
En nou is het klaar met die luide uitlaten in Amsterdam: de gemeente start een proef met de ‘lawaaiflitspaal’.
Wij autoliefhebbers genieten wel van een lekkere uitlaat onder een auto of motorfiets. Hoe veel engineering er wel niet in gaat zitten om de Lamborghini Aventador zijn iconische V12-geluid te geven, of hoe veel blèrpijpen Akrapovic verkoopt om de decibellen een beetje te verhogen op de betere motorblokken.

Herrie
Daar geniet je zelf van wanneer je een auto of motor koopt met een dergelijke uitlaat. Het probleem is dat anderen ook ‘genieten’ van je lawaai. En voor niet-autoliefhebbers die in de binnenstad willen genieten van hun rust, klinkt een Akrapovic-, Capristo-, Armytrix- of Novitec-uitlaat allemaal hetzelfde: als klinkklare herrie. Dat is volgens de gemeente Amsterdam in onze hoofdstad nu een doorn in het oog van bewoners.

Amsterdam wil ‘lawaaiflitspalen’
Vandaar dat lawaaipapegaaien in onze hoofdstad aangepakt gaan worden. Tenminste, dat is het doel. Amsterdam start een proef met de ‘lawaaiflitspaal’. Het idee is erg simpel: normaliter wordt je geflitst als je een bepaalde snelheid haalt volgens een snelheidsmeter. De proefpalen in Amsterdam krijgen een decibelmeter. Te veel geluid ten aanzien van de normen, dan wordt je kenteken geregistreerd en krijg je een boete.

Overlast bewoners
De Amsterdamse wethouder van verkeer Egbert de Vries zegt via een woordvoerder dat er veel te doen is rondom die geluidsoverlast, met name vanuit bewoners. Hij kan niet schetsen hoe groot het probleem precies is, maar hij krijgt regelmatig mailtjes en brieven van bewoners van Amsterdam die wel vrolijk zouden worden van een lawaaiflitspaal. Zij zouden zich groen en geel ergeren. Ook is er een Actieplan 2020-2023 voor de hoofdstad waar motorgeluid en diens aanpak ook een rol spelen.

Bestrijden is moeilijk met de huidige middelen. Met name dankzij het feit dat je onmogelijk genoeg politiemensen kunt inzetten om overtreders aan te pakken en gemeenten geen eisen kunnen stellen aan voertuigen. Lawaaiflitspalen in Amsterdam moeten het proces automatiseren.
Herrieschoppers gezocht
Op verschillende locaties zet Amsterdam daarom al een lawaaiflitspaal neer om te testen. Binnenkort komen er drie: Valkenburgerstraat, RAI en Tussen Meer (Osdorp). Deze zijn puur bedoeld om data te verzamelen en te kijken hoe betrouwbaar deze data is. Herrieschoppers die bereid zijn om dat te testen worden niet beboet of gewaarschuwd. Het klinkt bijna als een uitnodiging, al zal de gemeente Amsterdam dat niet zo zien.

De data van de lawaaiflitspaal in Amsterdam wordt dus eerst bekeken voordat er iets definitiefs mee gebeurt. Wanneer de data representatief is, wordt het idee aan het kabinet gepresenteerd. In Rotterdam zijn ze ook bezig met geluidsoverlast op een soortgelijke manier, waar een meneer met een vaag bekend gezicht ook een mening over had.
(via RTL Nieuws)
Italiaanse V12 geluidskathedraal.. begrijpelijk. Voor mij is echter de V10 uit de Carrera GT het bruutst. Of de Wankel uit de Mazda 787B.
Heb zelf een Akrapovic op mijn motor en is ook heerlijk om een staande golf in een tunnel te creëren :-)
@swisspass: geluid uit een Carrera GT is zo bruut inderdaad. Mazda 787B net eens opgezocht en ook heel gaaf. Mooiste 6 cilinder geluid voor mij persoonlijk wel de 155 DTM, lijkt in sommige toeren bijna op een oudere F1 auto. Op YouTube genoeg filmpjes.
Bepaald geen novum, zo’n paal. Staat er op de Bergselaan in de Parel aan de Maas al enige tijd een.
Ik kan er ook wel van genieten maar niet van zo’n aftermarket ding op een seat ibiza of iets dergelijks.
Kunnen vele van die systemen zich niet laten in- en uitschakelen?
Ik begrijp de lol er ook niet van om ‘s morgens vroeg als je vertrekt de buren uit hun bed te starten.
Zoals die abarth rugzakjes, leuk om is mee uit te pakken maar constant in dat geroffel … pffff soms best zielig en dan denken dat je medemens je enorm gaaf vindt.
Ben wel voorstander van minder asociaal gedrag binnen de bebouwde kom. Echter, ik houd absoluut niet van geautomatiseerde handhaving obv camera’s. Dit zal de etterbakken die het % geluidsoverlast creëeren echt niet stoppen in hun gedrag.
Wat als uw auto zo geleverd is van fabriek dat bij hogere toeren toch een degelijk geluid maakt, dan is die “flits” ongeldig… of ben ik verkeerd?
@tortuga: dat is mijn gedacht ook. 1 van de goedkeuringen van een auto is zijn geluid. Veel auto’s zijn met een arkapoviç of znder geweldig systeem leverbaar vanuit de fabriek. Daar kan niets tegen gedaan worden
@tortuga: richtlijnen zijn richtlijnen maar als gemeente mag je daar vanaf wijken als het voor overlast zorgt. Je mag namelijk met een Aventador nog wel binnenkomen, maar houd hem even rustig. Kan ‘ie best als je onder de 3.000 toeren blijft.
In België controleren ze op de technische keuring ook de decibels, als mijn 66er mustang met V8 en Flowmaster uitlaat dit probleemloos haalt heb je echt geen excuses.
@shiva: dat heb ik nog nooit meegemaakt
Type goedkeuring is volgens mij in heel de EU geldig ongeacht het land waar de auto gekeurd is. Moreel gezien… Als je auto zo veel herrie maakt bij hoge toeren, waarom maak je dan zo veel toeren in de stad? Doe normaal en doe ns lief.
En terecht. Herrie. Ik hoop dat ie ook afgaat bij al die achterlijke brommers.
Vroeger begrepen mensen dat indien ze kozen voor een woonst in de stad, dit automatisch meer overlast betekende. Triestige evolutie.
Vroeger had je ook minder tokkies die snoeihard door de straten reden
Mooi motorgeluid is niet zo erg. Maar die gasten met aftermarket uitlaten die bij elke keer schakelen knallen en poppen maken me knettergek. Ik woon vlakbij een ringweg en vooral in het weekend na 23:00 uur gaat het los. Driften over een rotonde, continu de auto de toerenbegrenzer injagen en BAMBAMBAMBAM. Teringvolk. Raketwerper erop. Echt.
Mijn motor kan ook luid zijn maar in de stad moet je gewoon beschaafd rijden. Niet te snel ivm mogelijk overstekende kinderen ect en niet te luid. Er zijn genoeg mogelijkheden buiten de bebouwde kom om het gas open te trekken.
Wat zijn de geluidsgrenzen? Hoeveel DB op welke afstand?
Staat op je kentekenbewijs of op RDW.nl. wordt achter jouw uitlaat gemeten op minimaal 3 meter afstand. Driehoeksvorm.
En ja, soms is het oorverdovend, asociaal en idioot. Dat heeft niets meer te maken met een mooie sound. Sommige VW GTI’s pop and bangen alsof er een schot is.
@st220; Ik had een maandje geleden m’n 1e ervaring met zo’n Golfje, en ik denk dat het niet eens een gti was, maar wat een klereherrie en het klonk zo nep dat gereutel.
Heel goed en dan landelijk invoeren aub.
Dat gebeurt al. Luchthavens hebben een geluidsquotum waar ze onder moeten blijven. In principe gebeurt dat ook. Daarbij worden vliegtuigen ingedeeld in Chapters naar gelang hoeveel geluid ze produceren. Oude lawaaimakers worden geweerd door de luchthaven. Uit eigen belang want des te stiller de vliegtuigen des te meer vluchten er binnen het quotum passen. De hinder is er nog, maar vliegtuigen zijn echt heel veel stiller geworden.
Hoe zit dat met die Scania V8 vrachtwagens met van die staande open brulpijpen? Die maken ook absurd veel herrie..
Maar die klinken beat goed.
Zo blij hiermee, wordt helemaal ziek van al die motoren die door de van Baerle heen razen. Niks tegen een mooie Ferrari of een Aston Martin die even wat gas geeft. Het zit hem meer in de petjes die de uitlaat van hun golf gti eruit hebben gesloopt of de motor muizen die denken lekker stoer te doen.
Hoe zou dat nou werken in het brein van Femke? Die wordt op een ochtend wakker en denkt: “wie zal ik vandaag weer eens de stad uit pesten?” Het gaat maar door: parkeertarieven, bootje varen op de grachten, feestjes, diesels, vrachtwagens, hoeren, demonstranten voor thema’s die Femke niet steunt etc, etc.
Alles wat Femke niet leuk vindt moet er aan geloven. Heel blij dat ik daar niet meer woon!
@superfunky; I had het er laatst met haar over en ze vertelde me dat ze nu rustiger aan gaat doen. Het hoofddoel was om jou de stad uit te pesten en aangezien dat gelukt is…
Net alsof ze dat in haar eentje beslist.. je hebt echt geen idee hoe een gemeenteraad werkt zeker?
@tinnemans: nee, ik ben heel dom, wist je dat nog niet? Daarom woon ik in Zwitserland, lekker tussen de andere stomkoppen, zodat ik geen last meer heb van dit soort idioten en al helemaal zodat ik niet meer hoef mee te betalen aan hun linkse hobby’s.
@superfunky; Aparte keuze om dan naar Zwitserland te gaan. Het is toch een beetje de grootste home owner association ter wereld met 75% aan Karens die beslissen voor de rest.
Die kunnen bij een volgend referendum zomaar beslissen dat iedereen overmorgen aan de EV moeten. Daar zullen ze in Geneve niet blij mee zijn, maar de Duitse meerderheid beslist toch.
Maar goed, als jij daar blij woont, wens ik je heel veel succes. Ik zie het probleem niet zo met deze geluidsoverlast palen (die overigens ook allang in andere steden staan). Je moet echt enorm veel herrie maken wil je hiervoor beboet worden. Dat lukt de gemiddelde musclecar met een Flowmaster setje echt niet.
@tinnemans: misschien beter niet praten over zaken waar je niks van weet. Referenda in Zwitserland werken fantastisch en zaken waar de bevolking niet achter staat, gebeuren gewoon niet. Vraag ff aan Rutte/Kaag en de rest van het zootje bij hoeveel beslissingen de afgelopen jaren ze de wens van het volk hebben genegeerd. De lijst is eindeloos te beginnen met de ridicule stikstof-maatregelen.
@superfunky; Nou ken ik mensen die in Zwitserland wonen dus ik heb een aardig idee hoe het werkt. Als je niet bij de 51% groep zit is dat soms behoorlijk vervelend.
Ik denk dat je je eigen mening een tikje verwart met die van ‘het volk’. Als een rechtse politicus maatregelen gaat nemen die de economie schaden en het milieu helpen, dan is er echt wat aan de hand met dat milieuprobleem. Wat mij betreft mag de stikstofnormering nog wel strenger. Naar goedje, en als ze in het buitenland zo graag kippen en varkens eten moeten ze die zelf maar fokken. Die mega stallen zijn echt niet nodig voor de binnenlandse consumptie.
En ook bij je reactie over de bovenstaande geluidsoverlast paal ga je fout ; je negeert volledig dat er daar al meerdere van in Nederland staan en dat de paal in Amsterdam niet het geesteskind van Femke is, maar eentje die gedragen wordt door veel betrokkenen. Misschien ben je al te lang weg, maar je hebt echt geen idee wat voor takkeherrie er uit zo’n pops-and-crackles uitlaat van een half verrotte Golf kan komen. Ik geloof er niets van dat je daar in Zwitserland mee weg zou komen.
Maar goed, veel plezier in Zwitserland hoor, en blijf vooral boos zijn op linkse mensen.
Dan had je niet in de stad moeten wonen maar op het platte land… mensen zijn zo kansloos ziek! Bij Schiphol gaan wonen en dan zeiken over geluidsoverlast… de wereld is echt naar de knoppe…
@3246cm252kw; er zijn ook genoeg mensen die op het platteland gaan wonen en dan klagen dat hun buurman de koeien om 5 uur gaat melken.
Kijk maar uit dat je niet beboet wordt als je je gras gaat maaien met je benzinemaaier.
Of krijg je dan weer ’n boete als ’t gras te hoog staat.
Geluidsoverlast is idd niet altijd fijn maar het gaat wel heel erg ver tegenwoordig.