
We wisten al dat er maar één nieuw TAG Heuer-blokje voor de renstal van Red Bull beschikbaar was. Nu weten we ook voor wie die is gereserveerd.
En het slechte nieuws is: Daniel Ricciardo heeft aan het langste strootje getrokken. Op zich logisch, het zou wel een hele brute move van de teamleiding zijn om de Australiër op basis van één goede race van zijn teamgenoot het betere materiaal te ontzeggen. Ricciardo gaat al een tijdje mee, staat hoger in het klassement en presteert bovendien goed, dus het zou flauw zijn om hem de enige beschikbare nieuwe motor te ontzeggen.
Helaas voor Max Verstappen betekent dat wel dat hij het met de oude specificatie van het TAG Heuer blok moet doen, omdat de mannen van Renault te weinig tijd hadden om voldoende van de vlottere blokjes te leveren. Of het een groot nadeel is op het relatief trage circuit van Monaco komend weekend, zullen we zien. En je kan het ook positief bekijken: Max heeft nu een unieke kans om zich te bewijzen. Als hij immers beter weet te presteren ondanks een slordige 35 pk minder, drukt hij wederom zijn stempel.
De enige andere coureur die met het nieuwe blok van TAG Heuer gaat rijden is Fernando Alonso Kevin Magnussen, die het blokje achterin zijn Renault F1 krijgt.
UPDATE: foutje mensen, rustig maar. Moest Kevin Magnussen zijn natuurlijk.
Fernando Alonso? Bij Renault?
Loopt de redactie hier 7 jaar achter op de feiten?
@nemus: Het is toch niet te geloven. Telkens ik een artikel op Autoblog lees kan ik een weddenschap afsluiten dat het vol fouten staat. Gelukkig zijn wij reaguurders er nog om hen terecht te wijzen. Men vader zaliger zou zich omdraaien in z’n graf.
@hansworst: Men vader???? M’n of mijn misschien?
@fordnut: nee.
@mick0210: Nee zijn vader.
@fordnut: misselijke opmerking maar wel scherp! ?
@hansworst: Mwah, ‘hen terecht wijzen’ is beetje verkeerd gekozen hè… ‘Corrigeren’ heet zoiets.
Die Alonso. Dat hij in zijn McLaren Honda een Renault blok krijgt. Daar zal hij blij mee zijn!
Alonso in een Renault…? Ga je mond spoelen @CasperH!
Alonso die rijdt voor Renault? Groot nieuws!
Naar mijn weten rijdt Fernando Alonso met Honda…dus check je facts
@casperh: Ik denk niet dat McLaren een Renault blok mag lenen voor Monaco.
Prima, verschil zal op Monaco toch minimaal zijn, dan lijkt een bewezen betrouwbare motor me beter.
@harrie: helemaal mee eens, daarnaast nog meer kans op sensatie als Max zijn teamgenoot weer voor blijft.
Max moet gewoon zorgen dat ie goed kwalificeerd, Monaco is niet echt de plek waar meer vermogen nodig is.
@moondustfocus: Schijnbaar is ook de ‘driveability’ beter. Het is niet alleen het piekvermogen. Maarja, blijft inderdaad afwachten wat het verschil zal zijn…
@Autoblog: kan iemand de airco zachter zetten? @CasperH heeft last van Brain-freeze
Alonso? Really? Volgens mij leven jullie 10 jaar terug in de tijd…
@veloce: precies ja 2005 en 2006 heefy alonso gewonnen met die prachtige blauwe renaults
Nee, die krijgt ie niet.
https://twitter.com/redbullracing/status/735450156406038529/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw
@awesome: Dat is de strekking van het artikel ;)
@C70_99: lekker clickbait titeltje natuurlijk ;)
@CasperH Bijna goed ! Alonso krijgt idd een nieuw blokje van Honda, maar Magnussen krijgt het andere blok van Renault. :-)
Mogelijk gaat het regenen op zondag daar, dus ik zie wel kansen voor Max ook zonder de vermogensupgrade !
Rustig mensen, foutje. Het is aangepast. Kevin Magnussen natuurlijk.
@CasperH: was toch te vroeg voor die cocktails ?
@w0o0dy: ik moet echt stoppen met wodka bij m’n ontbijt. Maar het is zo lekker.
@CasperH: Niks spoelt een boterham zo lekker weg als een stevige mok wodka inderdaad.
@CasperH: Bailey’s door de cornflakes wil ook nog wel eens helpen. . Haalt het randje ervan af, maar je blijft toch scherp. En je hebt meteen je dagelijkse portie calcium :-D
@CasperH: (miereneukmodus)
KMag krijgt gewoon een upgrade van de Renault power unit. RBR rijdt alleen met TAG Heuer blokken
(/miereneukmodus)
@ahs1979: ja. En los van de “badge” zijn die motoren identiek.
Nee ikdenk dat Max een Audi motor krijgt..
op de Foto laat hij zijn nieuwe bedrijfsauto’s zien… Die tractoren lijken sprekend op de q5 en Q7 :-)
Leuk om Casper af te zeiken.
Maar jongens nu ontopic ?
Prima. Monaco is het circuit waar de coureur zonder nieuwe motor het minste pijn doet. Het komt hier voornamelijk aan op de aerodynamica en mechanische grip, dus wat dat betreft zou Red Bull hoe dan ook wel competitief moeten zijn. Ricciardo staat er het beste voor in het kampioenschap, is niet bepaald een langzame jongen en heeft bovendien veel meer ervaring de TAG Heuer/Renault blokken dan onze Max.
Daarnaast kan Max alleen maar winnen, in de spreekwoordelijke zin van het woord dan. Mocht hij t.o.v. Ricciardo slecht presteren, dan kan hij de schuld leggen bij het zwakkere motorblok, en wanneer hij Ricciardo verslaat zal hij alleen maar extra geprezen worden.
@Edge: Kleine aanvulling: Het is sowieso belangrijk voor Max om te wachten met de nieuwe motor. Bij het nieuwe blok hoort waarschijnlijk ook een nieuwe Control Electronics (CE), en Max is zoals in deze tabel te zien is al aan zijn vierde CE bezig. Zoals elk motoronderdeel mag een coureur er vijf per jaar gebruiken. Wanneer dat aantal overschreden wordt krijgen ze een gridstraf aan de broek. Als de gebruikte CE’s nog goed zijn mogen die natuurlijk hergebruikt worden, maar het is maar de vraag of de oude CE werkt in combinatie met het nieuwe blok.
@Edge: maar heeft hij deze 4 dan gebruikt bij torro rosso? En neemt kvyat die dan niet over? Of is het 5 stuks per coureur?
@hardinx-core: Die dingen zijn aan de auto gekoppeld. De onderdelen die Kvyat in de eerste vier races in dienst van Red Bull heeft gebruikt tellen nu mee voor Max. Die vier CE’s zijn dus door Kvyat gebruikt toen hij nog bij Red Bull reed. Andersom werkt het hetzelfde, de geplofte motor van Max in Rusland telt nu mee voor het onderdelenverbruik van Kvyat.
@Edge: Die ECU(s) zijn door de FIA gestandaardiseerd, terwijl ze met elke motorleverancier-werken. Dat ding is dus 99.9% zeker gewoon te herprogrammeren en te hergebruiken (uitgaande van dat ie niet stuk is). Weet niet de exacte details van 2016, maar een paar jaar geleden waren dit de TAG310 en TAG320; door McLaren ism Microsoft (jaja !) ontwikkelde ECUs gebaseerd op de Freescale architectuur die je ook zelf voor een paar tientjes kunt kopen en die door reguliere tuner-boeren ook gebruikt worden (zal al dan niet een iets goedkoper Freescale modelletje natuurlijk)
Max kan het kunstje prima zonder die 35pk. En dan kan hij straks in Canada fijn genieten van de extra pk’s!
Ik zou er niet om rouwen, eerste race met een nieuw blok brengt natuurlijk ook een zeker risico met zich mee. De data van deze race kan gebruikt worden bij het bouwen van het blok wat achter Max komt te liggen. Daarnaast wordt de motorwissel later uitgevoerd en hoeven de volgende blokken minder km’s te maken.
Mwa. Ik gun het Ricciardo wel. Maar
1. Als hij zo wint, en Max is P2, dan ga ik wel even niet blij zijn.
2. Als Max ondanks oude motor Ricciardo om zn oren rijdt, is Max zn status om als gelijke coureur behandeld te worden, verzekerd, en zal hij sneller nieuwe onderdelen krijgen.
Gaat leuk weekend worden!
@john4545: moeten we eerst bij de Silberpfeilen wat suikerklontjes in de tank gooien ?
@yipikaye: Dat gaan we regelen! :)
Hey, die headline foto. Komt uit dit filmpje https://www.redbullcontentpool.com/search?q=Max%20Verstappen&layout=basic&view=list Opgenomen op het kartcentrum van Lelystad
Deze link werkt beter denk ik : https://www.redbullcontentpool.com/international/AP-1MZBTJ1811W11
Gadverdamme wat een niveau van autoblog. Fernando bij Renault. Kom nou. Wat een riooljournalistiek!
@hansworst: het is een schandaal!
@CasperH: Het is verschrikkelijk
@CasperH: En naast het feit dat de artikels danig slecht geschreven zijn zie je hier ook nauwelijks tieten langskomen.
@hansworst: Omdat het hier over auto’s gaat. Voor af en toe een paar tetten ga je maar naar Dumpert.
@hansworst: Vele klagen hier als een bericht niet auto gerelateerd is. Dan ook geen tieten…
@hansworst: riooljournalistiek is journalistiek waarbij halve waarheden en roddels worden gebruikt om zo de verkoop van het blad of krant te bevorderen. Lees: Telegraaf, Story en Privé. @Casperh heef een foutje gemaakt en dat is menselijk. Riooljournalisten zijn dat niet.
@pinut187: Kan goed zijn maar waar blijven die tieten dan
@hansworst: bel de kindertelefoon!
Diezelfde gekken bij Renault gooien hun fabriek doodleuk in de maand augustus dicht…. Heb niks tegen de Franse automobiel maar wat zijn het achterlijke mensen zeg… 2 extra motoren bouwen is toch niet zo lastig…
@henkhupelschoten: Klopt, die blokken worden dan ook gewoon tussen de TCe en DCi in elkaar geflanst. Niks speciaals aan inderdaad…..
@E34M5Touring: Het is dCi… Heb het over die Franse instellling..
@henkhupelschoten: 2 extra dieseltorretjes is inderdaad niet lastig. 2 F1 blokken komt wat meer bij kijken hEnk….
misschien wel beter, misschien zit dat met de betrouwbaarheid wel weer zo slecht als vorig jaar met dat nieuwe Renault blok.. (voorlopig)
Hij krijgt er toch één in canada
Alsof die 35pk extra iets brengt op de straten van Monaco.. Op de rechte stukken van Montreal daarentegen…
@str8six: Iets met “driveability”…
Was natuurlijk te verwacht. Heb echt zin in die race!
Kan weleens een leuk weekendje worden voor ons Ollanders. Fernando Alonso die de Giro d’Italia wint en Steven Kruijswijk die misschien een podiumplek tijdens de GP van Monaco kan bemachtigen.
Wordt veel bier en chips inkopen, mensen.
Wie weet hebben ze nog wat kinderziektes over het hoofd gezien tijdens de testdagen… En maken ze zo de weg vrij voor onze Max.
Alonso rijdt toch bij Ferrari? ;-)
Jammer dat de regen alweer is opgehouden in de tussentijd. Zware regen gisteren! Anders had Max in de kwalificatie wellicht zo op pole kunnen staan en z’n tweede win kunnen pakken.
Het zal Iets helpen maar lang niet zoveel als op een powercircuit zoals Canada, Spa of Monza. Wat telt in Monaco is mechanische grip, meer zelfs dan aerodynamische grip. En nou schijnt het dat dit wel goed zit bij Red Bull.
Alonso krijgt een Renault motor, seriously AB?