Gelukt! Red Bull heeft een F1-motor voor 2016 [updated]

Auteur: , 53 Reacties

Crisis afgewend.

RBR Renault

Red Bull Racing (en hiermee ook Toro Rosso) heeft zichzelf in een lastige positie gemanoevreerd door motorenleverancier Renault de tent uit te jagen. Voor 2016 had het nog geen motor, en Mercedes wilde hem niet leveren, Ferrari eventueel wel, maar dan geen nieuw blok, en Honda wilde wel, maar werd keihard geveto’d door Ron Dennis van McLaren.

Dus wat nu? Wel, als de geruchten kloppen wordt het volgend jaar gewoon weer een Renault-motor, alleen gaat deze niet zo heten.

Upgrade

Zoals bekend kreeg de Renault-V6 onlangs een upgrade, warvoor 12 van de zogeheten upgrade-tokens gebruikt zijn. Hij is gemaakt door Renault, met hulp van Mario Illien, de motorgoeroe van Ilmor (o.a. bekend van de vijftakt), en Red Bull verzorgt zelf het ERS-systeem (het ‘energie-terugwinsysteem’). Op deze manier hoeft waarschijnlijk niet de naam ‘Renault’ gebruikt te worden het komende seizoen, en lijdt de motorenfabrikant geen gezichtsverlies na het eerder aangekondigde vertrek als leverancier van de F1.

In Brazilië wordt de geupgrade motor ingezet. Hij was 2 races geleden in Austin al klaar, maar door een conflict over intellectueel eigendom werd hij nog niet gebruikt. De officiële lezing was destijds dat het de penalty’s niet waard was.

We verwachten dat Toro Rosso volgt in het kielzog, en Max dus volgend jaar ook Renault rijdt.

Bron: The Judge 13, met dank aan iedereen voor de tips!

UPDATE 06-11: Motortovenaar Mario Illien van Ilmor zegt dat het niet waar is dat Renault met een blok komt waarin door hem -en voor Red Bull- ontwikkelde verbeteringen zijn geïmplementeerd. Wordt ongetwijfeld vervolgd…



53 reacties

Asiatech?
:-)
Maar redbull heeft de geupdate motor toch al gebruikt?? Maarja goed nieuws in ieder geval.
@clarkson: nee nog niet. Ferrari heeft in Austin wel een geüpdate moter gebruikt.
@mrcabdrivert: En volgens mij deed die motor het best goed. Jammer dat beide coureurs hun auto naar de haaien reden.
@berlinetta: volgens mij was dat toch echt de wedstrijd in mexico 😆
@biohazardracer: Oh klopt, zat met mijn hoofd in Mexico.
@mrcabdrivert: Oja, stom….
Ik zou de motor ‘Wings’ noemen, Red Bull gives you wings
@uncivilsum: Always als sponsor erbij.. hop
@uncivilsum: Klinkt beter dan maagzuur. Die heb je namelijk eerder.
@fmgarcia: Zonder maagzuur ga je dood
@Jochempie: Deze touche is anders ook wel dodelijk;).
@Jochempie: Met maagzuur ga je ook dood.
Hopelijk kunnen deze motoren nu goed meekomen, wil max wel eens zien rijden als alle motoren aan elkaar gewaagd zijn!
Prima toch?
Goh, wat een verrassing zeg.
Had inderdaad al ergens gelezen dat Renault motoren zou blijven leveren, maar dan niet onder haar eigen naam. Ze willen namelijk weer een eigen fabrieksteam en hopelijk komt de overname van Lotus tot een goed einde. Er zijn in ieder geval al mensen van Renault aan het werk bij Lotus.

Mogelijk heeft Renault dit zo gedaan zodat ze toch nog actief kunnen blijven in de F1, maar tegelijkertijd nog de tijd hebben om het F1-team van Lotus naar eigen wensen in te richten volgend seizoen.

Maar mooi om te zien dat Max nog een tijdje kan rijpen bij Toro Rosso. Ik hoop dat hij daarna de overstap maakt naar het fabrieksteam van Renault en daarmee de Red Bulls een poepie laat ruiken. De overstap naar Mercedes of Ferrari is nu nog te vroeg mijns inziens.
@berlinetta: weet niet welke races jij hebt gezien maar als je naar Max zijn ontwikkeling hebt gekeken dit jaar en zeker de laatste paar races dan durf ik gewoon te zeggen dat als hij bij Mercedes had gereden hij zeker voor plaats 2 of 3 meegestreden zou hebben en misschien zelfs voor plaats 1.. Dus te vroeg? Nee ik ben er al van overtuigd dat ieder topteam hem graag er bij heeft
@tvr1974: Ik bedoel ook niet dat Max het nog niet aan kan bij een topteam, maar ik zou het leuker vinden om die jongen eerst nog even te zien rijpen in de middenmoot. Geef toe: die acties van hem zijn fantastisch om te zien. Zet hem in een Mercedes en hij rijdt misschien in z’n eentje vooraan. En als hij op zulke jonge leeftijd al wereldkampioen zou worden, gaat de lol er toch ook snel af of niet?
@berlinetta: iets met ehm.. Oja het ijzer smeden als het heet is?
Gaan Lotus-Renault nu met dezelfde Renault motor rijden die ze dan wel Renault mogen noemen, maar waarvan een deel van de rechten niet meer bij Renault liggen? Makkelijker kunnen we het niet maken … 

En als ze bij RB/STR dat ding Infiniti gaan noemen, kan ik t alleen maar toejuichen (zie avatar)!

Maar goed, eerst zien, dan geloven. Lijkt me heerlijk als er 4 gestrafde maar sterkere stieren op plaats 14-18 staan en met ze alleen naar voren rijden (plaats 19-20 zijn voor McLaren, die moter 23 en versnellingsbak 16 gebruiken).
71 rondjes met 2 DRS uitrempunten. Moet toch genoeg zijn?
@gregorius: Renault gaat dan waarschijnlijk zijn eigen ERS gebruiken en Red Bull ontwikelt dan zijn eigen ERS
Sorry hoor maar deze sport is in mijn ogen al dood. Laat iedereen lekker zelf zijn auto’s bouwen +motorisering. Bureaucratie formule 1
@crisert55: In theorie ben ik het helemaal met je eens. Dat zou pas gaaf zijn. In de praktijk is dat niet haalbaar, omdat het gewoon veel te duur is geworden. De kleinere teams kunnen het nooit betalen om een eigen motor te ontwikkelen.
@crisert55: iedereen die dat kan en wil doen doet dat al slimmerik.
@crisert55: ook heerlijk hoe je huilie huilie loopt te doen over dingen die vroeger net zo gingen als nu, of zelfs veel erger.
Aldus The Judge 13. Ik wacht nog even met juichen totdat het officieel bekend wordt gemaakt…
Gaan we nu Nissan Red Bull krijgen?
@mashell: of Lada, Dacia, etc
@mashell: Infinity heet dat bij Red Bull
En nu krijgt @gtwillem dus gewoon gelijk.
Als Lotus Renault wordt dan blijft de gouden naam over… Dus RedBull Lotus ipv RedBull Renault en Lotus-Toro Rosso als team namen… (?)
@w0o0dy: of credit where credit is due EN ze plakken er Illmor op.. Ook een grote naam vroeger.
Die geupgrade renault motor moet 60 tot 80 pk meer vermogen hebben. Dus dat gaat leuk worden in Brazilie
Van de betrouwbaardere F1 bronnen is nog geen enkele melding, f1today doet niets anders Dan copy paste (ab moet dat dus niet zomaar ook doen) en van judge13 kan ik niet zeggen of ze betrouwbaar zijn, dus af wachten, weer net als de vorige keer
@thierryvth: komt nog bij dat Matezisch net inde laatste uitgave van RB huismagazine speedweek de vloer heeft aangeveegd met Renault en zij onder geen beding met Renault verder te gaan. Ben benieuwd maar zolanf de betere F1 media als Motorsport er geen melding van maakt moet ik het nog zien
Red Bull Ilmor?? In het verleden zijn er al eens Ilmor krachtbronnen gebruikt.. En klinkt best lekker die naam.. 😊
@TheVeenmeister: zij bouwden o.a. de motoren voor Mercedes in de F1 en CART voordat Merc het helemaal zelf ging doen.
Maar als alleen RBR met gridstraffen op Interlagos van start gaat kunnen we volgend jaar weer Italiaanse techniek achter de twee STR’S verwachten? De geruchten gingen namelijk dat STR al een deal had voor volgend jaar (2015 spec Ferrari blok) maar dat het nu nog afwachten was of RBR iets van aandrijving kon regelen voor volgend jaar.
Infinity ? Mecachrome ?
Wat een afgang voor de Oostenrijkse limonadeboer trouwens, hahaha
@vonwachowferstenberg: Infiniti kun je vergeten. Red Bull heeft de sponsorcontracten met zowel Infiniti als Total al opgezegd omdat ze ervan uitgingen dat ze andere motoren zouden gaan gebruiken en de Infiniti en Total sponsordeals afhankelijk waren van de aanwezigheid van Renault.
Ik weet trouwens niet of dit bericht wel helemaal klopt.
Zal wel iets worden als Prost-Acer (was een Ferrari krachtbron), Minardi-European (Cosworth), Sauber-Petronas (Ferrari) en eigenlijk ook McLaren-Mercedes, want die motoren werden volgens mij door Illmor gebouwd, maar ook dat weet ik niet zeker.
@gtwillem: Klopt, de Mercedes-motoren zijn ook door Ilmor gebouwd. Dat is echter niet hetzelfde Ilmor als het Ilmor waar Red Bull mee in zee lijkt te gaan. Het Ilmor dat de motoren voor Mercedes bouwde is inmiddels opgekocht door MB en omgedoopt tot Mercedes AMG High Performance Powertrains. Het Ilmor dat vandaag de dag verantwoordelijk is voor de Honda IndyCar motoren en dus straks ook de Red Bull-motoren is een 2003 door Mario Illien, Paul Morgan en Roger Penske opgezette spinoff van het originele Ilmor, dat voor de splitsing in 2003 als Ilmor Special Projects door het leven ging.

Oja, en om je lijstje aan te vullen: Benetton-Playlife (Renault)
“The Red Bull Racing power unit for 2016 is expected to be branded as Infiniti, should they and Reanult-Nissan agree on this. If not, the engine development costs going forward will be met by Red Bull and another partner will be credited”.

Interessant voor alle andere autofabrikanten op de wereld: Renault een auto laten ontwikkelen en daar je naam dan opplakken? https://rfactorcentral.com/skins/screenshots/lge/18-Oct-09-8992-Volvo.jpg
@pomoek: Toro Rosso-Jumbo 😁
“De officiële lezing was destijds dat het de penalty’s niet waard was.”

Maar je moest wel een behoorlijke plaat voor je kop hebben om die lezing te volgen…
Waarom nemen andere F1 sites dit ‘nieuws’ niet over?
SkySports, BBC, Grandprixradio, ik zie het niet.
Red Bull – Supertec ook nog een mogelijkheid.
Ze willen voor volgend jaar geen renault heten want kan leiden tot gezichtsverlies…. gaan ze dan nu al vanuit dat het een slecht product word??
@rikvp: blijkbaar is het al gezichtsverlies als je zegt dat je volgend jaar niet meedoet en dat dan toch doet…vind het ook wat overtrokken.
Update vanuit Duitsland: Auto Motor und Sport hebben de heer Illien om een reactie gevraagd. Het verhaal zoals The Judge het weergeeft is in ieder geval niet juist (op basis van mijn roestige Duits dan) : http://ams.to/Illien-RedBull

Link via retweet van Craig Scarborough.
ik vind het wel leuk dat ze blijven en dat het niet een ferrari motor wordt…dat zou nog meer eenheidsworst betekenen in de F1.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).