Gerucht: Sainz volgt Alonso op bij McLaren

Auteur: , 29 Reacties

Een oude Spanjaard eruit, een jonge Spanjaard erin. Fair trade.

Sainz

Volgens het Spaanse Sport.es heeft McLaren haar plan B al klaar voor als Plan A niet mocht lukken.

Plan A is om Alonso bij het team te houden, maar de geruchten zwellen steeds sterker aan dat dit niet gaat lukken. Fernando gaf rondom de Grand Prix van Canada aan dat hij bij McLaren zal blijven als het team races kan winnen in september. De kans daarop is echter nóg kleiner dan de kans dat de Jessias en Arrogander hun ego’s opzij zetten en we binnen afzienbare tijd een meerderheidskabinet hebben. De wenkbrauw zou al gesprekken gevoerd hebben met zijn oude werkgever Ferrari over een mogelijke terugkeer bij het team.

Mocht McLaren er inderdaad niet in slagen Alonso langer aan zich te verbinden, dan wordt volgens Sport.es Plan B in werking gesteld. Dat zou bestaan uit het losweken van Carlos Sainz bij Toro Rosso. De publicatie baseert zich hierbij op de Italiaanse journalist Roberto Cinquecento Chinchero, een man die naar verluidt goed ingevoerd is.

Sainz wordt door velen in de paddock beschouwd als een van de betere jonge coureurs op de grid. Dat heeft hij onder andere te danken aan zijn periode als teamgenoot van Max Verstappen. Max haalde weliswaar meer punten binnen voor STR, maar Sainz deed qua pure snelheid doorgaans niet onder voor onze landgenoot. Ook zijn nieuwe teamgenoot Daniil Kvyat heeft Carlos doorgaans in de tas.

Nadelen kleven er ook aan de jongere race-Sainz. Hij maakt nog steeds behoorlijk vaak brokken, zoals dit jaar nog in Bahrein en in Canada. Zoals elke coureur komt hij daarna doorgaans met slappe excuses om zich te ‘verantwoorden’, of legt hij de schuld bij anderen neer. Sowieso komt Carlos niet altijd even sympathiek over. Iets dat ook blijkt uit het feit dat zowel Max als Daniil niet lekker konden/kunnen opschieten met hun (voormalig) teamgenoot. Al zou het in theorie kunnen dat juist Max én Daniil de kwaaie pieren zijn.

Enfin, bij goede coureurs worden mogelijke karakterfoutjes niet zelden door de vingers gezien in de F1. Zodoende is Sainz al veelvuldig in verband gebracht met andere teams, onder andere met Ferrari en vooral ook met Renault. Red Bull hield hem echter vast aan zijn contract. Alleen als Sainz zich écht kan verbeteren, zou Red Bull bereid zijn de Spanjaard te laten gaan.

Dan wordt uiteraard de interessante vraag, geldt McLaren als een verbetering ten opzichte van Toro Rosso? Als we naar de resultaten van dit moment kijken is daarop maar een antwoord mogelijk, namelijk ‘nee’. Aan de andere kant heeft McLaren nog steeds de allure van een voormalig topteam, dat geacht moet worden er ooit weer bovenop te komen. STR daarentegen zal altijd een B-team blijven van Red Bull. Daarbij kan Carlos bij de Britten ongetwijfeld flink wat meer verdienen dan bij Toro Rosso.

Maar goed, eerst maar eens definitief afwachten of Alonso de knop van de grote draaimolen aanzet…



29 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Laten we dan in godsnaam hopen dat er een Mercedes motor in wordt geduwd, anders ben ik bang dat het niet goed zal aflopen met Carlos. Hetzelfde geldt voor Vandoorne. Allebei potentiële kampioenen, maar zo lang Honda hun zaken niet op orde heeft, rijdt je er nog geen deuk mee in een pakje boter.
@ikschrijfookoverautos: hmm, Sainz wellicht, maar Vandoorne zie ik niet als potentieel kampioen. Daarvoor hobbelt ‘ie doorgaans net wat te ver achter Alonso aan.
@racerx: Oneens. Alonso wordt met al zijn ervaring niet geheel ongegrond gezien als een van de beste coureurs op aarde. Als je dan als rookie in een matig tot ronduit slecht presterende auto mag stappen, in wagens die niets lijken op wat je ooit hebt gereden dankzij de nieuwe regelementen, kan ik me voorstellen dat je aardig wat voor je teamgenoot onderdoet. Zeker wanneer je beseft dat de wagen die je tot je zin probeert te worstelen soms de wedstrijd niet eens kan starten! Misschien heb ik het fout hoor, maar ik denk dat we het laatste, en zeker het beste, van Stoffel nog moeten zien.
@ikschrijfookoverautos: als Nederlander hoop ik dat onze Belgische bondgenoot nog flink wat stappen gaat maken, maar ik ben er persoonlijk wel een beetje bang voor… hopelijk heb jij gelijk, niet ik.
@ikschrijfookoverautos: Ik gun Vandoorne het allerbeste maar hij is ook al wat ouder, 25 jaar.. Ik heb een beetje het idee gekregen dat hij toch niet zo goed is als iedereen denkt. Maar misschien ben ik te vroeg met mijn oordeel..
@viezefreddyw: Hoewel je ergens een punt hebt, vind ik niet dat dit per se een slecht iets. Dat zijn tijd in de F1 beduidend minder lang zal duren dan bij Max spreekt voor zich, maar om nu te zeggen dat zijn leeftijd een nadeel is vind ik wat te ver gaan. Vroegâh was het doodnormaal, maar deze denkwijze is vertroebeld door de trend om coureurs zo vroeg mogelijk in de hoofdklasse van de autosport te krijgen. Als McLaren net als voorheen bij de top 3/top 4 teams hoorde, streed hij nu misschien wel mee om de winst. In dat opzicht kun je zeggen dat Stoffel het van alle McLaren rookies het het slechtst heeft getroffen. Ik gun hem nog even wat tijd.
@ikschrijfookoverautos: als Max niet uitkijkt, wordt hij aan alle kanten voorbij gereden door mensen die niet als potentiële wereldkampioen door het leven gingen totdat ze een volgende stap zetten naar een echt topteam (zie Bottas en straks Sainz). Zit je dan mooi te kijken in je RedBull die misschien wel of toch geen upgrade krijgt, terwijl je aan alle kanten voorbij gereden wordt…….
@roppp: in ieder geval voorbij gereden……. (die kleine schermpjes ook 😱😱)
@roppp: Als RB hem geen winnende auto kan geven en hij aan hen voor langere tijd aan hen gebonden zit, zou dit zomaar eens kunnen. Een succesverhaal als Vettel & RB zie ik er iig niet meer inzitten, maar goed, wie weet!
@ikschrijfookoverautos: het is druk op de grid met al die potentiële kampioenen.
We gaan het zien. Wat klapt er eerder, de coureur of de motor?
Lijkt me sterk. Dan heb je twee man in één team die niet constant kunnen presteren.
@clarkson: ik wil vandoorne eerst eens in een goede auto zien voor ik een oordeel vel.
Als Sainz dit gaat doen dan is het zeer waarschijnlijk de domste move die je op dit moment kan maken in de F1.

Maar, er is natuurlijk een kleine kans dat maclaren de Honda aan de praat gaat krijgen. In dat geval is het natuurlijk een supermove. Ik ga er overigens van uit dat als McLaren met een Mercedes motor gaat rijden Alonso niet vertrekt.
@pomoek: het is qua prestaties misschien wel een dome move maar qua centen…
@noahq: Ik denk eerlijk gezegd dat ook dit wel mee zal vallen. Natuurlijk is het een stap omhoog van zijn “schamele” STR salaris, maar dat ze Fernando een astronomisch bedrag betalen, wil niet zeggen dat ook Carlos hier op kan rekenen.
@ikschrijfookoverautos: sterker nog, de overstap naar Mercedes-motoren gaat een lieve bom duiten kosten. Volgens mij krijgen ze nu zo’n 100 miljoen om met Honda-blokken te rijden, terwijl een Duitse krachtbron natuurlijk veel geld gaat kosten.
@dizono: Nog sterker is het feit dat ze dan óók nog eens met geen mogelijkheid een kampioenschap naar zich toe zullen gaan trekken. Dat ze voorheen (denk bijv. 2007/2008) om de winst mee mochten doen, kon alleen doordat Mercedes toentertijd geen fabrieksteam had in de F1. Stel dat ze de overstap zouden maken, zijn ze én een hoop financiën kwijt én is de eindzege praktisch onhaalbaar. Ik denk dan ook dat ze of met Honda door moeten in de hoop dat die hun zaken op orde stellen, of er een onafhankelijke motorenleverancier moet instappen die capabel genoeg is om een racewinnende krachtbron te produceren. Zouden overigens een hoop andere teams ook baat bij hebben. Stel dat ze voor Mercedes kiezen, zullen ze slechts een ietwat betere versie van Force India zijn, als ze geluk hebben…
@dizono: @ikschrijfookoverautos: Zak zei laatst dat ze bij McLaren berekend hebben dat de notie dat de miljoenen van Honda essentieel zijn voor het team berust op een misvatting. Ze scoren nu zero points dus dat betekent weinig dikke milli’s uit de TV-rechten zak. Daarnaast haken potentiële sponsors ofwel af, ofwel betalen ze minder.

Ik dacht eerst ook dat door blijven gaan met Honda de beste optie was voor het team, maar dan ga je ervan uit dat Honda uiteindelijk zijn zaakjes voor elkaar krijgt. Wat als dat nou gewoon niet gebeurt, McLaren al haar krediet als potentieel topteam oprookt en Honda over pakweg drie jaar zegt ‘oké, doei’? Dan is (het F1 team van) McLaren op dat moment praktisch dood.
@jaapiyo: Essentieel zal het zeker niet zijn, wetende wat voor een gigantische instelling McLaren wel niet is. Toch zal het zeker geen kwaad doen om die dikke milli’s jaar na jaar binnen te krijgen. Het zal een interessante tijd worden, want er is op het moment geen duidelijke—laat staat gegarandeerde—weg naar de top. Ze roepen wel dat hun chassis zo top is, maar ook hier heb ik zo mijn twijfels over. Ik zal dan ook niet gek staan te kijken als ze, mocht er écht geen betere uitweg zijn, gewoon de stekker uit het hele F1 project trekken. Hoewel ze dit met man en macht zullen willen vermijden, lijkt het me zeker een optie, aangezien ze zelfs met een krachtbron van Mercedes geen kampioen zullen worden.
@jaapiyo @dizono: ik vergat erbij te vermelden dat ze nu dusdanig hard gaan met hun productiewagens, dat ze het hele F1 circus niet echt meer nodig hebben. Ik vraag me zelfs af of een groot deel van hun klanten überhaupt op de hoogte is van hun roemruchte verleden.
@pomoek: Lewis Hamilton stapte over van een heel succesvol McLaren naar een ploeterend Mercedes dat zefls de grote Schumacher niet tot de top kreeg. En dat team werd opeens heel succesvol. Ik denk niet dat dat aan Lewis lag maar dat Lewis dat wel aanvoelde. Zoiets kan Sainz ook bij McLaren overkomen dat ze oppeens heel goed worden als ze een goede motor hebben.
@mashell: het kan, het kan, maar de vooruitzichten zijn niet jofel.
@mashell: Ik denk dat je de kracht van Schumacher ernstig onderschat. Die wagens zijn echt niet zomaar aan de top gekomen. Denk bijvoorbeeld eens aan het evengoed ploeterende Ferrari van voor Michael’s tijd. Na een jaar of 3 dikke struggle, waren ze 5 jaar ongelooflijk dominant. Was het niet dat Schumacher al dusdanig oud was, had hij “makkelijk” nog een kampioenschap kunnen pakken. Het jaar na zijn vertrek bij de Duitsers wonnen ze immers al races en stonden ze met enige regelmaat op pole. Ik zeg niet dat hij de wagens eigenhandig sterk genoeg heeft gemaakt om ze potentiële winnaars te maken, maar hij had overduidelijk een gave om die extra push naar buitengewone ontwikkeling te geven. En met de juiste mensen op de juiste plek, kan dit zomaar leiden tot een uiterst dominante wagen. Hamilton heeft dit ongetwijgeld gemerkt en erop ingespeeld. Hoewel ik het hoop, lijkt het me sterk dat het tij bij McLaren snel zal keren.
@ikschrijfookoverautos: hoewel ik de inbreng van Schumacher niet wil minimaliseren denk ik niet dat ie nog kampioen had kunnen worden. Rosberg was namelijk dikwijls de snelste van de twee. Hij miste toch wel de strijdlust van weleer.
Ik moet het nog maar zien of Sainz het kan waarmaken in een snellere auto. Toch wel twee erg rare acties dit jaar. Ik moet ook altijd denken aan Singapore in 2015. Max had diverse strakke inhaalacties terwijl Sainz de grootste moeite had op een goede manier in te halen. Hij is bovengemiddeld goed maar geen topper imo.
Als ik Sainz was zou ik toch eerst even rondvragen wat Ferrari en Renault van plan zijn. Dat zijn wat mij betreft de betere opties voor hem. En mocht het nou zo lopen dat Ferrari er met Ricciardo vandoor gaat, is hij de eerste in lijn om promotie naar Red Bull te maken.
Sainz gaat niet naar Ferrari. Die willen alleen ex-wereldkampioenen en ervaren tweede coureurs. Geen jonge honden.
Alonso is in mijn optiek nog steeds een van de beste (de beste) F1 coureur van de grid. Ik hoop dat ie naar Mercedes of Ferrari gaat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).