Je hoeft niet bang te zijn dat je straks op iedere straathoek een Ferrari SUV ziet staan.
Eind jaren ’90 werd Porsche een sportwagenfabrikant die SUV’s ging bouwen, maar inmiddels is het een SUV-fabrikant die sportwagens bouwt. Die overigens nog net zo gaaf zijn, dus wat dat betreft mogen we niet klagen.
Toch doet het feit dat Cayennes en Macans in groten getale rondrijden een béétje afbreuk aan de exclusiviteit van het merk. Het bezitten van een Porsche is daardoor minder bijzonder geworden, hoe je het ook wendt of keert. Voor Lamborghini geldt – in mindere mate – hetzelfde, sinds de introductie van de Urus.
Zoals jullie inmiddels weten gaat ook Ferrari overstag en komen ze met een SUV. Betekent dit dat er straks in Oud-Zuid op iedere straathoek een Ferrari staat? We hopen eigenlijk van niet, want daarmee verliest het merk toch een stukje magie.
Ferrari stelt ons echter gerust. Ze ontvouwden vandaag hun strategische plannen en daarbij kwam uiteraard ook de SUV aan bod. De Italianen benadrukken expliciet dat ze deze auto exclusief willen houden.
Volgens de huidige planning wil Ferrari dat de Purosangue niet meer dan 20% van de leveringen zal uitmaken. Niet alleen in het begin, maar gedurende de hele levenscyclus. Ferrari blijft op die manier voor 80% een sportwagenfabrikant.
Om dat even te vergelijken met Porsche: in het eerste kwartaal was 55% van de verkochte modellen een SUV. En dan heb je ook nog de Panamera en de Tacyan, wat evenmin sportwagens zijn.
Om nog even terug te komen op de strategische plannen van Ferrari: ze hebben maar liefst 15 introducties op de planning staan van 2023 tot 2026. Daar zal ook de allereerste elektrische Ferrari bij zitten. De introductie daarvan staat voor 2025 op de agenda. En de exclusieve SUV? Die mogen we in september welkom heten.
jensoffbutton zegt
Allemaal gemakkelijk gezegd nu. Tot de aandeelhouders gaan morren. In goede tijden misschien niet, maar eens er een economische crisis is…is elke verkoop mooi meegenomen.
ghini zegt
Porsche was al een heel ander merk dan Ferrari voor de Cayenne kwam. Hoewel in de historie van Ferrari altijd wel een niet sportwagen in het portfolio heeft gezeten, de sportwagens en het racen zijn altijd prioriteit geweest. De aandeelhouders snappen dat ook. Voor Ferrari is het juist een risico om die verhouding te veranderen, dan zakt de merk waarde namelijk in. Exclusiviteit is voor Ferrari heel belangrijk. Goed dat ze dit uitspreken. Ja ze verkopen steeds meer autos maar ook over steeds meer modellen. Zo hebben ze bijv flink wat markt van Aston Martin afgepakt. Door die strategie kunnen ze die enorme marges maken en daar zijn de aandeelhouders maar wat blij mee.
pomoek zegt
Ik geloof er niets van. Dit is typisch pr gebabbel. Sterker nog, als straks 60% van alle Ferrari’s een SUV blijkt te zijn, en daar ga ik van uit, dan weten ze het bij Ferrari nog zo te draaien dat ze nog steeds vooral en bijna alleen maar sportauto’s maken.
Dutchdriftking zegt
SUV’s van een sportwagen fabrikant. Het hoort natuurlijk niet, maar hoe gek ook, als ze op leeftijd komen krijgen ze toch charmes. De Lamborghini LM002 natuurlijk, die is niet moeilijk. Maar ook een eerste generatie Cayenne Turbo (pré facelift uiteraard) ga ik inmiddels waarderen. Mooi van lelijkheid,(daarom moet het ook pré facelift zijn) vol luxe, en ergens toch wel gaaf. Het liefst met een dik exemplaar een flinke roadtrip maken met wat offroad werk in Scandinavië ofzo. Met je glimmende Porsche door de bagger ploegen heeft gewoon wel wat. Ze zijn inmiddels zeer goed te betalen. Maar dat onderhoud he….
gregorius zegt
Stonden gisterochtend 3 (!!) Urusssen op de straat geparkeerd voor mn werk; waar plaats is voor ongeveer 8 auto’s.
Die zullen straks allemaal weg zijn voor 3 Pursangues.
Misschien kan ik dan een goedkope Urus scoren.
Maar om even eerlijk te zijn: is het orderboek voor de Pursangue al open? Of was day invite only? Want die dingen gaan natuurlijk straks voor 20-50% boven de dealer prijs weg, als je 1 van de eerste hebt.
petroldrinker zegt
Mooi mazzel heb je dan als je 1 vd eerste bent, lekker cashen, geef die lui groot gelijk!
heckblende zegt
die kloof kan groter?
Ram-G-maN zegt
Worden ze toch nog primair autobouwers in plaats van merch-verkopers. ;-P
rikus zegt
We zullen zien..
Jagris zegt
Wat een onzin, zodra de aandeelhouders geld ruiken gaat het volume echt wel omhoog. Immers, waarom dan deze auto bouwen die niet past bij ferrari als merk en misschien zelfs nadelig is voor het imago?
flyerbunch zegt
De boodschap hier is dat Ferrari niet aan het klooien is. Het merk wil de komende jaren winstgevender, duurzamer en schokkend meer mainstream worden. Vroeger was Ferrari een nichemerk dat straatauto’s bouwde puur om de obsessie van Enzo met raceoverwinningen te financieren. Het is veilig om te zeggen dat dat Ferrari dood en weg is..
LaCotse zegt
Die foto ziet er iig al heel vet uit…