• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BPM op elektrische auto in 2025

Auteur: RubenPriest, gepost 30 augustus 2024 om 11:44 – 34 Reacties

BPM op elektrische auto in 2025

Het gaat toch echt gebeuren! BPM op een elektrische auto.

In Nederland hebben we de prachtige belastingvorm op auto’s met de naam BPM. De belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Hoeveel BPM je moet betalen op een nieuwe auto berekent men aan de hand van de CO2-uitstoot. Hoe meer uitstoot, hoe meer BPM. Elektrische auto’s zijn daarom sinds jaar en dag vrijgesteld van BPM.

Maar, lieve kijkbuiskinderen, daar komt verandering in! Het Kabinet Schoof 1 heeft centen nodig. Daardoor kijken de ambtenaren in elk hoekje en gaatje waar ze het geld vandaan kunnen halen. De eerste lade die het ministerie van Financiën dan altijd opentrekt is de auto. De tweede lade is vaak accijns. Maar goed, er is dus geld nodig en dus is de lade weer eens opengetrokken.

Er gaan dingen veranderen, want volgens Autoreview.nl komt er BPM op de elektrische auto vanaf 2025. De Rijksoverheid mag de webpagina over deze aanschafbelasting gaan aanpassen dan. Dat riedeltje van belasting heffen over CO2-uitstoot gaat per 2025 niet langer op:

U betaalt aanschafbelasting als u een auto of motor koopt of importeert. Dit geldt niet voor volledig elektrische voertuigen. De hoogte van de bpm wordt bepaald door de CO2-uitstoot. Hierop worden motorrijtuigen getest.

Historische uitleg Rijksoverheid over BPM, binnenkort voor de geschiedenisboeken

De BPM op een elektrische auto zou 667 euro gaan bedragen, ongeacht het type voertuig. Of je nu een BMW i7 M60 koopt of een Renault 5. Ze kunnen nog wel aan dat bedrag gaan sleutelen. Die 667 euro is aan de hand van een tabel en op basis van inschattingen.

Naast de hatelijke BPM op bedrijfswagens komt deze aanschafbelasting dus ook naar de elektrische auto in 2025. Gelukkig is er nog subsidie, oh nee dat is ook kapot. Kortom, een nieuwe elektrische auto gaat volgend jaar gaat in prijs omhoog.

Leuker kunnen ze het niet maken.

Ook interessant!

  • Gespot - 4 ton aan elektrische auto
  • Frankrijk kijkt voor subsidie niet meer alleen naar de auto
  • BPM op bedrijfswagens in 2025: dit moet je weten
  • 'Groei elektrische auto gaat door, ondanks dip'
    'Groei elektrische auto gaat door, ondanks dip'

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, bpm, geld

Vorig bericht: « Gespot – Aventador SV met een Diablo-kleurtje
Volgend bericht: Na 11 jaar een tweede Aston Martin V12 Zagato op gele platen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. utregcity zegt

    30 augustus 2024 om 11:49

    Henk & Ingrid kunnen tevreden zijn.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 augustus 2024 om 12:00

      Henk en Ingrid zullen al blij zijn als ze volgend jaar nog hun vierdehands Opel Astra kunnen blijven rijden.

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        30 augustus 2024 om 17:44

        Wie zegt dat ie vierdehands is?

        Login om te reageren
    • Hubert zegt

      30 augustus 2024 om 12:15

      Die kunnen dan in nieuwe jaar mooi een van de vele Tesla’s model 3 kopen die massaal uit de lease komen.
      Laat mij dan maar een ‘Henk’ zijn.

      Login om te reageren
  2. Rudy zegt

    30 augustus 2024 om 12:05

    Ben wel benieuwd wat ze met de BPM op hybrids willen gaan doen?

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      30 augustus 2024 om 18:08

      Zover nu bekend is (Prinsjesdag moet nog komen hè), verandert er in 2025 niet zo veel voor modellen die vóór 31-12-2024 een NL typegoedkeuring hebben. Zal een paar honderd euro meer worden (inflatiecorrectie, nieuwe vaste voet van €200). Voor hybrides met een typegoedkeuring ná 01-01-2025 geldt het jaar overgangstermijn niet. En voor iedere registratie ná 31-12-2025 óók niet. Die zijn de sigaar (nog niet bekend hoe erg, maar zal niet meevallen, denk ik zo maar). Bron:website ANWB.

      Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    30 augustus 2024 om 12:08

    Nog geen 700 ekkies per auto. Dat zet toch ook geen zoden aan de dijk. Wat pak je dan, 40 miljoen per jaar ofzo.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      30 augustus 2024 om 12:16

      In dat geval zouden het ongeveer 60.000 elektrische voertuigen per jaar zijn. Klinkt als een voorzichtige schatting. Zonder voordeeltjes blijven er natuurlijk zat grote bedrijven die elektrische lease auto’s verplichten. Maar goed, meer dan 100.000 per jaar zullen het niet zijn, dus het is meer symbool politiek inderdaad.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      30 augustus 2024 om 13:18

      Nee. Maar dat is ook niet het doel. Coalitie wil gewoon de libs ownen. Omdat er van hun plannen verder weinig terecht gaat komen.

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        30 augustus 2024 om 13:37

        ‘Omdat er van hun plannen verder weinig terecht gaat komen.’
        Inderdaad, wat dat betreft verandert er helemaal niks tov de afgelopen 12 jaar, of eigenlijk decennia. Een beetje doormodderen en af en toe een zelf veroorzaakt crisisje bezweren met een dik rapport en belofte op beterschap.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          30 augustus 2024 om 19:55

          Off topic maar okay. Het is een mening.

          Login om te reageren
  4. mashell zegt

    30 augustus 2024 om 12:12

    De BPM werd ooit omgevormd van een algemene auto belasting tot een uitstootbelasting, handigerwijs ook BPM genaamd, omdat de algemene autobelasting BPM illegaal was volgens de EU. Blijkbaar wil het kabinet Schoof wel de ezel zijn die zich meermaals aan dezelfde steen stoot.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 augustus 2024 om 13:13

      Mwah, de EV produceert evengoed wel uitstoot; zolang niet alle elektrische energie gegarandeerd groen is opgewekt komt er hoe dan ook ergens rook uit een uitlaat, alleen niet meer van onder de auto vandaan. En daarbij, vanwege de hoge massa produceert een EV flink wat fijnstof wat van de verhoogde bandenslijtage afkomt.

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        30 augustus 2024 om 14:58

        @Robert al is dat extra gewicht ook al steeds meer achterhaald. Een benzinemotor en versnellingsbak blijven zwaar, terwijl een accupakket steeds lichter wordt. Een M5 weegt bijvoorbeeld meer dan een Model S Plaid.

        Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      31 augustus 2024 om 08:24

      Inderdaad benieuwd of ze hiermee weer een bommetje leggen onder de BPM. Als ze de BPM voor EVs nog zouden koppelen aan een CO2 emissiefactor gebaseerd op verbruik houden ze dezelfde grondslag, kan je het mogelijk zelfs eerlijker noemen, zoals dit kabinet in het regeerakkoord ook aangaf. Maar een vast bedrag maakt van de BPM weer niet een zuivere uitstoot belasting. Eentje die daarnaast de vergroening van het wagenpark verder in de weg kan staan. Benieuwd wat Europa van die keuze vindt.

      Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    30 augustus 2024 om 12:21

    Waarom al die subsidies, je leaset een EV toch omdat je zo begaan bent met het milieu en de frisse lucht voor je kinderen????? Of is het toch om een grotere auto te kunnen uitkiezen dan de buurman door geen bijtelling?
    De hele subsidieonzin snel afschaffen, worden EV’S vanzelf stuk meer betaalbaar!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 augustus 2024 om 14:13

      Gisteren stond er hier een artikel dat de accijnskorting (oftwel benzine subsidie) nog een jaartje geldt. Ook die maar afschaffen? Wordt autorijden niet goedkoper van maar is wel goed voor Shell aandeelhouders…

      Login om te reageren
      • waterisnat zegt

        30 augustus 2024 om 17:24

        een vermindering van een belasting gelijkstellen aan een subsidie is net zoiets als een enkel frietje teruggeven, nadat je eerst de hele bak friet hebt gestolen, gelijkstellen aan een vol bakje friet aan iemand geven, dat je eerst van iemand anders hebt gejat. Is dit jip en janneke taal genoeg?

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          30 augustus 2024 om 19:55

          Nee hier begrijp ik geen r33t van. Doe nog eens een poging.

          Login om te reageren
        • degrotemuis zegt

          31 augustus 2024 om 08:33

          Is dat zo? Oké, dan even lezen wat cdlop01 getikt heeft. Subsidies op lease EVs. En laat daar nou net geen subsidie op zitten… Bij privé aanschaf van een EV met een fiscale waarde tot 45k geldt wel een subsidie maar niet voor de zakelijke lease.

          Bijtellingskorting is namelijk ook een belastingkorting. Dus volgens mij wordt hier een belastingkorting vergeleken met een belastingkorting.

          Login om te reageren
    • carguy24 zegt

      30 augustus 2024 om 16:57

      Hoezo geen bijtelling? Dat verhaal geldt al een paar jaar niet meer. Hoogstens een paar procent korting over de eerste 30k. Net genoeg om de hogere prijs van die veel duurdere EV mee te kunnen compenseren.

      Login om te reageren
  6. LDE zegt

    30 augustus 2024 om 12:52

    En vergeet de “Vermindering energiebelasting openbare laadpalen” niet!
    Die vervalt per 1-1-2025. Dat scheelt nu 8,5 cent /kWh.
    Dat maakt openbaar laden tot 30% duurder!
    Terwijl de belasting korting op brandstoffen blijven wel!

    Zo wordt elektrisch rijden steeds duurder voor mensen zonder eigen laadmogeljkheid.
    Het beleid lijkt toch wel op eerst lokken en dan straffen…..

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      30 augustus 2024 om 13:15

      Oei, dat is wel een flinke verhoging.. Maar in de meeste gevallen moet ‘de baas’ die betalen..

      Login om te reageren
    • potenza zegt

      30 augustus 2024 om 14:22

      Als dit klopt heeft dit wel flink impact!

      Login om te reageren
  7. AudiRS zegt

    30 augustus 2024 om 12:53

    Ach ja. Kabinet Schoof moet nou eenmaal de zooi van vorige kabinetten opruimen. En dus bezuinigen.

    Login om te reageren
  8. Specht zegt

    30 augustus 2024 om 13:03

    Mensen die EV’s rijden hebben geld zat.
    Dus van mij mag de bpm en belastingen op EV’s nog veel verder omhoog om de rotzooi van hun vriendje Rutte op te ruimen.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      30 augustus 2024 om 13:13

      Lijkt me niet slim: dan gaat de EV verkoop sterk achteruit en dan moeten er weer andere maatregelen volgen om CO2 te verminderen die mogelijk veel minder fijn zijn..

      Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        30 augustus 2024 om 15:28

        Co2 hoeft helemaal niet minder, volkomen onzin en massahysterie. Co2 maakt 0,04% uit van onze atmosfeer en 6% daarvan is afkomstig van de mens….. allemaal zeer goed gedocumenteerd door geologen en wetenschappers. De opwarming van de aarde is dingetje van moeder aarde en al 300 jaar aan de gang en zal nog wellicht duizenden jaren voortduren. Co2 is juist prima voor ons.

        Login om te reageren
        • PunicaOase zegt

          30 augustus 2024 om 20:23

          Ben bang dat je in een YouTube-fuikje bent terechtgekomen..

          Login om te reageren
          • beder zegt

            30 augustus 2024 om 22:54

            Dat denk ik ook. Lees even dit, daarin staat het uitgelegd: https://www.knack.be/factcheck/factcheck-nee-deze-cijfers-over-de-menselijke-impact-op-de-klimaatopwarming-kloppen-niet/

            Login om te reageren
  9. PunicaOase zegt

    30 augustus 2024 om 13:11

    Voor dat bedragje switcht natuurlijk niemand van EV naar benzine.. dus makkelijk verdient..

    Login om te reageren
  10. Donstil zegt

    30 augustus 2024 om 14:05

    Oh dit was een reactie op een andere. Nevermind.

    Login om te reageren
  11. JelmerS zegt

    30 augustus 2024 om 14:14

    Duitsland en Frankrijk al onder de 2% inflatie, met dit soort wispelturigheid houd de inflatie hier nooit op

    Login om te reageren
  12. MarcoM zegt

    30 augustus 2024 om 15:18

    Jawel, wederom worden we genaaid en zal de EV sterven aan haar eigen succes.
    Tip aan iedereen, ga lekker in een auto rijden van voor bouwjaar 2010.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North