Gelekt: specificaties van de nieuwe RS4 en RS5

Auteur: , 84 Reacties

Minder cilinders, een stukkie sneller en info over de naderende introductie.

Gelekt: specificaties van de nieuwe RS4 Avant en RS5

Het was natuurlijk al bekend dat Audi met de nieuwe RS4 Avant (en RS5) afscheid ging nemen van de atmosferische achtpitter. Daarvoor in de plaats een geblazen V6 en nu kunnen we alvast de specificaties doornemen. Een Audi-dealer uit Noorwegen heeft de cijfers onder ogen gekregen en een lezer van Motor1 heeft de info vervolgens doorgespeeld. De cijfers tonen de specificaties van de RS4 Avant, de RS5 Coupé en de RS5 Sportback.

Onder de kap dus een 2,9-liter bi-turbo V6. Dit blok wordt nu al gebruikt in de Porsche Panamera 4S. In de Porker levert de motor 440 pk, maar de RS-modellen zullen het stellen met 450 paarden. Precies. Evenveel paarden als de 4.2 V8. Het verschil zit ‘m echter in het koppel. Waar de achtcilinder goed is voor 430 Nm overtreft de turbo turbo V6 het atmosferische blok met 600 Nm in totaal.

Dit extra duwtje in de rug zie je terug in de droge prestaties. Volgens de bron sprinten de RS-monsters in minder dan vier tellen naar de honderd. De top zal zoals gebruikelijk worden afgestemd op 250 km/u. Met een Dynamic pakketje knal je door tot 280 km/u. Ter vergelijking: de vorige RS5 deed een sprint naar de honderd in 4,6 seconden.

Tevens krijgen we van de bron een productiestart te horen. De nieuwe RS5 rolt naar verluidt per juni 2017 van de band en de RS4 Avant vanaf december. De verwachting is dat Audi de RS5 Coupé meeneemt naar Genève. De RS4 Avant is in Frankfurt (september) aan de beurt.

Topicfoto: RS5 Sportback volgens X-Tomi Design



84 reacties

Dag roffel?
@joostreedijk: Maar misschien ook onderstuur nu er minder gewicht in de neus zit.
Die motor doet me denken aan die Italiaanse schone met ook 4 deuren. Die halen er wel ietsje meer uit…
@cossiekiller: dat laat Audi meestal liggen voor de doorsnee Duitse tuners; ABT, OC.T, oettinger, etc.
@cossiekiller: ja, bmw heeft een 4,4 liter v8 biturbo met 450 pk. Doet mij denk aan een ander Duits merk die uit een 4.0 liter v8 biturbo 612 pk haalt…
Vanacht weer een audi afgebrand
@maghreb030: is normaal
600 Nm uit een 2,9 liter V6’je is niet verkeerd. Hopelijk komt er een beetje een aardig geluidje uit dat blok.
De sprintcijfers zullen ook wel dik in orde zijn, zowel meestal het geval is bij Audi. Maar ik ben meer benieuwd naar het gewicht en dan met name voor in de neus. Ook ben ik benieuwd naar het quattro-systeem en hoeveel kracht dat naar de achterwielen kan sturen.
@berlinetta: torsendiff met lengte richting motor altijd tot 90% bij Audi quattro’s. En tot 70% max voor
Ik vind ‘m echt niet mooi, de rs5 die boven dit artikel staat. Het logo op de motorkap doet ‘m geen goed
@henk123456: logo moet inderdaad in de grille, niet erboven
@henk123456: photoshopje hè
@henk123456: Audi ringen op de motorkap zijn alleen weggelegd voor R8 en TT.
Verder zullen Audi ringen gewoon in de gril geplaatst worden.
Bi-turbo V6 i.p.v. NA V8, Akrapovic, Milltek en collega’s zullen er blij mee zijn.
@hjal: nu is het nog wachten op de R8 met deze motor als instapper.
@ghost: ik had de 5 cilinder van de Audi TT juist verwacht. Die had imo ook wel mooi gepast. Misschien een Audi R6 maken, wat de sportievere meer sportauto versie is van de TT.
@dieselkameel: De reden dat Audi ooit gestopt is met de 5 cilinder in lengte richting, was omdat het hele blok over de vooras hing, nu is de 5 cilinder door ontwikkeld tot een dwarsgeplaatste motor die niet meer in lengte richting toegepast zal worden.
Tevens zal de volgende generatie A4/S4/RS4/A5/S5/RS5 de techniek gaan delen met de Passat, dus MQB met de motoren dwars voorin.
De RS modellen gaan dan de 2.5TFSI 5 cilinder dwars voorin krijgen met tot 500 pk.
Voor de tichste keer, max koppel zegt vrijwel niets, anders dan dat ceteris paribus het vermogen piekt bij een lager toerental en je in principe een lager maximum toerental hebt en dus een langere overbrenging nodig om dat te compenseren = netto zelfde kracht aan de wielen.

Waar de winst in dit geval zit, is de VORM van de koppelkromme, met dank aan de turbo. Kortom, je hebt over het beschikbare toerenbereik gemiddeld meer kracht, dan bij een atmosferische motor die piekt bij een hoger toerental. Daarom zij turbomotoren bij gelijk vermogen toch vaak in het voordeel.

Pak je echter een atmosferische motor met karrenvrachten vol maximale newtonmeters zoals bijv. de Viper V10 en zet die tegenover een atmosferische V8 van bijv. Ferrari met vergelijkbaar maximaal vermogen maar tot 33% minder (max) newtonmeters, dan zijn de onder de streep ongeveer net zo snel. Omdat eerstgenoemde ongeveer 50% langere versnellingen nodig heeft om dezelfde snelheid te halen (want minder toeren).
Het vermogen komt dus vroeger in, maar de toeren zullen ook lager zijn.

Zoals @berlinetta al zegt, ben ik vooral benieuwd of ze iets aan het gewicht hebben kunnen doen. De vorige waren echt te zwaar…
Kut downsizing
@deef: Ja…een lichtere motor (dus beter weggedrag) met meer koppel (dus sneller versnellen) is ook echt een straf…
@mashell: maar het klinkt voor geen meter
@deef: ben jij de man in de gele regenjas?!
@deef: sinds de invoering van de injectie klinken verbrandingsmotoren allemaal niet mooi meer. Voor het goede geluid is er de audio-installatie. CD van Deep Purple erin, volume op 30 en gaan.
@mashell: meestal is een V6 met twee turbo’s en al het loodgieterswerk niet lichter dan een NA v8
Ik ben vooralsnog niet echt onder de indruk. De Italiaanse concurrent loopt standaard over de 300km/H en peutert nog wat meer vermogen uit het blok. Bovendien is ie veel lichter, Audi moet veel van het huidige gewicht afhalen om daarbij in de buurt te komen.
@eelco74: Italianen geven vaak meer vermogen op dan dat er daadwerkelijk in zit. Ze zijn nogal positief. Duitsers geven vaak minder op. En de RS4 moet op papier onder de RS6 blijven. Ik gok dat de RS4 in de praktijk sneller is dan de Gulia. De Alfa is voor mensen met smaak. Dat dan weer wel.
@dutchdriftking: De Giulia gaat wel daadwerkelijk kneiterhard. De opgegeven sprint haalt ‘ie en als je ziet hoe hard mensen hem over de Autobahn knallen twijfel ik niet aan die 510pk.
@trustmeiamanengineer: hij zal zeker snel zijn. Maar ik gok dat in de praktijk, en zeker op de sprint de RS4 hem altijd de baas is. Niet dat het de Gulia een vervelende auto maakt, integendeel het zou de auto van mijn keuze zijn. Maar dat vermogen en gewicht een auto per definitie sneller maken is helaas niet zo.
@dutchdriftking: daarom wordt de giulia qv ook bij Ferrari gebouwd in tegenstelling tot de andere giulias. Alles wordt daar ook getest.. dus nee ik denk niet dat deze RS (echt)sneller gaat zijn. Tenzij RS dus het gewicht ervan naar beneden brengt denk ik dat de QV een geduchte tegenstander zal zijn voor de RS. De auto is dan ook op RS prijsniveau dus tja…
@tvr1974: QV zal beter zijn. Er zijn namelijk altijd snellere wagens. In dit segment is het beleving en plezier, en daar is de QV zeer goed in!
@dutchdriftking: ik vermoed dat Quattro weliswaar de audi’s zwaarder maakt maar wel sneller in totaalplaatje.
@dutchdriftking: Gelul. Mijn eerste Alfa had 123pk ipv 118. M’n vorige punto had 129pk ipv de opgegeven 120. Mocht de Audi nog een stuk lichter zijn dan de Q dan looptie misschien net zo hard. Ik betwijfel het.
@cloverleaf: Op de sprint zal de Audi beter zijn. De Alfa leuker, dat dan weer wel.
@dutchdriftking: Is dat zo? Van BMW weet ik dat ze wel eens erg terughoudend zijn met het opgegeven van het vermogen en bij Porsche zijn ze nog wel eens erg mild met het opgegeven van de sprinttijden. Maar bij Audi heb ik juist het idee dat de vermogens niet hoger blijken te zijn dan is opgegeven. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
@berlinetta: ook audi is erg terughoudend. voorbeelden zijn de 4.0 tfsi (non performance) die veel meer vermogen blijkt de hebben. Ook de 5 cilinder turbo uit de rs3 en ttrs zat vaak ruim boven het opgegeven vermogen in standaard vorm.
@mcstradale8: Heb je daar bronnen van? Ben wel nieuwsgierig namelijk hoeveel het dan scheelt.
@berlinetta: https://www.youtube.com/watch?v=rY5oSik1eHs
Hier zit een Dyno test in van beide. Uitkomst zal je verassen, vooral bij de Merc.
@e34m5touring: Ben helaas even niet in de gelegenheid om die video te bekijken.
@berlinetta: Die Merc levert volgens de fabriek 585pk. Het testmodel wat zij op de dyno zetten zit ver over de 600pk. Kan zelf nu ook niet gaan zoeken maar het wordt voor beide gemeld. Zowel de BMW als de Merc zitten dik over de opgegeven waarden.
@e34m5touring: Dat is inderdaad wel opmerkelijk dan. Ik geloof graag dat het bij Audi ook het geval is, maar ik meen me te herinneren dat er destijds over de 4.2 V8 en ook over de V10 andere verhalen rond gingen. Nu hoeft dat uiteraard niet voor alle blokken van Audi te gelden.
@berlinetta: Bij turbomotoren is de marge al snel beter. Goede luchtcondities, premium hoog octaan brandstof en je gaat al gauw flink over de opgegeven waarden. 5th gear heeft dat ooit eens getest met een Impreza, die haalde op Ultimate high octane al merkbaar meer pk’s op de dyno. Bij NA motoren zijn die verschillen kleiner. Daarbij zijn veel merken inderdaad gewoon conservatief met opgeven van vermogens. Wellicht om latere +/S/Performance versies wat meer uit te laten steken boven de rest. Zodat je toch een flink pk verschil kunt marketen.
@berlinetta: volg JD-Engineering maar eens op Facebook, dan zie je dat bijna elke Audi meer vermogen heeft dan opgegeven
@berlinetta: motor trend zette ook ooit de alpina b7 en audi a8 op de rollen. S8 bleek tegen de 600 pk aan te zitten
@mcstradale8: Ten tijde van de NA V8en was dat toch anders. Die haalden krap de 400pk (420 opgegeven).
@e34m5touring: Dat is inderdaad hetgeen wat mij is bijgebleven. Die 4.2 V8 bleek niet te voldoen aan de verwachtingen.
@mcstradale8: de atmosferische motoren hebben vaak minder bij Audi. Met name de 4.2 V8 (400pk ipv 420) en de 5.2 V10 (430 ipv 450) de geblazen motoren daarin tegen hebben vaak meer. 2.7 zat rond de 410, 3.0 rond de 370)
@dutchdriftking: kom maar op met je RS4, dan wel een standaard RS4 dus.
https://youtu.be/gQnZWQw2Nxc
@dutchdriftking: ik denk dat je het gaat verliezen, 510 pk voor de Alfa tegen 450 pk bij Audi. Verder is de Audi ruim 100 kilo zwaarder dan de Alfa. Verder kom je nog wat koppel tekort, de Alfa heeft er 600 en de Audi 430…
We gaan er vast wel een test van zien, maar tot nu toe slaan jouw beweringen nergens op!
@rufctr01: de nieuwe RS4 heeft ook 600nm, ik gok op een snellere maar saaiere Audi.
Je hebt weinig aan dergelijke getallen als je schijven tijdens het remmen kromtrekken en je door onderstuur je RS om een boom vouwt.
@str8six: jou comment is gewoon om maar een comment neer te zetten..
@vtechlover: nee dat doe je nu zelf.
@str8six: korte samenvatting van alle reacties onder de Audi berichten op AB…
De vorige RS5 vond ik echt prachtig, maar kan nog niet wennen aan het nieuwe front. Echt lelijk. Dan veel liever de Giulia dan de nieuwe RS4/5. Mis alleen nog de AWD optie bij de Giulia, dan was ie voor mij perfect, gelukkig komt er wel een Stelvio AWD met 510 pk :D
@allesmetturbo: Kan zelf ook nog niet echt wennen aan dat front. Alleen had ik dat bij de ‘nieuwe’ R8 ook en dat is nu over…
S4 dus een 3.0 en RS4 een 2.9. Ik had eerder verwacht dat ze op de 3.0 2 turbo’s zouden schroeven, maar het maakt in principe natuurlijk weinig uit. Ik gok dat dit een veel beter sturende auto gaat worden daar die zware V8 op de vooras niet echt een positief effect op het weggedrag had. Het geniale geluid van de V8 op 8250tpm gaan we natuurlijk wel enorm missen.
@dutchdriftking: Maar zou een biturbo V6 zoveel lichter worden dan een NA V8? Ik ken de details van de blokken verder niet.
@berlinetta: De nieuwe 2,5 liter 5 cilinder in de TTRS is al 26 kilo (kan ernaast zitten) lichter dan de vorige. En die heeft dezelfde grootte behoude. Ik denk dat dit blok door zijn kleinere omvang en waarschijnlijk ook lichtere materialen ook flink lichter gaat worden.
@pieterpoes: De nieuwe 5-cilinder is idd 26 kg lichter. Dat komt met name omdat het oude blok nog van gietijzer was en het nieuwe is (deels) uit aluminium en nog andere lichte materialen gemaakt. Hoe het bij de 4.2 V8 t.o.v. de nieuwe 2.9 V6 zit, weet ik niet. Volgens mij was die 4.2 V8 afgeleid van de V10 en die was volgens mij wel van aluminium gemaakt.
@berlinetta: Aha, dan ben ik bang dat we nog even moeten wachten. Maar als Audi slim is maken ze het blok natuurlijk gewoon lichter. Ik gok daarom ook dat dit wel zal gebeuren.
@berlinetta: Ik denk dat het blok korter is en daardoor voor een groter deel achter de vooras ligt. En dat is vooral heel gunstig. Of het daadwerkelijk lichter is weet ik niet, maar de druk op de neus zou wel minder moeten zijn.
@dutchdriftking: Dat is inderdaad waar. Het gewicht naar achteren zou al veel helpen.
Ik vind de huidige rs5 wel echt een stuk mooier dan deze nieuwe, er klopt gewoon iets niet in de verhoudingen.
Oei, toch aanzienlijk minder power dan de Giulia Q. Niet dat ik überhaupt een seconde zou denken aan een Audi RS4 als je ook een Giulia kunt kopen.
Ben toch niet echt weg van de sportback A5, de coupé zie ik dan weer wel heel graag. De plaat die ik boven dit artikel zie vind ik echt geen vooruitgang. Ik droom nog even verder over een eerste generatie Audi A5 coupé, wie weet ooit…
Eindelijk een RS5 sportback, super… Ben niet overdreven Audi fan, maar dat lijkt me echt een mooie combinatie van looks, gebruiksgemak en performance.
@griffendahl: Volgens mij is nog niet bevestigd dat er een RS-versie komt van de sportback. Bovenstaande topicfoto is gewoon een render.
@berlinetta: In het artikel staat ‘De cijfers tonen de specificaties van de RS4 Avant, de RS5 Coupé en de RS5 Sportback.’
@griffendahl: Je hebt helemaal gelijk. Had ik overheen gelezen.
Ik twijfel er geen seconde aan dat zowel de RS4 als de RS5 gehakt maken van de Giulia Q.
Ok de Giulia heeft meer vermogen op papier maar de Audi RS’en leveren meestal altijd een stuk meer dan op papier + in combinatie met quattro heeft de Guilia geen kans. *Fanboy out*
@misterdrogba: Hopen tegen beter weten in.

Wat de alarmbellen zou moeten laten rinkelen is dat de Giulia Q met een vrij vriendelijke onderstelafstelling alleen door de M4 GTS (nipt)wordt verslagen op de Nurburgring. Als Alfa met een scherpere uitvoering komt wordt het echt huilen in Duitsland.

En Audi is sowieso de minste van de vier met die motor op de vooras.
@misterdrogba: Om er dan maar meteen een anti-fanboy dingetje in te gooien: Ik schat de Giulia Q hoger in, vooral omdat die ook daadwerkelijk de bocht om wil in plaats van dat ‘ie alleen maar onderstuurt. ;)
@Edge: Terwijl de Audi je de bocht uit katapulteert zal je met de Alfa tevergeefs naar grip zoeken zoals sommige eigenaren daar jammerlijk mee faalden.
@misterdrogba: uhhh de alfa QV zette op de nurnburgring exact dezelfde tijd neer als de R8 v10 plus(7:32)! Dus serieus snel. De RS4 van dit moment doet er rond de 7:55 over.. dus die nieuwe moet echt serieus veel sneller worden.
-meestal*
Verbaast me dat ze niet meegaan in de moderne trend van steeds maar meer power. BMW levert M4’s met tot 500 pk en Mercedes heeft er ook 510 in de C63s. Je zou toch denken dat ze die waarden willen evenaren om te “concurreren”… Even ervanuit gaan dat pk’s een goed verkoopargument vormen
@appelvis: dat laat nog wat ruimte voor een Plus versie…

BMW heeft een M3/4 met 430 PK, in Competition Package trim 450 en in M4 GTS/DTM Champion edition 500pk.
Van een 4L V8 naar een 2,9L V6. Iets zegt mij dat @john4545 hier niet vrolijk van wordt.
@edge: Ik twijfel of ik mijn baan niet moet opzeggen en een soort West Coast Bikes maar dan voor autos moet gaan starten, en dan louter om nieuwe Audi’s, BMW’s, Mercedessen om te bouwen van turbopiffle naar Mannelijke NA V8 motoren met snelle nokkenas hier en afgevijlde zuigerring (oid) daar voor wat extra oomph zodat de specs id buurt van hun turbonichten komen.
Een RS5 sportback zou heerlijk zijn. BMW MOET dan wel met een M4 gran coupé komen
Er zit een raar duikneusje op. Of moet ik snaveltje zeggen? Al dat turbogedoe kan niet op tegen natuurlijk ademende motoren. Die hebben een directere gasrespons, een prettigere vermogensopbouw en een veel lekkerder geluid.
Een jammere maar onvermijdelijke evolutie. De tijd van V8 motoren lijkt binnenkort voorgoed voorbij te zijn. Voorlopig zullen V6 3.0L het roer overnemen.
Jammer van de V8 maar dit zal wel beter rijden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).