• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geneve: belangrijke primeurs uit het verleden (deel 1)

Auteur: Dizono, gepost 28 februari 2016 om 13:58 – 42 Reacties

Lotus Carlton


Dat Genève een van de belangrijkste autobeurzen van het jaar is, is niet iets van de laatste jaren. Ook in het verleden beleefde veel bijzondere en of belangrijke modellen hun debuut op de Zwitserse beursvloer. We duiken in de geschiedenis van de beurs en beginnen bij de periode tot 1990.

De Geneefse autoshow wordt al sinds 1905 gehouden en is sindsdien vrijwel elk jaar gehouden. Eigenlijk is het best opvallend dat in Genève zoveel modellen gepresenteerd zijn en worden, aangezien de beurs qua oppervlak relatief klein is en niet kan leunen op een binnenlandse auto-industrie zoals de IAA in Frankfurt, Mondial de l’Automobile in Parijs en de Tokyo Motor Show.

Jaguar E-Type Geneve

1961: Jaguar E-Type
Een van de meest iconische sportwagens ooit, zelfs Enzo Ferrari liet zich op de beurs ontvallen dat het ‘de mooiste auto ooit gemaakt was’.

Mercedes 230 SL

1963: Mercedes-Benz 230SL
Door zijn hardtop met omhooglopende zijkanten ook wel liefkozend ‘Pagode’ genoemd. Een van Mercedes-Benz’ meesterwerkjes. Zo simpel van lijnvoering en toch zo elegant. In 1967 beleefde de snellere 250Sl eveneens zijn debuut in Genève.

Citroen SM

1970: Citroën SM
In 1968 kocht Citroën Maserati, wat resulteerde in Italiaanse sportwagens met hydropneumatische systemen, zoals de Khamsin, maar ook in deze schitterende Grand Tourer met zescilinder Maserati-blok.

Scirocco Geneve

1974: Volkswagen Scirocco
De Scirocco kun je zien als sportieve versie van de Golf, maar wist je ook dat de Scirocco er eigenlijk eerder was? De auto stond op het onderstel van de Golf, maar werd enkele maanden eerder gepresenteerd, zodat de productie rustig op gang kon komen om zo kinderziektes bij de massaproductie van de Golf voor te kunnen zijn. Net als de Golf I, is ook deze Scirocco ontworpen door Giorgetto Giugiaro.

Volvo 480

1986: Volvo 480
Na de overname van DAF door Volvo werd in eerste instantie de DAF 77 uitgebracht als Volvo 343 en 345. Deze 340-serie werd later vervangen door de eveneens in eigen land gebouwde 400-serie. Ook deze Volvo 480 rolde uit de fabriek in Born en was ontworpen door Rob Koch en zijn team. Voor het dash lieten ze zich inspireren door de cockpit van een F16.

Lotus Carlton

1989: Lotus Omega
In een tijd dat BMW nog niet eens zo heel lang M5’s bouwde, AMG nog een zelfstandige onderneming was en Audi RS-modellen nog niet bestonden, bouwde Lotus op basis van de Opel Omega de snelste vierdeurssedan ooit. Daarvoor schroefden ze twee turbo’s op de Opel-l6, boorden ze hem uit van 3.0- naar 3.6-liter en koppelden ze het blok aan de bak uit de Corvette ZR-1 (die op dezelfde beursvloer zijn debuut beleefde). Topsnelheid: 285 km/u. 0-100 km/h: 5.2 seconden.

Mercedes R129 SL

1989: Mercedes 500 SL (r129)
In navolging van de Pagode beleefde ook de SL van de R129-generatie zijn debuut in Genève. Deze tijdloze cabrio bleef liefst dertien jaar in productie en werd aangedreven door motoren uiteenlopend van een 2.8 zes-in-lijn tot aan een 7.3 V12 die later in de Pagani Zonda zou worden gebruikt.

Alfa SZ

1989: Alfa-Romeo SZ
Het kon niet op in 1989, aangezien dat jaar op de Alfa-Romeo-stand de SZ zijn debuut maakte. De Z in de naam staat voor Zagato, maar daar werd ‘Il Mostro’ enkel gebouwd. Het ontwerp kwam van de eigen ontwerpafdeling en werd verkozen boven het voorstel van Zagato.

Het tweede deel, met belangrijke of bijzondere primeurs uit de periode 1990-2005 vind je HIER!

Ook interessant!

  • De Autoshow van Genève keert nu écht terug!
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

480, Alfa Romeo, Citroen, e-type, geneve, Jaguar, lijstjes, Lotus, Mercedes, omega, Opel, scirocco, SL, sm, sz, Volkswagen, Volvo

Vorig bericht: « Toyota 4500 GT: vergeten concept (1989)
Volgend bericht: Alpine niet in Genève, maar waarom niet? »

Lees Interacties

Reacties

  1. oranje123456789 zegt

    28 februari 2016 om 14:05

    Die Opel mag me wel hebben ;)

    Login om te reageren
    • johanhummer9 zegt

      28 februari 2016 om 14:15

      @oranje123456789: ik ook , zon geil ding

      Login om te reageren
    • martinus zegt

      28 februari 2016 om 16:31

      @oranje123456789:
      -Edit: jaja, een Opel, die vind je stom. We weten het. Of je dat voortaan in normale taal wil mededelen aub.-

      Login om te reageren
      • murica zegt

        28 februari 2016 om 17:09

        @martinus: Hahaha die edit. ?

        Login om te reageren
    • roppp zegt

      28 februari 2016 om 16:53

      @oranje123456789: doe mij dan de Lotus maar ?

      Login om te reageren
    • g40freak zegt

      28 februari 2016 om 17:03

      @oranje123456789: die alfa zorgt ook wel een wat krapper zittende broek.

      Login om te reageren
      • smoothoperator zegt

        29 februari 2016 om 08:03

        @g40freak: moet je er meteen van poepen??

        Login om te reageren
  2. galverink zegt

    28 februari 2016 om 14:07

    Het gebrek aan eigen industrie is juist een voordeel. Geld was er altijd genoeg dus men importeerde alles, of het nou Europees, Amerikaans of Japans was.

    Login om te reageren
  3. janmetdelangeachternaam zegt

    28 februari 2016 om 14:07

    Heeft mercedes die 7.3 liter ooit nog in een andere auto gestopt?

    Login om te reageren
    • audiisthebest zegt

      28 februari 2016 om 14:11

      @janmetdelangeachternaam: zo ver ik weet niet

      Login om te reageren
      • dirkiii zegt

        28 februari 2016 om 14:18

        @audiisthebest: pagani heeft toch ook een 7.3? @gtwillem

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          28 februari 2016 om 14:23

          @dirkiii: Klopt. Exact hetzelfde M120 blok. De Zonda is er als 6.0 (Zonda), 7.0 (Zonda S) en 7.3 (Zonda S 7.3). De Zonda en Zonda S zijn verreweg het meest zeldzaam. Er waren er slechts een handjevol van gebouwd en de meeste zijn omgebouwd naar Zonda F specificatie. De F, Cinque, Cinque Roadster, Tricolore en dergelijke zijn allemaal doorontwikkelde derivaten van de Zonda S 7.3.

          Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      28 februari 2016 om 14:21

      @janmetdelangeachternaam: Ja. W140 S73 AMG. Exact aantal moet ik eens opzoeken, ongeveer 20-25 stuks. Op speciaal verzoek was er zelfs een S73 AMG T-Modell (station) en een S73 AMG Binz Pickup.

      Login om te reageren
    • jorden zegt

      28 februari 2016 om 15:03

      @janmetdelangeachternaam en @gtwillem ja de CLK-GTR. Volgens mij is dat ook het bestaansrecht van de motor.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        28 februari 2016 om 15:08

        @jorden: De CLK GTR had een 6.9 V12. HWA heeft later twee Super Sports gebouwd, die hadden een 7.3 V12, maar die wijkt wel wat af van de Pagani Zonda S 7.3 en SL73 AMG.

        Login om te reageren
        • Audiboy zegt

          28 februari 2016 om 15:19

          @gtwillem: ga aub een boek schrijven, mijn god wat weet jij veel zeg! Respect!

          Login om te reageren
  4. mrmiyagi1982 zegt

    28 februari 2016 om 14:21

    Als ik me niet vergis is de lotus omega de snelste 4deurs sedan tot dat de bmw m5 met v10 in productie gaat.
    Gave kar

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      28 februari 2016 om 14:33

      @mrmiyagi1982: De Carlton werd al wat eerder afgetroefd. De BMW M5 E39 was met 400pk al een stukje sterker. Daar kwamen later de Jaguar S-Type R (395pk), Audi RS6 (450pk) en Mercedes E55 AMG (476pk) overheen. De Carlton kon zich wel prima meten, overigens.

      Enige nadeel van de Lotus Carlton is de bizar lange zesde overbenging. Je moest de topsnelheid in zijn 5 halen (zat je rond de 280) maar als je naar zijn zes ging viel ie helemaal terug in de toeren. Anders had ie de 300 wel aan kunnen tikken.

      Login om te reageren
      • dedon zegt

        28 februari 2016 om 18:16

        @gtwillem: Was gewoon voorbereid voor een chip-kuurtje ;-)

        Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        29 februari 2016 om 07:47

        @gtwillem: als ik me niet vergis, liep de alpina b10 biturbo al in 1989 ietsje harder

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          29 februari 2016 om 08:09

          @undifined1: qua top nét. Zo’n B10 deed ongeveer 290? Maar die had een vijfbak. Qua acceleratie was de Omega flink sneller, meende ik.

          Login om te reageren
  5. Joost zegt

    28 februari 2016 om 14:54

    Mooi lijstje!

    De SZ vind ik toch wel een van de toppers! Dacht dat Robert Opron deze ontworpen had?

    Een SM of de Lotus zou ik ook nog graag keer in rijden…

    Login om te reageren
  6. kars zegt

    28 februari 2016 om 15:02

    Oh, die SZ. Mijn droomauto. Vroeger al een poster van boven m’n bed hangen.
    Naast de kalender van Tatjana. Om het in evenwicht te houden.

    Login om te reageren
    • Jochen zegt

      28 februari 2016 om 16:39

      @kars: respect. Voor mij de RZ.
      Maar wat een droom : Tatjana met 3 koplampen ?

      Login om te reageren
  7. thowmas97 zegt

    28 februari 2016 om 15:09

    Die Opel/Lotus staat ver bovenaan op m’n lijst. Ook leuk dat de 480 er tussen staat

    Login om te reageren
  8. tombe zegt

    28 februari 2016 om 15:33

    Ik vond de Citroën DS uit 1955 ontbrak, maar die was in Parijs voorgesteld

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    28 februari 2016 om 15:37

    De SL R129… Mooiste Mercedes ooit!

    Login om te reageren
    • sbelali zegt

      28 februari 2016 om 18:33

      @dutchdriftking: klopt. Zou er heel graag een willen hebben, echt een meesterwerk. Bovendien niet kapot te krijgen.

      Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    28 februari 2016 om 15:58

    Ohhh die lotus omega! Wat een geweldig ding!

    Login om te reageren
  11. Calimero zegt

    28 februari 2016 om 16:25

    Volgens mij is het voor het eerst dat ik echt alle auto’s die hierboven staan met foto ook echt leuk vind. Maar de mooiste is de Mercedes “Pagode” blijft een schitterend ontwerp.Niets ten nadele van de andere genoemde auto’s zoals ik al zei. En vooruit de 480 omdat het een Nederlandse auto is/was.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      28 februari 2016 om 16:37

      @milan0: dan hebben we dezelfde smaak ;)

      Login om te reageren
  12. Rick-dos zegt

    28 februari 2016 om 16:45

    Lotus Opel Omega. Nog nooit zo graag een Opel willen hebben…

    Die SL had als leuke en belangrijke gimmick dat de rolbeugel automatisch omhoog schoot als de auto merkte dat het in een koprol terechtkwam. Volgens mij kan je ’t ook middels een knop omhoog klappen. Was volgens mij de eerste auto met een automatische uit klappende rolbeugel.

    Login om te reageren
  13. aft0570 zegt

    28 februari 2016 om 17:04

    Is zo’n Volvo 480 wat? Het is een auto van voor mijn jeugd maar ik vind het wel een gaaf bakkie, mooie optie als eerste auto? Of loop je er op leeg?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      28 februari 2016 om 20:45

      @aft0570: mwoah. Ze staan niet bekend als uiterst betrouwbaar, maar als je een beetje de handen uit de mouwen durft te steken en niet voor de goedkoopste 480 van Martkplaats gaat, maar even zoekt naar een nette, dan is het een fijne auto.

      Login om te reageren
    • basbasbas zegt

      29 februari 2016 om 12:25

      @aft0570: goede ervaringen mee. Turbo is leuk snel maar de overigen komen ook aardig mee. Weinig ruimte op de achterbank door twee vreemde stoeltjes maar voor de rest heb ik er een zwak voor

      Login om te reageren
  14. driver28 zegt

    28 februari 2016 om 17:30

    Als ik zo’n Alfa SZ zie dan moet ik altijd aan Rolf Wouters denken ? (ja ik ben al zo oud) haha

    Login om te reageren
    • kars zegt

      28 februari 2016 om 18:14

      @driver28: Hahaha ik ook, die gast had er 3(!). Nou ja, bijna dan, want één ervan was een RZ.

      Login om te reageren
  15. Pordon zegt

    28 februari 2016 om 17:55

    Die SL Pagode blijft ook een schitterende auto. Die Alfa daarentegen, wat een misbaksel was dat zeg.

    Login om te reageren
  16. moveyourmind zegt

    28 februari 2016 om 18:59

    Jeugdsentiment die Scirocco,

    Een kennis van mijn ouders had zo’n zelfde begin jaren tachtig. Voor die tijd echt een kek wagentje met zijn Italiaanse scherp getekende koets. Al was de Fiat coupé die hij daarvoor had ook ontzettend gaaf. Helaas kon hij niet lang genieten van de Scirocco, met mij en mijn broertje achterin als crashtestdummies heeft hij hem in de mist in een Opel kadett geparkeerd en was het einde verhaal voor de auto.

    Nu was de opvolger van de Volkswagen ook niet mis: een heuse Ford Escort XR3i! Daarna heeft hij nog de faceliftversie van de XR3i gehad en een ontzettend dikke Sierra sedan, verlaagd, powerbulge op de motorkap, dikke achterspoiler, RS velgen en stuur en nog veel meer moois uit de optiecatalogus van Ford… Met zijn dikke auto’s is die kennis medeverantwoordelijk geweest voor het feit dat ik autogek geworden ben.

    Login om te reageren
  17. st33fie zegt

    28 februari 2016 om 22:19

    Lotus OMEGA
    de enige opel die ik wel wil
    HOLY ONTLASTING

    Login om te reageren
  18. mrmiyagi1982 zegt

    28 februari 2016 om 23:27

    @gtwillem
    Bedankt voor de aanvullende info *thumbsup*
    En de lotus omega is nog steeds geen stakker met zn 377 pk.
    En is de lotus omaga als super sedan niet in productie gegaan tijdens een oliecrissis….
    tiff needel heeft hm eens voor 5th gear op zn staart getrapt..
    En op yt zwerven ontzettend veel filmpjes van de lotus omega ook gechipt en aangepast tot ruim over de 500pk maar ja dat is dan ook niet zo moeilijk met een
    bi-turbomotor ;)

    Login om te reageren
  19. toyotafortuner zegt

    28 februari 2016 om 23:52

    – E-Type/230SL Pagode/SM: 3 pareltjes van voorheen. Maar nog altijd beeldschoon.
    – Scirocco: vind de oude zoveel mooier/leuker dan de hedendaagse.
    – 480: een guitige, coole Zweedse Nederlander. En ook nog eens met klapkoplampen!
    – Lotus Carlton: 80s cool en serieus snel. Wat een combinatie.
    – R129 SL: Ja, ze zijn mooi. Ja, het is een leuke youngtimer. Maar nee: dit is niet de wat oudere SL, welke ik het liefst wil. Dat is toch de R107 SL. Met soft-top. Ik ben niet echt zo van: Per sé soft of hard. Maar bij de R107 SL wel. Soft staat er het mooist.
    – SZ: 80s, hoekig, italiaans, sexy. Nog een topcombi! Heb er helaas alleen 1x ooit eentje gezien. Op Italia a Zandvoort in 2014.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North