• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GM en Ford ontwikkelen samen 9- en 10-bakken

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 april 2013 om 15:55 – 31 Reacties

GM


Zelf een nieuwe versnellingsbak ontwikkelen is duur, vandaar dat veel fabrikanten hun bakken bij gespecialiseerde derden (bijvoorbeeld ZF of Aisin) inkopen. GM en Ford willen het echter zelf doen, en hebben het op een akkoordje gegooid.

Als er in de autowereld iets belangrijk is, dan zijn het de economies of scale. Dus ook al zijn het dan keiharde concurrenten, als er een paar 100 miljoen in R&D bespaard kan worden, dan zijn GM en Ford (samen goed voor zo’n 14,5 miljoen verkopen in 2012) best bereid tot elkaar te komen.

Voor auto’s, crossovers, SUV’s en trucks gaan de bedrijven nu samen 9- en 10-traps automaten ontwikkelen (ter vergelijking: ZF onthulde pas een 9-bak en Hyundai is bezig met een 10-bak). Dat betekent dat ook de Amerikanen (eindelijk?) vallen voor de veelschakelarij. Weg met die luie vier- en vijftraps automaten, want ook verbruik en uitstoot worden in de VS belangrijker.

Het is overigens niet de eerste samenwerking tussen beide partijen: al twee keer eerder dit decennium werd er samen geknutseld, waarvan bovenstaande zesbak een resultaat was.

Wil je meer weten over de recente stand van zaken in transmissieland, dan kunnen we dit artikel aanbevelen.

Ook interessant!

  • Ford BlueCruise
    Ford haalt woede van GM op de hals
  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, GM, Techniek, transmissie

Vorig bericht: « Video: BMW- en Audi-straatracers veroorzaken tunnelravage
Volgend bericht: Peugeot 208 GTi: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    15 april 2013 om 16:12

    Toch knap als je dit als merk alleen kan (noem geen naam) bekostigen, lijkt me dat je als merk over een paar jaar alleen nog maar aan het uiterlijk te onderscheiden bent.En zelfs daar laten sommige merken het aan een badge over.

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      15 april 2013 om 16:40

      @norge: Wat ben je toch ook weer lekker voorspelbaar hè…

      Login om te reageren
      • norge zegt

        15 april 2013 om 16:42

        @autobart: Omdat dat ook mijn mening is, juist in het verschil in techniek herkende je vroeger de auto’s voor de liefhebber.

        Login om te reageren
        • autobart zegt

          15 april 2013 om 16:44

          @norge: Dat is helemaal waar, maar dit is wat de consument wil. Kijk maar eens goed rond hier in Nederland, 90% van de auto’s zijn zwart of grijs, als het al niet meer is. De meesten hebben angst zich te onderscheiden.

          Login om te reageren
          • mout zegt

            15 april 2013 om 17:33

            @autobart: ‘dit is wat de consument wil’ is wel minder waar dan ooit in auto-land.
            Die 50 tinten grijs worden niet door de particulier, maar door de krijtstreepjesbaas gekozen. De 10-bak komt er niet omdat de consument het jammer vindt zo weinig in de benzine te roeren, maar omdat overheden een (papieren) afspraak hebben om (papieren) uitstoot terug te dringen. Geen consument vroeg erom dat VAG Skoda zou kopen. Of Bentley. Of Lamborghini. In hun zelfstandige jaren waren dat drie merken met echt onderscheidende technische keuzes. Nu is Porsche gesneefd. Straks Alfa Romeo.
            Allemaal gaan ze dezelfde weg van dezelfde onderdelen. Van ‘gedeelde ontwikkelingskosten’ die je in de showroom keuze geven uit een A3, Golf, Leon of Octavia. In hatch, sedan, station, cabrio of MPV – meestal met een andere typenaam. Verschillen die zo diep gaan als de breedte van een carrosserienaad of de kleur van de instrumentenverlichting.
            Je gelooft toch zelf ook niet dat het de consument is die daarom vraagt?

            Login om te reageren
            • fiets zegt

              15 april 2013 om 18:04

              @mout:
              Kom op zeg. Meeste mensen geven geen fuck om hoe hun auto er uit ziet. Zolang er maar een duur merkje op staat. Vaak worden de ‘spannende kleuren’ aangeboden, maar kiezen veel mensen liever voor een supergeyle kleur als grijs.
              En LOL technische keuzes waarmee Skoda zich onderscheidde? Skoda was net als Lada vriendt. En laten we niet over oude Alfa’s beginnen.

              In je comment staan meer dingen die minder waar zijn in auto-land dan ooit.

              Login om te reageren
              • mout zegt

                15 april 2013 om 18:54

                @fiets: Dus de luchtgekoelde motor achterin van Skoda was niet onderscheidend?
                De boxer van Alfa ook al niet?
                Misschien ging zo’n Alfa gauw stuk, en had zo’n Skoda weinig kracht en geen handige gewichtsverdeling, maar anders waren ze wel. Nu is er misschien niets tégen Skoda of Alfa, maar vooral erg weinig vóór.

              • oxymoron zegt

                16 april 2013 om 12:01

                @mout: Als “onderscheidend” onpraktisch of te duur is verdwijnt het vanzelf omdat er geen klanten voor zijn. Een autofabriek moet geld verdienen. Een enkeling kan dat door onderscheidend te blijven met een bijbehorend prijskaartje, maar de meerderheid heeft baat bij schaalvergroting. Is voor de klant ook handiger: exclusieve reserve-onderdelen zijn niet te betalen.

              • autobart zegt

                15 april 2013 om 21:00

                @fiets: Dat is ook niet helemaal waar, laatst zat ik te kijken naar de kleuren die op een Golf 7 beschikbaar waren, rood en wit waren de enigste ietwat leuke kleuren… Ik snap echt niet wat iedereen ziet in die 100 verschillende tinten grijs…

  2. fit4fun zegt

    15 april 2013 om 16:31

    En Honda blijft gewoon stug antieke 5 traps automaten monteren :-)

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      15 april 2013 om 17:36

      @fit4fun:
      Met motorkarakteristieken (koppelkrommes) zo vlak als de tafelberg, heb je niet veel aan tig versnellingen.

      Login om te reageren
    • redbeams zegt

      15 april 2013 om 18:11

      @fit4fun:

      Hey psst…Acura rdx,rlx…zoek maar eens op ;)

      Login om te reageren
  3. Vincegail zegt

    15 april 2013 om 16:43

    Automaten beginnen steeds meer en meer op een CVT te lijken.

    Login om te reageren
    • wimmm zegt

      15 april 2013 om 18:39

      @Vincegail: Als ze dan per sé trappen moeten hebben… volgens mij is het dan goedkoper om gewoon een cvt-bak elektronisch te sturen zodat die 10 trappen krijgt…
      Als de markt rijp is voor 15 traps pas je gewoon de software aan :P

      Login om te reageren
  4. trolle zegt

    15 april 2013 om 17:05

    Binnenkort heb je evenveel versnellingen in je ford ka als een vrachtwagen

    Login om te reageren
  5. Simpson zegt

    15 april 2013 om 17:13

    Dat betekent ook standaardisatie qua aansluiting & ophanging. Kun je straks misschien wel een aftermarket bak in je auto laten gooien.

    Ik denk dat zoiets wel zou aanslaan bij Citroen & Peugeot eigenaren met zo’n gare esg / 2-tronic bak.

    Login om te reageren
    • superfred zegt

      15 april 2013 om 19:09

      @Simpson: wel eens met zo’n bak gereden? Niet alles geloven wat er wordt geschreven he! Zeker de EGS doet het prima. DS5 e-HDi met die bak is echt uitstekend!

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        16 april 2013 om 09:29

        @superfred: jaaaaren geleden, toen die bak nog anders heette, in een C4 picasso. Ik werd zeeziek.
        collega’s met een nieuwe 507 e-hdi klagen ook, zeker als ze eens in mijn renaultje met getrag bak hebben gereden.

        Login om te reageren
  6. jawi94 zegt

    15 april 2013 om 17:19

    Echt wel vet man dalijk 330 Km/u in zn 10 2000 toeren haha XD

    Login om te reageren
  7. redneckdarian zegt

    15 april 2013 om 17:38

    als je zoveel versnellingen hebt is het niet gewoon beter (en minder leuk) een cvt toepassen?

    Login om te reageren
    • The_12oach zegt

      15 april 2013 om 17:48

      @redneckdarian: volgens mij juist niet, omdat een cvt veel meer “rendement” verliest ten opzichte van de bakken die hun aan het ontwikkelen zijn.

      Login om te reageren
      • wimmm zegt

        15 april 2013 om 18:43

        @The_12oach: tja.. maar na duizend tantwielen lijkt mij dat zo’n automaat op een gegeven moment wel erg zwaar wordt… gaat dat nog opwegen tegen het rendementsverlies van een CVT?
        Daarbij is een CVT waarschijnlijk ook een veel goedkopere oplossing..

        Login om te reageren
        • wimmm zegt

          15 april 2013 om 18:43

          @wimmm: omg… tanTwielen… hoe bedenk ik t.

          Login om te reageren
  8. lamborgfan zegt

    15 april 2013 om 19:02

    Ik rijd regelmatig in een 7 traps DSG (ja, sommige doen het nog echt ook..) en dan kan ik prima begrijpen dat bij zon 1.6tdi 7 verzetten zitten. Je hebt dat koppel nog wel eens nodig met versnellen, bovendien is het zooo lekker cruisen op de snelweg.. 130 kmh 1500rpm easy peasy

    En 2 keer in een 8 traps bak gereden, dat vind op zn zachst gezegd redelijk irritant.. Het trekt allemaal wel lekker door, maar continu dat geschakel..

    Verlang weer naar de 5 automaat bakken die mercedes vroeger in de 320cdi had. Ding trok tenslotte altijd!

    Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      15 april 2013 om 19:40

      @lamborgfan:

      Heb weleens in een E 320D met 4versnellingen gereden en dat rijd een stuk lekkerder dan die zenuwachtige 8 versnellingsbakken.

      Login om te reageren
  9. salberts93 zegt

    15 april 2013 om 20:27

    ik heb een idee: waarom maken we niet een versnellingsbak met 200 versnellingen?

    Login om te reageren
  10. ronin1130 zegt

    15 april 2013 om 21:00

    Nog even en de CVT wordt opnieuw uitgevonden…

    Login om te reageren
  11. toyotafortuner zegt

    15 april 2013 om 22:34

    En ooit was er de tijd dat er aan je 7.5L V8 met 211pk en een shitload aan laagtoerigekoppel gewoon een 3-traps hing… Damn… het lijkt me echt niet fijn om als een vrachtwagenbestuurder te rijden met je 10-bak.

    Login om te reageren
  12. nissangtrr35 zegt

    15 april 2013 om 23:18

    20 jaar later zitten we op de 20 versnellingen.

    Login om te reageren
  13. roadrebel123d zegt

    16 april 2013 om 07:50

    Een echte bak bestaat uit 24stuks, dat weten we in belgie al langer.

    Login om te reageren
    • Simpson zegt

      16 april 2013 om 09:31

      @roadrebel123d: ik heb idd ook liever zo’n 24-bak :)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North