• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Magnesiumtekort bedreigt gehele autoindustrie

Auteur: willeme, gepost 22 oktober 2021 om 09:22 – 21 Reacties

Magnesiumtekort

Een nijpend magnesiumtekort dreigt de autoindustrie plat te leggen.

Het zal je wel opgevallen zijn dat nieuwe auto’s telkens duurder worden. Normaal gesproken geven we dan daar de overheid de schuld van. Die ‘geldkloppers van de roverheid’ verzinnen telkens nieuwe methodes om ons geld afvallig te maken, toch? Eh, niet helemaal dus. Naast het feit dat je juist heel erg veel subsidie kunt krijgen (mits je de juiste auto koopt) hebben fabrikanten ook behoorlijk wat uitdagingen.

Auto’s worden telkens duurder om te produceren. Na de covid-19 lockdowns hebben fabrikanten de grootst mogelijke moeite om hun productie weer op gang te krijgen. Dat komt mede doordat hun toeleveranciers eveneens moeite hebben om hun productie weer op stoom te krijgen.

Magnesiumtekort

Een chiptekort zorgt voor een gedeelte van de zorgen die fabrikanten nu hebben. Sommige merken als Tesla en Porsche weten daar heel creatief mee omgaan te gaan, maar andere merken als Maserati hebben het juist heel erg lastig daardoor. Het volgende probleem staat echter ook al klaar. Er is namelijk een magnesiumtekort.

Nu kan het menselijk lichaam genoegen nemen met Total 30 vitaminepillen voor een magnesiumtekort, maar de autoindustrie niet. Magnesium wordt namelijk voor heel erg veel onderdelen toegepast.

China

De reden voor het magnesiumtekort komt ditmaal weer uit China. Een groot gedeelte van de magnesium komt namelijk daarvandaan. Sterker nog, bijna alle magnesium komt uit Yulin. Dat is gelegen in de provincie Shaanxi. Deze fabrieken kunnen helaas niet op volle toeren draaien. De reden daarvoor is weer een andere crisis.

In China is er namelijk ook een energiecrisis. De eisen in China zijn de laatste tijd flink aangescherpt. Een groot gedeelte van de fabrieken draait nog niet eens op halve kracht. De komende maand moet het nog goed gaan. Maar, volgens ingewijden, zullen fabrikanten aan het einde van het jaar in grote problemen komen wegens het magnesiumtekort.

Via: The Financial Times.

Ook interessant!

  • China
    BREEK: Iedereen mag nu in China auto's bouwen!
  • Mercedes verwijdert reclame na ophef in China
  • China is bang voor spionerende Tesla's
  • Tesla rijders van de weg geplukt door politie in China

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

China, fabriek, magnesium

Vorig bericht: « Delta Evo-e is elektrische Integrale. Eindelijk.
Volgend bericht: Franse overheid bestelt enorme lading sportwagens »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    22 oktober 2021 om 09:50

    Alweer een prijsopdrijvende crisis met een kunstmatige oorzaak. Wat een toeval…

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      22 oktober 2021 om 11:34

      Weinig kunstmatigs aan, in die zin, dat (ook) China poogt maatregelen te treffen, die ‘het klimaat’ ten goede moeten komen. Niet alleen in het belang van de gezondheid van de eigen bevolking, maar ook om te voorkomen, dat ‘het westen’ allerlei tariefbarrieres gaat opwerpen, omdat China ‘niets aan het milieu doet’.

      Login om te reageren
    • cls350sb zegt

      22 oktober 2021 om 22:27

      @mashell: En men heeft nog steeds niet door dat we inmiddels veel te afhankelijk zijn geworden van onze communistische vrienden. Jammer dat iedereen in de rest van de wereld er op zo’n manier achter moet komen.

      Hallo (verdere) prijsstijging occasions!

      Login om te reageren
  2. royaledeluxe zegt

    22 oktober 2021 om 09:50

    Tijd om weer wat meer glasvezel te gaan gebruiken dus… LOL.

    Ik heb toch een goede zet gedaan door mijn wagen in de eerste lockdown te kopen. Als je nu een nieuwe wenst moet je minstens 9 maand wachten.

    Login om te reageren
  3. jarnobakker zegt

    22 oktober 2021 om 10:19

    Dat krijg je er van. Iedereen is veel te afhankelijk van China.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      22 oktober 2021 om 10:26

      @jarnobakker: china is bepaalt niet slechter geworden van het hele Corona gebeuren nee… toeval?? Wie zal t ooit weten.

      Login om te reageren
  4. baf07 zegt

    22 oktober 2021 om 10:24

    Zouden de turners ook niet meer kunnen turnen straks???

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      22 oktober 2021 om 10:25

      @baf07: die deden dat toch met Cocaïne….

      Login om te reageren
  5. Volvo_440_turbo zegt

    22 oktober 2021 om 11:03

    Ik heb ook last van magnesiumtekort, inderdaad geen pretje…

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      22 oktober 2021 om 11:35

      Gewoon regelmatig aan een magnesiumvelg likken . . . :-D

      Login om te reageren
  6. harrie zegt

    22 oktober 2021 om 11:10

    Overal flinke tekorten. Behalve gratis geld, dat is er in overvloed.

    Login om te reageren
  7. faalhaas zegt

    22 oktober 2021 om 11:21

    Magnesium wordt gebruikt in aluminium, en chips worden gemaakt door chipmachines die deels uit aluminium gebouwd zijn. Omdat er een grote vraag is naar chips is er een grote vraag naar nieuwe chipmachines, welke weer van deels aluminium zijn gemaakt die magnesium nodig hebben. En zo wordt je probleem nog groter.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      22 oktober 2021 om 12:58

      @faalhaas: chipmachines uit aluminium gemaakt? Nou heb ik tussen 2010 en 2018 bij ASML toch heel wat cleanrooms van binnen gezien (ik werkte toen bij een toeleverancier), maar dat is toch echt vooral RVS wat daar de klok slaat.

      Magnesium is trouwens wel een belangrijk legeringselement voor veel staalsoorten.

      Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        22 oktober 2021 om 14:56

        @RRRobert: Yep, EUV

        Login om te reageren
    • ghini zegt

      22 oktober 2021 om 13:16

      @faalhaas: leuk verzonnen

      Login om te reageren
  8. allstar zegt

    22 oktober 2021 om 12:05

    Heeft de importeur tenminste weer een nieuw excuus bij het voorruitschuiven van de levering. Ik zou week 26 al rijden maar de dealer durft er inmiddels geen uitspraken meer over te doen… Productie staat nu gepland op week 50 maar die planning is inmiddels zo vaak vooruitgeschoven dat niemand er nog wat zinnigs over kan en wil zeggen binnen Volkswagen…

    Login om te reageren
  9. Specht zegt

    22 oktober 2021 om 13:04

    Bij Ford in juli een nieuwe Ford Focus besteld, en daar krijg ik volgende week de sleutel van. 😁 Sommige merken cq fabrieken hebben iniedergeval een goede logistiek en magazijnbeheerder. 👍

    Login om te reageren
    • cls350sb zegt

      22 oktober 2021 om 22:28

      @specht: of niemand wil een Ford Focus, kan ook he?! 😉

      Login om te reageren
  10. ghini zegt

    22 oktober 2021 om 13:21

    Iedereen met allemaal zelf verzonnen vage theorieën: het is heel simpel, china moet uitstoot verlagen, omdat verduurzamingsprojecten traag zijn zetten ze nu tijdelijk direct simpele maatregelen in namelijk kolencentrales die stroom leveren stilzetten, er is duw beperkt stroom beschikbaar, daarom schakelen ze lokaal soms opeens alle stroom uit. Fabrieken kunnen dan niks. In het begin was het zelfs random zonder overleg, gelukkig gaat dat nu iets beter maar nog steeds gebeurt het dat ze lokaal uit het niets kunnen zeggen, morgen is er geen stroom. Dat gooit alle planningen ook weer in de war. Ondertussen blijft de vraag even hoog etc dus tekorten. Geen vage conspiracy shizzle.

    Login om te reageren
  11. flyerbunch zegt

    22 oktober 2021 om 19:26

    China heeft het slim gespeeld al die jaren en wij die afhankelijk zijn geworden.

    Login om te reageren
  12. elemento zegt

    22 oktober 2021 om 22:56

    China heeft hele tijd grondstoffen gekocht en in vele landen grond gehuurd voor verbouwing. Nu gaan ze meer het spel opdrijven. Wij westers hebben ons te afhankelijk gemaakt. Verder of klimatesering…. vraag nou af… waarom pas paar jaar ev zo boeming is. Waarom worden niet goedkopere zonnepanelen buitem EU niet binnen gehaald. Alles draait om geld

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North