Geen directe opvolger voor de Lexus CT200h?

Auteur: , 52 Reacties

De laatste uren voor de Premium Prius lijken geteld.

Lexus CT200h

In ons land was de Lexus CT200h (rijtest) een aantal jaar behoorlijk populair. De compacte hatchback was namelijk een van de weinige auto’s in zijn klasse met een lage bijtelling. Onderhuids was de auto grotendeels gelijk aan de Toyota Prius: een 1.8-liter benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor, samen goed voor 136 pk.

Met Lexus’ red carpet treatment wist het merk behoorlijk wat leaserijders over de streep te trekken. Dat de auto net iets minder lelijk is dan een Toyota Prius, deed de rest. Door strengere bijtellingsregels en een groter aanbod aan zuinige auto’s, is de CT200h een beetje in het verdomhoekje geraakt. Ondertussen is de Prius waarop de Lexus is gebaseerd met pensioen en staat generatie vier in de showrooms. De CT200h moet vermoedelijk nog zo’n twee jaar mee.

Hoewel de auto het in eigen land dus best aardig deed, vallen de verkopen wereldwijd dermate tegen dat een directe opvolger zomaar eens zou kunnen uitblijven. Dat zegt althans de baas van Lexus Europe, Alain Uyttenhoven tegen Autocar. Een compacte crossover zou het gat dat de CT200h achterlaat moeten opvullen. Toyota heeft inmiddels haar crossover op Prius-techniek klaar, de in Genève gepresenteerde C-HR, en een Lexus-variant lijkt dan een voor de hand liggende vervolgstap. Op diezelfde beurs liet Lexus overigens ook een conceptcar zien voor een compacte crossover, al hoop ik dat de Japanners nog wat aan het uiterlijk schaven alvorens deze LF-SA op de markt te brengen…



52 reacties

Dat moet 1.8 liter zijn ;)
@humpyourdog: Je hebt gelijk, thanks.
@humpyourdog: hier hoort “edit: is inmiddels gefixt” te staan
@parttimeautospotter: geen censuur meer!! ö
Ik zal hem niet missen. Een paar maal mee mogen rijden, zelden in zo’n saaie auto gezeten. Niets mis mee hoor, maar zooo saai!
@dutchdriftking: dus een Japanse Audi?
@rufctr01: haha, nog erger!
@dutchdriftking: True, heb hem ook overwogen omdat ik het design er wel snel uitzag, maar dat zag je niet terug in de prestaties.
Is de prius met pensioen? Dat is het beste nieuws van vandaag
@mrrallycross: ow sorry haha
Mooie auto, maar zoals dutchdriftking met kroontje ook zegt, hij is abnormaal saai…
Misschien als ze ook met een niet hybride variant hadden gekomen, was de auto mogelijk voor een groter publiek aantrekkelijk. Heb het altijd een mooie auto gevonden, jammer dat ze er niet meer mee hebben gedaan. Zeker als ze met BMW en Mercedes willen concurreren
@moondustfocus: true that. De CT200H schreeuwt om een CT350 variant. Ik heb zelf een CT en het onderstel en wegligging zijn erg goed.
@moondustfocus: Nee, dat was ie niet geweest. Dat ding was uitsluitend aantrekkelijk door de lage bijtelling icm relatief veel luxe en een mooier design dan de Prius. Hij was nu eigenlijk al veel te duur; een minder milieuvriendelijke (en pitterige) auto was vermoedelijk stukken duurder geweest en had zodanig echt slechts een niche-markt bedient. In 40+K territorium koop je (met opties) volgepropte GTIs/A3s of 1-/A-series of gewoon een lekkere D-segmenter. Vergeet niet; meeste CT200h waren lease …
Ik heb het altijd wel een fraaie wagen gevonden. In het zwart uiterst stijlvol, en zoals ‘ie hier afgebeeld staat behoorlijk sportief en stoer.

Dat ze voor een crossover-opvolger lijken te gaan is niet meer dan logisch. Al die SUV-achtigen vinden gretig aftrek, en het zou slim zijn van Lexus om daar een graantje van mee te pikken.
Ze mogen van mij ook wel met de prius stoppen. Wat een gedrocht is dat zeg
@allesmetturbo: Kijk er niet raar van op als dat gebeurd, die nieuwe ziet er afgebrand beter uit.
En ondertussen is er een stevige concurrentie wat betreft hybrides
@moondustfocus: fingers crossed. De techniek was toendertijd vooruitstrevend maar nu zijn er zat betere alternatieven
@allesmetturbo: Ik hoop vooral dat de volgende Prius weer een stuk vooruitstrevender wordt. De huidige oogt wel enigszins futuristisch, maar is vooral heel erg lelijk. En ze maken nog steeds gebruik van dat 1,8L blok wat al sinds mensenheugenis in de Prius ligt. Er moet inmiddels toch wel een zuiniger/schoner/lichter blok zijn dat vergelijkbare prestaties kan leveren?
@Edge: ja snap ik ook niet, als je kijkt naar andere merken zoals ford die al 140pk uit een 1.0 3cil halen. Daar een e-motor bij lijkt mij een stuk zuiniger
@allesmetturbo en @edge:

Het is eigenlijk vrij simpel waarom niet:

1. De 1.8 benzinemotor is relatief zuinig.

2. De elektromotor zorgt voor het koppel onderin, niet de benzinemotor (de springt juist bij als er meer vermogen gebruikt wordt, op dat punt zijn turbomotoren vaak weer minder zuinig).

3. Een eenvoudige 1.8 is lichter dan een 1.0 met turbo en intercooler.

4. Zo’n ouderwetse 1.8 is lekker goedkoop, aangezien de kosten al oplopen met een elektromotor en accu pakket.
@willeme:
Bij puntje vier mag je ook het atkinson principe niet vergeten. Het is niet een normale 1.8 uit de oertijd.

De betrouwbaarheid is ook een groot punt bij Toyota, dat word ook met dit blok zonder poespas nagestreeft.

De aandrijving zelf is nooit direct vanaf de benzine motor, maar via het planetaire tandwielstelsel welke gekoppeld zit aan elektromotor waarvan het elektromagnetisme veranderd naar het gevraagde vermogen. deze motor pas juist bij deze aandrijflijn omdat de opstartcompressie lager is, het tijdelijk te leveren piekvermogen door de elektromotor word ondervangen en op kruissnelheid het toerental lager ligt dan het efficiënte toerental van een turbomotor.
@bergmm: Je gaat hier uit van de huidige config waarbij de 1.8L NA vergeleken wordt met een kleinere Turbo en in dat opzicht heb je helemaal gelijk. Echter is de vraag of dit anno 2016 nog wel het meest efficiente ontwerp is. Misschien is b.v. een 1.5NA of 1.0T met slechts 50% het huidige accupakket anno 2016 wel lichter en zuiniger; we zijn inmiddels 10 jaar verder en de ontwikkelingen op accu-gebied en hybride-aandrijflijnen zijn supersnel gegaan …

Ik vermoed dat Toyota gewoon nog 1 generatie een grotere marge door de oudere (betrouwbare !) techniek te blijven toepassen willen scoren voordat ze weer miljarden gaat investeren …
@dawwg:

Op hybride gebied is zeker veel ontwikkeling. Vergeet alleen niet dat de techniek achter de 1.8 deze acht jaar zeer veel verder ontwikkeld heeft.

Het lijken geen grote stappen, maar hoor toch eigenlijk nooit van andere merken dat de hybride auto’s meer dan een miljoen km rijden zonder technische problemen.
Heb me altijd verbaasd over het feit dat ze een 1.8 gebruiken. Lijkt me onnodig groot voor een auto dat zuinig wil zijn
@redneckdarian: Dit blok werkt volgens het Atkinson principe;

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_ZR_engine?wprov=sfla1

Kijk maar bij 2ZR-FXE .
@smoked: 2JZ jo
@smoked: Dan had het toch nog wel een kleiner motor kunnen zijn toch?
@redneckdarian: Dat kan niet bij een atkinson cyclus motor. De motor heeft een slagvolume van 1,8 liter, maar dat wil niet zeggen dat er 1,8 liter aan luch-brandstofmengsel verbrand wordt. Bij de ingaande slag blijft de inlaatklep na het bereiken van het onderste dode punt nog even open staan. Op het moment dat de inlaatklep dicht gaat zit er nog 375 ml lucht in de cilinder, in plaats van 450 ml. Op die hoeveelheid wordt ook de brandstof ingespoten.
Bij de arbeidsslag wordt er vervolgens geëxpandeerd tot 475 ml. Dit betekend dat je eindvolume groter is dan je beginvolume. Arbeid is kracht maal weg, voor cilinders druk maal volume. Hieruit kun je concluderen dat er meer mechanische energie uit dezelfde hoeveelheid brandstof kan worden gehaald. De 1,8 motor van Toyota heeft dan ook een ontzettend hoog thermisch rendement van 42% dacht ik uit m’n hoofd.
Enige nadeel aan dit proces is dat het iets meer tijd kost, en je dus iets minder vermogen haalt bij dezelfde cilinderinhoud. Het kost immers meer tijd om tot 1,8 liter te expanderen dan tot 1,5 liter(en dan ook nog terug van 1,8 naar 1,5 liter voor je proces weer opnieuw begint.). En je hebt in feite dus ook een 1,5 liter, waarbij het proces langer duurt dan bij een normale 1,5.
@gop1: klopt niet helemaal dit. Ten eerste haalt een atmosferische motor praktisch nooit 100% vulling. Om de vulling te verbeteren staat een inlaatklep meestal tot na onderste dode punt open omdat door de snelheid van de instromende lucht ook na ODP nog wat lucht instroomt.
Bij een motor met Atkinsonprincipe staat indd de inlaat lang open maar is de vulling niet optimaal zodat alle mogelijke energie eruit gehaald kan worden; expansie tot een volume groter dan de cilinderinhoud kan helemaal niet, het gaat om de eindstuk. Bij “normale” motoren resteert druk aan het einde van de arbeidsslag – die gaat dus verloren. Bij het Atkinsonprincipe in ottomotoren wordt gestreefd naar atmosferische druk aan het einde van compressieslag zodat alle energie verbruikt is. Dat verklaart ook het thermische rendement, immers warmte is verlies van energie. De reden dat het ding weinig vermogen levert is te wijten aan het matige volumetrische rendement. De kleptiming is het enige dat dit bepaalt.
@davelepeef: Ik zeg ook helemaal niet dat je expandeert tot voorbij de cilinderinhoud. Ik zeg dat je 1,5 liter lucht-brandstofmengsel hebt, wat je verbrandt en laat expanderen tot 1,8 liter volume. Waarbij je dus inderdaad meer druk omzet in mechanische arbeid en dus een lagere einddruk overhoudt.
Beter krijgen we geen concrete opvolger voor alle lexus’en
@henkhupelschoten:
Probeer eens uit te leggen!
@9000cse: Lexus is een concurrent van Mercedes, dat doet henkie pijn…
@9000cse: Nou… Dat Lexus tegenwoordig volledig de weg kwijt is qua design is best wel een goede reden.
@mashell & @smoked:
Als alles wat mij niet bevalt zou moeten verdwijnen, dan geloof ik niet dat het er beter van zou worden. Ik bedoel dus alles op autogebied. En smaken verschillen nu eenmaal. Gelukkig maar!
Zo mag ik het merk Lexus wel. Hier in het dorp rijdt iemand met de nieuwste LS600hL. Zijn 3e al. En als ik die man ermee zie rijden trekt die auto steeds weer mijn volle aandacht. Dit in tegenstelling tot iemand hier met een nieuwe 500 SEL. 2X zien rijden en jawel hoor! Uitgekeken! Niks bijzonders meer. Laat door dit voorbeeld maar duidelijk wezen voor welke ik zou kiezen als ik daartoe de mogelijkheid had. Maar dat wil nog niet zeggen dat Mercedes er daarom geen opvolger voor zou mogen maken. Nee! Zo flauw ben ik niet.
@henkhupelschoten: ik zou dat bijna voor alle Aziatische auto’s voorstellen…
@davelepeef:
Het venijn van je reactie schuilt in het woordje “bijna”. Daarmee kun jij je altijd onder zo’n uitspraak uitlullen.
@9000cse: er zijn immers uitzonderingen… Mazda doet t tegenwoordig best goed. Ik weet niet wat t is, ik word niet zo warm van Aziaten, met name de interieurs staan me tegen.
Gewoon weer met een opvolger komen….uiteraard weer met hybride techniek en een potente turbo blok.
Jammer vind het model zelf op zich wel mooi. Jammer dat er geen “normale” versie van is of nog komt.
Lekker weg laten gaan met een uitzwaai model met die 5.0 er in. Lijkt mij een goede optie
Who cares?? Alle haaibriet meuk in de shredder aub.
@406_v6: Waar kan ik me aanmelden ?
@dawwg: Onder meer op bedrijvenpark Medel Rivierenland bij Tiel
De achterkant vind ik jammergenoeg hondslelijk, verder wel een mooie auto.
In de markt waarin de Lexus CT zich in bevind, een goed alternatief. Heb zelf een ct. Gekozen uit a3,1 serie, A klasse. Vanuit value for money wint lexus dit dik, een kale bestaat niet. Dit naast de lage onderhoudskosten en zuinig verbruik (1op20 met 45000 km pj)
@barjan: De wagen is ontegenzeggelijk zuinig. En heeft lekkere stoelen. Maar is ook lawaaiig bij accelereren. Heeft een Mondriaan aan plastic vierkantjes in de middenconsole en wat ik persoonlijk super knullig vindt een AM/PM klokje in de middenconsole, dat ding kan serieus geen 23:11 weergeven. Het grootste probleem met de wagen is dus dat het premium prijskaartje niet met premium eigenschappen waargemaakt wordt.
@mashell: wanneer je de CVT op z’n staart trapt dan hoor je hem indd! Maar dat doe ik niet na elke hoek van de straat. Neem aan de meeste rijders niet. verhouding met de concurrerende auto’s, is het redelijk! vergelijk de catalogussen maar eens. Bij mijn keuze was de prijs ook doeltreffend, en niet de bijtelling. In premium c segment zit indd plastic. Persoonlijk is wie wat mooi vindt!
Is in mijn optiek een premium Auris, is qua binnenruimte daarmee vergelijkbaar. Dan is de Prius toch een maatje groter.
@MontegoBlue: inderdaad! Prius generatie 4 is formaat Passat /Mondeo!

En hij rijd echt een stuk beter dan menig andere auto!
mooi!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).