
Ja, ze zijn weer helemaal gaaf. Daarom zetten we de coolste gesloten velgen even op een rijtje!
Afgelopen week was het zover, Amerikaanse velgen-bouwer Rotiform liet zijn nieuwste setje wielen zien. Rotiform is een relatief jonge fabrikant dat hard aan de weg timmert. Meestal met ontwerpen die behoorlijk uitgesproken zijn. In de VAG-scene zijn de wielen zeer populair in Europa, in de VS zijn ze populair onder bijna alle auto’s.
Een weekje geleden toonde Rotiform dit op hun Instagram-pagina:
Nice, Rotiform Aerodiscs met Martini-livery. Althans, dat is de grap. De kleuren zijn van het zoete drankje, maar als je het logo bekijkt staat er Martinez. Haha. Maar daar gaat het even niet om, het gaat ons specifiek om de Aerodiscs. Het lijkt er op dat deze meer en meer een echte comeback aan het maken zijn.
Daarom nemen we enkele disc-velgen en gesloten velgen met je door. Gewoon, want dan kom jij deze fijne maandagavond weer door!
Rotiform Aerodisc
Zo van een afstandje lijken de Rotiform Aerodiscs echt velgen. Maar dat zijn het dus mooi niet. Het idee is vrij simpel, je pakt een bestaande Rotiform-velg. Daar kun je dan naafdop vanaf halen. Vervolgens zit je de Aerodisc erop en draai je ‘m vast. Je kan overigens niet elke velg van Rotiform gebruiken. Integendeel, er zijn maar drie modellen die werken: de LAS-R, BUC-M en de RSE.
Het leuke is dat de vorm van de Aerodisc hetzelfde blijft, maar je kunt zelf bepalen welke opdruk je erop zet. Daarbij zien we dat Rotiform kopieergedrag richting de echte tuningsmerken niet schuwt. Want sommig ontwerpen kwamen ons erg bekend voor. De prijzen vallen erg mee, je bent zo’n 100 euro per disc kwijt.
Ronal R10 Turbo

Ten eerste kwam de gedachte aan de Ronal 10 velgen bovendrijven. De Ronal R10 Turbo is inmiddels al echte cult geworden. Het idee achter de velg was eentje die gebruikt kon worden tijdens de motorsport. Dankzij de grote oppervlaktes was het wel eenvoudig schoon te houden.

Daarbij kon je alle reclame uitingen plaatsen die je maar wilde. Een andere model dat er enorm veel op lijkt is de Ronal R50 Aero B/FC. Deze ‘Aero 18″‘ zijn een paar maatjes groter en staan even briljant onder verlaagde Golfjes. Uiteraard.
BBS Turbo Fan

In principe zijn de Rotiform Aerodiscs duidelijk geïnspireerd door de BBS Turbo Fan. Het idee van de turbo-fan velgen was eigenlijk vrij voor de hand liggen. Met de turbo fan kon namelijk de temperatuur verlaagd worden van de remmen. Daarnaast zien deze gesloten velgen er enorm gaaf uit.
In veel gevallen kregen de BBS Turbo Fan velgen nog wel afbeeldingen van de klassieke gouden kruisspaak erop. Zodat je kon zien wat voor type wiel erachter school. In sommige gevallen (zoals bij de Audi IMSA quattro waren de discs helemaal dicht met enkel rode letters, wel was er nog een beetje ruimte om koude lucht naar binnen te happen.
BMW M System Cover

Vorm gaat stiekem best vaak voor functie. BMW kwam namelijk in de jaren ’80 erachter dat de Turbo Fan velgen van BBS best functioneel waren. Net als veel ideeën voor de racerij, nam BMW ze over en implementeerde het op een straatauto. De wagen in kwestie was de BMW M5 (E34).
Uiteraard begreep de pers niet zo heel erg veel van die gesloten velgen en kreeg het wiel erg veel kritiek te verduren. Want het zou eruit zien als een klein wieltje met een white-wall band eromheen. Dit terwijl er gebruik gemaakt werd van platte banden. Na de facelift kreeg de M5 fraaie doch saaie M System II-wielen.
Speedline Aston Martin DB7

Enkele jaren na de BMW M5 gebeurde Aston Martin bijna hetzelfde. De DB7 was de nieuwe redder van het Britse merk. De V8, Virage en Vantage waren stokoud en peperduur, terwijl de DB7 gaver, fraaier en goedkoper was. Voor de DB7 waren diverse wielen leverbaar, voornamelijk geproduceerd door Speedline. De meest bijzondere waren wel deze velgen met wheeldiscs.
Deze waren bijna 37 centimeter in diameter en kon je met een slotjes monteren op de naaf. Gelukkig had de DB7-velg géén whitewall effect. Heel erg fraai was het ook niet. Zonder de discs zagen de velgen er heel erg gaaf uit. Tegenwoordig zijn ze juist weer gewild en gezocht, omdat het kenmerkend was voor de Aston Martin DB7.
Tesla Model 3

De favoriete leaseauto voor velen hebben we ook eventjes vermeld. Eerlijk is eerlijk, het wiel van de auto verdient speciale vermelding. De Tesla Model 3 is stiekem een briljante auto waar elke fabrikant zich op stuk bijt. De combinatie van range, laadtijd, laadnetwerk en vooral efficiency is ongekend. Tel daarbij dat de rijeigenschappen niet tegenvallen en je hebt de auto die een Audi A4 of BMW 3 Serie pretendeert te zijn.
Het mooie is dat de efficiency mede komt door de velgen. Het zijn in principe doppen die je bovenop een reguliere lichtmetalen velg zet. Het idee is niet zozeer uniek, maar de toepassing is wel effectief. Op deze wijze heeft de Model 3 nog een iets betere range.
OZ Racing Rally Racing
Wie veel naar WRC kijkt of heeft gekeken en dan naar de straatauto’s, zal het zijn opgevallen. De velgen die worden gebruikt zijn compleet anders. Velgen voor auto’s op de weg zijn vaak behoorlijk open, terwijl in veel gevallen de rally-velgen gesloten zijn. De reden is overigens heel erg simpel. Bij een bijna geheel gesloten velgen komt er veel minder troep doorheen. OZ heeft de Rally Racing wielen in productie genomen voor straauto’s. Met name op snelle Fords staan ze geweldig.
Fifteen52 Turbofan
De bekendste Turbofan-velgen komen van verreweg het jongste velgenbedrijf in dit lijstje. Fifteen52 maakt stoere velgen die kenmerkend zijn door het eenvoudige ontwerp. Geen poespas. Veel wielen hebben wel een retro-vibe (net zoals Rotiform ook inspiratie opdoet van de originele topmerken).
Meer lezen? Check hier de gaafste putdekselvelgen!
Mis eigenlijk wel de chromen putdeksel velgen die in de vorige generatie S-klasse Maybach beschikbaar waren!
@florisje: exact dit!
@florisje: ja die!
@florisje: dat was het eerste wat ik ook dacht! Of de Brabus velgen kan net niet op de naam komen
@tortuga: zelf even tijd genomen en de Monoblock III in 20duim
@florisje: precies, alles Mercedes putdeksel hoort hierin om het compleet te maken. Ook mis ik de Audi A1 quattro, want rally Group B referentie. Jaguar XJ220, en jullie weten vast nog wel meer coole gesloten velgen
De mooiste Mercedes AMG velgen zouden ook in dit rijtje moeten staan.
https://i.ibb.co/hcwStWY/amg-velgen.jpg
@Blog: de enige echt mooie redelijk dichte velg.
Ik mis de putdeksels van de jag xjr van midden jaren ’90! Een vd tofste velgdesigns imo.
@thijsj: jaja de jags…xj220 anyone?
@p993: ja zo mogelijk een nog beter voorbeeld haha
Die oz-tjes staan goed zeg onder de GR wellicht leuk als de eerste set Michelins versleten zijn voor nu staan die gesmede BBS velgen er nog mooi onder.
Die witte OZ Racing Rally Racing velgen doen denken aan de Lancia Delta Integrales.
Die heten Speedline Corse Montecarlo’s :) toevallig gisteren nog op gezocht, ik wil wat leuks hebben op de Panda 100HP. Gaat denk ik toch een setje Braid Fullrace A’s worden. Heel classy en racy.
Panda 100,HP👍
Die Ronal R10 Turbo zaten ook onder die episch gifgroene Manta die de regio Maaskantje jarenlang onveilig heeft gemaakt.
Da vergeetuh-gij hillemoal te zegguh, kút! #NewKids
Één van de mooiste gesloten velgen ooit zijn naar mijn mening de velgen van de 2CV.
Gewoon simpele stalen velgen, ontworpen om zo goedkoop mogelijk gemaakt te kunnen worden. Met maar drie wielmoeren, want dat scheelt weer één moer. En in het midden een in de velg zelf geperste bolvormige naafafdekking. Eenvoudiger en goedkoper kan het bijna niet. Maar als je er oog voor hebt en er goed naar kijkt zie je hoe mooi zo’n simpele velg eigenlijk is. En hoe herkenbaar het ontwerp is.
@moveyourmind: mooi gesproken
En de putdeksels van Mercedes-Benz ??
Had het bij een lijstje van zeven velgen gehouden. De velgen van Tesla zijn naar mijn bescheiden mening walgelijk!
Ze zijn allemaal fantastisch mooi! Ook die van de in comments aangehaalde 2CV
Ik mis de mercedesvelgen
Bij Rotiform is het een los deel wat op 2 of 3 velgen toepasbaar is.
Wat een lelijke putdeksels altijd al lelijk gevonden net als zwarte velgen
@willeme: voeg eens heel snel de Volkswagen Golf GTI Pirelli velg toe! Die dichte met uitgestanste P’s in de rand.
Alsjeblieft dankjewel.
Precies, en neem dan voor de Golf 1 gelijk de Centra velgen mee, die met het driehoekige hart…..
@meetsysteem: of de sebring velgen die op de g60/rallye zaten!
Wederom een leuk artikel Willem. Complimenten 👍🏻.
Voor mij toch wel met stip op nummer 1, de Bentley Brooklands Coupe:
http://www.supercarworld.com/images/fullpics/381d.jpg
Heel goed punt, die zijn echt geweldig. Die van de Mulsanne zijn ook niet slecht!
Die Speedlines van AM zijn echt geweldig!
hier hadden de monoblocks van mb toch ook zeker bijgehoord?
17 inch Canopus (volvo S80)
Schmidt TH line velgen horen ook wel in dit rijtje thuis :)
Ik mis er wat. De velgen van de A8 D2. Van de laatste Maybach. Van de laatste Bentley Brooklands.
Het wiel van de E34 M5 was gelijk voor en na de facelift. Alleen de ‘disc’ werd anders.
http://m5e34.pl/zawieszenie_kola_hamulce.html
Volvo Gaspra staat er helaas ook niet tussen, mooie dichte velg welke op de s/V40 T4 geleverd werd.
@tmenges: die wilde ik ook al noemen! Echt mooie wielen. Ik heb ze ooit onder mijn S40 van
1998 gezet. De auto werd er een stuk knapper van!
Als je me gevraagd zou hebben wat bloedmooie wagens als de E34 M5 en de DB7 met de niet zo fraai geportioneerde Model 3 gemeen hebben, had ik het niet geraden.
Ik mis ook de Volvo Canopus velgen 😬
Of de Volvo Libra
@willeme: Heb je bewust foto’s van RC wieltjes bij die Fifteen52’s gekozen?
Ik weet niet hoe ze heten, maar die “turbine”-velgen die vroeger onder de Clio 16v zaten, waren erg mooi
Lorinser velgen onder de Mercedes S.
Ik mis de ronal teddy van de mazda121
De berenvelgen van Mazda (Ronal) natuurlijk.
https://static.autoblog.nl/images/wp2015/Velg-beer-001.jpg
Wel cool die dichte wielen.
Waarom wordt er overigens zo vaak het wordt ‘velg’ gebruikt als men ‘wiel’ bedoelt? De velg is immers de rand van een wiel waar de band omheen zit. Goed te zien bij een fietswiel: naaf, spaken en de velg, tezamen het wiel en daarom heen een band.
Volgens mij vergeet iedereen dat de cx turbo velgen zeker in de top 3 haden moeten staan en wellicht zelfs plek 1 naar mijn mening. Prachtig en zo perfect in tijdsbeeld passend.
https://www.driving.co.uk/s3/st-driving-prod/uploads/2016/06/plus-8-1.jpg
Mooier dan de (spaakjes)wielen die je vaker op moderne Morgan’s ziet.
De wielen van de M5 waren velgen met deksels ervoor. Deze waren links en rechts verschillend.
Met mijn schermnaam moet ik hier bijna wel een reactie plaatsen (al kwam ik er pas later achter dat ik een overeenkomst heb)
Maar vergeten we hier nu even de Mazda 121??
http://www.alexmiedema.com/images/010/1004X/IMG_3111-border.JPG
Dan kunnen de mooneyes doppen er ook wel bij, en de Gasburner velgen, en de Fuchsen voor onder je klassieke Porsche of VW zijn ook behoorlijk gesloten.
En de schitterende turbo wielen van de Renault Alpine GTA en de Renault 5 GT Turbo phase 1.
– Mercedes 8-loch Gullideckel
– Mercedes ‘kroonkurk’ velgen
– AMG Styling 2
– AMG Aero
– Mazda RX7 Rotor velgen
– Fiat Campagnolo
– Porsche Fuchs
– Porsche ‘Teledial’
– Audi RS6 (Avus)
– Spyker ‘propellor’ velgen
Enz., enz. Die lijst had met een beetje nadenken en wat hulp van Google makkelijk een top dertig kunnen worden.
Alfa Romeo 146 Ti kwam volgens mij standaard ook met zeer dichte velgen veel kleine gaten die een een soort van schuin geboorde look hadden.
De oudere Alfa Romeo Spider kwam ook al met zo’n zelfde soort ontwerp maar dan heel veel rechte gaten.
Kan van allebei even de naam niet terug vinden.
Zijn dat niet die draaischijf-velgen?
https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2017/06/Exterior-9-3.jpg?fit=940%2C627
Ronal A1 volgens mij
Citroën XM natuurlijk!
https://www.xmclub.nl/sites/default/files/images/Felgencollage_XM_net.jpg
OK – de velgdoppen die gesloten velgen lijken (nr. 3) mogen niet meedoen.
Maar de Etoile (nr 6) is iconisch, en de V6-velg bij introductie (nr 1) ook
Gaaf die Rotiforms en Fifteen52’s, kan een beetje retro wel waarderen
De Bugatti EB110?
Mis de Porsche 928S Gullideckel velgen…
CAMPAGNOLO
Bijvoorbeeld die van de M1
https://speedhunters-wp-production.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2008/07/m1_6_5GBp_0.jpg
Dit artikel is naar mijn idee incompleet zonder de Compomotive TH
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/C6DRAQKouynqWLkGZzhe5jI5oCl87t0tYgINQyzX2BEtYBGHpHXDr87BY1P35V46hxmSzeZt-g
Volvo 240 GT
De velgen van de CX GTI turbo. Dichte velgen met een T erin.
https://www.citroen-cxclub.nl/wp-content/uploads/12-1-GTI-Turbo-Velg.bmp