Een combinatie van nostalgie en moderne technologie? Wie zal het zeggen, maar de deze week gelanceerde GMC Hummer EV is nu al een topper.
Je had de enorme en brute Hummer H1, later kwam de veel modernere H2 en het werd nog een maatje kleiner met de H3. Uiteindelijk was de koek op voor de Amerikaanse autofabrikant. GMC heeft het merknaam opnieuw leven ingeblazen door een elektrische variant aan te kondigen.
Uitverkocht
En de officiële onthulling van de auto vond deze week plaats. Afgelopen nacht (Nederlandse tijd) werden de orderboeken geopend voor de GMC Hummer EV Edition 1. Men wist niet snel genoeg op die orderknop te rammen, want in slechts 10 minuten was de auto uitverkocht. Het is niet bekendgemaakt hoeveel exemplaren van de Edition 1 worden gemaakt. Maar let wel, het is geen goedkoop ding. Prijzen beginnen in de Verenigde Staten bij 112.595 dollar. Toch knap dat ze ondanks de hoge vanafprijs het ding meteen goed weten te verkopen.
Als je kijkt naar het uiterlijk van de GMC Hummer EV, dan zijn de vergelijkingen met de H1, H2 en H3 ver te zoeken. Het is met name een mooie marketing troef geweest om de Hummer-naam af te stoffen. En dat heeft tot nu toe prima uitgepakt.
Varianten
Naast een First Edition die in de herfst van 2021 op de markt verschijnt, komen er ook een andere varianten van de GMC Hummer EV. De eerste heet EV 3X en arriveert in het najaar van 2022 op de markt. Deze is met een prijskaartje van 99.995 dollar ook wat voordeliger geprijsd in vergelijking met de First Edition. De line-up zal vervolgens tot en met 2024 uitgebreid worden met nieuwe varianten. Het gaat hier om de EV 2X (89.995 dollar) en de EV 2 (79.995 dollar).
royaledeluxe zegt
Als je de header foto bekijkt dan zie je toch duidelijk dat de wielen en velgen veeeeeel te klein zijn dat moet zeker nog een maatje of 4 groter…
SvenskaAeroplanAB zegt
@royaledeluxe: Tuurlijk niet, het is toch een ’terreinwagen’…
imaginenl zegt
@royaledeluxe: u vraagt, zij draaien (de wielen tot 37 inch)
markoh zegt
@imaginenl: ik had 35 inch banden en die zijn best wel groot. oftewel 89 cm hoog
rhellema zegt
@markoh: volgens mij moet je nog leren rekenen om dit te beweren!
Steven zegt
@rhellema: nee, jij. 35” komt op bijna 89cm.
rhellema zegt
@mcnasty: 35” in een bandenmaat is de velgdiameter, daar komt dan nog een stukje breedte/hoogte maat voor de schouders en het loopvlak van de band en dat is dan de hoogte van de band.
Een band met de maat 345/45 R 35 zou dus 89 + (2 x 15,5) = 120 cm hoog zijn.
markoh zegt
@rhellema: off road banden worden aan geduid op de totale hoogte. en in inch maten bv 35/12.5 r15
rhellema zegt
@markoh: maar dat verandert het hele verhaal, was namelijk niet helemaal duidelijk! Thnx voor de uitleg!??
stijnn zegt
Mooi apparaat, ziet er stoer uit! Ziet eruit dat deze wellicht als eerste op de markt kan komen waarvoor complimenten aan GM. Supercruise feature wordt ook in de States als beste autonoom systeem gezien, beter als Tesla. Ben wel benieuwd hoeveel er in de eerste productie serie zitten die snel was uitverkocht. 10? 100? 1000? 10000? De prijs in 2024 voor het basismodel van 80k is vergeleken met de Cybertruck (40k), Rivian (50K) en Lordstown (52k) wel stukken hoger. Rivian en Lordstown zeggen nu niet eerder dan de zomer 2021 te starten, Tesla eind 2021.
harrie zegt
Ziet er uit als een zo’n auto voor de Barbie’s van je dochter.
mashell zegt
Zo knalroze sportwagen waarbij Barbie ver met het hoofd boven de voorruit uitsteekt? Ik heb nooit kunnen begrijpen waarom mijn zusjes dat heel normaal vonden.
Robert zegt
Stoer ding hoor. Alleen, als ik nu naar de banden kijk die op de promo-foto’s en video worden getoond, doet me dat het ergste vrezen voor de rolweerstand (en dus de actieradius).
Jantje_555 zegt
daar malen ze niet om, dit wordt een collectors edition.
koeberg zegt
“Het is niet bekendgemaakt hoeveel exemplaren van de Edition 1 worden gemaakt.”
Dan kun je dus niet de conclusie trekken dat de GMC Hummer EV een topper is. Je kunt helemaal niks concluderen, behalve dat GMC niet genoeg produceert om aan de vraag te voldoen. Maar of dat aan de productie of aan de vraag ligt? Dit artikel suggereert het tweede, ik vermoed het eerste.
Jantje_555 zegt
het ding heeft 1000pk en 11 000 newtonmeter blijkbaar! 0 naar 100 kmu in 3 seconden
rolov zegt
@Jantje_555: het echte koppel aantal zou 1050 zijn. Nog steeds fors. Die 11000 is lulkoek
flutterby zegt
Met een accu van 200 kWh ben ik benieuwd of ze er nog geld aan verdienen. Dit lijkt mij meer een prestige project en geen massaproductie.
Hubert zegt
Waarschijnlijk zijn daar de (niet bestaande?) accu’s van Nikola heen gegaan.
Loek zegt
Ik vind het best een gaaf ding, maar ik snap de link met Hummer niet helemaal. Ik zie vooral een Silverado met andere details. Waarom ze dan Hummer hiervoor gebruiken, behalve een ironische grap, ontgaat mij volledig. Er zullen nog steeds onwetenden zijn die denken dat Hummer permanent staat voor een rijdende kolencentrale.
Dutchdriftking zegt
Het bestellen van de nieuwe auto, hoeveel kost die aanbetaling? Bij de Cybertruck vlogen de aanbetalingen ook als zoete broodjes over de toonbank, de kans is echter groot dat 80% straks niet doorgezet wordt in een definitieve order.
shicomm zegt
Toch heel erg knap om na de rivian en de cybertruck alsnog zo’n verkoopsucces neer te zetten.
Benieuwd of men bij die partijen nu ook wat meer haast gaat maken om wat eerder op de markt te komen ?
Esprit_de_Flandre zegt
Ziet er raar uit. Ik verwacht er in elk geval niet veel van. De Mustang Mach E is dan misschien geen echte Mustang, maar het is wel een echte bruikbare auto. Dit ding? Tja, Arnie zal wel zeer tevreden zijn, en we mogen het ding wss verwachten in FF10, en dat is het zo’n beetje…