• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geen enkele EV kan deze caravan trekken!

Auteur: Michel, gepost 12 juli 2024 om 14:58 – 37 Reacties

EV caravan

Deze lel van een caravan staat op Marktplaats, maar geen enkele EV mag m trekken…

We moeten van de overheid allemaal aan de elektrische auto. Maar los van alle range anxiety is het ook nog maar de vraag of we allemaal wel uit de voeten kunnen met een elektrische auto.

Wat als je bijvoorbeeld een fervent kampeerder bent? Die komen in de beste families voor. Zelfs in de Autoblog familie zijn er caravan bezitters. Meerdere zelfs, maar sinds onze hoofdredacteur @michaelras trotse caravaneigenaar is geworden, heeft het onze extra aandacht.

Nederlanders zijn een caravan volkje. We trekken er zodra de vakantie begint op uit met onze sleurhut. Maar hoe moet dat in de toekomst? We MOETEN allemaal elektrisch gaan rijden, kan dat wel met een caravan.

Ja dat kan, maar het kost je wel actieradius. Veel. En niet elke elektrische auto heeft een hoog trekgewicht.

EV caravan

Huis op wielen

Allereerst even de genoemde caravan. Het betreft hier een Adria Astella 940. Caravan dekt niet de gehele lading. We hebben het hier over een huis op wielen. Of eerder een villa of bungalow…

EV caravan

Leeg weegt dit gevaarte al 2.455 kilogram en het maximaal toelaatbaar gewicht is 3.000 kilogram. Hou je dus nog 445 kilo over voor je zakken aardappelen en je korte broeken. Dat lijkt veel, maar dat valt tegen als je ook een voortent meeneemt die aan deze bijna 11 meter lange sleurhut past.

De caravan is luxe uitgevoerd. Voorzien van een badkamer, een toilet, een L-zit en een vrijstaand tweepersoonsbed. Dit exemplaar is voorzien van een fijne airco unit, een hoge koelkast, vriezer, boiler en een apothekerskast.

EV caravan

De basisprijs van dit lekkers waarmee je op geen parkeerplaats of standaard camping terecht kan is 79.810 euro. Door onder andere de airco (1.890 euro) de 15 inch aluminium velgen (1.165 euro) en de gasflessensoren komt het geheel op een slordige 86 duizend euro. Geen geld… Kijk gerust ook zelf even uitgebreid naar de advertentie.

EV caravan

Geen EV kan deze caravan trekken

Om de auto te mogen trekken moet het maximale trekgewicht van de trekauto dus 3.000 kilogram zijn. Vooralsnog is er nog geen EV die dat aan kan. Even voor de sport, want het mag niet, leeg weegt ie 2.455 kilo. Zijn er EV’s die dat wel kunnen? Ja. Twee stuks. De BMW iX mag tot 2.500 kilo trekken en de Kia EV9 idem.

Dat zijn dan wel meteen de enige twee. Runner ups zijn de Audi Q6 e-tron quattro met 2.400 kilogram en de Tesla Model X en Lotus Eletre met 2.250 kilo. Nou kunnen we het hele lijstje afgaan, maar het zijn allemaal behoorlijk prijzige auto’s. Kia is het enige merk dat nog een soort van bereikbaar lijkt voor de gewone man. Al kost die EV9 ook gewoon 67.995 euro. Of de gemiddelde kampeerder dat kan ophoesten…

Voor deze Adria zet je toch het liefste een dikke dieselende Toyota Land Cruiser of een fijne Land Rover Discovery. Maar dat mag dus in de toekomst niet meer. Denk daar even over na voor je 1,3 Kia EV9 uitgeeft aan deze caravan.

Ook interessant!

  • Dit is (nog steeds) de duurste caravan van Marktplaats
  • Dit is de oudste EV van Marktplaats
  • De goedkoopste Defender (L663) van Marktplaats
    De goedkoopste Defender (L663) van Marktplaats
  • Jaguar Land Rover gaat vuistdiep in EV's met mega-investering

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

caravan, Elektrisch, marktplaats

Vorig bericht: « Volkswagen moet introductie elektrische modellen uitstellen
Volgend bericht: Video: dit was WEL een penalty »

Lees Interacties

Reacties

  1. Batterijlikker zegt

    12 juli 2024 om 15:07

    Een Semi krijgt dat ding wel van de plek.

    Login om te reageren
  2. William zegt

    12 juli 2024 om 15:11

    Ford F150 Lightning en de twee Rivian modellen mogen tot 4500 kg trekken. Rivian komt naar Europa dacht ik? Die Lightning wordt hier verkocht via grijze import.

    Login om te reageren
    • Michel zegt

      12 juli 2024 om 15:23

      We hebben ons even beperkt tot wat er nu via de normale kanalen verkrijgbaar is. Rivian is er nog niet.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      12 juli 2024 om 15:45

      Niet als personenauto..

      Login om te reageren
  3. vondick zegt

    12 juli 2024 om 15:19

    Je bent zelf een lel!

    Login om te reageren
  4. acavs zegt

    12 juli 2024 om 15:41

    Ik ken een paar Engelsmannen die hier een mening over hebben (en ook een oplossing ;p)

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    12 juli 2024 om 15:56

    Goedemorgen zeg, dat LED licht om de caravan heen… Als je hiermee op de camping staat dan wordt er niet alleen geroddeld over je een absurd grote caravan maar ook dat je er een bordeel in exploiteert. En het was zo’n leuke familie camping…

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      12 juli 2024 om 16:57

      Dan kan je daarmee de caravan zo weer terug verdienen.

      Login om te reageren
  6. seanxtype zegt

    12 juli 2024 om 16:05

    In de toekomst mag je nog prima met een dikke diesel deze trekken. Je kunt ze misschien niet nieuw kopen, maar je kan er nog wel mee rijden. Persoonlijk zou ik er een dikke range rover voor hangen met de 4.2 SC v8 of de 5.0 SC v8.

    Login om te reageren
    • jeroentje2 zegt

      12 juli 2024 om 18:17

      Je bedoelt een 4.4 tdv8 mag ik hopen….. of wil je iedere 200km tanken 🤣

      Login om te reageren
  7. schuimbekje3 zegt

    12 juli 2024 om 16:25

    Als ik in de markt was voor een sleurhut, dan een Kabe of deze. Maar 9 van de 10 parkeerplakken voor caravans (campings) mag je met dubbelassers niet op. Camping eigenaren zijn bang voor bepaalde bevolkingsgroepen en weigeren bijna overal dubbelassers, laat staan een 940.. mijn <<500 werd al groot voor veel plekken gevonden.

    Login om te reageren
  8. Edge zegt

    12 juli 2024 om 16:30

    Maar dan moet je dus ook een vrachtwagenrijbewijs hebben, toch? Want de totale combinatie van auto (EV of niet) en trailer gaat sowieso over het maximumgewicht voor een B-rijbewijs heen. Of is een aanhangerrijbewijs genoeg?

    Login om te reageren
    • seatleon zegt

      12 juli 2024 om 18:28

      Dit mag je trekken met een BE-rijbewijs.

      Login om te reageren
    • ronnys zegt

      16 juli 2024 om 22:06

      Je auto of vrachtwagen C(1) zegt alleen iets over het trekkende voertuig. Max massa 3500 kg is dan kom (meestal) wel in de CE rijbewijs catagorie uit.

      Login om te reageren
      • ronnys zegt

        16 juli 2024 om 22:24

        https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bestelauto-s/m2137396412-toyota-land-cruiser-150-3-0-d4d-5-persoons-grijs-kenteken

        Zo heb je een Landcruiser met massa van <3500kg en die mag toch 6000 kg trekken.

        https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen

        Welk rijbewijs je daarvoor moet hebben kan ik nog niet helemaal ontleden. Ik zou zeggen toch een CE maar helemaal logisch klinkt dat niet.

        Login om te reageren
        • David zegt

          18 juli 2024 om 00:37

          Dat is vrij duidelijk te halen uit de bron die je aangeeft
          Met een B rijbewijs mag dat duidelijk niet:
          een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen).

          een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

          Met B+ of BE lijk je deze sleurvilla wel te mogen trekken

          Login om te reageren
          • David zegt

            18 juli 2024 om 00:44

            Al zal het met een B+ rijbewijs in de praktijk lastig worden, want dan heb je een auto nodig die inclusief laadvermogen onder de 1..250 kilo blijft en toch 3.000 kilo mag trekken.

            Login om te reageren
  9. Hubert zegt

    12 juli 2024 om 16:38

    Hummer EV met 8500 pounds

    Login om te reageren
  10. GregBem zegt

    12 juli 2024 om 16:44

    Edit: 545kg bagage… (3000-2455=545) :-)

    Login om te reageren
  11. Robinho78 zegt

    12 juli 2024 om 16:45

    Gewoon B+E lijkt me. Prima te trekken met een Landcruiser of RAM.
    En ik ken appartementen in Amsterdam die kleiner zijn en het 10-voudige kosten…
    Lijkt me een prima oplossing om het huizenprobleem op date lossen. Campings zat…

    Login om te reageren
  12. RuVi zegt

    12 juli 2024 om 17:12

    Kamperen blijft kreperen

    Login om te reageren
  13. potver7 zegt

    12 juli 2024 om 18:24

    O, en dan moet je ook nog eens 2500 Euro betalen voor een mover… Geeft denk ik ook wel aan wat de doelgroep is voor dit ding: niet de boomer die met de sleurhut naar de Provence gaat.

    Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    12 juli 2024 om 19:24

    Hiermee kun je niet eens een kruising nemen zonder de auto naast je van de weg te vegen met je uitwijk aan de achterkant

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      13 juli 2024 om 22:20

      Inderdaad wel benieuwd hoe je zoiets over een rotonde meeneemt..

      Login om te reageren
  15. zjos zegt

    12 juli 2024 om 20:25

    Lijkt me wel handig als je omgevingsvergunning voor je extra tuinhuis is afgewezen door de gemeente. Dan ‘parkeer’ je gewoon je sleurhut in de achtertuin. Wel een gaaf ding trouwens !

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      13 juli 2024 om 00:24

      Idd is dit de oplossing als je wel een caravan op eigen terrein mag parkeren, maar geen tuinhuis of stacaravan mag plaatsen.

      Dit kan je niet achter een auto hangen omdat je bij de eerste de beste drempel al vast loopt. Een kuiltje in de snelweg is al een probleem. Dit moet vervoerd worden op een trailer achter een trekker/vrachtwagen

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        13 juli 2024 om 22:22

        Neem dan gewoon een stacaravan met een breedte van 3 meter, hoeft die ook niet zo lang.

        Login om te reageren
  16. McShineBXL zegt

    12 juli 2024 om 21:35

    Het lijkt me echt een droom deze zeecontainer achter de auto te hebben op Europa’s mooiste wegen……….

    Nee, een hotelovernachting met een EV cabrio (in de toekomst) lijkt me dan een stuk aantrekkelijker. Waar blijft die MG? Ach, mijn Z4 zingt het nog wel even uit

    Login om te reageren
  17. kniesoor zegt

    12 juli 2024 om 21:41

    Vind het qua inrichting een beetje een schraal ogend ding, gegeven de 80K aanschafprijs. Ongeveer even sfeervol als een gymzaal uit de 60-er jaren. En toch schijnen er mensen te zijn, die zoiets voor hun plezier kopen. Moeilijk te begrijpen.

    Login om te reageren
  18. Maarten123 zegt

    12 juli 2024 om 22:57

    Daarom dus de GLE350de, 95km elektrisch bereik voor doordeweeks en 3500kg trekgewicht tijdens de vakantie.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      13 juli 2024 om 22:23

      Sta je doordeweeks continu te stekkeren, wat een armoede.

      Login om te reageren
  19. ghost zegt

    12 juli 2024 om 23:02

    Ga dan gelijk voor de enige echte Tabbert.

    Login om te reageren
  20. grrrrrene zegt

    14 juli 2024 om 08:05

    “Al kost die EV9 ook gewoon 67.995 euro. Of de gemiddelde kampeerder dat kan ophoesten…”

    Alsof de gemiddelde kampeerder met zo’n caravan naar Zuid Frankrijk rijdt. En er zijn wel degelijk EV’s die dit kunnen trekken: Rivian R1, Ford F150 lightning, Tesla Cybertruck, Hummer EV…

    Login om te reageren
  21. wimbers zegt

    15 juli 2024 om 09:19

    De overgang aan de achterkant lijkt groter dan aan de voorkant. Dat doen ze in de VS beter met een hoger kogelgewicht en de assen een stuk naar achter.

    Login om te reageren
  22. PeterVDG zegt

    15 juli 2024 om 11:56

    Volgens mij mag de nieuwe elektrische Mercedes G hem wel trekken… Wel lekker op het randje met je BE-rijbewijs qua maximale gewichten..

    https://www.autogids.be/autonieuws/nieuwe-modellen/mercedes-g580-eq-technology.html#:~:text=Voor%20zijn%20aandrijving%20rekent%20de,3%2C5%20ton%20mag%20slepen.

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      16 juli 2024 om 21:56

      Met een E rijbewijs mag je sowieso 3500 kg trekken. Deze mag max 3000 wegen dus dat is nog ruim binnen de marges. En als je gelukt hebt en optijd je BE rijbewijs hebt gehaald mag je ook zwaardere karren trekken, maar daar zitten weer extra haken en ogen aan.

      Login om te reageren
  23. Eduardo Cuvelier zegt

    18 juli 2024 om 10:40

    Adria Astella 940 Astronomical Accommodation – Score :
    – Crosby, Stills & Nash : ‘Our House’
    – https://www.youtube.com/watch?v=tZzheI_VUpY

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North