
Al is dat voor een deel ook slecht nieuws.
In maart schreven we dat het einde van de Alfa Romeo Giulia nabij was. De auto zou in mei uit productie gaan. Het is nu echter oktober en je kunt nog steeds een Giulia bestellen. Hoe zit dat?
Autocar heeft vernomen dat de Giulia helemaal niet op korte termijn uit productie gaat. Integendeel: de auto zal nu nog tot in 2027 gebouwd worden. Hetzelfde geldt voor de Stelvio. Dat is goed nieuws voor de liefhebbers van deze modellen, maar eigenlijk is het een slecht verhaal. De reden is namelijk dat de opvolgers van de Stelvio en de Giulia zijn vertraagd.
De nieuwe Giulia en Stelvio worden volledig elektrisch, en komen op hetzelfde platform als de Dodge Charger Daytona. Het is echter goed mogelijk dat Alfa deze modellen nu tóch met verbrandingsmotor wil leveren, naast de elektrische varianten. Dat zou een verklaring zijn voor de vertraging.
De productie van de Giulia en Stelvio Quadrifoglio was zelfs al gestopt, maar deze wordt gewoon weer opgestart. Volgens Autocar zullen er vanaf april volgend jaar weer Quadrifoglio-modellen van de band rollen. Dat is sowieso goed nieuws.
Op dit moment is de enige variant die je nog kunt bestellen de 270 pk sterke Veloce. Deze kost €81.900 als Giulia en maar liefst €94.000 als Stelvio. Logischerwijs worden er niet veel meer van verkocht in Nederland. Dit jaar zijn er welgeteld 12 Giulia’s op kenteken gezet en 0 (!) Stelvio’s.
Als je deze verkoopcijfers bekijkt, kunnen de nieuwe modellen niet snel genoeg komen. Ook al worden het EV’s die matig verkopen, alles boven de 12 is mooi meegenomen.
Bron: Autocar
Foto: @basteeld, via Autoblog Spots





82.000 voor 270 pk.. Van de zotte. Geen wonder dat men steeds meer zoekt naar occasions.
Het idee is leuk, maar zolang het geen (mild) hybrides zijn zal het helaas slecht verkopen.
En/of een station…
Als de hybrids al komen, gaat dat te laat zijn. Bpm gaat naar het tarief van de verbrandings motoren in ‘27. Dus wat overblijft is een te zware én te dure auto. Het lijkt al niet slechter te kunnen gaan bij alfa maar ik vermoed toch dat het nog niet beter zal gaan op korte en middellange termijn.
Wat een armoe.
Helaas is stoppen op het hoogtepunt niet meer mogelijk.
Maar wie-o-wie durft er de stekker uit te trekken?
Dit is niemands favoriete sedan. Daarom koopt ook geen hond dit ding.
@camber24: van alles wat er nu nieuw te koop is, is het mijn favoriete sedan. Maar inderdaad, ik ben niet in de markt voor een nieuwe sedan, dus daar koopt Alfa Romeo precies niks voor….
Dit is dus wel bij velen de favoriet, alleen niet voor dat bedrag.
Ik had er eentje. Geleased dus die moest op een gegeven moment weer weg. Ik zou IEDERE leaseauto die ik ooit had inwisselen voor een Giulia als ik de kans kreeg. Wat rijdt dat godallemachtig lekker! En ja ik heb ook een 320i en 420i (beide met M onderstel) gereden maar dat is bonkig hard vergeleken bij de Giulia.
Zou ik nu prive moeten rijden dan ging ik weer op zoek naar een Giulia. Gewoon omdat. Ik ben fan. Je krijgt zelfs duimpjes van BMW rijders. Die vinden hem mooi, worden hebberig maar durven toch niet.
Zeker een fijne auto die Giulia. En veel
Mensen vergeten de 530 euro optie van een adaptive onderstel op de diverse bmw’s. Dan kun je ook ‘lekker deinen’ in comfort als dat is wat je zoekt. Zeker als je voor een sport onderstel gaat is deze optie een must have wat mij betreft.
Ga dat in Duitsland of België zeggen. En kijk nog even naar alle -Duitse- prijzen voor de Giulia voor het beste design, de beste kwaliteit en de beste rijeigenschappen.
Heel goed nieuws! Dan is er over een paar nog wat meer aanbod vanuit Duitsland/Zwitserland om te importeren.
Toen hij in 2017 op de markt kwam was hij 45.000 euro-ish. Bizar hoe door wat BPM-regels de aankoopprijs in 7/8 jaar bijna is verdubbeld. Misschien de 29e ook maar eens rekening houden een partij die wel snapt hoe een Europese markt werkt en dat een hogere BPM, hogere accijnzen, hogere boetes (oké, die dan niet) er alleen maar voor zorgen dat we over de grens gaan shoppen.
Betaalde je dat voor de 270pk Veloce of de instapper? Eens dat de BPM regels het voor de autoliefhebber hier erg onaangenaam maken in een verder zo op Europa gericht land.
Er is geen fiscale unie in de Europese Unie. De landjes bepalen hun eigen belasting regels. Nederland is een klein vol land daar moet autorijden dus relatief duur zijn omdat er anders te veel auto’s komen.
De aanschaf prijs is niet verdubbeld door de BPM, de importeur heeft gewoon de minder dure uitvoeringen geschrapt.
Nee, dat was de 200pk Super. Die begon bij 42K. De Veloce begon bij bijna 60K. Alsnog een groot verschil met de huidige nieuwprijs natuurlijk. Helaas is in Nederland alleen de Veloce nog beschikbaar. De Super niet meer en dat scheelt wel veel.
Te duur voor wat je krijgt, tenminste hier in het belachelijke bpm NL. Dat is voornamelijk de reden dat niemand ze koopt.
Heel goed!