
Je hoort bijna nooit dat een plan van de overheid niet werkt zoals het zou moeten. Of wacht…
Er wordt al jaren geroepen dat ondernemers massaal moeten overstappen op elektrische bedrijfswagens. Sinds januari van dit jaar zijn de eerste zero-emissiezones in Nederlandse steden actief. Vanaf 2027 verdwijnen Euro-5 bedrijfswagens uit binnensteden. In 2029 moeten dieselbusjes helemaal weg. Het plaatje is duidelijk: de overheid duwt hard richting elektrisch.
Maar in de praktijk verloopt het allemaal stroperig verlopen. Je zou ook kunnen zeggen dat het plan niet werkt. Zeker aangezien alle maatregelen en zelfs de lagere totale kosten van elektrische busjes de ondernemer niet uit zijn diesel krijgt. Volgens leasemaatschappij Ayvens komt dat vooral door financiële onzekerheid. En dat klinkt veel realistischer dan welk beleidsdocument dan ook.
Goh. Een plan van de overheid dat niet werkt
Op straat merk je dan ook weinig van de overheidsinitiatieven. Slechts 4,6 procent van de bedrijfswagenvloot is elektrisch. De rest rijdt nog gewoon rond in diesels die volgens de papieren planning over een paar jaar nauwelijks nog welkom zijn.
Ayvens preekt voor eigen parochie en claimt dat bepaalde leaseconstructies de ondernemers veel geld kunnen schelen. Zou ik ook doen als ik een leasemaatschappij zou zijn, maar soit. Hoe ze dat doen moet je maar even aan het bedrijf zelf vragen, da’s zulke droge kost, daar snapt deze ADHD’er niks van. Hee kijk, een vlinder.
Toch blijft de grootste hobbel dezelfde: ondernemers zijn voorzichtig. Na zware jaren en vooral een zeer onzekere toekomst, durven velen simpelweg geen risico te nemen, hoe mooi het rekenplaatje ook lijkt.
Opdrachtgevers werken de diesel ook tegen
Ondertussen worden de eisen vanuit opdrachtgevers strenger, dankzij de overheid. Als je wilt leveren in de stad, moet dat steeds vaker emissievrij. Wie geen elektrische bus heeft, valt daarom sneller buiten de opdrachten. Daarmee wordt poging om de dieselbus uit te faseren van meerdere kanten aangevlogen: de overheid duwt, de markt trekt en de ondernemer in het midden probeert vooral te overleven.
Voor nu blijft het nog haalbaar om te blijven dieselen dankzij soepelere ontheffingen, maar wie ruimte heeft om wél te investeren kan volgens de kenners beter niet te lang wachten. Want of je het nu wilt of niet, elektrisch wordt het nieuwe normaal.
Alleen gebeurt het, zoals zo vaak, nu net iets minder soepel dan de overheid zou willen.





Elvis zong ooit “lend me a dollar for gas” en reed toen een MG A 1600 mk II. Die hebben een 45 liter tank. Dus in 1963 kostte een volle tank 1 dollar voor 45 liter?
Even rekenen, prijs was 20 usd cent voor 1 us gallon, dus 5.3 cent per liter.
Hier dus nu 200 euro cent per liter. In 60 jaar.
Volgens mij reken je met zowel dollars en euro’s. En wie zegt dat z’n tank helemaal leeg was? Met een halve tank kan hij toch ook verder? En wat is de dollarkoers van een liter in de US?
“Dus in 1963 kostte een volle tank 1 dollar voor 45 liter?”
uhhhh HOE kom je aan die conclusie van de zin “Lend me a dollar for gas”?
Daarnaast, als ik met een lege tank sta, hoef ik toch niet meteen heel mijn tank vol te gooien om verder te komen?
Kan toch ook een litertje of 5 tanken om in ieder geval weer op weg te komen.. (om maar wat te noemen)
Wat ik vooral hoor, is dat veel vakmensen helemaal niet meer in de centra van grote steden willen werken. Er is buiten die centra genoeg werk, dus de keuze is snel gemaakt.
Daar komt bij dat grote gemeenten het vakmensen vaak extra lastig maken, met dure vergunningen en allerlei regels die onnodig ingewikkeld voelen. Dit elektrisch rijden is het laatste zetje waardoor ze besluiten het centrum helemaal te vermijden.
Uiteindelijk zijn bewoners in de binnenstad daarvan de dupe. En hoe wrang dat ook is, die bestuurders zijn wel door de inwoners zelf gekozen.
Precies dat hoor ik ook. Er is zoveel vraag naar vaklui.. ze gaan gewoon de steden niet meer in.. genoeg elders te doen waar ze wel mogen rijden en parkeren..
In Nederland rijden heel veel busjes rond waarvan een groot deel nooit in een stad met een zero emissiezone komt. De gemiddelde leeftijd van een bestelbus ligt in Nederland op ongeveer 9,5 jaar. Dus een beetje kort door de bocht om na 1 jaar zero emissiezones te stellen dat het plan niet werkt.
Enige nuance: die dieselbusjes dienen al sinds september 2016 aan de euro 6 norm te voldoen, dus busjes die voldoen euro 5 zijn over het algemeen al minstens een jaar of tien oud. (En niet zelden voorzien van Oostblok-kentekens, maar dat terzijde.) Volgens onze overheid is er een overgangsregeling voor bestelauto’s conform euro 5 en euro 6 voor de zogenaamde ZE-zones.
Ik was vandaag in Hindeloopen, klein schattig stadje in Friesland. Volledig uitgestorven, haast geen hond op straat, super stil en rustig. Komt er opeens naast dat terras waar ik als enige was een bestelbusje parkeren, kwartier lang met draaiende motor en dieselwalmen. Mega irritant. Toen dacht ik wel, wat fijn als dit soort busjes over een paar jaar allemaal electrisch zouden zijn. De techniek is er al, nu nog wat goedkoper en meer aanbod en 800V snelladen en je komt met een electrisch busje echt niks tekor, zeker niet voor ritten binnen Nederland (wat toch wel de overgrote meerderheid is lijkt me).
Ik ben zelf hovenier. Geen hovenier die voor paar tuintjes elektrische bus koopt. Ik ken schilder bedrijven installateurs zelfs isolatie bedrijven die zeggen prima wij hebben werk zat. Laat een ander maar in de stad werken. Ze kopen liever allemaal diesel bussen en vooral nu van 2 of 3 jaar oud. Die zijn goud waard
Verrassend, weer een anti overheid post. De overheid zijn we met zijn allen. En ja er is veel onbegrijpelijk beleid en de toekomst legt steeds feilloos de vinger op de zere plek. Probeer in een onderneming maar eens iedereen tevreden te houden, gaat ook niet. Fijne dag mensen, werk ze of lambal ze!
Haha raak! En hee: klagen en niet zelf aan het roer willen (of kunnen) zitten is te makkelijk
De handige schilder of stukadoor ruilt zijn busje op tijd in voor een benzine station wagen. Bank plat, ladder op het dak en het probleem is opgelost.
Er is niet eens een goed alternatief voor vele ondernemers, los van de hoge prijs boor een elektro bus. Te weinig laadvermogen, trekvermogen en range.
Hals over kop weer ingevoerd door ambtenaren die voornamelijk hun eigen carrière binnen de gemeenteraad boeit, en weer kunnen shinen met een nieuw deugplan.
Ben ik wel met je eens. Het zijn haast allemaal opgebouwde ICE modellen met te kleine accu’s. Er komt wel verandering in komende tijd, vooral uit Korea. Je hebt gewoon een busje met ruim 100 kwh accu en 800V nodig en je hebt een verkoop topper denk ik.
Voor ons bedrijf gaat het te snel. We zouden wel willen maar de juiste auto’s zijn er nog niet.
We leveren op locaties door heel Nederland, dat doen we zelf omdat e.e.a. niet door externe vervoerders kan worden weggebracht.
Dat betekent dat onze chauffeur de ene dag naar Den Helder rijdt waarbij hij diverse kazernes aandoet, maar ook naar Maastrick of het puntje van Zeeland moet. Een ritje is dan zomaar 500-600km op 1 dag. Met een volgeladen elektrische bus red je dat niet en zou hij soms wel 2x moeten laden onderweg. Dat kost simpelweg teveel. Als je de rekensom maakt is een dieselbus dan altijd goedkoper. Dus zolang er geen elektrische bussen zijn met een fatsoenlijk laadvermogen (want ook daar schort het nog aan) die ook volgeladen een dikke 600-700km kunnen rijden is het voor ons simpelweg niet lonend om over te stappen naar elektrisch.
Voor jullie is de overgangsregeling dan ook prima. Als centrumbewoner heb ik helemaal geen last van bedrijven die vanwege ZE zone niet willen komen. Aanpassen moeten we altijd. En nu dus ook Is voor de één makkelijker of eerder te doen. De rest volgt later. Als ook de omstandigheden, zoals goede range voor @marthythamouse, weer anders of beter is. Veranderen is moeilijk, maar het gebeurt wel.