
Wat is de definitie van een droomauto? Heel letterlijk genomen zou dit een auto zijn die iets onwerkelijks heeft. Iets waarvan je absoluut niet verwacht het in een bepaald opzicht te bereiken. Deze is bijvoorbeeld onmogelijk te vinden, laat staan te betalen. Voor mij betekent het in ieder geval dat de auto haast onmogelijk te spotten is, benadrukt door het feit dat ik er al sinds de confrontatie op de Autorai van 1995 naar uitkijk. Voor mij voldoet maar één auto ècht aan deze omschrijving.
Het begon op een maandagmiddag in Londen. Ik was samen met een vriend aan het spotten toen andere spotters ons lieten zien wat wij óók wel hadden willen zien. Zo typerend als het is voor iets extreem exclusiefs waren het wazige foto’s van een snel voorbij rijdende auto in de verte. Het was iets bijzonders. Daarmee bedoel ik eigenlijk iets héél erg bijzonders; niet de zoveelste Veyron. Zelfs een F40 verschrompelt er naast. De auto waar het om gaat stootte de XJ220 van zijn troon en heeft tot 2004 te boek gestaan als de snelste in serie geproduceerde personenauto ter wereld.



Het was altijd al Gordan Murray’s plan om een sportauto met drie stoelen te ontwikkelen, met in het achterhoofd de rijkwaliteiten die hij in de Honda NSX had ervaren. Honda leverde destijds immers de motoren voor McLaren formule 1 auto’s, dus op die manier was hij in ieder geval al met het merk in aanraking gekomen. Een motor uit de schappen van Honda werd het echter niet, aangezien de opties om een V12 of V24 (!) te installeren niet geschikt waren.
Murray stond er op dat de motor atmosferisch zou zijn, omdat dit minder ingewikkeld en betrouwbaarder is, en bovendien meer feedback geeft. Een mechanische compressor en een turbo werden dus beide afgewezen. Dit is vrij bijzonder, want lang niet alle auto’s die aan de top zitten zijn atmosferisch. De Pagani Zonda, Ferrari F50, Ferrari Enzo, en Porsche Carrera GT zijn de eerste die in me op komen, tegenover de Porsche 959, Ferrari F40, Jaguar XJ220, Bugatti EB110, Ford GT, Bugatti Veyron, Koenigsegg CC8 en SSC Aero met elk ten minste één compressor of turbo. Ik vind het in ieder geval een leuk detail.


De motor kwam uiteindelijk uit de schappen van BMW: een 6,1 liter V12 van een aluminium legering. Het blok woog maar 266 kilogram, het maximum vermogen bedroeg 627 pk bij 7.400 toeren per minuut. Voor de rest van de auto werden nog mooiere materialen gebruikt. Het monocoque en enkele koetspanelen waren van koolstofvezel, aan de binnenkant van de motorkap zat een laagje goud van in totaal 16 gram, dit fungeerde als hitteschild. Het klinkt heel kostbaar, maar het is maar een paarhonderd euro waard… In de motor werd verder nog magnesium verwerkt, wat licht is, en redelijk kostbaar. Wat uitrusting betreft is de F1 redelijk straight forward: geen ABS, geen stuurbekrachtiging, en al helemaal geen andere systemen. De bestuurder heeft volledige controle over de F1.



De afgebeelde McLaren F1 is #46, een exemplaar dat in 1995 werd gebouwd en zoals op de afbeeldingen te zien is met een regulier kenteken. De auto kostte toen ongeveer $970.000. Inmiddels zit “F1JOY” op de auto. De huidige waarde van de auto is in ieder geval boven de miljoen pond, maar het hangt natuurlijk sterk af van de conditie van de auto, en natuurlijk van het type. Het record staat op £2.530.000. Naast de 64 straatauto´s zijn er nog 28 GTR´s, 5 LM´s, 3 straatauto´s met lange achterkant, en 5 prototypes, en een prototype voor de LM, wat een totaal maakt van 106 McLaren F1´s. Het afgebeelde exemplaar werd recent verkocht met 28.000 mijl op de teller, minder dan 2.000 per jaar dus.



De to-spot-list is na dit tripje gekrompen tot een klein lijstje. De Ferrari F50 verdween. De McLaren F1 stond continu op één. De Morgan Aeromax stond eveneens erg hoog in de lijst. Deze bestaat inmiddels alléén nog maar uit onder andere een Jaguar XJ220, Lamborghini Miura, Ferrari 250 GTO, Edonis, Porsche 959, en stiekem óók nog wel zo’n ontzettend lelijke Mega Track. Auto´s die de lijst recent hebben verlaten zijn de Wiesmann GT MF5, de BMW M1, en de Corvette ZR1.







Ok Ok inkoppertje, misschien iets voor Rowan Atkinson?
@desjonnies: voor alle onwetenden: -=edit: of je kijkt even op de frontpage?=-
@andre: veel onwetenden zijn er niet meer hoor, aangezien dat Artikel al hier op AB staat…
@dennisr: Ja dat artikel was dus het enige wat ik gemist had vandaag. Sorry! Laten we het erop houden dat het alweer einde v/d week is..
-=edit: check!=-
mooie spot, mooi verhaal :D mooi dat hij eindelijk van je lijstje kan :mrgreen:
^Ik dacht eerst, das heel oud nieuws, maar tis recent?
Potver Rowan, das je 2e McLaren al! Deze ook nog in de fik staat er. Zondeeee.
@bozewolf: zeer recent, gister avond gebeurd :P
@bozewolf: is trouwens nog altijd zijn eerste mclaren hoor :P aleen 2e crash met dat ding :)
@dennisr: Inderdaad. Gelukkig wel!!
Ik zou daar dus echt niet mee durven planken in NL zonder ABS, een keer een noodstop maken en je schuift lekker door tegen je voorganger die als een idioot op de rem ging toen het oranje werd.
@alcantara: inderdaad, geen traction control gaat nog wel want je hoeft nooit per se vol gas weg te rijden. maar als je een keer vol in de ankers moet wil je niet met geblokeerde remmen vol in je voorganger boren!
@alcantara:
Kom op zeg, ’t is een echte mannen-auto.
Die berijd je met gevoel.
Lomperikken hebben ABS nodig.
En worden door een F1 afgestraft, als ze 1 ogenblikje niet bij de les zijn.
@alcantara: geen idee of je het weet maar op een droog wegdek stop ik korter zonder abs…
@bpc: Ook op nat stop je (meestal?) niet sneller met ABS dan met blokkerende wielen, je behoudt er alleen de optie om te sturen nog mee.
@alcantara. Want een auto kan op droog wegdek alleen goed remmen met ABS?
@MLTB: Wel als je lekker de vaart erin hebt en ineens op de rem moet, dan is het wel handig dat je de rem vol in kunt drukken en niet doorslipt. En de remdruk opzoeken dusdanig dat er er net geen slip optreedt is niet aan mij niet besteed, zeker niet als je in volle vaart op een voorligger afkomt.
@alcantara:
Dan is de Mclaren gewoon niet aan jouw besteed.
(aan mij ook niet trouwens, ik zou sneller zijn met een audi quattro of een subaru, lancer evo, of zelfs met een polo tdi omdat ik die op de weg kan houden en er gas mee durf te geven)
@alcantara: jij krijgt wel meteen goede reacties om je horen met je uitspraken haha, enerzijds heb je gelijk maar alsmje plots op je rem moet trappen voor oranje? Was jij dat in die nissan gt-r die met 160 door een woonwijk knalde dan?
Mooie fotografie!
Prachtig, echt een prachtige wagen. Ik heb hem ook al eens in het wild gezien, echt een geweldig ding.
@appeltje
Die 3e vind ik echt een prachtige foto.
Kan ik die ergens in een groter formaat vinden om als wallpaper te gebruiken? (1600×900)
Schitterende auto en hele mooie foto’s!
Mooie foto’s, camera op statief, geen flitser gebruikt en lange sluitertijd van bijv. 1/2 sec. of langer. Heel mooi ….
@appletje Proficiat, je kan wat anders gaan doen, ‘het is volbracht’.
Rome zien en dan sterven…
Meer van die kreten.
Prachtige spot en mooi dat je de wagen nu eens op je gemak hebt kunnen bekijken, Jim.
Wederom natuurlijk prachtige foto’s, maar we zijn niet anders van je gewend (oh, how you do spoil us) :)
Eens in de zoveel jaar kom ik in monaco. Voor HET casino van monaco heb ik het allemaal al zien staan. Laatste keer was zelfs Usher daar om een video op te nemen. Misschien moet je daar eens heen.
De Mega Track is een keer op Autojunk voorbij gekomen, ik denk dat er maar een 5 tal van bestaan dus dat kan nog een leuk levenswerk bieden.
@HDM: De Mega Track reed in de jaren 90 mee in de reclamekaravaan van de Tour de France… misschien dat ik daar nog wel een foto van heb liggen.
Tja, voor mij nog steeds DE sportauto (naast de Veyron). Mooie foto’s ook.
@terazino: de veyron kan je niet echt als een sportwagen zien vind ik die is ze zwaar , luxueus , niet snel gng om bochten…
en eigenlijk is de mclaren f1 MEER als een sportwagen, onder sportwagen versta ik bmw z4 enzo van die dingen,
maar ik snap wat je bedoeld ;)
@bpc: Klopt, de Veyron is een GT, zwaarder en comfortabeler dan een sportauto, meer voor lange-afstandsrijden dan voor circuitraces.
Pagani zonda is volgens mij twin turbo…
@Stopwearingpants:
Ehh… http://www.youtube.com/watch?v=4NBNDFbhpsY
Wat denk je zelf?
Mooi verhaal, mooie foto’s, mooie auto! :D
De motor kwam niet zomaar uit de BMW schappen, deze is speciaal ontwikkeld door BMW voor de F1
@gizmothestig: Niet helemaal, de motor van de F1 is een variant van het S70 blok van BMW.
heb niets met spotters maar DAMN wat een foto’s, nice!! wist niet dat mijn droom auto nog mooier gefotografeerd kon worden.
Mooie spot! En een Miura wil ik ook ooit in het wild zien, vorig jaar stond er een bij een dealer in Monaco, maar dan hoor je ’t geluid niet. En een Mega Track is niet moeilijk om te spotten, heb hem nu al 2 keer op de zelfde plek gezien, voor het hermitage hotel, ook in Monaco. Een Mega Monte Carlo daarin tegen…
den heb je geld voor een super car steek je hem in het ducktape grijs kleur
Prachtige foto’s van de ultieme supercar (althans voor mij dan). Net als bij jou was 1995 op de AutoRai de eerste keer dat ik de McLaren F1 in het echt zag, op de stand van Kenwood als ik niet vergis. Helaas is het bij die ene keer gebleven.
Nog altijd is de F1 de puurste driver’s car. Grote, hoogtoerige V12-middenmotor met ITB’s, die de achterwielen aandrijft via een handbak en sperdif.. centrale zitpositie.. geen ABS, TC en ESP.. zeer laag gewicht. Puurder kan een supercar bijna niet. Dat maakt het wel een zéér uitdagende auto om in te rijden, waar je continu je volle aandacht erbij moet houden, ook omdat de F1 volgens veel kenners behoorlijk listig kan zijn.
Hier nog even de old school TopGear feature die iedereen wel zal kennen:
http://www.youtube.com/watch?v=t7Azl-drqMk
Dat aanzuiggeluid van die 12 ITB’s als Tiff voor het eerst vol op het gas gaat op 5:30 is geniaal.
@Svensson: Ja inderdaad! Bij Kenwood hadden ze van die omdraai-radio’s waar NIEMAND naar keek. Wat een auto was dat. Heb daarna nog eenmaal een LM gezien op een foute tuning beurs in Utrecht. En toen was het stil, tot die correct van Ralph Lauren naar Parijs kwam.
Ik vind de GTR mooier vanwege de mooiere voorbumper, ik vind de F! er zoweiso al raar uitzien, rondig en kort,
Ja leuk dat het geen ABS heeft, alleen jammer dat de auto’s zo’n kort leven krijgen.
Jaguar XJ220 zien? Bij CITO Motors in Eindhoven staat hij in de showroom.. ;)
Eerst kon je ik je bericht bij de spot van gisteren niet geloven, maar dit is inderdaad nog vetter dan een F50!
@ Appel: absolute beauty! ook mooi dat hij nog helemaal origineel is en geen ‘voetballers-treatment’ heeft gekregen… Echt unieke auto’s!
Maarehhhm, en nu?
Welke staat nu bovenaan je to-do-list?
Subliem verhaal over een prachtige auto. Vooral het begin waarin een droomauto wordt omschreven als iets onwerkelijks. Nog nooit heb ik het genoegen gehad dit pracht exemplaar wat de mens heeft samengesteld in het echt te mogen waarnemen! Man man wat ben ik jaloers! Ben dan welliswaar geen “spotter” maar zou hem graag eens willen spotten, misschien heel brutaal strelen…. Hmm hier stop ik mn comments ;)
Kan je nagaan hoe ik stond te knipperen met mn ogen toen ik twee jaar terug op de parking van Le Mans voor het eerst een rete-oranje GTR/LM zag staan!
Fraaie nightpics!
@SAAB
De XJ220 denk ik… Van alle auto’s staat die denk ik ook het “dichtste bij” de McLaren F1. 959 zou ook erg gaaf zijn! Maar verder is m’n lijst de afgelopen jaren heel kort geworden. Geen F40 meer. Geen F50 meer. Geen Enzo… Zonda… K’Egg… Gumpert… EB110SS…
Bedankt voor de reacties!
@appeltje: Pas op dat je niet in een zwart gat zakt! ;-)
@appeltje:
Ik wil niet vervelend doen (maar ik doe het toch).
Kan ik ergens die 3e foto in een hogere resolutie vinden?
Ik vind die echt gewoon prachtig.
De F1 met Londen op de achtergrond en dan die taxi met z’n lichten.
Hupke,
Als je me mailt stuur ik je de foto! M’n adres is jim_appelmelk at yahoo.com
@SAAB
Ja, inderdaad, gaat moeilijk worden, ik heb niets meer om naar uit te kijken! Oh ja, gedeeld eerste plaats voor de MC12 en de XJ220 trouwens.