig contact met Brabus, om zekerheid te krijgen.
@hartman: En, is het de real deal? ( volgens autobild is het een echte 7.3S: http://www.autobild.de/artikel/brabus-e-v12-7.3-s-und-one-of-ten-1823182.html )
@rtnet: Voor zover ik weet had die eerst de 6.9. En heeft Bernard Marijanovic, een ex Brabus werknemer die voor zichzelf is begonnen, er de 7.3 in gelepeld. Maar of dit echt zo is, ik streef meer naar specificaties van de motor. Die moeten kloppen.
@hartman: Dank voor de info!
En je hebt gelijk, quote van 500E board:
The Black 500E with the 7.3s Brabus engine is the car Brabus build as concept car with a 6.9 engine. You can see the car on the Brabus site!

They showed the car at a motorshow those days, but when technic knowledge build up the engineers at the factory bored it up too 7.3. Read 7.3 because this was the first 7.3 which came with 530ps. And then it was sold to a customer.

In 2010 the car was moved to Bernard’s garage and there it became a 7.3S, which come with standard 582ps. But Bernard has fine tuned everything so 600ps comes first!
@rtnet: En dat is nou net de clou, je hebt het op 500eboard gelezen. En ik ook. Maar wie zegt dat die informatie juist is. En daarom probeer ik via de bron informatie te halen. Bij Brabus. Bij de eigenaar van de auto. Via testverslagen en oude brochures. Via Fahrzeugbriefe. Via ingeslagen motornummers en VIN. Via meerdere bronnen dus.
@hartman: kunnen jij en willeme niet eens gezamenlijk een Brabus special maken van wat er in NL rondrijdt? En dan natuurlijk de vanaf Brabus geleverde conversies met Brabus VIN.
@rtnet: Waarom tot Nederland beperken? Mijn insteek is trouwens wel primair de motor. Daarvan probeer ik de bijzondere versies op te sporen. Van Brabus. Maar net zo makkelijk van Lorinser. Of Hartge. Bitter Omega 3.9. Om er vervolgens informatie bij te zoeken. Deze Italiaanse Brabus M 104 E 20 bijvoorbeeld. http://nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exotenforum/board_entry.php?id=59286#p139183
@willeme: Het ging hier specifiek om de T124. Maar zoals hartman terecht opmerkte, is de kans groot dat mijn herinnering na bijna 25 jaar te veel vervaagd is en ht inderdaad een W210 was.
Wat een prachtig stuk Willem! Weer veel geleerd. Ik had geen idee dat Brabus in zoveel verschillende takken actief is! Die Bodo Buschmann was een echte workaholic. En die worden helaas vaak niet oud. Zijn vaak wel de briljante mensen. Ik vind lang niet alles mooi van Brabus, maar petje heel diep af voor Bodo Buschmann. Ik hoop dat zijn zoon goed kan omgaan met de erfenis. Ik zou niet graag in zijn schoenen staan, want het is nogal een erfenis die hij zomaar krijgt, zeker nu zijn vader zo plots is overleden. Ik hoop voor hem en alle mensen die bij Brabus werken dat ze het redden. Prachtig bedrijf, perfecte filosofie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).