Geen BMW: bied op deze Duitser met zes-in-lijn

Auteur: , 27 Reacties

De klassiekergekte is nog niet doorgedrongen tot de prijs van deze Opel Monza. De veilingmeesters hebben 'm ingeschat op een schaamteloos laag bedrag.

Een Amerikaanse Duitser vernoemd naar een Italiaans circuit, dat is deze Opel Monza. De grote coupé op basis van de Opel Senator A kwam nog uit de tijd dat, in mijn ogen, de Amerikaanse invloeden duidelijk zichtbaar waren bij Opel. Oké, meerdere merken boden in die tijd auto’s aan met achterwielaandrijving en zes-in-lijns, maar ook de styling van de binnenkant en buitenkant heeft wat mij betreft een Amerikaans sausje. Ook goed voor op de BBQ-ribs waarschijnlijk.

De Monza moest in zijn tijd concurreren met serieus spul, zoals de BMW E24 6-serie. Dat was althans het mikpunt van Opel, in de praktijk slaagde het merk niet geheel in deze opzet. Misschien had Opel beter een dealtje kunnen sluiten met Erich Bitter en de Bitter SC Coupe onder eigen naam op de markt kunnen brengen. Maar goed, Als…dan…et cetera. Desalniettemin is de Monza een bijzondere auto. Geen wonder dat @larssb er ooit een epistel aan wijdde.

Ondanks deze ronkende liefdesbrief is de Monza op een of andere manier buiten de zeepbel die de klassiekerbubbel heet terecht gekomen. Neem nou deze schitterend groene Monza automaat uit 1978. Onder de kap huist niet meer de originele 2.8 liter I6, maar een 3.0 liter I6. De motor met 150 pk (50 pk per liter!) loopt ook op LPG. Die moet wel van een echte liefhebber zijn geweest dus.

De enige mankementen van de auto zijn dat deze wat laswerk nodig heeft aan de voorbumper. Verder is het instappen en rijden maar. Op de teller staan slechts 111.321 kilometers. Dus, klassieke zes-in-lijn, goede kleur, honingraat velgen, coupé, hoe zit het dan met die prijs? Wel, we hebben niet gelogen hierboven dat het gaat om een schijntje. De experts schatten ‘m in op een waarde van 1.900 tot 2.500 Euro. Geen geld. En volgend jaar wordt ‘ie 40, dus dan rijd je helemaal rond voor nop. BIED DAN!!!



27 reacties

Doe maar die echte Amerikaan die erlangs staat. T-top open, krullen in je haar zetten, te grote zonnebril op, zwart leren jasje en tegen je dashboard beginnen te praten…
@cossiekiller: doe jij dat maar rijd ik die monza wel.
Ik zag dat Opol Rekord dashboard en was gelijk van de leg.
Begreep ook altijd waarom ik nooit zo’n hok zou willen.
Dat ik met een Rekord Diesel heb moeten rijden was al straf genoeg.
Senaôtor en Monza DE auto’s voor de jongens die in het Westland in de kassen zaten.
Op één of andere manier wisten ze bij Opol precies hoe ze zo’n auto moesten verzieken .
Douw en maar gewoon een Rekord dashboard in, ziet toch geen hond dachten ze in Rüsselsheim bij GM.
En ipv van één werkend schakelaartje zoals bij de Rekord doen we hier een hele trits, want top model.
En dan die hoerige gore groene velours bekleding, ’t lijkt wel een interieur van een Istanboels bordeel.
@desjonnies:
Bij deze wil ik mijn oprechte excuses aanbieden aan de Istanboelse bordeelhouders.
Zelfs zij tonen niet zo veel wansmaak.
Ja het zit diep, ik weet het.
Got iets later kocht ik privé een tweedehands 528i E28 automaat ook groen op groen, maar dat was gewoon veel mooier gemaakt met zijn heuse boordcomputer in het dak gemonteerd. En die ruilde ik weer voor een M5; die had een gozert gekocht in Duitsland maar had zich in de invoerrechten en de BTW vergist en had geen geld meer. Die had er zwaar de pé in omdat hij nu een 528 ging rijden ipv de M5.
En dat is één van de drie auto’s waarvan ik spijt heb dat ik hem ooit verkocht heb.
@desjonnies: op een of andere manier klinken al jouw bezwaren stuk voor stuk als aanbevelingen… Maar ik snap je bezwaren wel; met de wetenschap van nu had deze übercoupé de Rüsselheimers zó veel meer kunnen brengen.

Ik denk dat ik deze auto onder de streep zelf toch zou willen kwalificeren als “zo fout dat -ie weer tof is”.

Voor de serieus geïnteresseerden: hou er ff rekening meet dat je bod bij Catawiki nog serieus oploopt met veilingkosten + btw: bij elkaar opgeteld iets van 38%, dacht ik zo. Een winnend bod van zegge € 2500 wordt dan op slag een kleine 1000 euro duurder…
@desjonnies: hoerig velours, bordeel… Ik zie het probleem niet echt?
Ik zie die Amerikaanse invloeden niet zo, Senator en de afgeleide Monza zijn qua design te vergelijken met de kleinere broertjes als de Ascona,Rekord en Commodore, dat waren in mijn ogen toch Europees gestileerde modellen.
Mijn pa reed een e12 525i, mijn oom een Commodore, ondanks mijn voorliefde voor de BMW deed de Opel niet voor de Beier onder.
@toniominestrone: ik heb zelf ook een E12 525, die hebben een dubbele carb en geen ‘i’.
De Opel Monza, het automobiele equivalent van dit:

https://youtu.be/4kHl4FoK1Ys

Zo fout dat het bijna geniaal is!
Wat een gaar ding…
Dat interieur is echt geweldig 😉
Heb er vroeger bijna eentje gekocht, alleen hij liep niet zo lekker en dat lag aan de computer (regelunit) die er in zat. Heb toen bij Opel de prijs opgevraagd voor een nieuwe. Als ik het me goed herrinner, was dat toen bijn 3500 gulden. Meer dat de hele auto toen waard was.
Lekker stationair toerentalletje ook
@renegade: idd wtf
@renegade: in mijn Peugeot 205 XS hoort dezelfde!
@wouth: toerenteller :p
Op de teller staan maar 11 duizend kilometers en geen 111. Maar wie weet hoe vaak ie rond is geweest, ligt waarschijnlijk niet voor niks lpg in…
Monza/ Commodore en de Senator, onovertroffen Opels, “echte Opels”. Toen Opels nog Opels waren, wat een prachtige auto’s incl. hun dikke benzine motoren. Ford Consul was ook een mooie coupe in die tijd.
En het is een Eupel, jawel voor het gepeupel, want zo was het bedoeld door de makers ervan.
Wat is dat interieur lelijk
De lage prijs komt ergens vandaan ➡️
Die 150pk die ab oppert heeft die woonwagensloep allang niet meer. Een slome 6 cilinder die lpg verstookt alsof lpg een cent per liter kost.
Er zit geen luxe in de woonwagensloep, zielig de portierramen zwengelen, een Dacia Sandero heeft meer luxe.
Geen cokebottke design, en verfoeilijk Opel beige metaliek doet de rest.
Monza een soort luxe manta voor de jongens met een matje 25 jaar terug.
Dat waren nog eens tijden. Met de ouderwetse lineaal werden auto’s ontworpen en Eupel was daar goed in. Zo hadden ze ook die hele vierkante Kadett (de 1e voorwielaangedreven Opel) en later de 1e Corsa. Wat een gebakjes. Maar ja, zo’n ding als dit is nu weer mooi van lelijkheid. En ’t zal best onthaastend eh… een soort van rijden.
Kom maar door met die wagen. Man bij mij uit de straat had een witte GSE met het digitale instrumentenpaneel.
Die wagen, met zijn mooie zescilinder brom, heeft zeker bijgedragen aan mijn liefde voor auto’s.
Vergeleken met deze C30NE is de, door zoveel mensen geliefde, M20BXX motor van BMW echt troep.
Eigenlijk zou je hem om moeten bouwen naar een handbak, maar helaas kost de destijds af-fabriek geleverde Getrag 265 versnellingsbak nu net zoveel als de auto.
Ik heb een zwak voor jaren 80 auto’s. Ook al zijn ze niet de mooiste het gaat mij om de sfeer die ze op roepen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).