
De mens verandert ook nooit.
Net als kunstwerken, schilderijen en vastgoed kunnen ook auto’s een goede investering zijn. Naast de nog altijd gigantische bedragen die mensen vandaag de dag nog bereid zijn neer te tellen voor klassiekers, zijn gloednieuwe super- en hypercars eveneens een fijne manier om vrij eenvoudig geld te verdienen.
Dit hebben we de afgelopen jaren gezien bij allerlei verschillende modellen, maar de auto die het snelst in onze gedachten opborrelt, is de Porsche 911 R. De auto kostte voor degenen die hem direct van Porsche konden kopen ‘slechts’ twee ton, maar zij die een (veelal ongebruikt) tweedehands exemplaar kochten, betaalden al gauw in de richting van een miljoen euro.
Het spreekt voor zich dat we eenzelfde scenario zouden zien bij de Aston Martin Valkyrie. De krankzinnige hypercar mag dan misschien nog niet op de markt zijn, de 150 exemplaren die de Britse fabrikant zal produceren zijn allemaal al uitverkocht voor het flinke bedrag van ongeveer 3 miljoen euro. Voor de duidelijkheid: de kopers hebben momenteel enkel een productieslot in handen, de auto wordt pas in een later stadium (lees: volgend jaar) geleverd.
Hoewel Aston Martin vrij duidelijk heeft laten weten dat het de bestelling van ‘flippers’ van de vergeven productieslots zal annuleren, heeft het niet zwart op wit staan dat dergelijke acties verboden zijn. Dat gezegd hebbende, wanneer Aston Martin uitvindt wie een van de vergeven productieslots probeert door te verkopen, dan wordt de desbetreffende geldwolf op een zwarte lijst gezet en krijgt deze persoon nooit meer de kans een speciaal model aan te schaffen.
Desondanks zijn er bepaalde figuren die alsnog proberen hun nog onbestaande bolide door te verkopen, welwetende wat de consequenties zijn. Tot op heden is het slechts eenmaal voorgekomen dat een productieslot op internet verscheen, maar in dit geval ging het vrijwel zeker om een loos alarm. Echter, deze week is er een exemplaar naar het oppervlak komen drijven dat wél een authentiek model lijkt te zijn. Hoewel de verkopende partij het proces met man en macht uit de buurt van het publieke oog probeert te houden, weet Classic Motors For Sale te melden dat er wel degelijk een productieslot van de hand zal gaan (via Knight International). Naar verluidt wordt het verkoopproces onderling afgehandeld door de advocaten van de vooralsnog onbekende personen. Het is niet duidelijk hoeveel geld ermee gemoeid is.
Hoewel er momenteel weinig concrete informatie beschikbaar is over het vooral, zal het verhaal ongetwijfeld een staartje krijgen. Wij houden het in de gaten.
Met dank aan Robbert voor de tip!
Tja. Je moet geld hebben om geld te maken zegt men vaak.
@kvgorp: of een goede drukpers
@lekkerlinksrijden: en het juiste papier
Op die 2e foto ziet hij er een beetje knullig uit.
@fejjie: precies wat ik dacht, alsof er een spoiler ondersteboven onder een half afgemaakte voorkant is geplakt.. Maar aan de andere kant, ik gok dat de makers hiervan er iets meer verstand van hebben dan ik, vooral houden zo
@fejjie: doet me denken aan een eend. De vogel. Niet de auto.
@davelepeef: Donald Duck was het eerste waar ik aan moest denken.
Ik sta 151ste op de lijst. Kan iemand me even een paar miljoen lenen want ik heb het gevoel dat ik een belletje ga krijgen.
Een ‘flipper’ zal er niet wakker van liggen dat hij/zij op een zwarte lijst komt te staan. Hoe moeilijk is het om een auto via een tussenpersoon te kopen…
@BrutaalAapje: normaal gesproken niet zo, maar als er slechts 150 van worden gemaakt kan het misschien toch wat lastiger worden. Als je maar genoeg geld heb!
Maak er gewoon wat meer, de vraag en behoefte is er kennelijk.
Blijf die gelimiteerde oplages altijd een beetje flauw vinden.
Ben erg benieuwd naar de rijtest van Chris Harris
@tvklarenbosch: ik van die van Shmee… Hi guys I’m Shmee and today…… heel blij gezicht.
@kvgorp: ik zie liever iemand die er echt verstand van heeft;) die Shmee wordt ik altijd een beetje moe van
@tvklarenbosch: dat bedoel ik. Er zijn er maar weinig die zo’n ding echt goed kunnen beoordelen denk ik.
@kvgorp: Chris Harris, Harry Metcalfe, Jeremy Clarkson en Jethro Bovingdon? Daar houdt het wel zo’n beetje op.
@tvklarenbosch: Jeza roept alleen Powaaaarr…
@kvgorp: ja de laatste jaren is ‘t een beetje teveel show geworden. Maar de eerste pakweg 15 seizoenen van Top Gear waren zijn reviews gewoon goed.
@kvgorp: en trouwens, als we de berichten moeten geloven klopt dat ook wel met de Valkyrie;)
@tvklarenbosch: je moet wel iemand hebben die alles uit zo’n ding moet kunnen halen. Alles uit zo’n ding mag halen en moet kunnen vergelijken met? De project one?
@kvgorp: dan vallen de oudere heren uit mijn lijstje wel af inderdaad. En ja, de project one en Bugatti Divo lijken mij de concurrenten.
@tvklarenbosch: Tiff Needell?
@serialchiller: goeie!
@serialchiller: echt een held!
@tvklarenbosch: liever hamilton en vettel. Nadat ze hem een paar rondes over de nordschleife hebben geboenderd. Of wehrlein, die kent nurburgring als zn broekzak na de dtm. Pas dan zie je wat de auto kan.
@peug206: maar dat zijn geen journalisten, en de kans is groot dat ze het niet leuk weten over te brengen op de kijker.
@tvklarenbosch: alsof dat wat boeit. 1: de auto verkoppt toch wel. 2: dr is geen enkele journalist die dat ding op de limiet gaat rijden.
@peug206: voor autofabrikanten zijn dit zogenaamde ‘halo cars’. Dit houdt in dat ze deze auto’s maken om aandacht te vestigen op zichzelf, en niet zozeer om er geld aan te verdienen. De Bugatti Veyron kostte een klant €1m, maar kostte Bugatti €2m om te maken. Dus in tegenstelling tot wat jij beweert is het extreem belangrijk voor deze bedrijven om de auto’s goed onder de aandacht te brengen van het grote publiek. Dus reken maar dat journalisten deze auto’s op de limiet mogen gaan rijden voor ons vermaak.
@tvklarenbosch: umm veyron was een productieauto. Dit is een straatlegale f1 auto. Maakt toch net even wat hebberiger. Daarnaast zijn hiervoor maar 150 productiesloten, waardoor de toch al selecte kring kleiner wordt, maar je wel 1 moet hebben om je status te behouden. En een journalist mag best op zijn limiet gaan rijden, de limiet van de auto haalt ie toch niet.
@peug206: het zijn beiden productieauto’s, alleen de aantallen verschillen. 150 vs. 450 stuks. En ik schat zo in dat iemand als Chris Harris de auto redelijk op de limiet kan rijden. Hij is echt een heel behoorlijke coureur. Het gaat bij zo’n test echt niet om de laatste 2 seconden rondetijd, maar om het overbrengen van het gevoel van de auto aan de kijker.
@tvklarenbosch: ik vind Doug Demuro heel vermakelijk.
@ikleesookoverautos: is hij zeker, maar bij deze auto’s wil ik zien dat ze tot het uiterste gedreven worden door een expert. Dat is Doug niet.
Ok, ok, ik zal het maar bekend maken dan, beste Autoblog-liefhebbers: ik ben het in ieder geval niet.
Als ze al zijn nemen ze de verkoper van het productieslot in dienst en laten ze hem de volgende keer als ze een gelimiteerd model hebben alle exemplaren tegen enorme woekerprijzen verkopen…
Goud waard zo’n verkoper.
@moveyourmind: * Als ze slim zijn
Wat een verschrikkelijk lelijke auto, vind ik.