• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GM: vergeet aluminium, ga magnesium! [lichtgewicht]

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 oktober 2012 om 22:06 – 73 Reacties

Magnesiumpaneel van GM


Gewichtsbesparing is hip, en op de ontwikkelde automarkten noodzaak. Je wilt niet als fabrikant dat jouw auto plotseling 100 kg zwaarder is dan die van de concurrent, omdat hij wél lichtgewicht-technieken toepast. De Amerikaanse autoreus GM zet in op magnesium.

Magnesium is een materiaal dat we nog niet zo veel zien in de automotive industrie, behalve bij het willekeurige wielensetje. Als er licht gebouwd moet worden, dan is de keuze doorgaans tussen carbon (kneiterduur en breekbaar), aluminium (ook duur, maar buigzaam) of, als het niks mag kosten, lichtgewicht staal.

General Motors zet nu de eerste stappen richting magnesium plaatwerk. Het is 33% lichter dan aluminium, en 75% lichter dan staal. Tot nu toe schijnt het echter lastig geweest te zijn het metaal te bewerken, maar GM heeft hier kennelijk stappen vooruit mee gezet.

Een vraag die wij zo 1-2-3 niet kunnen beantwoorden (maar de experts onder jullie wellicht wel): wat is het prijsverschil tussen aluminium en magnesium? Als dit redelijk groot blijkt te zijn, zou een derde aan gewichtsbesparing de extra kosten dan wel rechtvaardigen? Een kofferbakdekseltje levert een besparing van 1 kg op.

Op zich moeten we natuurlijk elke vorm van research in deze richting toejuichen. Bij een dergelijke melding gaan we er van uit dat de techniek nog in de kinderschoenen staat, dus ga niet al te hard hopen grote stukken magnesium op je toekomstige C7 Corvette aan te treffen.

Nu de motoren nog even wat harder downsizen, en GM is iets beter voorbereid voor de strenge CAFE (emissie-) eisen.

Ook interessant!

  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer
  • Ford BlueCruise
    Ford haalt woede van GM op de hals
  • Magnesium tekort
    Magnesiumtekort bedreigt gehele autoindustrie
  • politieagent vergeet het snoertje los te maken
    Video: politieagent vergeet het snoertje los te maken

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

GM, Lichtgewicht, magnesium, Techniek

Vorig bericht: « BMW 8 Serie E31, youngtimer in beeld
Volgend bericht: Video: Audi A7 pesten voor gevorderden »

Lees Interacties

Reacties

  1. mellie zegt

    23 oktober 2012 om 22:08

    Dan trappen ze die spiegels er nog makkelijker af

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      23 oktober 2012 om 23:44

      @mellie: uw spiegels zijn uit metaal?

      Login om te reageren
  2. deeheeventer zegt

    23 oktober 2012 om 22:09

    Brandt magnesium niet als de tijfus?

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      23 oktober 2012 om 23:18

      @deeheeventer: yep (1:30)

      http://www.youtube.com/watch?v=2n8whyuSOFI

      Login om te reageren
    • douwe zegt

      24 oktober 2012 om 20:57

      @deeheeventer: maak een ferrari van magnesium en je krijgt een spetterende vuurwerkshow

      Login om te reageren
  3. Flamingo zegt

    23 oktober 2012 om 22:10

    titanium dan?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      23 oktober 2012 om 22:11

      Te zwoar: The use of magnesium, which weighs 33 percent less than aluminum, 60 percent less than titanium, and 75 percent less than steel,

      Login om te reageren
      • Flamingo zegt

        23 oktober 2012 om 22:16

        @sir_smokalot: plastic dan?

        Login om te reageren
        • Flamingo zegt

          23 oktober 2012 om 22:18

          @Flamingo: plastic kunnen ze ook best meer gebruiken voor bepaalde onderdelen, roest ook niet enzo

          Login om te reageren
          • porsche928 zegt

            23 oktober 2012 om 23:31

            @Flamingo: de Fransen deden dit al jaren.

            Login om te reageren
            • SimonMc zegt

              23 oktober 2012 om 23:45

              @porsche928: DOEN dit al jaren !

              Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          23 oktober 2012 om 22:22

          Waarom niet? – http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/01/verbrandingsmotoren-van-plastic-waarom-ook-niet

          Login om te reageren
          • Flamingo zegt

            23 oktober 2012 om 22:27

            @sir_smokalot: zie je wel :D plastic wordt t helemaal!

            Login om te reageren
            • FelixF zegt

              23 oktober 2012 om 22:38

              @Flamingo: wat ook steeds meer gebruikt wordt in de industrie is een sandwich van staal en een polymeer. Veel lichter maar toch erg sterk en ook nog redelijk makkelijk te bewerken.

              Login om te reageren
              • SimonMc zegt

                23 oktober 2012 om 23:46

                @FelixF: een composiet dus als het ware?

        • 850t5r zegt

          24 oktober 2012 om 05:19

          @Flamingo: Daar hebben ze al veel ervaring mee, daar word zo\’n beetje iedere Chevrolet van gemaakt, althans zo goedkoop zienvze eruit…

          Login om te reageren
    • bartjuh zegt

      23 oktober 2012 om 22:13

      @Flamingo: titanium is ook onwijs duur, Dus geen optie. Maar ik dacht ook dat magnesium heel goed fikt.. maar aan de andere kant. In mijn ktm(crosser) is het hele blok magnesium. Dus t moet kunnen.

      Login om te reageren
      • Flamingo zegt

        23 oktober 2012 om 22:23

        @bartjuh: magnesium gebruiken ze ook voor vliegtuigen, dus het za wel wat meevallen met dat fikken

        Login om te reageren
        • Seroo zegt

          24 oktober 2012 om 16:15

          @Flamingo: Voor vliegtuigen is het handig omdat die compleet van aluminium zijn. Aluminium toont heel snel scheuren (een vliegtuig zit er vol mee, als je dat eenmaal weet wil je niet meer de lucht in). Magnesium kan beter tegen vermoeiing dan Aluminium. Vandaar de toepassing in de onderdelen die daar het meest onderhevig aan zijn en gewoon niet met Aluminium te doen zijn.

          Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      23 oktober 2012 om 22:46

      @Flamingo: Glare!

      Login om te reageren
  4. kaasboerin zegt

    23 oktober 2012 om 22:11

    Peperduur toch?
    De prijs vd magnesium velgen van m’n bradda’s Duc waren al om te janken.
    Leuk idee, maar of ’t rendabel is..

    Login om te reageren
  5. robinio zegt

    23 oktober 2012 om 22:11

    Slim…
    “Zowel fijn verdeeld als in gesmolten toestand kan het zeer heftig reageren met water en is het materiaal uiterst brandbaar.”

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnesium

    Login om te reageren
    • 560pkferrari zegt

      23 oktober 2012 om 22:23

      @robinio: fijn als in snippers en gruis, bij plaatwerk en andere grote onderdelen is het dus niet gevaarlijk

      Login om te reageren
      • robinio zegt

        23 oktober 2012 om 23:22

        @560pkferrari: Daar heb je misschien gelijk in, zeker met een dikke laag verf erover. Maar hoe zit het bij een ongeluk?

        Login om te reageren
    • bobb zegt

      24 oktober 2012 om 13:05

      Vroeger bij gymnastiek wat van dat poeder uit die bak aansteken, haha ouwe tijden.

      Login om te reageren
  6. pieter-jan_catteeuw zegt

    23 oktober 2012 om 22:12

    hennep!!!

    http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/15/dit-is-de-motive-kestrel-een-elektrocar-uit-canada

    Login om te reageren
  7. glashelder zegt

    23 oktober 2012 om 22:13

    Dat geeft een nieuwe dimensie aan de uitdrukking “Ik ben geflitst”

    Login om te reageren
    • stingray81nl zegt

      23 oktober 2012 om 22:52

      @glashelder: Gefeliciteerd, Dit is mijn eerste +1tje..

      En dat terwijl ik niet aan die onzin mee wil doen. Maar bedankt voor het lachen..

      Login om te reageren
  8. Justawheelchairguy zegt

    23 oktober 2012 om 22:14

    Ik kon ook kiezen uit alu, magne, tita of stalen rolstoel, puur uit economische oogpunt gekozen voor Aluminium, staal is te zwaar, magnesium rolstoel was er toen nog maar net dus dat raadden ze me af, titanium is een stuk duurder dan aluminium en niet eens ene heel stuk sterker of lichter.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      23 oktober 2012 om 22:43

      @kp92: tsss…geen carbonkarretje te krijgen ? ^^

      Login om te reageren
      • Justawheelchairguy zegt

        23 oktober 2012 om 23:40

        @Megakix: Nu je het zegt, volgens mij is er een fullcarbon rolstoel..(uiteraard wel met stalen onderdelen en onderdelen van andere materialen) maar deze is geloof ik nooit in de officiele verkoop gegaan, wel is het zo dat er veel onderdelen uit carbon vervaardigd worden (zoals zijschotjes en delen van de rugleuning).

        Login om te reageren
  9. jordyvn zegt

    23 oktober 2012 om 22:17

    magnesiumprijs staat ongeveer 2.5x hoger dan die van aluminium, in europa dan. De vs hebben nog een eigen voorraadje, misschien met korting te krijgen. Bewerken is iets lastiger, het branden ontstaat door magnesiumoxide, kan ontstaan aan het oppervlak mits niet goed voorbehandeld

    Login om te reageren
  10. bassmaster zegt

    23 oktober 2012 om 22:23

    ha magnesium is z00 2012,in 2013 gewoon dik karton

    Login om te reageren
  11. tomleeuw zegt

    23 oktober 2012 om 22:25

    Hmmm, volgens mij is het erg prijzig spul en kan je je beter richten op het voordelig massa produceren van carbon (zoals BMW en Audi)

    Als dit magnesium spul over de grond schuurt, vat het dan ook niet snel vlam? (ja, dat is een vraag en niet een opmerking)

    Login om te reageren
    • michelyman zegt

      23 oktober 2012 om 22:31

      @tomleeuw: Valt reuze mee, F1 wagens raken ook wel eens de muur met hun wielen op een smal circuit. Die velgen vonken dan wel mooi!

      Login om te reageren
      • CBR600rr zegt

        24 oktober 2012 om 09:18

        @michelyman: die zijn ook niet van magnesium, chef

        Login om te reageren
        • Wessee zegt

          24 oktober 2012 om 12:07

          @CBR600rr: Volgens mij heeft ie wel gelijk.

          Login om te reageren
  12. michelyman zegt

    23 oktober 2012 om 22:28

    Lekkere lichtflits als het ooit in brand vliegt. Ik ga er vanuit dat ze daar wel aan gedacht hebben :)

    Login om te reageren
  13. mannetje zegt

    23 oktober 2012 om 22:32

    aluminium mag ongeveer €1.80,- per kilo kosten.
    daarintegen kost magnesium ongeveer €2.25,- per kilo.

    snelle rekensom: (heel erg gemiddeld) binnen het prijsvechtende segement ligt het maximale streefgewicht rond de duizend kilo per auto.

    hier halen we het gewicht van het blok en overige materialen vanaf dat betekend dat we (met alle lichtgewicht 3cil. motoren van tegenwoordig) ongeveer 700 kilo overhouden betreffende het plaatwerk en chassis. of dus (bijna) alle delen die (naar mijn weten) vervangen kunnen worden door magnesium.

    als je productie bedrag voor een aluminium auto dan €1260,- aan materiaal is zit je bij een magnesium auto op een materiaal kosten plaatje van: €1575,- een materiaal kosten verschil van €315,- euro.

    is dus te overzien, ik weet alleen niet hoeveel duurder het is en/of langer het duurt om magnesium in de gewenste vorm te bewerken.

    en uiteraard of je er een chassis van kan bouwen??

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      24 oktober 2012 om 09:25

      @mannetje: Je vergeet een belangrijk punt, Magnesium is 33% lichter als aluminium. Daar gaat het juist om. Dus ervanuit gegaan dat je evenveel materiaal nodig hebt om de auto genoeg stijfheid te geven als aluminium, heb je dan nog maar 0,67 x 700 = 469 kg aan Magnesium nodig.

      De prijs voor het materiaal van een Magnesium auto is dan 469 x 2.25 = €1055,25. €519,75 goedkoper dus!

      Uiteraard zoals eerder vermeld ervanuit gegaan dat je evenveel materiaal nodig hebt (in volume) en dat de door jou gegeven materiaalprijzen kloppen…

      Maar dit zijn alleen de materiaalkosten, de productiekosten zijn dan ook nog niet meegerekend. (Geen idee of dat meer of minder is als bij aluminium/staal)

      Zo berekend lijken de kosten (t.o.v. aluminium) niet de issue, maar dit klopt alleen als bovenstaande aannamens juist zijn…

      Login om te reageren
  14. norge zegt

    23 oktober 2012 om 22:32

    Kan je net zo goed met hout gaan bouwen.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      23 oktober 2012 om 23:56

      @norge: en wat is daar mis mee?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        24 oktober 2012 om 15:26

        @SimonMc: Juist niks, sterk en goedkoop, heeft alleen een “ouderwets” gehalte bij de mensen.

        Login om te reageren
  15. toeter11 zegt

    23 oktober 2012 om 22:35

    Volkswagen gebruikte al magnesium in de 50 jaren, alle versnellings bakken en motorblokken van de kevers is van magnesuim

    Login om te reageren
  16. mannetje zegt

    23 oktober 2012 om 22:36

    dat de prijs (op 15 Okt. j.l.) zo laag is heeft er overigens mee te maken dat china (ofcourse) in de afgelopen 6 jaar de halve wereldproductie van dit goedje heeft overgenomen.
    en zoals altijd de markt gedwongen om mee te zakken naar hun kinderarbeid tariefje :)

    Login om te reageren
  17. dreester zegt

    23 oktober 2012 om 22:38

    Volgens mij is dit van hetzelfde ‘soort’ magnesium dat ook al een aantal jaren in laptops gebruikt, voornamelijk vanwege gewichtsbesparing en stevigheid. Prijstechnisch moet het dan ook wel interessant zijn, ik heb immers nooit gehoord van laptops die carbonfiber behuizingen hebben.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      24 oktober 2012 om 07:47

      @dreester:

      Sony heeft 1 model Vaio ooit geleverd van carbon fiber. Laptop woog uit het hoofd 1,25kg.

      Login om te reageren
    • sjamp zegt

      24 oktober 2012 om 08:23

      @dreester: Lenovo heeft ze gewoon in het assortiment tegenwoordig. Ultrabook Carbon 1X ofzoiets

      Login om te reageren
  18. speedie zegt

    23 oktober 2012 om 22:44

    Reeds in 1952 werkd geexperimenteerd met magnesium in de autoindustie. Het vindt zijn weg vooral in de vliegtuigindustrie vanwege de gewichtbesparing maar oxideert vlugger. Daarom zijn extra en dure behandelingen tegen corrosie nodig. Of het steviger is dan aluminium weet ik niet maar het heeft zeker een nefaste invloed op de gezondheid bij teveel iname.
    Staat nog in kinderschoenen en zie het niet dadlijk in grote productie gaaan.

    Login om te reageren
  19. Megakix zegt

    23 oktober 2012 om 22:45

    Men gaat nu maanstof gebruiken voor PC-chips….kortom, wil je de auto lichter en sneller maken…danneh… ;)

    Login om te reageren
  20. Hubert zegt

    23 oktober 2012 om 22:47

    Mooie van Alu is dat het super simpel te recyclen is.
    Verder zijn de spuitgereedschappen voor magnesium stervens duur.

    Login om te reageren
    • tomleeuw zegt

      24 oktober 2012 om 11:06

      @Hubert: Alu is juist erg kostbaar om te recyclen en reparatie is lastig

      Login om te reageren
    • Seroo zegt

      24 oktober 2012 om 16:10

      @Hubert: Aluminium is uiterst lastig recyclebaar doordat er duizenden verschillende legeringen zijn die zich ieder weer anders gedragen. Aluminium kan je daardoor alleen goed recyclen als je eerst alle soorten scheidt en je dus alleen die ene soort aluminium hebt. Dit is erg lastig omdat je het verschil niet kan zien.
      Bij staal zie je makkelijk het verschil tussen RVS en gewoon staal (zit er ijzeroxide op of niet), dan gooi je het ijzer in een oven en gooi je er eventueel wat nieuw ijzer bij zodat het Koolstof gehalte weer rond de 2massa% ligt.

      Nee, Aluminium is niet makkelijk te recyclen. Wel komt het veel meer voor dan ijzer.

      Login om te reageren
  21. speedie zegt

    23 oktober 2012 om 22:49

    Mototblokken van de kever waren een legering van o.a. ijzererts, magnesium, mangaan en molybdeen. Ten voordele van gewichtbesparing en betere luchtkoeling. Zuiver magnesium is niet zo hittebestendig meen ik.

    Login om te reageren
  22. prisma zegt

    23 oktober 2012 om 22:57

    Grafeen is de meest logische stap, wordt nu door meerdere grote fabrikanten massaal op ingezet.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      23 oktober 2012 om 23:24

      @prisma: Grafeen. lol.
      Ook in toepassingen groter dan 1 cm2?

      Login om te reageren
  23. SJ zegt

    23 oktober 2012 om 22:59

    Lijkt me niet dat ze puur magnesium gaan gebruiken. Dat is niet echt sterk, en nogal roestgevoelig. En ik gok ook niet echt goedkoop. Behalve een nog nog verdere gewichtsbesparing t.o.v. aluminium heeft magnesium geen enkel pluspunt.

    Login om te reageren
  24. dnadave zegt

    23 oktober 2012 om 23:10

    In mijn 12 jaar oude lupo 3l is ook heel veel magnesium plaatwerk gebruikt…waaronder bijvoorbeeld de achterklep. Duss zo modern is het niet?

    Login om te reageren
  25. mout zegt

    23 oktober 2012 om 23:24

    Wat is er mis met goede glasvezel? Ik heb aan een BX heel wat plaatwerk moeten vervangen – maar niet de glasvezel epoxy delen. En dat weegt echt niks.

    Login om te reageren
  26. jordyvn zegt

    23 oktober 2012 om 23:43

    glasvezel is prima qua sterkte tot 3 keer sterker bij een 3X lager gewicht. Vooral de stijfheid is lager 5x. glasvezel is voor ideaal voor bodywork. Nadeel blijft de verwerking (zelfde als koolstof)

    Login om te reageren
  27. SimonMc zegt

    23 oktober 2012 om 23:51

    Wat met Duroplast ?

    Login om te reageren
  28. Basplankgas zegt

    24 oktober 2012 om 00:16

    Gewoon lekker bij staal blijven. Makkelijk te winnen, makkelijk te recycelen, en als er iets stuk is hoeft niet direct het hele onderdeel vervangen worden. Aluminium is lastiger te winnen dan staal, en is bijzonder lastig om te recycelen. Ook lassen en dergelijke is eenvoudiger met staal. Bovendien klopt de term ‘gewichtsbesparing’ ook niet helemaal, Aluminium mag dan wel 3x zo licht zijn als staal, het is ook 3x zo zwak.

    Login om te reageren
  29. Hupke zegt

    24 oktober 2012 om 00:47

    Magnesium word niet in dezelfde getallen geproduceerd als alluminium en is duurder. Als je er echt zwaar op inzet en veel gaat afnemen denk ik wel dat het rendabel gebruikt kan worden.
    Over de veiligheid. In legeringen kan het best wel goed meevallen.

    Al moet je ermee oppassen Le Mans 1955 waren de elektron (magnesium zilver legering die extreem brandbaar is) wagens dan wel superlicht maar ook ontvlambaar.

    Verder heb ik geen idee of het risico van het te gebruiken als materiaal voor een koetswerk (waar je mensen die niet beschadigd mogen worden inzet) te groot is of niet. Ben daar geen specialist in.
    Het probleem met magnesium is dat eenmaal het aan het branden is je het amper uitkrijgt ook niet met een CO2 blusser daar het zelfs de CO2 afbreekt tot MgO en C (die dan ook nog eens kan branden).

    Login om te reageren
  30. SimonMc zegt

    24 oktober 2012 om 01:02

    En wat met bananenvezels?

    Login om te reageren
  31. betonstaal zegt

    24 oktober 2012 om 01:33

    Duropal, prima spul.

    )

    Login om te reageren
  32. stijnd007 zegt

    24 oktober 2012 om 07:56

    ik vind het geen slecht idee een ander licht materiaal erbij in de auto industrie,maar het moet niet te duur worden

    Login om te reageren
  33. spottermaarten zegt

    24 oktober 2012 om 09:07

    Onze auto Lupo 3l zitten al magnesium onderdelen op

    Login om te reageren
    • blownbird79 zegt

      24 oktober 2012 om 09:35

      @spottermaarten: en de eerste generatie Cadillac SRX ook.

      Login om te reageren
  34. gerritdriessen zegt

    24 oktober 2012 om 09:34

    Prijzen van Alu en magnesium verschillen niet zo gek veel… Ben zelf metaalhandelaar. Zit hooguit 10-20 cent per kilo verschil in. Daarbij is t zeer brandbaar.

    Login om te reageren
  35. aijelt zegt

    24 oktober 2012 om 10:26

    Henry Ford wilde al Soja-bonen gebruiken: http://www.thehenryford.org/research/soybeancar.aspx ook geen heel groot succes geworden geloof ik.

    Login om te reageren
  36. mannetje zegt

    24 oktober 2012 om 11:55

    @notsobig feit, good thought! Zoals ik al aangaf weet ik ook niet in hoeverre die kosten elkaar ontlopen.

    Login om te reageren
  37. The360box zegt

    24 oktober 2012 om 15:30

    Koop gewoon een fiets, lekker licht imo.

    Login om te reageren
  38. Seroo zegt

    24 oktober 2012 om 16:01

    Even voor de duidelijkheid.
    Hierboven wordt heel veel gesproken over het feit dat Magnesium een alkalisch metaal is en dus zodra het in aanraking komt met water het spontaan ontbrand. Dat geldt voor zuiver Magnesium, het Magnesium wat hier toegepast wordt zal waarschijnlijk een legering samen met Aluminium zijn. Magnesium is ook zwakker dan Aluminium, daarentegen is het wel beter bestand tegen vermoeiing waar Aluminium echt een groot probleem mee heeft.
    Kortom, alles wat dit artikel zegt is dat GM meer magnesium in zijn aluminium gaat doen voor plaatmetaal en ja, dit zorgt voor een gewichtsbesparing an zich, maar zal er met name voor zorgen dat de platen dunner kunnen worden doordat het materiaal minder vermoeiingssymptonen zal laten zien. Sterker is het materiaal dus niet, het gaat alleen minder snel stuk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North