
Ook de prachtige Alfa Giulia krijgt last van crossover-eritus.
Met de Junior, Tonale en Stelvio zou je zeggen dat Alfa Romeo genoeg crossovermelk heeft om in de grote klantenvraag pap te brokkelen. Maar nee hoor: het merk heeft kennelijk nog niet genoeg hoge auto’s. De situatie is zelfs zo drastisch dat het laatste model met een lage instap eraan moet geloven: de Alfa Romeo Giulia wordt een crossover.
Dit nieuws bevestigt Santo Ficili. Hij is sinds oktober 2024 de eindverantwoordelijke van Alfa Romeo en Maserati. Hij vertelt over de nieuwe Giulia in 2026 zal verschijnen. De nieuwe Giulia zal, net als de volgende Stelvio, gebruikmaken van het STLA-Large platform, maar dat was al bekend. Op zich is dat ook niet zo opmerkelijk, want nu delen de Stelvio en de Giulia ook hun platform.
Wat we nog niet wisten, is dat de Giulia ”anders gepositioneerd” zal worden. De volgende Giulia krijgt volgens Ficili ”een nieuw ontwerp en een nieuw type carrosserie. Het platform zal hetzelfde zijn als dat van de Stelvio. Je kunt je dus voorstellen wat voor soort voertuig we gaan aanbieden.” Ik heb niet het idee dat hij hiermee doelt op een Giulia Sportswagon.
Eerst een elektrische Stelvio
Aan het einde van dit jaar verschijnt de nieuwe Stelvio op het STLA-Large platform. Je weet wel, van de Jeep Wagoneer S en Dodge Charger Daytona. Die laatste auto toont wel aan dat de Alfa Romeo Giulia niet per se een SUV of crossover hoeft te worden met deze architectuur. In eerste instantie zal de nieuwe Stelvio er alleen zijn als EV. ”Maar we werken ook aan hybride versies om aan de vraag per land te kunnen voldoen”, voegt Ficili toe.
Na de nieuwe Stelvio moet in 2026 de nieuwe generatie van de Giulia zijn debuut maken. Weer een jaar later staat een grote, luxe SUV op het programma. Het is trouwens ook niet zo dat er een andere sedan in plaats komt van de Giulia. Een terugkeer van de Giulietta ziet Ficili bijvoorbeeld niet zitten.
Geen nieuwe Giulietta
De Alfa Romeo-baas zegt: ”Eerlijk gezegd zie ik op dit moment geen toekomst voor een Giulietta, omdat er geen vraag is naar een compacte sedan. Tegenwoordig is de Giulietta de Tonale. Ik heb in mijn leven twintig Giulietta’s gehad en het is nog steeds een fantastische auto. Maar we moeten de marktvraag volgen en klanten willen SUV’s. En we moeten auto’s verkopen.” En zo verandert er weer een coole modelnaam in een suffe crossover.
Bron: L’Argus
Ja ik weet het. Vroeger was alles beter. Maar we kiezen klaarblijkelijk iets nieuws
Dan blijft er ook niets leuk meer over bij Alfa Romeo om te kopen. Doek het merk dan gewoon volledig op. Als ze hun enige bestaansrecht schrappen hoeft het niet meer. Een hondslelijke suv maken de jappen ook en daar is hij kwalitatief beter. En dat Dodge charger platform was al outdated de dag dat het op de markt kwam.
Ook jongeren kiezen vaker voor een SUV of Crossover omdat het makkelijker is om kinderen in hun autozit te zetten.
Moeilijk kan ook denk ik. Een dochter van 5 achterin de Mustang zetten of halen is een klus maar het gaat nog net even makkelijk als 30 jaar geleden
Ik kocht een Cadillac CTS, laag, stuurt als een camaro en hij heeft een achterbank waar iemand van 2meter comfortabel kan zitten, een kinderstoeltje is dus peanuts. Leve de fullsize sedan.
Ik heb jarenlang de kinderen achter in een GTV (916) en GT’s moeten zetten. Ging prima.
misschien portfolio manager worden bij Alfa ipv schrijver, als je het echt zo belangrijk vindt allemaal….
Maar de Stelvio is toch al een SUV in het maatje Guilia? What’s the point? De Guilia niet op willen geven omdat je denkt dat je op die manier de echte liefhebbers tevreden houdt?
BMW is toch succesvol met de 3-serie???
Probeer eens een BMW rijder uit zijn BMW te halen. Gaat niet werken. Ja ze vinden de Giulia mooi. Ja ze overwegen een Giulia. Maar ze bestellen een BMW.
Ook bij BMW verkoopt de X3 beter dan de 3
uhh wat is dan nog het verschil tussen de Guillia en de Stelvio, dat is toch ook een crossover? Echt een volbloed SUV is dat nou ook weer niet, dus dan lijkt het verschil me wel heel klein.
Ik snap het ergens wel, niemand zit (kennelijk) meer op een sedan of sprotswagon te wachten. Maar ik wordt er in elk geval niet blij van en blijf gewoon lekker in o.a mijn 159 tbi sportswagon rijden.
De Giulia is een sedan, een sportssedan.
Dan worden alle huidige Giulia’s een collectors item, zelfs de instappers met H7 koplampen en 16″ velgjes…
Ik wil iniedergeval geen SUV of Crossover.
Te duur, te zwaar, te lelijk en nauwelijks bruikbaarder dan een stationwagon.
Als Alfa destijds gewoon een Giulietta of Giulia SW had gemaakt dan had ik ook niet over hoeven stappen naar Ford.
Want dat is wat Alfa al jarenlang doet, verkeerde keuzes maken, zogenaamd om de markt te volgen maar ze verkopen niks tov wat de Duitse concurentie aan aantallen maken.
Wordt dus een soort Stelvio Coupé. Tja, hadden maar meer mensen een Guilia moeten kopen…
Als BMW 3’s en 5’s kan verkopen, dan kan Alfa dat toch ook?
Hij geeft het punt duidelijk aan: We roepen heel veel dat het zonde is dat die gave sedans en stations verdwijnen. Maar als het op bestellen aankomt, besteld de massa een crossover/suv. En de fabrikanten maken waar vraag naar is en stoppen met modellen waar geen/te weinig vraag naar is. Vraag/aanbod/winst maken etc.
Of een bepaald merk daarom dan maar opgeheven moet worden is dan weer een andere discussie. Lekker aan de markt overlaten zou ik zeggen.
De eindeloze domheid bij Stellantis kan niet erger. Het is gewoon Alfa ten graven dragen. Niemand vraagt om een crossover met het Alfa-embleem. En maar doormodderen. Straks weer marketing de schuld geven (zie Maserati) terwijl de slimmeriken in de directie ook kunnen nadenken. Toch? Straks 4x SUV (er komt nog een über-Stelvio) en een crossover. Alfa RIP.
NB Ik verwacht een soort DS 8 of E-3008. Niet hetzelfde platform, maar let op mijn woorden. Wat een ellende..
Je kunt hem toch ook Stelvio noemen, en dan ook een sedan en station als Giulia aanbieden? Maar goed, dat zal wel mijn rare idee zijn.
De conclusie ‘crossover’ is natuurlijk geheel voor rekening van de schrijver van dit artikel. De heer Ficili laat de conclusie aan de interviewer. Uit interviews met Filici zijn voorganger kwam de carrosserievorm ‘fastback’ naar voren. Al denk ik dat gezien de elektrificatie de carrosserie net als bij de A6 e-tron en i5 noodgedwongen wat hoger wordt. Is de A6 e-tron een crossover? Zoals sommigen al aangegeven is de Stelvio al een soort crossover van de Giulia. Daar kun je niet te dicht naar toe groeien. Ben benieuwd naar de nieuwe Alfa modellen. De junior maakt met niet enthousiast, maar is wellicht noodzakelijk als bread and butter model.
Diep triest. Mijn laatste Alfa is een 4C en daar blijft het dus voorlopig ook maar bij.
Stelvio’s en Tonale’s word ik niet vrolijk van.
Ze zouden eigenlijk een leuke opvolger voor de Giulietta en Giulia moeten maken, en de kale carrosserie aanbieden aan de carrozzeria’s. Kunnen die er leuke cabrio’s, sportwagons etc van maken.
Edit knop is weer eens stuk: carrozzeria’s van weleer wou ik zeggen, zoals Touring, Ghia en Bertone. Voor zover ze nog bestaan.