• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Audi S1 Quattro in Nederland

Auteur: MrBrown, gepost 29 maart 2014 om 11:02 – 31 Reacties

Audi Sport Quattro S1


Nee, niet dat kleine bommetje op Polo-onderstel. Dit is het serieuze werk.

In Nederland verwacht je hem niet snel tegen te komen, de Audi S1 Quattro is misschien wel de meest begeerde rallyauto ooit en een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het merk.

De S1 van de tweede generatie (E2), ook wel Sport Quattro, opereerde in Groep B van het WK Rally in 1985 en 1986. Voor zijn tijd had Audi een bizar aantal paarden onder de kap weten te proppen, de legendarische vijfcilinder turbo leverde tussen de 500 en 600 pk. Audi was gedreven en wilde persé revanche nemen op de succesvolle Peugeot 205 T16. Dat lukte aardig, de auto won diverse races en wist een record neer te zetten op de Pikes Peak International Hill Climb.

In Winterswijk kwam lenny98 deze ‘Urquattro’ tegen in het wild. Het exemplaar zou niet helemaal origineel meer zijn, de S1 Quattro op deze spot is een schade-auto die later is gerestaureerd met Urquattro en Audi 80 onderdelen. Dat maakt hem er niet minder op, wat een bruut apparaat. Daar kan toch geen enkele ander Audi tegen op?

Check de foto’s op autojunk.nl

Ook interessant!

  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)
  • Übergeil: Audi bouwt moderne Sport Quattro voor Ken Block
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

80, Audi, Gespot, group-b, Klassiekers, quattro, rally, s1, urquattro

Vorig bericht: « Elektrische auto’s kosten ons 500 miljoen euro
Volgend bericht: Te koop: Ford Mustang Shooting brake met Volvo-dak »

Lees Interacties

Reacties

  1. spotter-4 zegt

    29 maart 2014 om 11:10

    Toch weer jammer dat die Duitser hem op een gehandicapte parkeerplek zet…

    Login om te reageren
    • mrdj zegt

      29 maart 2014 om 11:11

      @spotter-4: Die afkomst is toch wel een beetje een handicap.

      Ontopic: Hoo Lee mamma

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        29 maart 2014 om 17:43

        @mrdj:
        Deze Duitser parkeert anders nooit op een gehandicaptenparkeerplaats, maar ik rij ook geen Audi….

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      29 maart 2014 om 18:45

      @spotter-4:
      rijd mee in zo’n ding en je bent gehandicapt als je uitstapt.
      En ik bluf niet, ik weet dit uit ervaring, Metro 6R4 Groep B

      De wereld lijkt langzamer te draaien
      De kakafonie van grind en ander opspattend materiaal onder de bodemplaat.
      Het ijselijke gekrijs van de motor
      Het gejank van de versnellingsbak en de aandrijving.
      Dan denk je: rem nou! rem nou REM NOU GVD, en hij remt veul later dan jij denkt.
      De ondraaglijke hitte
      En na afloop, na afloop moet je kreupel door alle klappen nog eens over de geintegreerde rolkooi uitstappen.

      met andere woorden : de allermooiste auto’s ter wereld !

      Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    29 maart 2014 om 11:16

    Wat een bizar apparaat!

    Login om te reageren
  3. rotarypowah zegt

    29 maart 2014 om 11:16

    Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand een Sport Quattro (215 exemplaren van gemaakt) verbouwd tot dit.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      29 maart 2014 om 11:24

      @rotarypowah: “Wat een enorm gaaf apparaat! Dit exemplaar is opgebouwd uit een gecrashte Sport Quattro waarbij onderdelen van een Urquattro en Audi 80 gebruikt zijn.”

      Met andere woorden: het was een wrak. ;)

      Login om te reageren
      • rotarypowah zegt

        29 maart 2014 om 11:53

        @e1000bmw523i: tsja, ik heb ooit een foto op autojunk gezet waar later de tag ‘crash’ bijgezet werd. Terwijl er geen schade aan de auto was. Dus ik neem het woord crash hier op autoblog meestal met een korreltje zout.

        Login om te reageren
    • guusboum zegt

      29 maart 2014 om 11:43

      @rotarypowah: zelfs als het geen wrak was; als iemand er zoiets nets van maakt, dan is het toch ook weer geen ramp?

      Login om te reageren
      • rotarypowah zegt

        29 maart 2014 om 12:00

        @guusboum: geen ramp, nee. Maar in mijn ogen wel een beetje zonde.

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      29 maart 2014 om 18:49

      @rotarypowah:
      In Polen zit een bedrijf dat van een gewone Ur-Quattro Coupe de perfecte Groep B imitaie bouwt. Slechts te herkennen aan de hok waaronder de voorruit staat, die staat bij een S1 namelijk anders dan bij een gewone
      En uiteraard geen aluminium 5-cilinder blok.
      ’t is eigenlijk How deep are your pockets ipv Barry Gibb’s How deep is your love, of misschien toch ook wel.

      Login om te reageren
      • papa zegt

        30 maart 2014 om 08:20

        @desjonnies: de hoek van de voorruit is inderdaad anders als die van de audi coupe. Maar de hoek van de sportquattro is identiek aan d hoek van de voorruit van een 80 sedan er bestaan genoeg projecten van mensen die een gewone coupe quattro of urquattro ombouwen naar sportquattro

        Login om te reageren
      • baasbas zegt

        31 maart 2014 om 17:21

        @desjonnies: Wat @papa: zegt. Voor een correcte replica knippen ze een B2 sedan op. Dan klopt ook de hoek van de voorruit.

        Alleen zijn die al haast zeldzamer dan sportquattro’s :-)

        Login om te reageren
  4. sydney zegt

    29 maart 2014 om 11:23

    Ik begeer een stratos HF, 037 of Delta S4 toch ietsje meer.

    Login om te reageren
  5. kapiteinaudi zegt

    29 maart 2014 om 11:26

    Lekker. Heel lekker.

    Login om te reageren
  6. jrmpower24 zegt

    29 maart 2014 om 11:35

    Sinds het zien van dit filmpje hou ik van dit monster.
    http://m.youtube.com/watch?v=HYyrM-dDqSQ

    Login om te reageren
  7. maxidyne zegt

    29 maart 2014 om 11:36

    De S1 is opgebouwd uit 80 en ur quattro onderdelen. Dit is origineel. Het front + voorruit is van een Audi 80 typ 85. De wagen bestaat dus uit twee helften. In deze video word een S1 gebouwd met de originele specificaties door ex Audi Sport engineers.

    http://www.youtube.com/watch?v=iqUBqvHp79o

    Login om te reageren
  8. xiran zegt

    29 maart 2014 om 11:45

    Zonder twijfel is de 205 een stuk mooier

    Login om te reageren
  9. SpeedGeneration zegt

    29 maart 2014 om 12:32

    Leul dat mn spot is uitgelicht! Het is echt een geweldig ding om tegen te komen en vooral te horen!

    Login om te reageren
  10. f40racer zegt

    29 maart 2014 om 13:16

    Ik kan hem gewoon niet mooi vinden, hoe vaak ik het ook probeer. Alleen de reputatie is mooi.

    Login om te reageren
  11. gearhead zegt

    29 maart 2014 om 14:20

    Superding! Eh een reactie over mooi? Hahahaha

    Login om te reageren
  12. schellekens006 zegt

    29 maart 2014 om 14:23

    Vind er geen zak aan

    Login om te reageren
  13. audicoupe84 zegt

    29 maart 2014 om 14:44

    Natuurlijk is dit type quatro veel beter/sneller dan de eerste uitvoering. Maar om te zien was de urquatro veel mooier, Dat model was ontwikkeld op basis van de GT-Coupe, Ondanks dat ik de gewone 1.8i Coupe reed, dachten veel mensen dat het een quatro was, (stiekem was dat kicken)

    Login om te reageren
  14. nibor zegt

    29 maart 2014 om 15:46

    Een van de weinige Audi’s waar ik een “hebben!hebben!” gevoel van krijg.

    Alhoewel ik een Peugeot 205 T16 altijd boven de Quattro zou verkiezen. Ik bedoel, dit is toch veel mooier:

    Login om te reageren
    • sareno zegt

      29 maart 2014 om 16:21

      @RRenault: Serieus? Die 205 mag nog niet eens in dezelfde garage staan als die audi (mits origineel dan).

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        29 maart 2014 om 18:50

        @sareno:
        Omdat’ie gewoon beter was dan de Quattro?

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      29 maart 2014 om 17:45

      @RRenault:
      Niet alleen mooier, ook vele malen succesvoller dan die Frankenstein Audi 80.

      Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    29 maart 2014 om 19:23

    bijna iedere Groep B wagen is uitgegroeid tot een legende.
    Zelfs de Citroën Visa Chrono (Paul Maaskant – bekende rijder) tot en met de te laat ‘op het feestje’ verschenen Citroën BX 4TC
    Simpelweg omdat alles kon en mocht bij deze wagens, de bedragen die voor de budgetten gereserveerd waren, van astronomische omvang waren en er gewonnen moest worden, voor de eer van het merk en voor de verkoop in de straat.
    De goedkoopsten van de grote jongens waren de Renault 5 Turbo 1 en de metro 6R4, die kon je als standaard Clubman kopen (nog geen lieverdje trouwens) en dan ombouwen naar een International, de uitvoering waar de cracks mee reden.
    Peugeot kwam met de 205 Turbo, Audi kwam terug met de Quattro S1, Peugeot antwoordde weer met de 205 Turbo Evo en zo ging het maar door.

    Na een zwaar ongeval met een Ford RS 200 in Portugal (die RS 200 is door velen al weer vergeten) en kort daarna de tragische dood van Henri Toivonen met een Lancia Delta S4 in Corsica was het uit met de pret.
    En terecht.
    Want juist die Lancia’s waren rijdende doodskisten, een superlicht space-frame, geen benzine tanks maar rubberen zakken en een werkelijk waar gruwelijk vermogen door de combinatie van een Volumex compressor met daar overheen nog eenTurbo.
    Afgewerkt met flinterdunne lichte polyester delen.

    Dan werkten die Turbo’s nog in pre-historische tijden, eer die inklapte, zat je net in de volgende ijstijd.
    Er is wel veel geleerd toen, over de techniek van Turbo’s, de te gebruiken metalen, smeermiddelen enzovoorts.
    Het was toen heel gewoon om ’s nachts als er een Renault 5Turbo voor je zat een soort van rode gloed onder de motor ruimte te zien van die Renault, het gloeien van de Turbo en het uitlaatsysteem.
    Maar ging er iets mis met de benzine toevoer, dan fikte zo’n ding gelijk tot aan de grond toe af.
    En dat is menig rijder overkomen toen, zelfs bij Lancia !

    Login om te reageren
  16. doewap zegt

    29 maart 2014 om 21:55

    Ik heb mevrouw Mouton zo’n ding tegen de heuvel op Goodwood aan zien rijden. Geweldig!

    Login om te reageren
  17. Robert zegt

    29 maart 2014 om 22:31

    Wat ik nog het meest bizarre aan die auto vind is dat ze deze street-legal hebben gekregen.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      30 maart 2014 om 09:00

      @RRRobert:

      Dat “street legal” zou ik niet al te letterlijk nemen. Ik weet niet precies hoe dat met rally auto’s zit, maar in principe hebben ze bijna altijd een kenteken. Ze rijden ook gewoon tussen het overige verkeer tijdens verbinding stukken. Maar ze komen volgens mij nooit door een keuring heen :)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North