• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gloednieuwe Kia Niro is extra lief voor het milieu

Auteur: willeme, gepost 25 november 2021 om 08:00 – 21 Reacties

gloednieuwe Kia Niro

De gloednieuwe Kia Niro doet dat niet alleen maar met elektrische aandrijving. Alhoewel dat uiteraard óók mogelijk zal zijn.

Je kunt wel zeggen dat de Kia Niro een enorme hit is. In Nederland is dat al helemaal het geval. De auto kwam in 2016 op de markt als compacte crossover met verstandige aandrijving. Aanvankelijk alleen als hybride, later ook als plug-in hybride en volledig elektrisch.

Dat heeft Kia Nederland geen windeieren gelegd. In de zes jaar tijd dat het model op de markt is, is het al de op drie na meest populaire Kia in Nederland aller tijden. Er zijn er al meer dan 40.000 stuks van verkocht in ons land. Dat is een puike prestatie voor een auto die nog niet zo lang op de markt is.

gloednieuwe Kia Niro

Uiterlijk gloednieuwe Kia Niro

Het enige dat je misschien de auto kon kwalijk nemen, is dat het een beetje een belegen ontwerp was. Het huidige model is niet zozeer lelijk, maar wel een beetje saai. De gloednieuwe Kia Niro zet dat recht. Het is nu meer een uitgesproken auto geworden (zoals Kia beloofde een paar dagen geleden). De voorzijde kenmerkt zich door de zeer aparte koplampen. Het gehele front is een bumper (vinden verzekeringsmaatschappijen fijn) en de motorkap ligt ‘op’ de voorschermen (in plaats van ertussen). Het geeft de auto een stoer voorkomen.

gloednieuwe Kia Niro

Voor de mensen die van mooie designwoorden houden, de auto is ontworpen volgens de ‘Opposites United’-filosofie en volgt het ‘Joy for Reason’-credo. De voorzijde is een Tiger Face’ en er zit ‘Heartbeat’-dagrijverlichting in. Opvallend detail zijn de C-stijlen in een afwijkende kleur. Het komt ietwat geforceerd over, zoals de tweekleurige Peugeot-modellen. Maar hey, het is wel origineel en als de klanten het gaaf vinden, is het helemaal goed.

Groene zones

De gloednieuwe Kia Niro met PHEV-aandrijflijn is voorzien van een zogenaamde ‘Greenzone Drive Mode’. Met de telkens stringenter wordende milieueisen in binnensteden, kan dat best een handige toevoeging zijn. Het werkt vrij simpel. In samenwerking met het navigatiesysteem bepaalt de Niro wat de beste motor is om op te werken. Als ‘ie bijvoorbeeld kan zien dat de eerste 100 kilometer over de snelweg is en de laatste 15 in de binnenstad, houdt de Greenzone Drive Mode er rekening mee dat je de laatste kilometers elektrisch kunt afleggen.

gloednieuwe Kia Niro

Kia vertelt met trots dat de auto niet alleen qua uitstoot erg milieuvriendelijk is, maar ook qua bouwwijze. Zo bestaat het interieur voornamelijk uit gerecyclede materialen. De hemelbekleding is van gerecycled behang (echt waar). De stoelen zijn van ‘Bio PU met tencel’, dat volgens Kia gemaakt is van eucalyptusbladeren. Ook is de BTX-vrije lak op de deuren extra milieuvriendelijk.

Over motoren is Kia kort: er is keuze uit een hybride, plug-in hybride en volledig elektrische variant. Inderdaad, net als bij het huidige model het geval is. Meer technische details zijn hopelijk snel volgen.

De auto maakt nu zijn debuut op de Seoul Mobility Show. Die duurt vanaf vandaag (25 november) tot en met 5 december.

Ook interessant!

  • Nieuwe Kia Niro
    Nieuwe Kia Niro wordt bijzonder gewaagd en apart
  • Wouter maakt kennis met de gloednieuwe Kia EV6
    Wouter maakt kennis met de gloednieuwe Kia EV6
  • Dit kost de gloednieuwe Kia EV6
  • Primeur: dit is de gloednieuwe Kia Sportage

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, e-niro, Elektrisch, Hybride, Kia, niro, plug-in

Vorig bericht: « Aston Martin kaapt aerodynamica-baas weg bij Mercedes
Volgend bericht: Dít is de Bestelauto van het Jaar 2022 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    25 november 2021 om 08:08

    De huidige is inderdaad vrij truttig, maar dat vinden Nederlanders juist wel fijn…

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      25 november 2021 om 09:14

      @dutchdrifking; Ik vind de nieuwe ook nog best truttig, als je die foto van de zijkant ziet, dan is het profiel voor mij een kruising tussen iets van Volvo en iets van VW met een vleugje Dacia.
      Dat er allemaal ‘spannende’ details opzitten kan dat voor mij niet wegpoetsen.

      Login om te reageren
  2. blogie zegt

    25 november 2021 om 08:49

    Gaaf. Best gewaagd maar imo ook geslaagd. Als de prijs oké is, en dat zal wel bij Kia, kan dit weer een succesnummer worden.

    Login om te reageren
  3. karhengst zegt

    25 november 2021 om 08:59

    Van buiten nog altijd en de basis een enorm saai hok. Daar doen de nogal willekeurig misplaatste frutsels en rommelige designzaken op het front niks aan af.

    Dat interieur is daarentegen best netjes ontworpen. Kan over de materialen geen uitspraak doen maar het oogt al een stuk fraaier dan wat de Playmobil afdeling Wolfsburg levert.

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      25 november 2021 om 09:15

      @karhengst; Precies. Het is wel heel erg braaf, met frutsels.

      Login om te reageren
    • christian85 zegt

      25 november 2021 om 09:56

      @karhengst: enorm saai hok? Waar wil jij de lampen hebben? Op het dak?

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        25 november 2021 om 10:01

        De horizontale LED lijn gaat nog wel, oogt modern en in lijn met de rest van het ontwerp. Maar vind je dat steelpannetje werkelijk een geslaagd design element? De lijnvoering er van sluit nergens aan op lijnen in de carrosserie, in zover daar überhaupt van lijnvoering te spreken is. Het hele koplampcluster oogt als een op zichzelf ontworpen element wat er maar ingeprakt is.

        Het Audi R8 plaatwerk oogt “interessant”, maar is een op zichzelf staand element wat ook weinig aansluiting vindt bij de rest van het design. Contrast voor het contrast.

        Dus ja, in de basis een saai hok, waar men op een verwoede manier designelementen tegenaan heeft gesmeten om maar te kijken of er nog iets blijft plakken.

        Login om te reageren
    • ar156sw zegt

      25 november 2021 om 12:09

      @karhengst: Er is iets met de verhoudingen/dimensies waardoor de Niro gewoon saaiheid uitstraalt, dat is bij deze nieuwe inderdaad niet veranderd…

      Login om te reageren
  4. Nemus zegt

    25 november 2021 om 09:29

    Erg knap interieur! Voor een middenklasser erg netjes. Ook de buitenkant is fraai en stijlvol. Niet zo basic als de vorige.

    Kia is goed bezig!

    Maar euh, Tiger nose? Wie geeft daar iets om, buiten Joe Exotic misschien?

    Login om te reageren
  5. PunicaOase zegt

    25 november 2021 om 09:54

    Druk en rommelig design. Interieur is beter gelukt.

    Login om te reageren
  6. Loek zegt

    25 november 2021 om 09:55

    Een mooi modern interieur maar wel met fysieke knoppen voor de airco: kijk VAG, zo moet dat.

    En het exterieur, tsja. De vorige was ook niet echt mooi maar je zag wel gelijk dat het een Niro was. Dat zal bij deze zeker makkelijk zijn. Men roept vaak dat elke B-segment crossover eenheidsworst is, daar heb je met deze geen last van. Ik denk dat ‘of het mooi is’ compleet irrelevant is voor de designers.

    Doen ze echt goed daar bij Kia hoor.

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    25 november 2021 om 09:57

    Interieur vind ik goed gelukt, exterieur is niet mijn smaak. Maar ach, het is wel weer wat anders en dat doet Kia gewoon goed. Ik twijfel er niet aan dat dit weer een succesnummertje gaat worden. En eerlijk gezegd zou ik ook liever hierin rijden dan in een ID.4.

    Login om te reageren
  8. adyton zegt

    25 november 2021 om 10:09

    Deze is heel goed gelukt! Ik vind het een beetje vergelijkbaar aan Peugeot qua designfilosofie. Net wat anders, wat scherpe lijnen, laar al bij al een heel goed geheel voor een compacte budgetvriendelijke auto. Zal weer een succes zijn en dit keer ook met een mooi ontwerp.

    Login om te reageren
  9. bernoulli zegt

    25 november 2021 om 10:22

    Veel EV6 van binnen. Duidelijke vooruitgang. Alleen die deurpanelen in de stijl van de Yaris uit 2005-2011 ben ik niet kapot van.

    Buitenkant is netjes. Denk je alle frutsels weg, dan is het vrij standaard. De bovenkant doet zelfs denken aan de T-Roc. Weet niet of het design er echt beter van wordt met die Audi R8-achtige achterschermen.

    Login om te reageren
  10. ghini zegt

    25 november 2021 om 10:30

    Alleen dat paneel aan de zijkant in afwijkende kleur vind ik niks. Die zou ik gewoon in carrosserie kleur willen, lekker saai jaja maar dat paneel ziet er nu gewoon vreemd uit.

    Login om te reageren
  11. lekkerdwars zegt

    25 november 2021 om 10:57

    Best gedurfd om vandaag de dag nog een nieuw multiplatform model te introduceren. Voor VAG en anderen lang en breed gepasseerd station..

    Login om te reageren
  12. raoufff zegt

    25 november 2021 om 12:24

    Saai truttenhok, ik ga liever voor een IONIQ 5.

    Login om te reageren
  13. flatsix010 zegt

    25 november 2021 om 13:40

    Vreemd dat er geen fatsoenlijke foto is van de achterkant.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      25 november 2021 om 16:41

      Bij de concullega’s van Autoweek:

      https://media.autoweek.nl/m/sofyfrqb2611.jpg

      Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    25 november 2021 om 14:26

    Als ze die groene zones willen laten werken mogen ze het onboard navigatiesysteem wel een deftige update geven. Na twee keer gebruiken ben ik overgestapt naar Google Maps op Apple Carplay.

    Collega’s met een Tesla weten mij ook te vertellen dat de navi ze perfect kan vertellen welke laders waar op de route liggen en dat de auto daar volledig rekening mee houdt. Kia kan dat nog niet (zelfs niet in combinatie met Ionity, waar de Hyundai groep mede oprichter van is), en kan alleen maar melden wat je reikwijdte is en dat je het niet gaat redden als je doel daarbuiten ligt.

    Login om te reageren
  15. aschja zegt

    25 november 2021 om 23:19

    Waar gaan ze die E-Niro positioneren? Zover zitten die niet van elkaar toch?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North