• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kodiaq RS Ursus heeft 2.0 motor met 545 Nm

Auteur: willeme, gepost 31 december 2021 om 09:57 – 17 Reacties

Kodiaq RS Ursus

Dat is bijna 137 Nm per zuiger. Als dat maar heel blijft op de Kodiaq RS Ursus!

De periode van 2010 tot 2020 had het decennium van de diesel moeten (kunnen) worden. Althans, als we kijken naar de creaties van vele autofabrikanten. Met name de Duitsers hadden de meest wilde plannen, alhoewel ook de Amerikanen, Italianen en Japanners de nodige hoogstandjes hebben gebouwd.

Helaas, het heeft niet zo mogen zijn. Tesla toonde al vrij vroeg aan dat elektrische auto nog veel efficiënter is en dieselgate bewees dat de motoren alleen middels sjoemelsoftware konden voldoen aan de telkens strenger worden emissie-eisen. Daardoor zijn er een hoop pareltjes die helaas voortijdig geschrapt werden van de prijslijsten (al dan niet alleen in Nederland).

Kodiaq RS Ursus

Kodiaq RS Ursus

Denk aan de quad-turbo zescilinders van BMW, de V8-diesels van Volkswagen en deze Skoda Kodiaq RS. Natuurlijk, een 2.0 dieseltje klinkt niet spannend, maar deze biturbo is standaard goed voor 240 pk en 500 Nm. Dat zijn behoorlijk gezonde cijfers. Toch, in Zwitserland weet men er meer mee te doen. Niet alleen met de motor, maar met de gehele auto.

Voorkant

Embrach Edition is een Zwitserse Skoda-dealer. In Zwitserland zijn topmodellen van vrij modellen erg populair. Logisch dus dat dealers op die vraag in springen met nóg dikkere versies. En over dik gesproken, deze Skoda Kodiaq RS Ursus heeft een enorm dikke bodykit. Per zijde komt er 7 centimeter bij, waarmee de totale breedte groeit met 14 centimeter.

Kodiaq RS Ursus

Bodykit

De bodykit is niet een simpele wielkast-verbreding. Zo zijn de deuren (aan de onderkant) ook anders. Daarbij is de tankdeksel aangepast. Natuurlijk is het allemaal smaak-afhankelijk, maar het eindresultaat ziet er wat ons betreft erg geslaagd uit. Lekker decent dik, zonder al te veel frutsels. Uiteraard moet je de stickers ter promotie even wegdenken.

Wielen

Verdere modificaties behelzen het onderstel, die is voorzien van een schroefset. Daarmee staat de Skoda Kodiaq RS Ursus ongeveer 40 millimeter dichter bij de grond. De velgen zijn uiteraard ook niet meer standaard. Er is nu natuurlijk veel meer ruimte voor bredere en grotere velgen. Ze meten nu 21 inch in diameter.

545 Nm

Als laatste is daar de motor. De 2.0 TDI is onder handen genomen. Het blok blijkt de nodige reserves te hebben. Middels vrij eenvoudige ECU-aanpassingen is het blok nu in staat om 275 pk en 545 Nm te leveren. Wat de prestaties nu zijn, is niet bekend. Reken er maar op dat de topsnelheid met de verbreding en enorme wielen er niet veel hoger op is geworden, ondanks de chip.

Meer lezen? Deze 11 diesels hebben een sportbadge.

Ook interessant!

  • gefacelifte Skoda Kodiaq
    Gefacelifte Skoda Kodiaq brengt RS-label terug!
  • vernieuwde Skoda Kodiaq
    Vernieuwde Skoda Kodiaq krijgt superbe trekjes
  • Prijzen vernieuwde Kodiaq
    Prijzen vernieuwde Kodiaq bekend gemaakt
  • Skoda Octavia Sportline
    Skoda Octavia Sportline is RS-Light met 190 pk

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

4x4, banden, bodykit, Diesel, kodiaq, kodiaq-rs, Skoda, tdi, tuning, velgen, verlaagd, zwitserland

Vorig bericht: « Nieuwe Mazda Carol is superschattig (met vierwielaandrijving!)
Volgend bericht: Witte Polo GTI occasion kost meer dan nieuwprijs »

Lees Interacties

Reacties

  1. jeroen82 zegt

    31 december 2021 om 10:32

    Best wel dik, als je die Autostyle wielen even wegdenkt..

    Login om te reageren
  2. kuip zegt

    31 december 2021 om 10:46

    Zo! Dit ziet er nog goed uit ook zeg.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    31 december 2021 om 11:24

    Deze motor zit ook in de nieuwe Octavia RS TDI, dan weet wel welke ik zou kiezen… Wel jammer dat de Octavia als RS nu 4-motion heeft, die 150kg zou ik graag missen. Uiteraard staat deze uitvoering niet op de Nederlandse prijslijst.

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      31 december 2021 om 11:56

      @dutchdriftking Weet je dat zeker? Naar mijn weten heeft ie namelijk dezelfde 2.0 TDI 200pk als de Golf 8 GTD. De nieuwe 200pk TDI heeft een single turbo, die t.o.v. de oude 184pk een stuk groter is. De 2.0 BiTDI 240pk (voor de Passat, Tiguan, Superb en Kodiaq) is als het goed is ook uit de schappen gehaald.

      Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      31 december 2021 om 11:59

      @dutchdriftking In Duitsland is de Octavia RS 2.0 TDI 200pk zowel met FWD als 4WD te verkrijgen trouwens.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        31 december 2021 om 12:49

        @Ot92: In alle advertenties heeft men het over Bi-turbo vandaar;. Als hij er met voorwielaandrijving is dan is dat natuurlijk helemaal top.

        Login om te reageren
  4. rutger97 zegt

    31 december 2021 om 11:46

    Ziet er eigenlijk beter uit als origineel

    Login om te reageren
  5. Ot92 zegt

    31 december 2021 om 11:52

    Valt tegen. De NLse VAG tuners halen er 300 tot 310pk en 600 a 620nm uit.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      31 december 2021 om 13:45

      @OT92:

      Dit is er eentje met dealergarantie. Dus een externe ECU met milde afstelling. Daarbij is chiptuning in Zwitserland superstrak geregeld, dus je zit ook met de uitstoot. Die is in dit soort gevallen erg hoog. Er kan veel meer uitgehaald worden, maar dan ga je qua uitstoot wel terug naar het jaar kruik ;-).

      Dat gezegd hebbend, een Passat Wagon met die 2.0 biturbo en een paar mods zal vast geweldig rijden!

      Login om te reageren
      • HelldogBE zegt

        31 december 2021 om 14:16

        Als hij het doet wel ja. Ik lees toch wel veel povere verhalen over de VAG Biturbo blokken.

        Ook nogal vreemd dat men terug gaat naar monoturbo, waar BMW tegenwoordig in ‘basismotorisatie’ blokken x20d en x30d ook naar Biturbo gaat…

        Login om te reageren
      • Poulusma zegt

        31 december 2021 om 18:59

        @willeme

        Ik kan het over het hoofd gezien hebben, maar er wordt in het artikel niet over garantie gesproken…

        Dat gezegd hebbende vertrouw ik persoonlijk meer op software die op maat geschreven wordt dan een generieke box…

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          31 december 2021 om 20:14

          @poulusma: dat ‘op maat’ is vaak ook generieker dan je denkt, hoor ;-).

          Alles begint met een standaardfile. Sommigen schrijven die zelf, anderen kopen ‘m in.

          Zelden is het echt ‘op maat’. Zoals mijn collega @martijngizmo zo treffend zegt: ‘diepvries pizza waar de tuner een plakje salami op legt’.

          Tunen ‘op maat’
          heeft ook flinke nadelen. Ook met ECU. Zeker bij nieuwe auto’s. Ik zou ook de ECU herschrijven, maar ik verkoop mijn auto’s ook niet door en heb ook niet te maken met garantie ;-).

          Login om te reageren
  6. MarcoM zegt

    31 december 2021 om 12:14

    Dikke bak, Skoda doet het tenminste goed.

    Login om te reageren
  7. Johanneke zegt

    31 december 2021 om 12:39

    Ik zou deze motor heel graag willen hebben, maar dan niet in zo’n sneue crossover.

    Login om te reageren
  8. slickrick zegt

    31 december 2021 om 16:51

    Je ziet die Skoda’s met bosjes hier in Zwitserland , en veel RS, gewoon value for money

    Login om te reageren
  9. kennone zegt

    31 december 2021 om 17:32

    Die dingen zijn serieus rap. Vandaag in de Oostenrijkse bergen serieus mijn best moeten doen om zo een kwijt te rijden en dan rijd ik een 1100kg gebakje met zo,’n 210pk..

    Login om te reageren
  10. Poulusma zegt

    1 januari 2022 om 17:22

    @willeme

    Jij snapt precies wat ik bedoel! Die standaard map wordt aangepast op de motor middels een rollerbank sessie en vervolgens met een rit op de openbare weg wordt met een laptop de laatste fine tuning gedaan.
    De software wordt op jouw motor (danwel icm versnellingsbak) specifiek aangepast. Het is natuurlijk onzin en daarbij ook niet voor iedereen betaalbaar om vanaf scratch een ECU te herschrijven.

    In ieder geval de beste wensen voor het nieuwe jaar, dat het maar een bomvol mooi auto(sport) jaar mag worden!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North