
De Tesla zou de kilometers sneller optellen dan de daadwerkelijk gereden kilometers.
Tesla ligt weer eens onder vuur in de Verenigde Staten. Dit keer gaat het niet over een Elon Musk die iets roept of een autopilot die denkt dat een vrachtwagen een wolk is.
Nee, dit keer is de kilometerteller zelf de boosdoener. Althans, als we een boze eigenaar uit Californië mogen geloven. Die zegt dat zijn Model Y duizenden kilometers te veel telt. Dat lees je goed. Geen teruggedraaide tellerstand, maar een auto die te enthousiast is in kilometers registreren. En dat is volgens de eigenaar geen foutje, maar een smerig trucje van de fabrikant. Daarover bericht Carscoops.
Computer kilometerteller telt vrolijk door
Wat blijkt? Tesla zou volgens de aanklacht helemaal geen normale kilometerteller gebruiken. Geen tandwieltjes of radarsensoren, maar een algoritme dat kijkt naar hoe je rijdt, hoeveel stroom je verbruikt, en misschien zelfs of je je gordel wel om hebt. Op basis daarvan berekent de auto hoe ver je zogenaamd gereden hebt.
Dat is geen toevalligheid, zegt de eigenaar. Want als de kilometerstand sneller oploopt, is je garantie eerder verlopen. Met een verlopen garantie moet jij zelf opdraaien voor de kosten van een reparatie en is Tesla van de verantwoordelijkheid af.
Dubbele kilometers zonder extra ritjes
De aanklager, ene Nyree Hinton, kocht eind 2022 een gebruikte Model Y met zo’n 59.000 kilometer op de teller. In de eerste paar maanden reed de eigenaar gemiddeld 90 kilometer per dag. Maar ineens, vlak voor het verstrijken van de garantie, liep dat volgens de Tesla-rijder op naar meer dan 115 kilometer per dag. Dat terwijl de route gewoon hetzelfde bleef.
Even ter vergelijking: de vorige auto’s van de eigenaar reden in een half jaar zo’n 10.000 kilometer. De Tesla tikte er in dezelfde tijd ruim 21.000 af, aldus de aanklager. De aanklacht beweert dat de afwijking kan oplopen tot meer dan 100 procent. En ergens bevestigt Tesla dat ook, via een patent waarin staat dat de kilometerteller gebaseerd is op “miles-to-electrical energy conversion”. Oftewel: rekenwerk in plaats van daadwerkelijk meten met mechanische apparatuur.
Of Tesla echt sjoemelt met de kilometers? Dat mag de rechter bepalen. Mocht de rechter inderdaad de aanklager in het gelijk stellen dan heeft de Amerikaanse autofabrikant een groot probleem.
Dan blijft het natuurlijk niet bij deze ene zaak, maar kan het merk een collectieve golf aan aanklachten verwachten. Een duur grapje, mocht Tesla echt de boel besodemieteren. Maar hey, het zou niet de eerste autofabrikant ter wereld zijn die sjoemelt..





Dit is wel echt een serieuze aanklacht. Ben wel benieuwd waar dit heen gaat. Want dit kan zo maar echt een serieus probleem worden wereldwijd.
Absoluut! Geclaimde range en verbruikscijfers kloppen niet meer, lagere restwaarde door hogere kilometerstanden… Ineens snappen we waarom de Tesla’s zoveel efficiënter zijn dan andere elektrische auto’s….
Als je weet dat dit consequent is, is het voor een gebruikte-auto koper wel interessant natuurlijk. Dan heeft je gebruikte auto ineens daadwerkelijk een stuk minder gereden.
Ik rij mn auto’s tot dusverre toch bijna de grond in, dus dan maakt het niet uit of dat met 3 of 5 ton gebeurt. Iets waard zijn ze toch niet meer.
Tot dusverre:
Marea: 120K -> 275K
Stilo: 110K -> 290K
Mondeo: 110K -> 330K and counting
Eos: 140K -> 260K and counting
barchetta: 140K -> 210K and counting (die gaat nooit meer weg)
Recht op garantie laat je dan gemakshalve maar even achterwege ?
Mensen die 2e hands auto’s kopen van een aantal jaren oud hebben doorgaans NUL fabrieksgarantie.
Het is echt niet zo dat de massa een nieuwe auto, of een jonge gebruikte auto van 2 jaar oud koopt.
Deed ik voorheen altijd! Een jonge tweedehands van ongeveer een jaar oud met max 20.000km op de teller. Dan ben je het grootste deel van de afschrijving reeds kwijt en heb je toch nog de geldende fabrieksgarantie…Vorig jaar voor de eerste keer sinds lang terug een nieuwe gekocht maar dit kwam omdat we in België een premie kregen voor een nieuwe EV(en dan is het toch wel een tesla geworden zeker😅😅😅)
Als dit waar is dan krijgen ze een hoop rechtzaken en nieuwe garantie claims aan de broek. Goed bedacht maar daar komen ze niet mee weg, het is ook mogelijk belasting fraude aangezien rittenregestatie neem ik aan, net als bij mijn Volvo ook gelijk uit de auto kan komen.
Ik heb een tesla 3 zakelijk gereden. Om de bijtelling te vermijden heb ik de km registratie gevoerd en deze km registratie sloot zonder grote problemen aan op de km stand van mijn tesla
In een grijs verleden bij een auto inkoopbedrijf gewerkt, hier kregen wij een Renault Scénic aangeboden die volgens de toenmalige eigenaar een zelfde soort kwaal had.
Tijdens de proefrit helaas niet waargenomen. Na inkoop werden de ingekochte auto’s altijd naar een centraal depot in het zuiden van het land gebracht.
Tijdens het ophalen reed de chauffeur van het transportbedrijf de Renault Scénic uit de loods de vrachtwagen op. Hij vond dit een heel eind, aangezien de teller 10.000km erbij op had gezet.
Bijkomend voordeel -voor Tesla- is dat de auto zuiniger lijkt dan dat hij in werkelijkheid is, je lijkt meer kilometers uit een accu lading te halen… Ook dat lijkt me reden tot een aanklacht richting Tesla
Het lijkt me ofwel een incident / technisch issue of een verzinsel om geld van tesla te claimen.
Die auto’s met die technologie zijn al zowat 15 jaar op de markt. Het lijkt me stug dat met miljoenen exemplaren op de markt, dit nu de eerste is waar nota bene tot wel 50% afwijking zou kunnen zijn. Er zijn zoveel mensen (zoals alloallo hierboven) die ritregistratie moeten bijhouden of om voor reiskostenvergoeding een bedrag krijgen dat min of meer moet matchen met afgelegde afstanden dat, als hier echt iets mis was, dit al wel eerder aan het licht gekomen was.
Tesla is dikwijls best inventief en disruptief geweest maar ze proberen toch ook veel te veel het “wiel opnieuw uit te vinden”.
Kilometertellers, parkeersensoren, ruitenwissers, knipperlichten, adaptive cruise control. het werkt allemaal al meerdere decennia zonder problemen bij andere merken en bij hun lijken deze zaken toch met allerhande hordes te gaan.
Dat komt door de drang naar cost cutting. Zo zit er geen regensensor op. De goedkoopste die ik kan vinden is 50 euro maar het loopt snel op. Zeker als er ook een lichtsensor in zit. Daar komt uiteraard nog wat bedrading bij, en een aansluiting op de module die de ruitenwissers regelt.
Dat alles kost geld, en als je dat kan vervangen door een camera die regen ziet en die camera heb je toch al? Waarom niet. Het enige is dat het wel net goed goed moet werken als de regensensor en daar gaat het mis.
Onderaan de streep was een SR Model 3 in 2019 50.000 Euro. Dezelfde uitvoering kost nu 40.000 Euro. Als je dat vergelijkt met ieder ander merk, die zijn alleen maar duurder geworden.
Ondanks dat moet de auto wel het correcte aantal kilometers registreren. Ik heb niet het idee dat mijn exemplaar afwijkt.
Ze kosten nog niet de helft van 50 euro. Zeker een bedrijf dat de best verkopende auto verkoopt kan dat soort dingen nog veel goedkoper krijgen of zelfs wellicht maken.
Zeker als je miljoenen voertuigen verkoopt kan dat makkelijk dus de kosten zijn het niet.
Stukje bedrading is verwaarloosbaar want je hebt al camera’s lopen naar die plek (midden boven op het raam).
Natuurlijk bespaar je als je hem niet hebt maar inmiddels zijn ze bij Tesla jaren en jaren bezig met steeds het algoritme te verbeteren en dat kost ook miljoenen want dat is mankracht die je op dat moment niet elder voor kan inzetten.
En goed werken doet het anno 2025 nog steeds niet.
Zou ie dan toch met 800v opgeladen zijn tja dan loopt je teller ook ineens harder 😜
Volgens mij heeft Musk iets met rechters, maar ik kan het ook verkeerd hebben.
Mijn moeder had het omgekeerde met haar oude Nissan patrol 2.8 gr….daar bleef de kmteller regelmatig hangen de moment dat ze aan de 7 passeerde van de 700m op haar dagteller. Beide bleven dan gewoon stilstaan. Nu en dan resette ze de dagteller dan eens en dan deed ie het weer voor onbepaalde tijd. De laatste keren op de keuring zeiden ze wel dat ze het straf vonden dat ze maar een dikke 500km per jaar deed. De garage wou dit trouwens ook niet zomaar vervangen omdat plaatsing van een nieuwe teller gelijk staat met kilometerfraude…
Noem het dan gewoon een urenteller, kleine update OTA
Kom op zeg, na ruim 7,7 miljoen verkochte Tesla’s zou er nu pas iemand achterkomen dat de teller zo fors afwijkt?
Een beetje ongeloofwaardig, vinden jullie dat zelf ook niet?
.
De diesels die sjoemelsoftware hadden heeft ook even geduurd voordat het ontdekt werd dus hoezo ongeloofwaardig?