Natuurlijk is de duurste veilingauto ($48 mln) een Ferrari

Auteur: , 35 Reacties

Kan niet anders.

Er mogen de laatste dagen dan wel allerlei super– en hypercars geïntroduceerd zijn aan de Californische kust, het ware hoogtpunt van Pebble Beach is pas bereikt wanneer de verschillende veilingen zijn geweest. Wie vorig weekend onze lange lijst peperdure bolides heeft bekeken, heeft zichzelf al kunnen voorbereiden op het onvermijdelijke.

Vannacht, tijdens de veiling van RM Sotheby’s, gebeurde datgene waarvoor iedereen was aangeschoven: de Ferrari 250 GTO, met chassisnummer 3413 GT, werd afgehamerd op het astronomische bedrag van 48.405.000 dollar. Daarmee werd de Ferrari de allerduurste veilingauto in de geschiedenis.

De verschrikkelijk fraaie 250 GTO is afgehamerd op een bedrag dat ruim 10 miljoen dollar hoger ligt dan het vorige record. Het record dat vannacht viel stond eveneens op naam van een Ferrari 250 GTO. Die auto werd in 2014 geveild voor ongeveer 38 miljoen dollar.

Hoewel het absoluut een prestatie is dat de auto voor bijna 50 miljoen dollar is verkocht, heeft de auto bij lange na niet het verwachte bedrag gehaald. Gedurende de week in Pebble Beach stond de auto namelijk bekend als ‘de auto van 60 miljoen (dollar)’. Overigens is het eveneens niet de duurste auto ooit. Dit record is in handen van wéér een andere 250 GTO. Deze auto werd vorige maand privé verkocht voor 70 miljoen dollar.

De 250 GTO (#3413 GT) is in technisch opzicht nog altijd in volledig originele staat. Daarbij heeft de auto eveneens zijn originele lichaam van Carrozzeria Scaglietti. De 250 GTO is er één van slechts 36 gebouwde exemplaren. De bolide begon zijn leven als testauto van Ferrari. Later racete de wereldkampioen Formule 1 van 1961, Phil Hill, de auto tijdens de Targo Florio van 1962. De auto won diezelfde wedstrijd de volgende twee jaren.



35 reacties

Als nuchtere Nederlander zal ik er nooit bijkunnen dat men dit soort bedragen voor één auto neerlegt. Misschien komt het omdat ik een auto zie als een hobby en een vervoersmiddel in één, en niet als een investeringsobject. De idioterie rond de prijzen doet overigens niets af aan de schoonheid van het model; wat een plaatje!
@timobac: zo mooi vind ik m niet
@lekkerlinksrijden: Exact. Uniek, historisch en bijzonder zeker wel, maar heb heel wat fraaiers voor minder langs zien komen.
@lekkerlinksrijden: ik vind die schoonheid vooral zitten in de puurheid van het geheel. Hij is ontworpen met één doel: winnen. Dat zie ik als iets moois.
@timobac: in de zwart wit fotos zie je twee modellen aan het einde. Deze wagen, en die met een door getrokken achterruit. Die laatste vind ik net even mooier dan deze wagen. Klopt iets meer ofzo.
@timobac: kunstwerk van van gogh dan? Voor jou is het veel, als je t in je achterzak hebt zitten niet
@wildbeest:
Daar is er over het algemeen maar eentje van, zo’n van Gogh.
@desjonnies: nee hoor. Hij schilderde best wel wat. Zelfs 40 zelfportretten en er zijn volgens wiki maar 39 Ferrari 250 GTO’s… In Amsterdam is een druk museum met zijn naam met uiteraard meerdere werken maar ook het Kröller-Müller heeft een goede collectie. Met de 250 GTO naar Hoenderlo, parkeren bij de ingang van het park, witte fiets pakken en op naar het Kröller-Müller!
@desjonnies: brengt ook 10x zoveel op
Niet gek.
Die kerel die in 2014 38 mln op tafel legde heeft een knap rendement gemaakt.
@hplh: een 250 gto, dat was niet deze?
Het blijft een waaninnige auto met een fantastisch geluid: https://youtu.be/ewQaikxTUJs

End e mensen die hier 50 miljoen voor neerleggen, die hebben bijna alles al…..
Gewoon decadent.
@desjonnies: gewoon belegging
Deze automobiel wordt hier stevig doorgehaald door Derek Hill, zoon van Phil, die dus nog met deze automobiel geraced heeft. En waar over het uiterlijk gediscussieerd kan worden is het geluid boven elke twijffel verheven.
https://youtu.be/ewQaikxTUJs
En ook
https://youtu.be/KHgD0wJGcR0

Turn it up to 11!
@ghengiskhan: ja dat geluid overtreft alles! Vooral dat gerochel bij gas los, kan niks maar dan ook niks moderns tegenop!
@ghengiskhan: doet beetje denken aan m’n ex. Kwam ik op een dag ook een filmpje van tegen waarbij ze volledig werd afgeragd…
@davelepeef:
Rochelde ze ook bij gas los ? 😂
Ferrari heeft een grote groep liefhebbers in alle klassen. Ook onder de rijksten der rijksten is een Ferrari een thema. Wil je met een relatief normaal budget een Ferrari beleving. Kun je wel nog uitwijken naar Maserati. Ook de nieuwe Maserati maken als (benzine) een heerlijk geluid. Daarnaast zijn de Quadrifoglio versies van Stelvio en Giulia met een “Ferrari derived engine” begerenswaardig. Of voor de leuk een Alfa 4C spider, in de pers ook wel vergeleken met de oer Dino 246GTS en omschreven als de Ferrari met 4 cilinder.
Toen auto’s nog met de hand werden gemaakt en zonder computers werden ontworpen.
De charme van de imperfecties en prachtige details in één.

Ik weet niet of het betaalde bedrag de noeste arbeid en het verwezenlijkte resultaat rechtvaardigt, maar wat ik wel weet is dat dit soort auto’s kunstwerken op wielen zijn.
@rick-dos: prachtige woorden en de spijker op z’n kop
Een Porsche van 10 miljoen is pas echt te veel geld. Laat staan een Mercedes van 100 miljoen. Het zal je merkje maar wel of niet zijn..

Echte decadentie is een Nederlander die in een arm land van een arme marktkoopman enorm gaat zitten afdingen op de markt omdat hij bang is dat hij teveel betaalt.
Mooi ding!

De nieuwe eigenaar laat even zien dat hij serieus knaken heeft.
@dirkv: precies, laat je het op de bank staan en betaal je belasting erover of koop je zoiets, met het rendement gegarandeerd van boven 15 %. Je zal maar autoliefhebber zijn en een goed jaartje gehad hebben…
Leuk allemaal hoor, maar hoeveel sterren heeft dit ding bij de Euro-NCAP?
Hoezo origineel, op eerdere foto’s zitter er 3 luchtopeningen in de neus die nu dicht zijn. Is de neus een keer beschadigt en vervangen?
@porsche928: nee, de auto is een re-body. Waarschijnlijk wilde de eigenaar des tijds zijn auto upgraden
@derek306: ik snap daarom ook het stuk tekst kort waarin staat dat het ding nog helemaal origineel is. Sec bekeken is dat natuurlijk niet waar. De rebody past prima in het verleden dus op zich best, alleen die zilveren die in juni verkocht is, is daarmee terecht duurder.
@davelepeef: klopt, hij heeft ook geen Ferrari classiche certificaat en ook nog een rebody. Dit zijn normaal zaken die de prijs (wat) drukken, het blijft een ongekend bedrag maar je ziet wat de prijs doet met een GTO die historisch in orde is
@porsche928: ff ter aanvulling op de eerdere opmerking, dit ding is van een type 1 omgebouwd naar een type 2 body waarvan maar 3 originelen bestaan. Die body is eigenlijk efficienter maar ook gewoon minder sexy.
Dus we betalen nu al 50 miljoen voor de “lelijke” 250 GTO varianten…
Die gele pijl kost al 1 miljoen
Ik denk niet dat deze auto is gekocht door een iemand. Waarschijnlijk is hij gekocht door een groep investeerders die dat ding nu weg gaan zetten en hem over een paar jaar weer verkopen met winst.
Wij “peasants” die dit lezen denken slaat nergens op maar diegene die het heeft betaald denkt daar waarschijnlijk heel anders over, voor hem is dit waarschijnlijk zakgeld…
Nee, het is geen rapper.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).