• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gelukkig: Ferrari gaat niet Porsche achterna

Auteur: machielvdd, gepost 16 juni 2022 om 13:10 – 12 Reacties

Je hoeft niet bang te zijn dat je straks op iedere straathoek een Ferrari SUV ziet staan.

Eind jaren ’90 werd Porsche een sportwagenfabrikant die SUV’s ging bouwen, maar inmiddels is het een SUV-fabrikant die sportwagens bouwt. Die overigens nog net zo gaaf zijn, dus wat dat betreft mogen we niet klagen.

Toch doet het feit dat Cayennes en Macans in groten getale rondrijden een béétje afbreuk aan de exclusiviteit van het merk. Het bezitten van een Porsche is daardoor minder bijzonder geworden, hoe je het ook wendt of keert. Voor Lamborghini geldt – in mindere mate – hetzelfde, sinds de introductie van de Urus.

Zoals jullie inmiddels weten gaat ook Ferrari overstag en komen ze met een SUV. Betekent dit dat er straks in Oud-Zuid op iedere straathoek een Ferrari staat? We hopen eigenlijk van niet, want daarmee verliest het merk toch een stukje magie.

Ferrari stelt ons echter gerust. Ze ontvouwden vandaag hun strategische plannen en daarbij kwam uiteraard ook de SUV aan bod. De Italianen benadrukken expliciet dat ze deze auto exclusief willen houden.

Volgens de huidige planning wil Ferrari dat de Purosangue niet meer dan 20% van de leveringen zal uitmaken. Niet alleen in het begin, maar gedurende de hele levenscyclus. Ferrari blijft op die manier voor 80% een sportwagenfabrikant.

Om dat even te vergelijken met Porsche: in het eerste kwartaal was 55% van de verkochte modellen een SUV. En dan heb je ook nog de Panamera en de Tacyan, wat evenmin sportwagens zijn.

Om nog even terug te komen op de strategische plannen van Ferrari: ze hebben maar liefst 15 introducties op de planning staan van 2023 tot 2026. Daar zal ook de allereerste elektrische Ferrari bij zitten. De introductie daarvan staat voor 2025 op de agenda. En de exclusieve SUV? Die mogen we in september welkom heten.

Ook interessant!

  • Nederlandse Porsche rijdt tegen slagboom, gaat ervandoor
  • Video - Porsche 918 en Ferrari GTC4 Lusso geramd door BMW
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne

Nieuwste artikelen

  • Mercedes CLA Shooting Brake is de perfecte vakantie-EV!
  • Blijf weg uit de trein. Als je ergens wil komen tenminste
  • Loop maar door. Hier heb jij niks te zoeken
  • Jij raadt nooit welke auto antwoord heeft op al jouw vragen…
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Porsche, purosangue, SUV

Vorig bericht: « Mintgroene Alfa Spider restomod heeft twee motoren
Volgend bericht: Roetfilter tóch nog niet verplicht bij APK »

Lees Interacties

Reacties

  1. jensoffbutton zegt

    16 juni 2022 om 13:24

    Allemaal gemakkelijk gezegd nu. Tot de aandeelhouders gaan morren. In goede tijden misschien niet, maar eens er een economische crisis is…is elke verkoop mooi meegenomen.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      16 juni 2022 om 16:09

      Porsche was al een heel ander merk dan Ferrari voor de Cayenne kwam. Hoewel in de historie van Ferrari altijd wel een niet sportwagen in het portfolio heeft gezeten, de sportwagens en het racen zijn altijd prioriteit geweest. De aandeelhouders snappen dat ook. Voor Ferrari is het juist een risico om die verhouding te veranderen, dan zakt de merk waarde namelijk in. Exclusiviteit is voor Ferrari heel belangrijk. Goed dat ze dit uitspreken. Ja ze verkopen steeds meer autos maar ook over steeds meer modellen. Zo hebben ze bijv flink wat markt van Aston Martin afgepakt. Door die strategie kunnen ze die enorme marges maken en daar zijn de aandeelhouders maar wat blij mee.

      Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    16 juni 2022 om 13:56

    Ik geloof er niets van. Dit is typisch pr gebabbel. Sterker nog, als straks 60% van alle Ferrari’s een SUV blijkt te zijn, en daar ga ik van uit, dan weten ze het bij Ferrari nog zo te draaien dat ze nog steeds vooral en bijna alleen maar sportauto’s maken.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    16 juni 2022 om 13:58

    SUV’s van een sportwagen fabrikant. Het hoort natuurlijk niet, maar hoe gek ook, als ze op leeftijd komen krijgen ze toch charmes. De Lamborghini LM002 natuurlijk, die is niet moeilijk. Maar ook een eerste generatie Cayenne Turbo (pré facelift uiteraard) ga ik inmiddels waarderen. Mooi van lelijkheid,(daarom moet het ook pré facelift zijn) vol luxe, en ergens toch wel gaaf. Het liefst met een dik exemplaar een flinke roadtrip maken met wat offroad werk in Scandinavië ofzo. Met je glimmende Porsche door de bagger ploegen heeft gewoon wel wat. Ze zijn inmiddels zeer goed te betalen. Maar dat onderhoud he….

    Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    16 juni 2022 om 14:00

    Stonden gisterochtend 3 (!!) Urusssen op de straat geparkeerd voor mn werk; waar plaats is voor ongeveer 8 auto’s.
    Die zullen straks allemaal weg zijn voor 3 Pursangues.
    Misschien kan ik dan een goedkope Urus scoren.

    Maar om even eerlijk te zijn: is het orderboek voor de Pursangue al open? Of was day invite only? Want die dingen gaan natuurlijk straks voor 20-50% boven de dealer prijs weg, als je 1 van de eerste hebt.

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      16 juni 2022 om 14:25

      Mooi mazzel heb je dan als je 1 vd eerste bent, lekker cashen, geef die lui groot gelijk!

      Login om te reageren
      • heckblende zegt

        16 juni 2022 om 16:25

        die kloof kan groter?

        Login om te reageren
  5. Ram-G-maN zegt

    16 juni 2022 om 15:19

    Worden ze toch nog primair autobouwers in plaats van merch-verkopers. ;-P

    Login om te reageren
  6. rikus zegt

    16 juni 2022 om 16:27

    We zullen zien..

    Login om te reageren
  7. Jagris zegt

    16 juni 2022 om 17:22

    Wat een onzin, zodra de aandeelhouders geld ruiken gaat het volume echt wel omhoog. Immers, waarom dan deze auto bouwen die niet past bij ferrari als merk en misschien zelfs nadelig is voor het imago?

    Login om te reageren
  8. flyerbunch zegt

    17 juni 2022 om 00:39

    De boodschap hier is dat Ferrari niet aan het klooien is. Het merk wil de komende jaren winstgevender, duurzamer en schokkend meer mainstream worden. Vroeger was Ferrari een nichemerk dat straatauto’s bouwde puur om de obsessie van Enzo met raceoverwinningen te financieren. Het is veilig om te zeggen dat dat Ferrari dood en weg is..

    Login om te reageren
  9. LaCotse zegt

    17 juni 2022 om 14:18

    Die foto ziet er iig al heel vet uit…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North